Cześć.
Razem z kolegami tworzymy pojazd zasilany panelem słonecznym o mocy nominalnej 20W. Koncepcja jest bardzo prosta: jeden silnik i jedno serwo sterowane przez uC, całość pobiera w granicach 5-8W. Panel dostaliśmy a razem z nim sterownik PWM SOLSUM 6.6F . Podpinamy do niego panel, akumulator żelowy z którego jest zasilany sterownik i pełni rolę bufora oraz na wyjście przetwornicę z którego zasilamy całość. Jest to rozwiązanie proste i raczej bez problemowe.
Postanowiłem rozwinąć temat i są 2 koncepcje:
1. Zastąpić aku żelowy li-ionem z laptopa, w tym momencie odpada chyba sterowaniem tym SOLSUM'em i sprawa się komplikuje chocaiżby z tego powodu, ze li-iony nie lubią pracy buforowej. Może zrealizować to w ten sposób, że nie podładowywać akumulatora nadmiarem mocy z panelu a ładować go w czasie postoju? Tylo czy można wtedy poprostu podłączyć przetwornicę DC-DC do panelu, jak pobierać maximum mocy z panelu? Jak sterować napięciem wyjściowym przetwornicy aby niedobór mocy pobrać z akumulatora? Jest do dyspozycji duża część mocy obliczeniowej uC więc jestem skłonny zrealizować coś na styl MPPT. Co o tym sądzicie?
2. Fajnie by było jakby pojazd mógł jeździć z samego panelu. Spróbowałem podpiąć zamiast akumulatora do SOLSUM'a kondensator 10000uF a panel zasymulować źródłem prądowmy, ale sterownik zbyt żadko doładowywał kondensator i w efekcie przy większym poborze mocy kondensator sie rozładowywał a sterownik wyłączał.
Jestem ciekawy waszych przemyśleń na ten temat. Czy podłączająć bezpośrednio do panelu przetwornicę uzyskam sensowną sprawność czy trzeba do tego MPPT?
Pozdrawiam, Wojciech.
edit
Chyba zrobie to tak, że na wyjściu panelu dam LM2576 i wykorzystam uC do MPPT oraz akumulator li-ion.
Razem z kolegami tworzymy pojazd zasilany panelem słonecznym o mocy nominalnej 20W. Koncepcja jest bardzo prosta: jeden silnik i jedno serwo sterowane przez uC, całość pobiera w granicach 5-8W. Panel dostaliśmy a razem z nim sterownik PWM SOLSUM 6.6F . Podpinamy do niego panel, akumulator żelowy z którego jest zasilany sterownik i pełni rolę bufora oraz na wyjście przetwornicę z którego zasilamy całość. Jest to rozwiązanie proste i raczej bez problemowe.
Postanowiłem rozwinąć temat i są 2 koncepcje:
1. Zastąpić aku żelowy li-ionem z laptopa, w tym momencie odpada chyba sterowaniem tym SOLSUM'em i sprawa się komplikuje chocaiżby z tego powodu, ze li-iony nie lubią pracy buforowej. Może zrealizować to w ten sposób, że nie podładowywać akumulatora nadmiarem mocy z panelu a ładować go w czasie postoju? Tylo czy można wtedy poprostu podłączyć przetwornicę DC-DC do panelu, jak pobierać maximum mocy z panelu? Jak sterować napięciem wyjściowym przetwornicy aby niedobór mocy pobrać z akumulatora? Jest do dyspozycji duża część mocy obliczeniowej uC więc jestem skłonny zrealizować coś na styl MPPT. Co o tym sądzicie?
2. Fajnie by było jakby pojazd mógł jeździć z samego panelu. Spróbowałem podpiąć zamiast akumulatora do SOLSUM'a kondensator 10000uF a panel zasymulować źródłem prądowmy, ale sterownik zbyt żadko doładowywał kondensator i w efekcie przy większym poborze mocy kondensator sie rozładowywał a sterownik wyłączał.
Jestem ciekawy waszych przemyśleń na ten temat. Czy podłączająć bezpośrednio do panelu przetwornicę uzyskam sensowną sprawność czy trzeba do tego MPPT?
Pozdrawiam, Wojciech.
edit
Chyba zrobie to tak, że na wyjściu panelu dam LM2576 i wykorzystam uC do MPPT oraz akumulator li-ion.