Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik akwariowy Gupik v.2

kuuczoo 14 Paź 2013 18:15 20079 43
  • Sterownik akwariowy Gupik v.2

    Witam wszystkich
    Chciałbym tu zaprezentować swoją najnowszą konstrukcję jaką jest sterownik akwarium na AVR ATMega8. Sprzęt nie jest szczególnie odkrywczy, ale jest konstrukcją na miarę moich aktualnych potrzeb, a może i kilku innych osób które akurat poszukują czegoś podobnego.
    Jak napisałem konstrukcja nie jest szczególnie odkrywcza i rozwinięta. Sercem sterownika jest AVR ATMega8A taktowany wewnętrznie na 8MHz. Do niego podpięty zegar czasu rzeczywistego DS1307 z baterią podtrzymującą, wyświetlacz LCD 16x2 z podświetlaniem, 5x klawisze do obsługi menu i 4 wyjścia niskoprądowe typu OC na ULN2803.
    W chwili obecnej zaczynam zabawę "w akwarium" więc funkcjonalność sterownika jest ograniczona do praktycznego minimum:
    - sterowanie grzałką (załącz/wyłącz wokół zadanej temperatury),
    - sterowanie wentylatorem schładzającym wodę w akwarium (załącz/wyłącz wokół zadanej temperatury),
    - timer do obsługi oświetlenia dziennego (załącz i wyłącz o konkretnej godzinie, gdzie Ton<Toff),
    - timer do obsługi oświetlenia nocnego (załącz i wyłącz o konkretnej godzinie, gdzie Ton>Toff).
    Do pomiaru temperatury wykorzystuję popularny termometr cyfrowy DS18B20. Dokładność pomiaru została ograniczona do 0.5oC (tyle mi wystarcza).
    Wyświetlanie czasu i sprawdzanie warunków realizowane jest co 15s. Wielu pewnie powie, że to straszna strata dokładności. Ja powiem że ryby i rośliny mają "w nosie" czy światło zapali i zgaśnie im nawet 5 minut wcześniej lub później, a oszczędziło mi to główkowania przy pisaniu programu (jego funkcje mają mnóstwo czasu by się wyrobić i nie spowodować "kolizji").
    Z tyłu zamontowałem 2 przełączniki 3-pozycyjne umożliwiające manualne załączenie i wyłączenie oświetlenia w razie potrzeb.
    Układ został wykonany na płytce uniwersalnej, więc ewentualnego wzoru ścieżek nie będzie. W obudowie panuje delikatny nieład, ale zgodnie z dewizą "to ma działać, nie wyglądać"... to działa. Mam nadzieję że przynajmniej z zewnątrz "wygląda", mnie w każdym razie pasuje.
    Większość części pochodzi z demobilu, więc uprzedzając pytania o koszty mówię od razu - "Nie wiem..." Można je jednak dość łatwo sprawdzić na podstawie cen w popularnych sklepach internetowych z częściami elektronicznymi. Wszystkie części są ogólnie i szeroko dostępne. Jedyne elementy jakie kupowałem to gniazda chinch, przełączniki 3-pozycyjne i przyciski. Frontowy i tylny panel wykonany jest ze spienionego PCW (super łatwy w obróbce, dostatecznie wytrzymały i tani).
    Tak jak wspominałem wyjścia sterownika są niskoprądowe typu OC zrealizowane na ULN2803. Jedno wyjście obsługiwane jest przez parę wyjść układu co zwiększa jego obciążalność teoretycznie do 1A. Nie zdecydowałem się montować od razu wyjść na triakach, gdyż nie miałem z nimi jeszcze nic wspólnego (to po pierwsze) i uważam że wyjścia niskoprądowe są bardziej uniwersalne (to po drugie). Dzięki takiemu rozwiązaniu w obudowie najwyższym napięciem jest 12V z zewnętrznego zasilacza zasilającego urządzenie. Dodatkowo nie ma problemu z podpięciem urządzeń zasilanych właśnie tym napięciem, np. taśmy LED niebieskiej na oświetlenie nocne czy zwykłego wentylatora komputerowego jako chłodzenie zbiornika latem. W tej chwili sterowanie urządzeniami zasilanymi 230VAC (grzałka i oświetlenie dzienne - oryginalna świetlówka z kompletu akwarium) realizowane jest przez przekaźniki wbudowane w gniazda zasilające tych urządzeń. Dwa z wyjść podpięte są pod wyprowadzenia OC1x procesora, co umożliwi mi w przyszłości (jeśli będzie taka potrzeba i chęci) prostą implementację sterowania jasnością oświetlenia przez PWM (tylko podmiana programu).
    Zdjęcia poniżej prezentują sprzęt w "negliżu".

