Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skoda Felicia 1.3 MPI '97 - Pali tylko na pych - rozrusznik pięknie kręci

Kamyk_0718 10 Oct 2013 19:20 8391 29
  • #1
    Kamyk_0718
    Level 10  
    Witam! Przeglądałem posty lecz nic jak dotąd się nie sprawdziło.
    Jakieś dwa tygodnie temu żonce autko nie chciało rano zapalić.
    Przyszedłem po południu i autko po którymś razie zapaliło. Następnego dnia rano dostałem telefon od lubej, że dalej nie może zapalić. No to się potwierdziło - po południu również nie mogłem odpalić ze stacyjki - rozrusznik kręcił pięknie.
    Od tamtego czasu szukam usterki. Autko pięknie pali na pych - po 2 metrach odpala i jeździ idealnie. Niestety niezależnie czy jest rozgrzane, czy zimne ze stacyjki kręci i nie chce zapalić. Wymieniłem świece, przeczyściłem masy i klemy na aku, naładowałem aku i nic rozrusznik kręci coraz ładniej ale autko nie chce zapalić - na pycha momentalnie pali. Pompka się załącza, napięcie na listwie zapłonowej jest (pierwszy i czwarty przewód) - 12,4 V - gdy zapłon włączony, podczas kręcenia rozrusznikiem - 10,5 V. Stacyjkę wymieniłem i bez zmian. Na włączonym zapłonie zasterowany rozrusznik z plusa aku nadal pięknie kręci i nie odpala. Podpięty pod VAGa nie wskazuje żadnych nowych błędów - stary błąd sporadyczny czujnika prędkości obrotowej - który wymieniałem jakieś 2 miesiące temu, gdy zaczął szarpać - skasowałem i nie wraca. Zapytani mechanicy dziwią się. Jeden skodziarz mówił, że winna jest listwa zapłonowa - no ale na pych pali jak z nut, inny rzucił pod rozwagę rozrusznik - zbyt duży spadek napięcia. Co o tym sądzicie? Jakiś pomysł przed oddaniem do warsztatu - gdzie pewnie wymienią pół elektryki samochodu?
  • #2
    andseg
    Level 20  
    A próbowałeś z innym akumulatorem ? Wygląda na to ze kłopot występuje w momencie dużego poboru prądu. Twój aku może nie wyrabiać - mimo naładowania.
    Dobry rozrusznik będzie kręcił jeszcze nawet przy dużym spadku napięcia - a dla elekroniki może już być za mało.
  • #3
    andrend
    Level 26  
    Sprawdź styk 50 na cewce rozrusznika.
  • #4
    Kamyk_0718
    Level 10  
    z aku byłem u elektryka - podłączył pod przyrząd i stwierdził że ok. Oprócz tego podłączyłem równolegle przez klemy drugi aku z odpalonego diesla i dalej nic - a jeśli chodzi o styk 50 na cewce to przeczyściłem i sprawdzałem - pobudzając z + aku - rozrusznik kręcił a odpalić nie chce.
  • #5
    polmar
    Level 20  
    Rozrusznik zakłóca sygnał obrotów wału, w paru przypadkach pomogła wymiana wirnika. Podmieniłbym jeszcze czujnik wału.
  • #6
    Grzenio8595
    Level 13  
    .......................

    Moderated By Błażej:

    Ostrzeżenie za usuwanie swoich postów.

