Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

FIAT DUCATO - Światła dzienne Ducato 2011r dziwna przypadłość sterowania

Kiko_1 16 Oct 2013 22:54 7821 11
lampy.pl
  • #1
    Kiko_1
    Level 17  
    Witajcie,
    W dniu dzisiejszym zakładałem światła dzienne do firmowego Ducato. Jako, że nie są to pierwsze światła jakie montowałem dziwi mnie ich zachowanie. Otóż podłączyłem zestaw świateł LED poprzez przekaźnik rozwierny pod światła pozycyjne oraz pod pojawiające się po załączeniu napięcie ze skrzynki bezpieczników pod maską.
    W chwili gdy w aucie nie ma lampy spod której zostało wyciągnięte sterowanie (plus pozycji) wszystko działa jak należy, światła dzienne załączają się po zapłonie, w chwili odpalenia pozycji gasną i świeci się jedynie pozycja (w lampie, która została na aucie). Jednak po założeniu obu lamp gdy przekręcimy kluczyk świecą się same DRL, lecz gdy chcemy odpalić pozycję to włączają się one na krótką chwilę po czym jedna pozycja (ta, z której brany był plus) gaśnie i załączają się dzienne.
    Dodam, iż auto posiada magistralę CAN i na desce nawet przy sprawnych obu pozycjach wywala błąd spalonej żarówki.
    Może daloby się razem z przekaźnikiem wpiąć jakieś "sztuczne obciążenie" żeby oszukać CAN?
    Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.

    Pozdrawiam
  • lampy.pl
  • #2
    tzok
    Moderator of Cars
    Magistrala CAN nie ma nic do tego. Winny jest sterownik z funkcją wykrywania usterki oświetlenia. Zwykły przekaźnik włączony równolegle z żarówką świateł postojowych stanowi za duże obciążenie - sterownik wykrywa przeciążenie obwodu i go odcina. Trzeba było zainwestować w DRLe z elektronicznym sterowaniem (3 przewody) albo musisz poszukać przekaźnika o większej rezystancji cewki.
  • #3
    NdYAG
    Level 16  
    tzok wrote:
    Magistrala CAN nie ma nic do tego. Winny jest sterownik z funkcją wykrywania usterki oświetlenia. Zwykły przekaźnik włączony równolegle z żarówką świateł postojowych stanowi za duże obciążenie - sterownik wykrywa przeciążenie obwodu i go odcina. Trzeba było zainwestować w DRLe z elektronicznym sterowaniem (3 przewody) albo musisz poszukać przekaźnika o większej rezystancji cewki.


    Ale wysterować przekaźnik przez tranzystor.
  • #4
    Kiko_1
    Level 17  
    Rozumiem. A jestes mi w stanie powiedzieć w jaki sposób "zmierzyć" rezystancję cewki? Tyle co pamiętam z lekcji PEiE to zwykłym omomierzem nie da się tego parametru określić, chyba, że jakieś zajęcia przespałem ;D

    Dodano po 3 [minuty]:

    NdYAG wrote:

    Ale wysterować przekaźnik przez tranzystor.


    Mogę prosić o więcej szczegółów?
  • lampy.pl
  • #5
    tzok
    Moderator of Cars
    Kiko_1 wrote:
    A jestes mi w stanie powiedzieć w jaki sposób "zmierzyć" rezystancję cewki? Tyle co pamiętam z lekcji PEiE to zwykłym omomierzem nie da się tego parametru określić, chyba, że jakieś zajęcia przespałem ;D
    Na zajęciach uczyli tylko o cewkach idealnych, cewka elektromagnesu ma niezerową rezystancję dla DC i można ją zmierzyć omomierzem. Z tej rezystancji wynika tzw. prąd podtrzymania przekaźnika. Cewka typowego przekaźnika samochodowego ma ok 80-85Ω, czyli przy 14V pobiera moc ok 2-2,5W.
  • #6
    Kiko_1
    Level 17  
    Czyli jak rozumiem szukam jak "najsłabszego" przekaźnika, żeby moc potrzebna do jego pracy nie zaburzała układu diagnostycznego?
    Więc próba "oszukania go" dodatkowym rezystorem nie ma sensu?
  • #7
    tzok
    Moderator of Cars
    Dołożenie równoległego rezystora wręcz pogorszy sprawę. Chyba że źle rozumiem podłączenie - ja rozumiem to tak: cewka przekaźnika włączona między masę a zasilanie żarówki światła postojowego, styk COM do 12V po stacyjce, styk N.C. na lampę LED-DRL.
  • #8
    Kiko_1
    Level 17  
    FIAT DUCATO - Światła dzienne Ducato 2011r dziwna przypadłość sterowania

    Tak to zostało podłączone (wiem, nie mam skilla w paincie :) ).

    W poprzednich autach też podłączałem w taki sposób i wszystko działa po dziś dzień a Ducato strzeliło focha i działać nie zamierza...
  • #9
    NdYAG
    Level 16  
    Kiko_1 wrote:

    Dodano po 3 [minuty]:

    NdYAG wrote:

    Ale wysterować przekaźnik przez tranzystor.


    Mogę prosić o więcej szczegółów?



    Na przykład o tak:

    http://www.winpicprog.co.uk/graphics/relay_example.gif

    Input podłączasz do równolegle z żarówką (albo przekaźnikiem sterującym, trzeba sprawdzić jak działa świecenie żarówki i gdzie jest masa i gdzie zasilanie). Nie zapomnij o diodzie, np. prostowniczej 1N4001. Dodatkowy prąd jaki będzie płynął to 12V/1000 Ohm = 12mA, myślę że sterownik nie potraktuje tego jako awarii. Gdyby tak, to można dać tranzystor w układzie Darlingtona.
  • #10
    Kiko_1
    Level 17  
    Tylko to dość sporo komplikuje układ i dodaje kolejne elementy, które mogą się "skichać" a układ został zamontowany w aucie firmowym, które trzaska sporo kilometrów dziennie.
    Jest może jakieś prostsze rozwiązanie?
  • #12
    Kiko_1
    Level 17  
    No i wszyscy szukali mega skomplikowanych ukladow a wystarczylo w odpowiednia strone wstawic najzwyklejsza DIODE! Dziekuje wszystkim za chec pomocy.