    Sterownik akwariowy Gupik v.2
    Sterownik akwariowy Gupik v.2
    Sterownik akwariowy Gupik v.2

    Co do programu...
    Program napisany w BASCOMie, zajmuje w chwili obecnej 75% pamięci. Nie jest to nic specjalnego, ale działa póki co stabilnie i bez zacięć.
    Obsługa sterownika jest bardzo prosta. Długie naciśnięcie na raz lewego i prawego przycisku wchodzą w menu. Parametrami do zmiany są temperatury, oddzielnie minuty i godziny nastaw timerów jak i samego czasu. Zmiana parametru do regulacji następuje przez naciskanie przycisków lewo/prawo. Zmiana samego parametru po wciśnięciu góra/dół. Po wciśnięciu OK na ekranie danego parametru jest on zapisywany (nie ma automatycznego zapisu przy wyjściu z menu). System bardzo prosty, ale skuteczny, wbrew pozorom wcale nie taki uciążliwy.

    W załącznikach schemat, program jak i wsad dla tych co chcieliby się bliżej zapoznać z programem bądź konstrukcją, a może nawet i ją powielić.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    kuuczoo
    Poziom 26  
    Offline 
    kuuczoo napisał 657 postów o ocenie 74, pomógł 96 razy. Mieszka w mieście Brzeziny. Jest z nami od 2006 roku.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • #2
    k124l
    Poziom 19  
    Wykonanie całości na płytkach uniwersalnych trochę przeraża , Trawienie swoich płytek nie jest takie trudne .
  • #3
    Kuniarz
    Moderator Projektowanie
    Koszmarny panel przedni... naprawdę wykonanie go estetycznie - czyli choćby z zalaminowaną kartką z wyciętym oknem na LCD i co najważniejsze OPISEM przycisków to kosztuje z 5 zł ! Widać włożoną pracę, zwłaszcza w montaż na płytce uniwersalnej, ale efekt końcowy psuje właśnie wygląd urządzenia.
  • #4
    kuuczoo
    Poziom 26  
    Co do wykonania na płytce uniwersalnej...
    Też wolałbym jakby zrobione było to chociażby na wytrawionej płytce, ale z wytrawianiem mam kiepskie doświadczenia (bardziej z przenoszeniem rysunku na płytkę bo wytrawianie robi się praktycznie samo. Poza tym układ powstawał "na bieżąco" więc płytka uniwersalna była tu odpowiedniejsza.
    Co do jakości wykonania panelu przedniego - za dobre zdjęcie zrobiłem ;) W rzeczywistości tak to nie razi. Niestety nie mam zdolności do dopieszczania, więc z efektu jestem zadowolony...
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • #5
    maystero
    Poziom 24  
    Koszmar. Nieład, lenistwo i ta taśma klejąca...
    Mój ojciec zawsze mi mówił, jak coś robisz to zrób to raz a porządnie. Żeby nie trzeba był x10 poprawiać.
  • #6
    kuuczoo
    Poziom 26  
    Chyba Cię zmartwię, ale nie przewiduję tu żadnych poprawek, chyba że "aktualizacje"... Taśma to jedynie efekt mojej nadmiernej troski o bezpieczeństwo niektórych połączeń, na których 80% elektroników nie zwróciłoby szczególnej uwagi.
    Zdaje sobie sprawę że to nie wygląda dobrze, ale prawdopodobnie w żaden sposób nie wpływa na "bezpieczeństwo" układu. Ta nadmiarowa taśma to niestety taka moja "nerwica natręctw"...
  • #7
    mr_grabarz
    Poziom 19  
    Moja rada:
    wywal taśmę, załóż termokurczki, izolacja sama odpadnie po jakimś czasie jak klej wyschnie, a termokurczka raz że się lepiej prezentuje, dwa jest znacznie trwalsza.
  • #8
    SylwekK
    Poziom 30  
    1. Panel przedni do kitu - będzie straszył przy akwarium. Zobacz jak wygląda w moim sterowniku od pieca, kosztował 5zł i chwilę z fotoszopem.
    2. Wyświetlacza nie mocujemy w ramce tylko robimy małe okienko.
    3. Zawsze mnie zastanawia po co do obsługi menu więcej niż 4 przyciski skoro już na 3 można wszystko zrealizować.
    4. Definiowanie znaku stopnia w bascomie naprawdę jest łatwe, a przważnie w tablicy znaków już taki istnieje.
    5. Warto poćwiczyć z małą produkcją swoich płytek. Twój układ zmieścił by się praktycznie na płytce o rozmiarach wyświetlacza lcd i uniknął byś tej plątaniny w obudowie.
    Mimo uwag cieszy, że robisz coś sam, ale wypadało by być konsekwentnym i robić projekt do końca, a ze względu na tą nieszczęsną estetykę czegoś tu brakuje...
  • #9
    kuuczoo
    Poziom 26  
    Termokurczka na pewno byłaby lepsza, ale jak napisałem robiłem głównie z tego co miałem pod ręką, a termokurczki tam akurat nie było. Ale spokojnie, z doświadczenia wiem że ta taśma tak szybko nie odpadnie (długiego doświadczenia, żeby było jasne...)

