Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Układ dodatkowego zasilania radia samochodowego

mrokeu 09 Oct 2013 22:14 4350 20
  • #1
    mrokeu
    Level 9  
    Proszę o pomoc w wybraniu właściwej diody.
    W samochodzie radio jest odłączane od akumulatora w czasie rozruchu. By grało trakcie odpalania silnika te 5s równolegle do radia zainstaluję mały akumulator 1,2Ah. Na tym samym obwodzie co radio jest też dmuchawa i pewnie coś jeszcze. Nie chcę by cokolwiek i kiedykolwiek pobierało energię z tego małego akumulatora dlatego przed całym zestawem radia i akumulatora dam diodę.
    Jaka by była najlepsza? Jakie parametry są istotne w tym przypadku?
    Moje oczekiwania wobec diody:
    jak najmniejszy wyciek prądu przy napięciu wstecznym 12V
    i nie przegrzewanie się przy tych 10A w kierunku przewodzenia


    oczywiście jak najmniejsze napięcie przewodzenia wskazane.

    Uaktualniony tytuł
  • #4
    mrokeu
    Level 9  
    Dzięki za sugestie.
    Jak? Przez cały czas jak będzie silnik pracować, po drugiej stronie diody będzie 13,5V z alternatora, czyli 1,5V (po uwzględnieniu spadku U diody ok 1V) więcej. Prąd będzie płynął, zasilał radio i ładował akumulator. Po odłączeniu ładowania/zasilania będzie 0V (-12V na diodzie). W drugą prąd nie będzie w zasadzie płynąć, a akumulator będzie chwilę zasilać radio, myślę, że 3-4s max.

    Pomysł może dziwny ale zależy mi na takim rezultacie gdyż mam radio z navi. Po takim resecie w trakcie rozruchu musi się ona ponownie załadować, znaleźć satelity od początku. A to chwilę trwa.

    Czy czegoś nie przewidziałem i to nie będzie tak działać jak myślę?
  • #5
    goldi74
    Level 43  
    mrokeu wrote:
    Czy czegoś nie przewidziałem i to nie będzie tak działać jak myślę?

    W zasadzie powinno to działać tak jak to opisałeś na początku.
  • #6
    trymer01
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jak zamierzasz kontrolować ładowanie tego akumulatora - bo to żelowy jest? - napięcie z alternatora to ok. 14,4V, pomniejszone nawet o spadek na diodzie to ok. 14V, ale bez kontroli prądu ładowania.
    Tu należałoby zastosować raczej diodę zwykłą krzemową, a nie Schottky. Ale wtedy spory spadek napięcia w czasie normalnej pracy radia to ok. 1V, co zmniejszy wyraźnie moc wyjściową.
    Pozostaje problem z kontrolą prądu ładowania.
  • #7
    User removed account
    User removed account  
  • #8
    mrokeu
    Level 9  
    Hmm... radio wyłączone pobiera ok 10mA i to nie wiem czy przypadkiem nie przez kabel pamięci, (a po 2 dniach 2mA) więc to chyba nie problem.
    Myślałem o kondensatorach ale wyszło mi, że to musiała by być jakaś już "bomba".
    I nawet dokładnie nie wiedziałem jak wyznaczyć pojemność ale chyba grubo ponad 1F.
    Natomiast aku kosztował 25zł więc nieduży wydatek. Wkalkulowałem to, że jak nie podziała długo to nie będzie duża strata, tym bardziej, że i tak wykorzystanie aku będzie w granicach 3% pojemności.
    Jeśli ten kondensator by się lepiej nadał to musiał by być tani w zakupie i kompaktowy w wymiarach. No i jak pisałem nie wiem jak wyznaczyć pojemność bazując na moich danych wejściowych - przyznaję się. Kondensator ma nieliniową charakterystykę i niestety nie wiem jak to ugryźć tym bardziej, że nie może rozładować się całkiem bo napięcie musi pozostać większe niż 10,5V (poniżej radio się wyłączy)
    I radia=ok3A (w zasadzie powinno być R radia ale takiej wielkości nie posiadam)
    U początkowe =ok12-11,5V (dioda-chyba musi być).
    U graniczne=10,5V
    T rozładowywania=5s
  • #9
    swierszczu79
    Level 10  
    Nie wiem, czy to zadziała w twoim przypadku. Ja mam radio zasilane tak jak to jest w złączu ISO. Podczas rozruchu przewód ze stałym napięciem z aku nie jest odłączany. Natomiast podczas rozruchu odłączane mam zasilanie na przewodzie ze stacyjki. Pomiędzy masę a ten przewód wpiąłem kondensator ok. 3300uF na 16V i u mnie pomogło. Radio się już nie wyłącza podczas rozruchu.

