Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skoda Felicia 1.3 MPI '97 - Pali tylko na pych - rozrusznik pięknie kręci

Kamyk_0718 10 Paź 2013 19:20 6930 29
  • #1 10 Paź 2013 19:20
    Kamyk_0718
    Poziom 9  

    Witam! Przeglądałem posty lecz nic jak dotąd się nie sprawdziło.
    Jakieś dwa tygodnie temu żonce autko nie chciało rano zapalić.
    Przyszedłem po południu i autko po którymś razie zapaliło. Następnego dnia rano dostałem telefon od lubej, że dalej nie może zapalić. No to się potwierdziło - po południu również nie mogłem odpalić ze stacyjki - rozrusznik kręcił pięknie.
    Od tamtego czasu szukam usterki. Autko pięknie pali na pych - po 2 metrach odpala i jeździ idealnie. Niestety niezależnie czy jest rozgrzane, czy zimne ze stacyjki kręci i nie chce zapalić. Wymieniłem świece, przeczyściłem masy i klemy na aku, naładowałem aku i nic rozrusznik kręci coraz ładniej ale autko nie chce zapalić - na pycha momentalnie pali. Pompka się załącza, napięcie na listwie zapłonowej jest (pierwszy i czwarty przewód) - 12,4 V - gdy zapłon włączony, podczas kręcenia rozrusznikiem - 10,5 V. Stacyjkę wymieniłem i bez zmian. Na włączonym zapłonie zasterowany rozrusznik z plusa aku nadal pięknie kręci i nie odpala. Podpięty pod VAGa nie wskazuje żadnych nowych błędów - stary błąd sporadyczny czujnika prędkości obrotowej - który wymieniałem jakieś 2 miesiące temu, gdy zaczął szarpać - skasowałem i nie wraca. Zapytani mechanicy dziwią się. Jeden skodziarz mówił, że winna jest listwa zapłonowa - no ale na pych pali jak z nut, inny rzucił pod rozwagę rozrusznik - zbyt duży spadek napięcia. Co o tym sądzicie? Jakiś pomysł przed oddaniem do warsztatu - gdzie pewnie wymienią pół elektryki samochodu?

    0 29
  • #2 10 Paź 2013 19:42
    andseg
    Poziom 20  

    A próbowałeś z innym akumulatorem ? Wygląda na to ze kłopot występuje w momencie dużego poboru prądu. Twój aku może nie wyrabiać - mimo naładowania.
    Dobry rozrusznik będzie kręcił jeszcze nawet przy dużym spadku napięcia - a dla elekroniki może już być za mało.

    0
  • #3 10 Paź 2013 19:46
    andrend
    Poziom 26  

    Sprawdź styk 50 na cewce rozrusznika.

    0
  • #4 10 Paź 2013 21:15
    Kamyk_0718
    Poziom 9  

    z aku byłem u elektryka - podłączył pod przyrząd i stwierdził że ok. Oprócz tego podłączyłem równolegle przez klemy drugi aku z odpalonego diesla i dalej nic - a jeśli chodzi o styk 50 na cewce to przeczyściłem i sprawdzałem - pobudzając z + aku - rozrusznik kręcił a odpalić nie chce.

    0
  • #5 10 Paź 2013 21:21
    polmar
    Poziom 20  

    Rozrusznik zakłóca sygnał obrotów wału, w paru przypadkach pomogła wymiana wirnika. Podmieniłbym jeszcze czujnik wału.

    0
  • #6 10 Paź 2013 21:26
    Grzenio8595
    Poziom 13  

    .......................

    Moderowany przez Błażej:

    Ostrzeżenie za usuwanie swoich postów.

    0
  • #7 10 Paź 2013 21:28
    Kamyk_0718
    Poziom 9  

    Wymieniałem czujnik obrotów ze 2 miesiące temu. Może te 10,5 V na listwie zapłonowej podczas kręcenia to jednak za mało?

    0
  • #8 10 Paź 2013 21:37
    Kamyk_0718
    Poziom 9  

    W skodzinie jest rozrusznik Magneton Kromeriz 1kW - z tego co oglądałem jego papiery to żadnego czujnika położenia bendixa tam nie było - tym bardziej że ECU nie jest połączone z rozrusznikiem - tylko pośrednio przez stacyjkę i przewód 50 do zasterowania rozruchu.