  • #7
    Kamyk_0718
    Level 10  
    Wymieniałem czujnik obrotów ze 2 miesiące temu. Może te 10,5 V na listwie zapłonowej podczas kręcenia to jednak za mało?
  • #8
    Kamyk_0718
    Level 10  
    W skodzinie jest rozrusznik Magneton Kromeriz 1kW - z tego co oglądałem jego papiery to żadnego czujnika położenia bendixa tam nie było - tym bardziej że ECU nie jest połączone z rozrusznikiem - tylko pośrednio przez stacyjkę i przewód 50 do zasterowania rozruchu.
  • #9
    PIVEK_PL
    Level 10  
    Źle szukasz kolego, BPS nie jest umiejscowiony w rozruszniku tylko w bloku silnika, może dlatego nie potrafisz go zlokalizować.
    Sprawdź czy kostka nie odpięła się od tego czujniczka naprzeciwko rozrusznika w bloku silnika, w tych samochodach lubi ta kostka wypaść.
  • #10
    Kamyk_0718
    Level 10  
    Jeśli chodzi o czujnik j.w. to przypuszczam że mowa jest o czujniku położenia wału korbowego - prędkości obrotowej silnika - który to wymieniłem ze 2 miesiące temu a diagnoza VAGiem nie wykazuje żadnych błędów.
  • #11
    PIVEK_PL
    Level 10  
    No w sumie to i CPS mógł by być winny lecz jak go wymieniałeś to okej.
    Sprawdź też klemy akumulatora oraz masę do karoserii.
    Te 10 V na listwie to troche mało.
  • #12
    Kamyk_0718
    Level 10  
    Może ktoś mierzył voltarz na listwie zapłonowej podczas rozruchu? U mnie skacze z 12,4 V przy pozycji włączonego zapłonu do 10,5 V podczas rozruchu - elektryk mi mówił, że takie spadki występują podczas rozruchu - bo idzie wielgachny prąd z aku.
  • #13
    emeryt2
    Level 42  
    Sprawdzałeś kostkę stacyjki czy po przekręcenie na zapłon (50) nie gubi 15???
  • #14
    Kamyk_0718
    Level 10  
    Kostkę stacyjki wymieniałem.
  • #15
    Kamyk_0718
    Level 10  
    Po przekręceniu stacyjki na zapłon (50) na (15) jest napięcie - spada z 12,4 V na 10,5 V na czas kręcenia rozrusznikiem. Jeszcze wymieniłem cewkę - listwę - bez zmian pali pięknie na pycha:(
  • #16
    Aleksander_01
    Level 42  
    PIVEK_PL wrote:
    Źle szukasz kolego, BPS nie jest umiejscowiony w rozruszniku tylko w bloku silnika, może dlatego nie potrafisz go zlokalizować.
    Sprawdź czy kostka nie odpięła się od tego czujniczka naprzeciwko rozrusznika w bloku silnika, w tych samochodach lubi ta kostka wypaść.


    Naprawiałem już trochę samochodów, ale o TAKIM czujniku to pierwszy raz czytam.
    Jakbyś był tak uprzejmy i rozwinął temat TEGO czujnika.

    A tak na poważnie - podstaw nowy rozrusznik, styki w automacie nie łączą idealnie w skutek czego powstaje łuk elektryczny i zakłóca elektronikę.
  • #17
    tzok
    Moderator of Cars
    Masz kable rozruchowe? Weź jeden i przyczep jeden koniec do bloku silnika, a drugi do minusowej klemy akumulatora, spróbuj zapalić.
  • #18
    Kamyk_0718
    Level 10  
    Jeśli chodzi o masy i zasilania to wyczyszczone, podpinane ekstra plusem na rozrusznik z aku +żółty od sterowania rozruchem, masa ekstra z klem aku na silnik i karoserię i dalej pięknie kręci i nic. A dzisiaj podłączyłem rozrusznik osobno na zewnętrznym akumulatorze, przy zapłonie na aku w feli i powiem Wam, że dalej pięknie kręcił na włączonym zapłonie i nie odpalił. Myślę o tych zakłóceniach czujnika wału przez rozrusznik. Jaki element mógłby zakłócać w tak idealnie kręcącym się rozruszniku - automat, wirnik+ uzwojenia??? Czy czujnik obrotów wału, który wymieniłem jakiś czas temu na zamiennik AQ (wiem że taniocha) po paru miesiącach użytkowania staje się wrażliwy?- no ale zapala na pych jak z nut i VAG nie pokazuje podczas rozruchu i po również, żeby były jakieś błędy.
  • #20
    andrend
    Level 26  
    Przelutuj styk 50 na cewce rozrusznika.
    Pozdrawiam.
  • #21
    Kamyk_0718
    Level 10  
    A automat rozrusznika można rozbebeszyć żeby dostać się do styku 50? Ktoś próbował? Jakaś podpowiedź?
  • #22
    emeryt2
    Level 42  
    Przecież styk nazwany "50" jest na wierzchu!!!