    Ewentualnie jakiś mały układzik podtrzymujący - kondensator, tranzystor. Piszę z telefonu, więc nie bardzo mam jak przykład pokazać. :(
  • #10
    mrokeu
    Level 9  
    Mam nawet kondensator 40.000uF na 16V (ale to jest już bomba jak spory kubek). Ma już swoje lata wiec miniaturyzacja go nie dotknęła. Ale widzę, że obecnie faktycznie podobne do niego są ze 3 razy mniejsze. Jeśli parę tyś. uF miało by wystarczyć to świetnie by było:) Jutro będzie zatem próba z tym co mam i jak wyjdzie to problem rozwiązany!
  • #11
    trymer01
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jeśli chcesz zastosować kondensator za diodą jako podtrzymanie zasilania to C=It/ΔU.
    Zakładając ΔU=11,5-10,5=1V, prąd I=3A (jesteś pewien tego poboru prądu? - bardzo duży) wychodzi C=15F. To już musi być t.zw. superkondensator, a właściwie bateria z takich bo napięcie wymagane min. 14V czyli szeregowo 6 szt. 100F/2,7V.
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    mrokeu
    Level 9  
    Według "szczuplejszych" założeń: bez diody (dopuszczalny spadek 1,5V), na mniejszy prąd (2A) i krótszy czas (3s) wychodziwg tego wzoru ok. 4F. Ale to chyba i tak sporo. Na pewno nie zamierzam wydać paru stów na głupie kondensatory. Już prędzej pójdę w kierunku układu sterującedo ładowaniem aku (i to tylko jeśli okaże się, że po miesiącu aku padnie całkiem).

    A może jednak wystarczy faktycznie te 40.000uF. Radio zapewne też ma samo w sobie jakąś pojemność. Być może nie dużo mu brakuje by "się utrzymać".

    PS: Jeszcze w kwestii ewentualnego prądu ładowania akumulatora. Mogę sprawdzić po zmontowaniu tego układu jaki jest standardowy prąd ładowania z alternatora i wstawić tam jakiś opornik jeszcze. Ponieważ aku będzie przez 95% naładowany prąd łądowania będzie przez większości czasu wymagany stały. Tylko czy napięcie z aku nie spadnie zabardzo dla radia. A może jakąś diodę jeszcze między radiem i aku zamiast opornika dać? Co myślicie o tym?

    PS2: niestety kondensator walnięty nie daje się w ogóle naładować ponad 1,5V a jest na 16V:(
  • #14
    mrokeu
    Level 9  
    No i znalazłem coś w kulturalnej cenie co prawdopodobnie sprosta moim oczekiwaniom.
    [22F/2,3V] 7szeregowo x 2równolegle = 6,3F za ok (14szt) 70zł.
    Zrezygnuję z diody (tylko dmuchawę i szyby mam na tym obwodzie tak jak patrzyłem w schematach) więc nie jest to jakieś duże obciążenie.
    Co myślicie o takim rozwiązaniu?
  • #15
    kybernetes
    Level 39  
    Prądem ładowania się nie przejmuj - akumulator sam sobie weźmie dokładnie tyle ile mu potrzeba. Oczywiście pod warunkiem, że to będzie akumulator ołowiowy 12V. Układ elektryczny auta ma napięcie specjalnie dobrane do tego aby taki akumulator ładował się poprawnie.

    Pomiędzy radiem a akumulatorem powinieneś wstawić przekaźnik załączany równolegle sygnałami +akcesoria i +zapłon (odseparowane diodami). Odłączy on zasilanie układów mocy radia po wyjęciu kluczyka ze stacyjki - zapobiegnie to wyczerpywaniu akumulatorka dodatkowego.