    0
  • #9 10 Paź 2013 21:56
    PIVEK_PL
    Poziom 9  

    Źle szukasz kolego, BPS nie jest umiejscowiony w rozruszniku tylko w bloku silnika, może dlatego nie potrafisz go zlokalizować.
    Sprawdź czy kostka nie odpięła się od tego czujniczka naprzeciwko rozrusznika w bloku silnika, w tych samochodach lubi ta kostka wypaść.

    0
  • #10 10 Paź 2013 22:16
    Kamyk_0718
    Poziom 9  

    Jeśli chodzi o czujnik j.w. to przypuszczam że mowa jest o czujniku położenia wału korbowego - prędkości obrotowej silnika - który to wymieniłem ze 2 miesiące temu a diagnoza VAGiem nie wykazuje żadnych błędów.

    0
  • #11 10 Paź 2013 22:30
    PIVEK_PL
    Poziom 9  

    No w sumie to i CPS mógł by być winny lecz jak go wymieniałeś to okej.
    Sprawdź też klemy akumulatora oraz masę do karoserii.
    Te 10 V na listwie to troche mało.

    0
  • #12 10 Paź 2013 22:34
    Kamyk_0718
    Poziom 9  

    Może ktoś mierzył voltarz na listwie zapłonowej podczas rozruchu? U mnie skacze z 12,4 V przy pozycji włączonego zapłonu do 10,5 V podczas rozruchu - elektryk mi mówił, że takie spadki występują podczas rozruchu - bo idzie wielgachny prąd z aku.

    0
  • #13 11 Paź 2013 07:10
    emeryt2
    Poziom 42  

    Sprawdzałeś kostkę stacyjki czy po przekręcenie na zapłon (50) nie gubi 15???

    0
  • #14 11 Paź 2013 08:00
    Kamyk_0718
    Poziom 9  

    Kostkę stacyjki wymieniałem.

    0
  • #15 14 Paź 2013 21:59
    Kamyk_0718
    Poziom 9  

    Po przekręceniu stacyjki na zapłon (50) na (15) jest napięcie - spada z 12,4 V na 10,5 V na czas kręcenia rozrusznikiem. Jeszcze wymieniłem cewkę - listwę - bez zmian pali pięknie na pycha:(

    0
  • #16 14 Paź 2013 22:16
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    PIVEK_PL napisał:
    Źle szukasz kolego, BPS nie jest umiejscowiony w rozruszniku tylko w bloku silnika, może dlatego nie potrafisz go zlokalizować.
    Sprawdź czy kostka nie odpięła się od tego czujniczka naprzeciwko rozrusznika w bloku silnika, w tych samochodach lubi ta kostka wypaść.


    Naprawiałem już trochę samochodów, ale o TAKIM czujniku to pierwszy raz czytam.
    Jakbyś był tak uprzejmy i rozwinął temat TEGO czujnika.

    A tak na poważnie - podstaw nowy rozrusznik, styki w automacie nie łączą idealnie w skutek czego powstaje łuk elektryczny i zakłóca elektronikę.

    1
  • #17 14 Paź 2013 22:53
    tzok
    Moderator Samochody

    Masz kable rozruchowe? Weź jeden i przyczep jeden koniec do bloku silnika, a drugi do minusowej klemy akumulatora, spróbuj zapalić.

    0
  • #18 15 Paź 2013 21:37
    Kamyk_0718
    Poziom 9  

    Jeśli chodzi o masy i zasilania to wyczyszczone, podpinane ekstra plusem na rozrusznik z aku +żółty od sterowania rozruchem, masa ekstra z klem aku na silnik i karoserię i dalej pięknie kręci i nic. A dzisiaj podłączyłem rozrusznik osobno na zewnętrznym akumulatorze, przy zapłonie na aku w feli i powiem Wam, że dalej pięknie kręcił na włączonym zapłonie i nie odpalił. Myślę o tych zakłóceniach czujnika wału przez rozrusznik. Jaki element mógłby zakłócać w tak idealnie kręcącym się rozruszniku - automat, wirnik+ uzwojenia??? Czy czujnik obrotów wału, który wymieniłem jakiś czas temu na zamiennik AQ (wiem że taniocha) po paru miesiącach użytkowania staje się wrażliwy?- no ale zapala na pych jak z nut i VAG nie pokazuje podczas rozruchu i po również, żeby były jakieś błędy.

    0
  • #19 15 Paź 2013 22:13
    tzok
    Moderator Samochody

    ...a widzi VAG obroty podczas kręcenia rozrusznikiem?

