Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Oprogramowanie do szkolnej telewizji

mongo321 10 Oct 2013 21:32 2622 14
  • #1
    mongo321
    Level 9  
    Witam :)
    W mojej szkole padł pomysł, żeby stworzyć kółko telewizyjne.
    Mój dyrektor dostał fundusze itp i mamy się zastanowić jak by to wyglądało.

    Ja widzę to tak że
    na korytarzach będą sobie wisieć telewizory lub projektory to będzie podłączone przez Splitter HDMI i jeden do komputera który będzie wysyłał obraz.

    I tu moje pytanie

    Czy są jakieś programy do odtwarzania, puszczania obrazu ale tak żeby to wyglądało tak jak jest w normalnej telewizji ... czyli leci nagranie a dookoła jest ten pasek na którym lecą informacje itp ... ??

    Proszę o pomoc

    Jeśli nie rozumiecie o co mi chodzi to postaram się jakoś inaczej wytłumaczyć
  • #2
    D214d3k
    Level 39  
    Ja bym to widział tak, że zamiast wydawać kasę na telewizory kupić dobre kamery, dobry komp z programem do montażu a materiały umieszczać w serwisie video do oglądania po szkole lub w pracowni informatycznej. Zamiast paska z informacjami można postawić baner LED :).
  • #3
    Chris_W

    Level 38  
    Albo zrobić porządną instalację antenową (TV) i dodać własny sygnał jako jeden z kanałów.
    W każdej pracowni jak będzie telewizor to można oglądać co się chce.
    edit:
    Aha, telewizory w pracowniach mogą być monitorami do komputerów i mogą służyć do prowadzenia prezentacji.
  • #4
    mongo321
    Level 9  
    no właśnie chodzi o to że nam są potrzebne 2 kamery tylko, a jest podobno kilkanaście tysięcy i trzeba wszystko wykorzystać .
    Więc Tv na korytarzu ... 2 kamery

    a najbardziej mi chodzi o ten program żeby wyświetlać treści i ten pasek

    bo nie widzę jakoś za każdy razem na nowo kompilować video :/
  • #5
    lukashb
    Level 39  
    Chris_W wrote:
    Albo zrobić porządną instalację antenową (TV) i dodać własny sygnał jako jeden z kanałów.
    W każdej pracowni jak będzie telewizor to można oglądać co się chce.
    edit:
    Aha, telewizory w pracowniach mogą być monitorami do komputerów i mogą służyć do prowadzenia prezentacji.
    Właśnie po swojej pracy u pewnego operatora tv kab. ten pomysł wpadł mi do głowy jako pierwszy. Modulator + sieć koncentryczna
    i w zasadzie mucha nie siada :) do tego wystarczy najzwyklejszy najstarszy odbiornik z "głowicą analogową" bez konieczności rozbudowy systemu o projektory i telewizory z HDMI :) Przy tym nauka o sieci koncentrycznej da dużą wiedzę o tym. Poziomy, szumy, gniazda przelotowe, końcowe, tapy, tłumiki i filtry :). Piękna sprawa! po stronie studia komputer z kartą z wyjściem tvout i modulator z lepszej półki jakiś, i szkoła wasza! Możecie retransmitować do innych sal np. aktualne wydarzenia z dni otwartych etc. :) czyli coś co się dzieje z niektórymi a nie wszyscy mogą oglądać/uczestniczyć. Na pewno jak zobaczą to na TV będą zadowoleni. Kamery? nie muszą być HD od razu. To jest bądź co bądź amatorskie koło, więc amatorski sprzęt typu miniDV który potrafi wysłać obraz na TVout i do tego mikser w studiu którym zmieszacie to z tekstem z komputera na przykład, niech to będzie opis wydarzenia! Aż sam bym pouczestniczył w takim czymś :D
  • #6
    Chris_W