    Kondensator również mógłby zadziałać ale nie "zamiast" akumulatora ale jako wspomaganie przy spadku napięcia podczas rozruchu - przy jednoczesnym przepięciu zasilania radia na inny obwód, nie zanikający przy rozruchu (w tym celu można zastosować przekaźnik opisany wyżej). Trzeba jednak uważać, bo w zimie przy ciężkim rozruchu i silnym spadku napięcia w inst. auta radio może "zgłupieć". Teoretycznie nawet wtedy nic się nie powinno stać groźnego ale strzeżonego...

    Jeżeli radio "wisi" na sieci CAN to, zanim to wszystko poskładasz i poskręcasz, bardzo dokładnie sprawdź "na pająku" czy wszystko działa prawidłowo w rożnych warunkach i radio "nie szaleje" po rozruchu a sieć elektryczna pojazdu prawidłowo się usypia po wyjęciu kluczyka. Jeżeli zauważysz jakieś niepokojące objawy to lepiej zrezygnuj z tego pomysłu.
  • #17
    kybernetes
    Level 39  
    Akumulator tzw. "żelowy" to rodzaj akumulatorów ołowiowych, więc nie ma potrzeby niczego zmieniać.
  • #18
    mrokeu
    Level 9  
    Dobra, dioda kupiona, zaczynam od najmniej kosztowego rozwiązania. A jak się nie sprawdzi to będę testować po kolei inne rozwiązania. Kondensatory na 16V ok 100.000uF, to supercośtam 5-6F na 2,7V, i inny aku.

    PS: a jeszcze podlinkuję podobny temat:) https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1867277.html
  • #19
    mrokeu
    Level 9  
    Mam kolejny etap. I nie działa.
    Dałem składany kondensator 6F (bez diody) i po wyjęciu kluczyka (z 12V) radio gra ze 20s. Po zgaszeniu silnika (z 14,5V) 36s. Jeśli wg tego wzoru można coś liczyć to wyszło mi, że prąd jest ok 1A a radio siada przy 9V.

    Ale w trakcie rozruchu wyłącza się momentalnie. I teraz nie wiem. Może radio "wyczuwa samo" rozruch przez kabel pamięci (spadek napięcia). Albo rozrusznik "wysysa" energie z kondensatora przez zasilanie pamięci.

    Mógłbym radiu dać jakiś nieduży kondensator jeszcze na zasilaniu pamięci za diodą (tak jak planowałem wcześniej na zasilaniu). W tedy chyba będzie odseparowane całkiem. A 11,5V na zasilaniu pamięci radiu na pewno nie będzie przeszkadzać.
  • #20
    swierszczu79
    Level 10  
    Tak sobie obserwuje ten wątek i się ciągle zastanawiam - po co tak kombinować. Piszę tak bo nie bardzo rozumie, nie wiem jak to fizycznie u Ciebie wygląda u Ciebie... Jakie auto, radio...

    Jak masz to radio podłączone?? Poprzez złącze ISO??? czy jakoś inaczej???

    Jeśli poprzez złącze ISO to.... Są tam między innymi dwa przewody żółty i czerwony. Jeden z nich (nie pamiętam teraz który) to stałe podtrzymanie pamięci radia (zazwyczaj jest na nim ok 12v), a na drugim z wymienionych napięcie pojawia się w momencie przekręcenia kluczyka (radio się wtedy włącza) Podczas rozruchu silnika (przynajmniej u mnie - Ford Escort 92r) napięcie to jest odłączane -> radio zazwyczaj się wyłącza.

    Ja u siebie dodałem kondensator ok 3300uf pomiędzy masę, a przewód od stacyjki co idzie do radia i w moim przypadku to wystarczyło (miało być na chwile a zostało już kilka lat)
  • #21
    mrokeu
    Level 9  
    Hej, właśnie coś takiego chciałbym osiągnąć, prosto i bez boleśnie.

    Stanęło na tym, że w trakcie rozruchu napięcie mam ok. 9,5V.
    Na zasilaniu radia mam szeregowo diodę a potem równolegle spory kondensator 5F.
    Na zasilaniu pamięci szeregowo diodę i równolegle mały kondensator 0,005F.
    A ono dalej gaśnie. Jedyne co mi przychodzi do głowy, że może na skutek jakiś zakłóceń bo na spadek napięcia obecne rozwiązanie powinno sobie poradzić. Albo błędy montażu i coś nie kontaktuje.