Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Uszkodzony wyłącznik instalacyjny Moeller B32 A

09 Paź 2013 11:47 10008 41
  • Poziom 9  
    Witam wszystkich.

    Mam taki oto problem, uszkodzony (wypalony) został wyłącznik instalacyjny trójbiegunowy B 32 Moeller, co spowodowoła spalenie silnika elektrycznego. Wyłącznik tak się uszkodził, że nie można było go ponownie załączyć (dźwignia się nie blokowała). Dodam, że silnik był zabezpieczony wyłącznikiem silnikowym.
    Moje pytanie brzmi jak: należy sprawdzać, konserwować takie wyłączniki tak aby w porę wymienić go na nowy? Moje pytanie być może brzmi dziwnie, ale chciałbym uniknąć na przyszłość spalenia kosztownego silnika elektrycznego.

    Z góry dziękuje za każdą pomoc.
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Poziom 27  
    Tego się nie konserwuje, wprawdzie co jakiś czas można sprawdzić na tablicy wszystkie śruby styków, dokręcić i obejrzeć wizualnie.

    Co do silnika to po prostu lepiej go zabezpieczyć bo u ciebie może być wszystko ok a przed licznikiem może być jakaś awaria na którą ty nie masz wpływu.

    Po pierwsze czujnik zaniku faz i dobrze dobrany wyłącznik silnikowy.
    Napisz co to za silnik i co napędza.
  • Poziom 9  
    Do PtasiorWro

    Jest to silnik 4 kW progresywny o zmniejszonym wzniosie. Stąd prawdopodobnie jego cena ok 4000 zl. Silnik natomiast pracuje w sprężarce.
  • Pomocny post
    Moderator
    PtasiorWro napisał:
    Tego się nie konserwuje,


    Mylisz się. Art. 62 prawa budowlanego mówi wyraźnie
    1. Obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę kontroli:
    1) ...
    2) okresowej, co najmniej raz na 5 lat, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu budowlanego, estetyki obiektu budowlanego oraz jego otoczenia; kontrolą tą powinno być objęte również badanie instalacji elektrycznej i piorunochronnej w zakresie stanu sprawności połączeń, osprzętu, zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, oporności izolacji przewodów oraz uziemień instalacji i aparatów;

    Podkreślenie moje.

    Czyli to wina właściciela (zarządcy) obiektu, że łamie prawo.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 25  
    Swoją drogą, to wyłącznik silnikowy musiał mieć źle dobraną nastawę, skoro nie wyzwolił.
  • Spec od Falowników
    @retrofood Trochę się za bardzo rozpędziłeś.
    Czytamy ze zrozumieniem, aparaty tego typu nie podlegają żadnej konserwacji, ale kontrola styków silnoprądowych powinna być przeprowadzana tak jak wspomniał tu kolega przede mną.
    Najistotniejszą rzeczą w tym przypadku na co nikt nie zwrócił uwagi, jest to dlaczego nie zadziałał wyłącznik silnikowy !
    Istnieją wyłączniki silnikowe czułe nie tylko na zwarcia, przeciążenia ale również na zanik fazy.
    Może jakieś info o tym wyłączniku?
  • Poziom 9  
    Wyłącznik ABB MS 116 (10-16), nastawa była 10 A.
  • Specjalista elektryk
    dragunow napisał:
    Wyłącznik ABB MS 116 (10-16), nastawa była 10 A.

    Aby silnik ( drogi ) zabezpieczyć przed spaleniem uzwojenia to wypada zamontować w nim termistor. Dziwne, że producent o tym nie pomyślał.
    Wyłącznik silnikowy z wyzwalaczem termicznym, nawet dobrze ustawionym na znamionowy prąd silnika chroni głównie przed przeciążeniem. Termistor chroni przed nadmiernym nagrzaniem uzwojeń silnika, czyli przed nadmierną temperaturą, która to utrzymywana długotrwale jest głównym winowajcą uszkodzeń uzwojenia.
    Na miejscu kolegi pomyślał bym o montażu termistora, nie każdy musi być wbudowany fabrycznie w silnik.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    Specjalista elektryk
    szelton napisał:
    I przybijesz go gwożdziem do obudowy czy przykleisz do uzwojeń

    Widać, ze nigdy z tym nie miałeś do czynienia a zabierasz niepotrzebnie głos i mącisz.
    Termistory przeznaczone do silników posiadają zaciski śrubowe lub zaciski sprężynowe.

    A tak dla autora tematu, to ktoś takie zabezpieczenia wymyślił i chyba nie dla jaj, tylko żeby stosować. Są potrzebne i czasami niezbędne a zwłaszcza to tych bardzo drogich silników.

    O przegrzanie uzwojeń silnika nie jest tak wcale trudno, zależy od aplikacji a praca przy sprężarce, jest właśnie tą ciężką aplikacją gdzie jest utrudniony rozruch, częste załączanie i wyłączanie czy praca w niesprzyjających warunkach środowiskowych jak mało efektywne chłodzenie. I często zabezpieczenie prądowe nie jest wystarczające, montuje się wówczas zabezpieczenie temperaturowe.
  • Poziom 25  
    falowniki.com napisał:

    Istnieją wyłączniki silnikowe czułe nie tylko na zwarcia, przeciążenia ale również na zanik fazy.

    Każdy wyłącznik silnikowy wyzwoli przy zaniku jeden fazy, bo prąd w pozostałych dwóch fazach wzrośnie. I nie jest to żadna dodatkowa funkcja, tylko zasada działania bimetalu.
  • Poziom 27  
    voytalo napisał:
    falowniki.com napisał:

    Istnieją wyłączniki silnikowe czułe nie tylko na zwarcia, przeciążenia ale również na zanik fazy.