    Level 38  
    A jaki jest profil szkoły? Jak techniczna elektro-cośtam - to można kupić materiały (korytka, przewody) i potworzyć sieć antenową TV, sieć radiowęzłową, internetową - uczniom przydałby się taki "projekt" dużo bardziej niż kółka artystyczne z montowania filmów, co zresztą samo w sobie też nie wymaga super "wypasionego" sprzętu - mało tego - uważam, że lepszą nauką byłoby używanie właśnie gorszych kamer i oprogramowania opensource (więcej pracy = więcej nauki, więcej zrozumienia tematu :D ).
    Podsumujmy - uczniowie uczą się wiercić, montować korytka, rozkładać przewody, łączyć gniazdka i przewody, podłączać do tego różne rodzaje sprzętu, konfigurować ten sprzęt, naprawiać usterki, a na samym końcu jest tworzenie artystyczne. Nauczyciele (oraz szkoła) - zyskują internet, TV i audio w każdej klasie (pracowni), mogą rozwijać swoje zdolności prowadzenia wykładów na wyższym poziomie (audiowizualnym).
    Prezentacje edukacyjne (odtwarzanie audio i wideo) powinny wejść pod strzechy polskich szkół - nie ma lepszej metody jak audiowizualne przedstawianie procesów odbywających się w technice - zamiast klepania wzorów i uczenia się podręczników na pamięć.
  • #7
    D214d3k
    Level 39  
    A jak by popytać rodziców to znaleźli by się tacy co by wypasione telewizory CRT z epoki przed cyfrowej oddali za darmoszkę więc by można zamiast telewizorów kupić na przykład kran kamerowy lub tło, światło do zaimprowizowanego studia TV. Mniejsze telewizory CRT mogły by służyć za monitory w reżyserce :).
  • #8
    mongo321
    Level 9  
    Chris_W wrote:
    A jaki jest profil szkoły? Jak techniczna elektro-cośtam


    jest to technikum elektryczne

    a to po prostu będzie kółko zainteresowań

    W szkole jest już radiowęzeł i internet więc to raczej zbędne ;) a Tv by się przyała

    lukashb wrote:
    Modulator + sieć koncentryczna
    i w zasadzie mucha nie siada do tego wystarczy najzwyklejszy najstarszy odbiornik z "głowicą analogową" bez konieczności rozbudowy systemu o projektory i telewizory z HDMI
    pomysł muszę przyznać dobry, lecz myślę przyszłościowo o HDMI ... no chyba że cyfrowo da się nadawać to chyba będzie to sieć koncentryczna ... bo jakby tak patrzeć na koszta to cena samych kabli w HDMI mnie przeraża :O

    Dodano po 1 [minuty]:

    I w sumie dalej nie dostałem odpowiedzi na moje pytanie ...

    Czy zna ktoś program żeby "puszczać" materiały i dodać ten pasek jak np w TVN24 ??
  • #9
    _jta_
    Electronics specialist
    Jest kwestia, jak przesyłać sygnał - typowy kabel HDMI może mieć długość kilku metrów, teoretycznie można zrobić kabel 15-metrowy, ale to się łączy z takimi wymaganiami co do wykonania, że praktycznie ich nie ma. No i jest kwestia, czy będziecie mieli telewizory, które odbiorą sygnał HDMI - bo monitory CRT raczej nie...

    A to, jakiego programu się użyje, zależy od tego, jaki sygnał ma wychodzić - karta grafiki w komputerze może mieć wyjście HDMI i wtedy to, co się pokazuje na ekranie, może iść na HDMI - kwestia montażu sprowadza się do ustawienia okienek na ekranie; można przesyłać sygnał cyfrowy MPEG-4, ale wtedy do jego generowania w czasie rzeczywistym musi być bardzo szybki komputer - niestety nie wypróbowałem, jaki musi być procesor, żeby nadążył.
  • #10
    mongo321
    Level 9  
    Więc tak po naszym "zebraniu" ustaliliśmy 2 opcje :