    ad.1 Nie mam fotoszopa :) Nie ufam takim frontom laminowanymi mi osobiście nie odpowiadają, więc nawet jakbym fotoszopa miał i tak bym nie skorzystał. Panowie, spokojnie. To nie galeria sztuki i powtarzam jeszcze raz - w rzeczywistości to na prawdę nie wygląda tak strasznie :)
    ad.2 Ramka jest częścią wyświetlacza, bez niej się rozlatuje...
    ad.3 Da radę i na jednym, ale tak jest wygodniej...
    ad.4 Wiem że jest to łatwe, ale nie jest mi to potrzebne. Jeśli koniec końców ktoś korzystając z mojego projektu zechce wprowadzić taki znak to nie widzę przeszkód. W załącznikach jest również kod, można go modyfikować...
    ad.5 Ćwiczyłem wielokrotnie i o ile nie idzie to na zewnątrz to dla mnie gra nie warta świeczki.
    Żeby było jasne - jestem elektronikiem w "średnim" wieku z kilkunastoletnim doświadczeniem. Mam za sobą znacznie poważniejsze projekty niż ten. Zdaję sobie sprawę że może nie świadczy on najlepiej o moich umiejętnościach, ale taki już jestem że o ile robię dla siebie to nie zwracam uwagi na szczegóły takie jak "estetyka". Bynajmniej nie w stopniu umożliwiającym chwaleniem się tym przed szerokim gronem znawców :) .
    Projekt zamieściłem jako pomoc dla innych, gdyż szukając czegoś podobnego dla siebie nie znalazłem nic na tyle prostego by z biegu nadawało się to do szybkiej implementacji a było czymś nieco bardziej zaawansowanym niż termostat. Niestety wielu kolegów nie chce dzielić się programem w obawie (słusznie lub nie) przed wykorzystaniem ich pracy przez innych do celów zarobkowych. Jako pomoc takie projekty dla mnie odpadają, zwłaszcza że lubię jednak dodać coś od siebie.
    Niewątpliwie błędem moim było zamieszczenie zdjęcia z wnętrza urządzenia, które nie można nazwać edukacyjnym.
    Co do wyglądu zewnętrznego - dla mnie to kwestia gustu, najwyraźniej mam trochę spaczony ;)
  • #10
    Romo324
    Poziom 10  
    Projekt ciekawy, sam zabieram się od jakiegoś czasu za zrobienie podobnego, z tym, że planuję dodać karmnik :)
    Zastanawiam się nad sensem dodania wiatraczka do chłodzenia wody - przecież latem i tak nie schłodzi wody bardziej niż do temperatury powietrza w pomieszczeniu więc raczej mija się to z celem. (temperatura wody w tym wypadku i tak jest równa temperaturze powietrza)