    Każdy wyłącznik silnikowy wyzwoli przy zaniku jeden fazy, bo prąd w pozostałych dwóch fazach wzrośnie. I nie jest to żadna dodatkowa funkcja, tylko zasada działania bimetalu.


    Pod warunkiem że silnik ma stałe obciążenie.
  • Poziom 9  
    A czy mógłby ktoś mi pomóc w doborze takie termistora przykręcanego(mocowanego) do silnika z odpowiednim przekaźnikiem?
  • Specjalista elektryk
    dragunow napisał:
    A czy mógłby ktoś mi pomóc w doborze takie termistora przykręcanego(mocowanego) do silnika z odpowiednim przekaźnikiem?

    Przekaźniki rezystancyjne do współpracy z termistorami PTC produkuje nasza znana polska firma F&F z Pabianic. Jest to np. CR-810 DUO. Na stronie firmy może kolega sobie poczytać na ten temat.
    Podstawa doboru termistora to znajomość temperatury krytycznej uzwojeń silnika, co podaje producent, można również czasami odczytać z tabliczki znamionowej silnika.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista elektryk
    szelton napisał:
    Odpuść sobie ten temat, bo po takich wypowiedziach to należy się tylko doszkolić:

    Przecież ten tekst skasowałem, poniosły mnie emocje, potem stwierdziłem że mogę kolegę urazić. A nie to jest moim celem, tylko wyłącznie merytoryczna dyskusja. Każdy może mieć swoją teorię, a należy udowodnić kto ma rację albo pójść na kompromis.
    Zawsze najlepszym zabezpieczeniem dla silników były bezpieczniki i przekaźnik termobimetalowy. Teraz doszły jeszcze temperaturowe termistory dla ochrony uzwojeń silnika przed przegrzaniem. Dzisiaj produkowane silniki są mniejsze, a także jest ich mniejsza odporność na nadmierną temperaturę. To wynik uzyskania takiej samej mocy kosztem delikatniejszej budowy.
    A bezpieczniki mają cudowne właściwości ograniczania prądu zwarciowego, co daje nam również ochronę zastosowanej aparatury i przewodów zasilających. Wyłącznik silnikowy nie ma takich właściwości, przynajmniej jego człon elektromagnetyczny. Simens czy Moeller o tym nie piszą.
    Pewnie, że tańszy, tradycyjny silnik indukcyjny można olać, wyłącznik silnikowy wystarczy ale tu jest mowa o wyjątkowej sytuacji zabezpieczenia możliwie perfekcyjnie drogiej, specjalistycznej maszyny. Dziwię się producentowi, że nie zastosował wbudowanych termistorów. Osobiście najpierw zapoznałbym się z DTR-ką tego produktu, który mam zamiar zabezpieczyć przed przeciążeniem, zwarciem i nadmierną, krytyczną dla uzwojenia temperaturą -bo to jest najważniejsze - powtarzam jeszcze raz ochrona uzwojenia przed nadmierną temperaturą
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 1  
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 1  
  • Poziom 23  
    Nie ulega wątpliwości, że zabezpieczenie silnikowe było źle dobrane. 10A wobec 8,5 daje o prawie 40% większą moc strat w uzwojeniu. O ile przy silnym przeciążeniu (np. próba rozruchu bez jednej fazy) zabezpieczenie takie zadziała i temperatura uzwojenia będzie przekroczona przez krótki czas, to przy przeciążeniu długotrwałym (np.brak fazy w trakcie pracy) silnik ma prawo polec.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista elektryk
    dragunow napisał:
    Mam taki oto problem, uszkodzony (wypalony) został wyłącznik instalacyjny trójbiegunowy B 32 Moeller

    Przy współczynniku nastawy wyzwalacza przeciążeniowego 1,1 a nawet 1,2 prądu znamionowego silnik nie osiągnie temperatury krytycznej dla uzwojenia. To nie był powód spalenia silnika. Teraz nikt do tego nie dojdzie a zapewne na awarię złożyło się jak zawsze kilka czynników. Niemniej trzeba czytać DTR urządzenia i się do tej dokumentacji stosować, a zwłaszcza jak się ma do czynienia z ochroną bardzo drogich urządzeń elektrycznych.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 1  
  • Poziom 23  
    15kVmaciej napisał:
    Silnik w sprężarce często załączający się z nastawą 10A (jeśli punkt nastawy wypada gdzieś w połowie zakresu) będzie spełniał swoją funkcję prawidłowo. Niższa nastawa może spowodować zbędne wyłączenia nie spowodowane przegrzaniem silnika, tylko przegrzaniem zabezpieczenia.
    A jeśli nastawa 10A to początek zakresu, to już na pewno w tym przypadku nie źle dobrane zabezpieczenia spaliły silnik i uszkodziły wyłącznik nadmiarowy.

    Mógłbyś to rozwinąć? Domyślam się, że chodzi Ci o różne stałe czasowe (cieplne) zabezpieczenia i silnika, ale żeby aż tak... (silnik 8,5A nom.)
  • Poziom 1  
  • Poziom 23  
    To samo będzie działo się z uzwojeniem silnika. Ten sam prąd przez nie płynie. Może, skoro termik wyłącza, to silnik też przy takiej pracy jest przegrzany?
    Po prostu, jak widzę silnik na 8,5A i termik ustawiony na 10A, to jakoś mi to nie pasuje.
    A tak już poza tym, ze względu na ciężkie warunki pracy, silnik w sprężarce jest raczej przewymiarowany i zabezpieczenie go nie powinno być problemem. Ciekawe, czy sprężarka autora wątku miała zawór odciążający przy starcie.
  • Poziom 1  
  • Użytkownik usunął konto