    0
  • #20 15 Paź 2013 22:43
    andrend
    Poziom 26  

    Przelutuj styk 50 na cewce rozrusznika.
    Pozdrawiam.

    0
  • #21 16 Paź 2013 07:46
    Kamyk_0718
    Poziom 9  

    A automat rozrusznika można rozbebeszyć żeby dostać się do styku 50? Ktoś próbował? Jakaś podpowiedź?

    0
  • #22 16 Paź 2013 10:27
    emeryt2
    Poziom 42  

    Przecież styk nazwany "50" jest na wierzchu!!!

    Rozruszniki dobrze kręci , zostaw go w spokoju. Podglądnij w czasie kręcenia rozrusznikiem , czy ECU widzi obroty silnika!!
    Spadek napięcia na instalacji przy rozruchu , jest w normie , elektronika będzie działać.
    Jak potrafisz , to sprawdź diodą LED czy masz sygnały na wtryskiwaczach i kluczowanie cewek przy rozruchu rozrusznikiem.

    0
  • #23 16 Paź 2013 10:48
    Kamyk_0718
    Poziom 9  

    diodą LED 5V czy 12 V? Czujnik wału też można tak sprawdzić?

    0
  • #24 16 Paź 2013 16:04
    tzok
    Moderator Samochody

    Dioda LED zazwyczaj jest na ok 2V... sprawdzaj diodą połączoną szeregowo z rezystorem ~1kOhm.

    0
  • #25 16 Paź 2013 17:05
    1938451
    Użytkownik usunął konto  
  • #26 16 Paź 2013 17:30
    emeryt2
    Poziom 42  

    Szczepan , dobrze myślisz , tylko co ten alarm miałby rozłączać?
    Napięcie na cewkach ma ; chyba ,że prąd na wtryskiwacze lub pompę paliwa albo odcina czujnik wału; lecz tego ostatniego się w zasadzie nie stosuje!

    1
  • #27 16 Paź 2013 17:36
    1938451
    Użytkownik usunął konto  
  • #28 16 Paź 2013 23:24
    Kamyk_0718
    Poziom 9  

    Z tą pompą i alarmem, to może być trop - tylko: pompę słychać zaraz po załączeniu zapłonu - nabija ciśnienie w układzie paliwowym i się wyłącza. Przy kręceniu rozrusznikiem to nawet nie wiem czy pracuje - ale mniemam, że ciśnienie w układzie listwy wtrysku jest - więc choćby zakaszleć powinien - jeśli wtryski są zasterowane - to jest jeszcze do sprawdzenia. Może możnaby spróbować po staremu wstrzyknąć przez świece paliwko i spróbować zakręcić? Co Wy na to?

    0
  • #29 16 Paź 2013 23:24
    Andrzej7870
    Poziom 14  

    Też miałem taką historię z alarmem!

    0
  • #30 18 Paź 2013 22:28
    Kamyk_0718
    Poziom 9  

    Panowie dzisiaj temat się wyjaśnił:)
    Trochę już zniechęcony - wymieniłem dziś czujnik położenia wału - to już 4 czujnik w tym samochodzie - ostatni był wymieniany w sierpniu tego roku. Auto odpaliło na dotyk:):):) Z tego wszystkiego mogę stwierdzić, że nie polecam czujników wału do FELI produkcji AQ - padają jak muchy - ale są wszędobylsko dostępne i tanie. I jeszcze te dziwne ich zachowania. W moim przypadku ani ECU sprawdzane VAGiem, ani możliwość rozruchu auta na pych nie wskazywała na uszkodzenie tego czujnika. Szukania było sporo - tu dziękuję Wszystkim za pomysły. W efekcie, podczas pracy rozrusznika czujnik położenia wału głupiał, a ECU nie rejestrowało tego jako błąd w swojej pamięci. Nowy czujnik działa bez zarzutu - pali na dotyk (tym razem nie tyłu samochodu-na pych). Poprzednie objawy kończenia się czujników były mniej problematyczne: auto zaczynało momentami szarpać w czasie jazdy do zgaśnięcia włącznie i VAG pokazywał błąd sporadyczny czujnika obrotów silnika G-28, kod 513, prosta sprawa. Tym razem czujnik AQ pokazał mistrzostwo świata:) Kończę temat i do następnej awarii. Pzdrw. 4all.:) Kamyk

    0