    Pozdrawiam i życzę udanych konstrukcji :) Roman
  • #11
    kuuczoo
    Poziom 26  
    W akwarium mają mieszkać krewetki, które gotują się w 28oC. Przy upałach jakie się ostatnio pojawiają taka temperatura to nie problem, zwłaszcza że akwarium jest małe.
    Karmnik to za duże ustrojstwo do akwarium które posiadam. Sterownik ma przeciwdziałać raczej sklerozie domowników. O ile do nakarmienia zwierzątek jeszcze się ktoś zawsze znajdzie, o tyle do regularnego załączenia światła czy kontrolowania temperatury już nie bardzo, stąd potrzeba sterownika...
  • #12
    Romo324
    Poziom 10  
    Niestety wiatraczek nic panu w tym wypadku nie da, jedynie może pogorszyć sytuację.
    Pozdrawiam, Roman
  • #13
    yogi009
    Poziom 42  
    Proste i funkcjonalne urządzenie. Wszyscy się czepiają tego panelu przedniego, rozejrzyj się za ramką do wyświetlacza LCD i uporządkujesz to wycinane okienko. W moim odczuciu urządzenie zostało wykonane schludnie i estetycznie. Oby tak to robili wszyscy starzy wyjadacze :-)
  • #14
    kuuczoo
    Poziom 26  
    Co do wiatraczka - da... tak mówi fizyka. Podobny efekt jakbyś polizał rękę i podmuchał. Niby twój wydech ma 36oC (jak nie więcej) a odczuwasz chłód. To samo jest w przypadku akwarium. Przyspieszone parowanie wywołane ruchem powietrza pobiera energię z tafli wody, czyli ją schładza. Ponieważ zapewniony jest ruch wody (turbo filter) to efekt jest odczuwalny w całej objętości. Nie natychmiast ale jest. Tak jak powiedziałem akwa mam niewielkie (~30l = 30x30x35cm) więc jeden wentylator 80-120 wystarczy...
    Niech się "czepiają", mają prawo i pewnie też trochę racji ;) Nie zamierzam nic zmieniać, gdyż dla mnie nie ma to sensu (no może przy aktualizacji trochę porządku w środku zrobię)...
  • #15
    stayout
    Poziom 13  
    Ja o wygląd bym się nie martwił. Z doświadczenia wiem, że i tak prędzej czy później sterownik wyląduje w szafce pod akwarium. Przy urządzeniach w pobliżu zbiornika zwrócić należało by uwagę na odporność na panujące tam warunki - wilgoć i duże ryzyko zalania. Taka "kabelkologia" na płytkach uniwersalnych długo przy akwarium nie pociągnie - zawsze coś się chlapnie przy sprzątaniu w akwa.
    DS1307 nie sprawia problemów? To dość kapryśny układ.
    Cytat:
    Żeby było jasne - jestem elektronikiem w "średnim" wieku z kilkunastoletnim doświadczeniem.

    Cytat:
    Nie zdecydowałem się montować od razu wyjść na triakach, gdyż nie miałem z nimi jeszcze nic wspólnego

    Te dwie Twoje wypowiedzi przemilczę.
    Cytat:
    Projekt zamieściłem jako pomoc dla innych, gdyż szukając czegoś podobnego dla siebie nie znalazłem nic na tyle prostego by z biegu nadawało się to do szybkiej implementacji a było czymś nieco bardziej zaawansowanym niż termostat.