    1. będą wisieć projektory a do tego będą nettopy <te malutkie komputerki> i wszystko będzie szło przez kable Etherner. <że niby tańszy sprzęt będzie>

    2. będzie sygnał po kablu antenowym, a co z resztą sprzetu to niewiem

    Sądze że opcja 2 + telewizory to korzystniejszy pomysł ale to moje zdanie

    Więc teraz szukam oprogramowania jedynie pod te 2 warianty ;)
  • #11
    _jta_
    Electronics specialist
    A jaki sygnał (w jakich standardach) chcesz przesyłać? Do kabla antenowego można by użyć w roli "nadajnika" komputera z kartą graficzną, która by miała wyjście na taki kabel; stary standard TV to kilkaset linii i to ma mierną jakość. Z Ethernetem - pewnie najtaniej wyjdzie użyć Raspberry Pi, jeśli jego wyjście (pewnie VGA, trzeba sprawdzić, jest w Wikipedii) pasuje.
  • #12
    Chris_W

    Level 38  
    mongo321 wrote:
    Więc tak po naszym "zebraniu" ustaliliśmy 2 opcje :

    1. będą wisieć projektory a do tego będą nettopy <te malutkie komputerki> i wszystko będzie szło przez kable Etherner. <że niby tańszy sprzęt będzie>

    2. będzie sygnał po kablu antenowym, a co z resztą sprzetu to niewiem

    Sądze że opcja 2 + telewizory to korzystniejszy pomysł ale to moje zdanie

    Więc teraz szukam oprogramowania jedynie pod te 2 warianty ;)


    Całość projektu warto podzielić na kilka inwestycji.
    Urządzenia do wyświetlania, a więc projektory czy telewizory?
    Projektory mają swoje wady: trzeba zainstalować w oknach rolety, jakiś napęd do nich, jakiś biały ekran do wyświetlania, uchwyt do mocowania projektora, zasilanie do niego na suficie, jakiś kawałek kanału na przewody, mają kiepski kontrast, kłopotliwe w obsłudze i wymagają instruktażu dla osób nie obeznanych z tym sprzętem. Telewizory - wyświetlają zbyt mały obraz, muszą być trwale montowane na ścianie, to umożliwia do nich dostęp ze strony uczniów, większe ryzyko zniszczenia.
    Zaletą telewizora może być wyświetlanie filmów bezpośrednio z nośnika, bez użycia komputera.
    W kwestii kosztów: projektor ok 3k, niezbędne wyposażenie pomieszczenia ok 1-2k. Telewizor (42") - ok 2-3k.

    Instalacja: Sieć antenowa, lub sieć ethernet - koszty porównywalne (robocizna + materiał).

    Źródło wideo: komputer z bezpośrednim generowaniem sygnału do sieci LAN, lub komputer z modulatorem TV.
    Koszty: niewielkie przy pracy z siecią LAN (ewentualny switch zarządzalny do konfiguracji), dość spore przy generowaniu sygnału TV - koszt modulatora dvbt to ok 2k, a modulator HD dvbt ok 8k.
    Edit: modulator "analogowy" - 200-500pln. Może pracować zamiast DVBT.

    Funkcjonalność:
    Instalacja antenowa - prawie bezobsługowa, raz ustawiona generuje sygnał z kółka telewizyjnego, a przy okazji służy do dystrybucji telewizji w pracowniach. Każdy średnio zorientowany polak umie obsługiwać telewizor.
    Instalacja sieciowa - wymaga większego nakładu na konfigurację, w przypadku użycia nettopów nakład czasu rośnie wielokrotnie, rośnie ryzyko zawieszania się i usterkowość, potrzebna osoba do nadzoru nad tym wszystkim. Trzeba nauczycieli przeszkolić w użyciu takiego systemu, wielu z nich jest niezorientowana w nowych technologiach.
  • #13
    mongo321
    Level 9  
    Witajcie
    Sorry że tak długo nie odpisywałem tu
    Więc po kolejnych dyskusjach. i po podjęciu decyzji to na 90% będzie to sieć kablowa tzw "kablówka".