    Rozruszniki dobrze kręci , zostaw go w spokoju. Podglądnij w czasie kręcenia rozrusznikiem , czy ECU widzi obroty silnika!!
    Spadek napięcia na instalacji przy rozruchu , jest w normie , elektronika będzie działać.
    Jak potrafisz , to sprawdź diodą LED czy masz sygnały na wtryskiwaczach i kluczowanie cewek przy rozruchu rozrusznikiem.
  • #23
    Kamyk_0718
    Level 10  
    diodą LED 5V czy 12 V? Czujnik wału też można tak sprawdzić?
  • #24
    tzok
    Moderator of Cars
    Dioda LED zazwyczaj jest na ok 2V... sprawdzaj diodą połączoną szeregowo z rezystorem ~1kOhm.
  • #25
    User removed account
    User removed account  
  • #26
    emeryt2
    Level 42  
    Szczepan , dobrze myślisz , tylko co ten alarm miałby rozłączać?
    Napięcie na cewkach ma ; chyba ,że prąd na wtryskiwacze lub pompę paliwa albo odcina czujnik wału; lecz tego ostatniego się w zasadzie nie stosuje!
  • #27
    User removed account
    User removed account  
  • #28
    Kamyk_0718
    Level 10  
    Z tą pompą i alarmem, to może być trop - tylko: pompę słychać zaraz po załączeniu zapłonu - nabija ciśnienie w układzie paliwowym i się wyłącza. Przy kręceniu rozrusznikiem to nawet nie wiem czy pracuje - ale mniemam, że ciśnienie w układzie listwy wtrysku jest - więc choćby zakaszleć powinien - jeśli wtryski są zasterowane - to jest jeszcze do sprawdzenia. Może możnaby spróbować po staremu wstrzyknąć przez świece paliwko i spróbować zakręcić? Co Wy na to?
  • #29
    Andrzej7870
    Level 14  
    Też miałem taką historię z alarmem!
  • #30
    Kamyk_0718
    Level 10  
    Panowie dzisiaj temat się wyjaśnił:)
    Trochę już zniechęcony - wymieniłem dziś czujnik położenia wału - to już 4 czujnik w tym samochodzie - ostatni był wymieniany w sierpniu tego roku. Auto odpaliło na dotyk:):):) Z tego wszystkiego mogę stwierdzić, że nie polecam czujników wału do FELI produkcji AQ - padają jak muchy - ale są wszędobylsko dostępne i tanie. I jeszcze te dziwne ich zachowania. W moim przypadku ani ECU sprawdzane VAGiem, ani możliwość rozruchu auta na pych nie wskazywała na uszkodzenie tego czujnika. Szukania było sporo - tu dziękuję Wszystkim za pomysły. W efekcie, podczas pracy rozrusznika czujnik położenia wału głupiał, a ECU nie rejestrowało tego jako błąd w swojej pamięci. Nowy czujnik działa bez zarzutu - pali na dotyk (tym razem nie tyłu samochodu-na pych). Poprzednie objawy kończenia się czujników były mniej problematyczne: auto zaczynało momentami szarpać w czasie jazdy do zgaśnięcia włącznie i VAG pokazywał błąd sporadyczny czujnika obrotów silnika G-28, kod 513, prosta sprawa. Tym razem czujnik AQ pokazał mistrzostwo świata:) Kończę temat i do następnej awarii. Pzdrw. 4all.:) Kamyk