    Sterownik akwarystyczny-"Sternik"
    Jest wszystko łącznie ze źródłami.
  • #16
    kuuczoo
    Poziom 26  
    Czytając różne wypowiedzi na forum miałem wątpliwości o współpracę z DS1307, ale ruszył prawidłowo "od pierwszego kopa". Póki co nie zauważyłem żadnych problemów z jego strony...

    Co do tego przemilczenia... Analogicznie - to że jestem kierowcą nie znaczy że prowadziłem każdy typ pojazdu...
    Nie miałem potrzeby korzystać z triaków więc nie miałem przyjemności ich praktycznie poznać i stosować...

    Ten sterownik widziałem, ale nie mogąc ściągnąć programu bez rejestracji na forum odpuściłem. W sumie na dobre wyszło, zawsze jakieś nowe doświadczenie klecąc coś swojego...
  • #17
    cefaloid
    Poziom 32  
    Zawsze kiedy pojawia się sterownik akwariowy to...
    Zawsze zawiera ten sam spsób na ugotowanie akwarium, tzn

    Kod: basic4gl
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod


    Czyli uszkodzenie czujnika, zalanie go (nietrudno o to w akwarium) = dostaniemy od razu odczyt 0°C i sterownik wykona grzanie grzałek pełna mocą.
    W sterowniku akwariowym wg mnie MUSI być:
    - kontrola CRC8 (Bascom ma gotową funkcję)
    - kontrola 'presence impulse' z DS18B20 (Bascom nie ma ale mozna samemu napisać procedurę 1wreset i sprawdzać czy DS18B20 w ogóle żyje)

    Jak dla mnie estetyczność obudowy jest kwestią wtórną. Ale beztroskie odczytywanie sygnału z termometru który jest zalany wodą i może przeciekać to już jest realne niebezpieczeństwo ugotowania akwariowej hodowli :)
  • #18
    kuuczoo
    Poziom 26  
    Jak widzisz, w kodzie który przedstawiłeś, brak czujnika lub błąd lub nienaturalna temperatura (ujemna w tym przypadku) skutkują wynikiem "99". Po pierwsze to znak że coś jest nie tak (jeśli zdążę zobaczyć to na wyświetlaczu), po drugie taka temp. wyłącza grzałkę.
    Po trzecie akwarium w setupie jaki jest przeszło testy, czyli grzałka na maks (całe 15W) dopóki się temperatura nie ustabilizuje. W ogrzewanym pomieszczeniu (22 oC) wyszło 26,5 oC po 2 dniach próby...
    Poza tym mam nadzieję że przynajmniej raz dziennie znajdzie się ktoś kto skontroluje ogólny stan akwarium i w razie konieczności zareaguje...
  • #19
    cefaloid
    Poziom 32  
    kuuczoo napisał:
    Jak widzisz, w kodzie który przedstawiłeś, brak czujnika lub błąd lub nienaturalna temperatura (ujemna w tym przypadku) skutkują wynikiem "99".

    A ja jednak podtrzymuje stwierdzenie, że umiejętne zwarcie linii sygnałowej do masy w Twoim kodzie będzie skutkowało wesołym odczytem 0 stopni celsjusza. Zero nie jest ujemne i nie wyłapiesz tego warunkami które dałeś.

    Jesli chodzi Ci o linię "If Err = 1" to działało by to tak jak myślisz, o ile taka linia była by zaraz pod komendą 1wreset, czyli tak:
    Kod: basic4gl
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

    Ty sobie to sprawdzasz dużo niżej, po kilku innych operacjach które mogą sobie dowolnie zmienić Err na 0, bo one się wykonały poprawnie. A to nie to samo.

    kuuczoo napisał:
    Poza tym mam nadzieję że przynajmniej raz dziennie znajdzie się ktoś kto skontroluje ogólny stan akwarium i w razie konieczności zareaguje...