    Na ścianach będą wisieć plazmy, sygnał po kablu "antenowym" , wzmacniacz sygnału, modulator, komputer z sygnałem

    Najprawdopodobniej będzie po 4 telewizory na piętro.

    tak powiedzmy będzie to wyglądać. Oprogramowanie do szkolnej telewizji
    1- Rozgałęźnik

    1. Czy jeden wzmacniacz "budynkowy" wystarczy ?

    2. Czy stosować aktywne rozgałęźniki na początku każdego piętra albo dać je na środek ? i czy wgl je dawać

    Za wszelkie błędy w pisowni i błędy rzeczowe przepraszam z góry
  • #14
    _jta_
    Electronics specialist
    Rozgałęzienie kabla bez aktywnego rozgałęźnika powoduje spore tłumienie (bo jest niedopasowanie), więc trzeba tak poprowadzić kable, żeby było jak najmniej rozgałęzień. I trzeba przeliczyć, jakie będzie tłumienie w kablu, sprawdzić w opisie TV, jaki ma być sygnał - żeby wiedzieć, czy sygnał nie będzie za słaby. Informacje o tłumieniu kabli znajdziesz w książce o antenach TV, autor bodajże Bator (Andrzej?). Hm... telewizor pewnie ma wejście o impedancji falowej, więc do każdego musi iść osobny kabel od rozgałęźnika - trzeba policzyć, jakie aktywne rozgałęźniki, jak ułożyć kable - czy taniej dać aktywny rozgałęźnik przy każdym telewizorze, czy np. jeden z dużą ilością wyjść i długie kable. Sieć Ethernet kiedyś robiono na kablu koncentrycznym, ale tak zaprojektowano sposób rozgałęziania, że ono nie zakłócało sygnału; potem przeszli na skrętkę i hub-y.
  • #15
    lukashb
    Level 39  
    Koledzy, bez przesady. Niech autor opisze jaki jest metraż tych przewodów. Na zwykłej dobrej RG6 pójdzie mu to bez problemu i mówię to z doświadczenia przy kładzeniu 100m na jeden odcinek od odgałęźnika. Jak zacznie kombinować z rozgałęźnikami aktywnymi itp.....nie wróżę mu dobrze. Na pion RG11 + TAP w miejscu odgałęzienia na piętro. Tylko pomyśleć trzeba o gniazdach..bo przelotowe dużo tłumią, i żeby nie okazało się, że na końcu linii nie masz sygnału. Ale pomysł jest ok.
    średnio tak wygląda tłumienność dla kabla:

    5 MHz dB/100m 1.92
    55 MHz dB/100m 5.06
    211 MHz dB/100m 9.82
    250 MHz dB/100m 10.67
    350 MHz dB/100m 12.59
    400 MHz dB/100m 13.43
    450 MHz dB/100m 14.32
    500 MHz dB/100m 15.18
    550 MHz dB/100m 15.97
    600 MHz dB/100m 16.68
    750 MHz dB/100m 18.43
    865 MHz dB/100m 19.97
    1000 MHz dB/100m 21.37

    Wzięty z średniej półki...z najlepszej Triset113 ma tłumienie mniejsze o 0,5dB. Oczywiście odpada moim zdaniem montaż zwykłych wtyków plastikowych co potem spadają i trzeszczą. Koniecznie kompresowalne ale to droga sprawa, to w takim razie polecę to:
    http://www.dipol.com.pl/wtyk_f_cabelcon_na_przewod_rg-6-triset-113_samokompresyjny_E80410.htm
    Sam się zakompresuje tylko nakręcić trzeba jakiś element na początek. Też sprawdzone. Do tego wkrętka IEC męska i żeńska.