    No jak chcesz, ale po to jest sterownik by nie musieć reagować - ja tylko sugeruję co mozna łatwo poprawić.

    To jest kilka linii kodu przecież:
    1. Sprawdzać Err ale tuż po komendzie 1wreset a nie gdzieś tam po innych komendach które nam zapewne Err nadpiszą

    2. Odczytywać temperaturę z CRC:
    Kod: basic4gl
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod


    3. I nie wykrywasz też mniej groźnej sytuacji odczytu +85 stopni zwracanej przez 'źle traktowany' DS18B20, CRC momentalnie to wyłapie.

    Pisze o tym dlatego, że masz w kodzie np "odswierzenie nastaw co godzine w razie jakby ram siê kaszanil" podczas gdy nie masz dobrego odczytu temperatury, która "kaszanić" się może milion razy prędzej jak RAM. Chociaż może masz rację, bascom lubi negatywnie zaskoczyć, dlatego już go nie używam.
  • #20
    kuuczoo
    Poziom 26  
    Zakładając że masz rację ze źle umieszczonym warunkiem "Err=1" (nie przeczę że masz...), czemu po odpięciu czujnika wychodzi 99 ,czyli uzyskujemy oczekiwany efekt? Bo jak nie ma czujnika to nie ma co zwrócić poprawnej wartości...
    Co do umiejętnego zwarcia... Musiałoby być chyba bardzo umiejętne i trafione...
    A crc... Masz rację, skoro tam jest to jest po coś i należałoby go użyć. Niestety w mądrych książkach na których wzorowałem ten i kilka poprzednich kodów nie wzięto go pod uwagę, więc nawet nie drążyłem tematu zagłębiając się w dtrkę układu (przeglądając programy innych to nie tylko ja...)
    85 stopni przy nieumiejętnym traktowaniu nie jest tutaj groźne (jest poza zakresem regulacji więc wyłącza grzałkę) i wcześniej czy później musi być usunięte fizycznie (z tego co pamiętam z doświadczeń z innym urządzeniem, po pokazaniu się 85 czujnik był do wywalenia).
  • #21
    SylwekK
    Poziom 30  
    kuuczoo napisał:
    (z tego co pamiętam z doświadczeń z innym urządzeniem, po pokazaniu się 85 czujnik był do wywalenia).


    Najczęściej 85 pokazuje się kiedy aktywne są przerwania, a odczyt DS jest poza tymi przerwaniami. Po prostu rozwalana jest od czasu do czasu ramka z danymi i stąd głupoty w wyniku. Można to pogodzić robiąc odczyt w przerwaniu (większość moich sterowników na tym się opiera, a niektóre pracują grubo ponad rok) i jeszcze nie zdarzyło się ani razu, aby przy sprawnym termometrze pokazało się coś innego niż prawidłowy wynik. Kiedyś raz mi DS umarł podczas pracy i to kompletnie nie wiem z jakiej przyczyny - tak po prostu, może jakaś wada produkcyjna - w każdym razie jego zgon wychwycił natychmiast Err i obyło się bez większej paniki. Po jego wymianie układ działa do dziś.
  • #22
    kuuczoo
    Poziom 26  
    W moim przypadku 85 pojawiało się po zwarciu zasilania z danymi (mieliśmy w pracy przy urządzeniach kiepskie złącza "hand made" i przy nieumiejętnym zakładaniu czujnika potrafiło się coś takiego wydarzyć). Niestety jak wspominałem po takim potraktowaniu czujnik był do wywalenia...
  • #23
    morswin89
    Poziom 23  
    Tak wygląda mój kod na odczyt temperatury z DS18B20 z sprawdzaniem podłączenia i CRC oraz komunikacji tych błędów na LCD. Sam odczyt podzielony jest na części i odbywa się w takt przerwania (co 1s)

    Kod: basic4gl
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod
  • #25
    kuuczoo
    Poziom 26  
    Termometr jest zalany termoglutem (oczywiście główka została odsłonięta). Ostatni tak przygotowany wytrzymał 4 lata (i się akwa skończyło...) i po tym czasie nie było najmniejszych problemów.
  • #26
    lukashb
    Poziom 39  
    Otóż to. Nieprzesadzałbym z nieszczelnościami. Ja mam swojego DSa zalanego silikonem (kwaśny silikon! powinno już teoretycznie zjeść całego DSa z bakelitem) od 7 lat w warunkach zaokiennych, tylko główka odsłonięta. Jak na razie ani myśli przestać mierzyć i wszystko działa. Więc bez przesady, to nie statek nasa.
  • #27
    SylwekK
    Poziom 30  
  • #28
    cefaloid
    Poziom 32  
    Cóż, jeśli dopisanie kilku linijek kodu po to by było porządnie (po coś ten CRC dołożyli) to dla niektórych "statek NASA".... to nie ma sensu dalej dyskutować. Kod jest po prostu na miarę obudowy i płytek. Jakoś tam działa i jakoś tam wygląda. Swoją drogą trochę jestem w szoku że tak prosty kod zajął aż 75%(!) flash Atmega8 ale cóż, uroki korzystania z BASCOM. W przyszłości polecam przesiadkę chociażby na AVR studio i naukę C. Taka wiedza się nie zmarnuje, to się później wszędzie przyda.

    Jeśli autorowi taka jakość wystarcza, to gratuluję konstrukcji, cóż nam do tego.
    Ale nie oznacza to że mamy robić "ach i och" jeśli wykonanie jest byle jakie. Urządzenie jest po prostu wykonane po minimalnej linii oporu (nie mówię że to źle, ale stwierdzam fakt). Cóż jesli działa poprawnie, to OK.
  • #29
    kuuczoo
    Poziom 26  
    Licznik ustawiany jest pewnie w przerwaniu.

    Porządny kod do odczytu temperatury przyrównany do NASA to nie moje słowa...

    Kod napisany tak a nie inaczej, nie znaczy że nie do zmiany. Jeśli macie pomysły na jego ulepszenie lub poprawienie (ale tego kodu, a nie wymianę całych bloków zmieniających funkcjonowanie urządzenia) to czekam na porady i sugestię. Po to właśnie został umieszczony.

    Nie czekam na achy i ochy, nie potrzebuję aprobaty tłumu. Konstrukcję przedstawiłem jako "pomysł" na rozwiązanie sprawy automatyzacji opieki nad akwa. Są tacy którzy potrafią lub mają już wykonane lepsze urządzenia, są tacy którzy szukają pomysłu na to jak je "zacząć".
    Co do obudowy... tak, taka mi w zupełności wystarcza, innym podobać się nie musi bo to moje urządzenie, będzie stało u mnie w mieszkaniu i przeze mnie głównie oglądane. Nikomu nie bronię by zrobił to lepiej u siebie.
    Płytkę uniwersalną wytłumaczyłem. To nie jest urządzenie które wyjdzie "na zewnątrz" tylko jednostkowy twór do którego wg mnie taki sposób montażu w zupełności wystarczy na lata. Nie uważam by określenie "jakoś działa" było tu odpowiednie. Działa dokładnie tak jak miało działać. Jeśli jesteście w stanie udowodnić że jest inaczej, ok. Przyjmę uwagę z pokorą i nie powtórzę danego błędu przy przyszłych konstrukcjach, może nawet poprawię to w tej. Na pewno przyda się również ona innym chcącym zbudować coś podobnego. W końcu o to chodzi na forum takim jak to. Jeśli nie, to szkoda gadać...
  • #30
    mikro_elektro
    Poziom 10  
    Jakby ktos był zainteresowany wykonaniem takiego sterownika to polecam sie mam minimoduły AVR z wyprowadzeniami wszystkich pinów, moduły przekaźników , moduly RTC na dallasie ( mercedes do Ds1307) inne moduly pomiarowe. zapraszam . Korzystam z tych modułów do budowy wszelkich prac .