Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Spalony silnik - ale dlaczego?

18 Paź 2013 20:12 3579 14
  • Poziom 10  
    Witam! Stało się. Spalił mi się silnik. Ale czemu?

    Sprawa wygląda następująco: Silnik trójfazowy klatkowy 1,1kW NORD. Posiada dodatkowo obce chłodzenie. Wymieniany był kabel zasilający. Potem sprawdzałem go włączając na 30 sekund i działał okay. Po jakimś miesiącu podłączyłem układ do pomiaru mocy przy użyciu cewek rogowskiego i przekładników napięcia (dodatkowa przedłużka między źródłem a kablem silnika, gdzie każdy z czterech przewodów tej przedłużki (L1, L2, L3, PE) posiadał swoją cewkę i podłączony przekładnik napięcia. Układ testowany był wcześniej na innym silniku i działało - nie ważne czy to poprawnie itd.). Po około kilku minutach pomiaru wybiło wyłącznik różnicowo -prądowy. Pojawił się do tego lekki zapach. Potem podłączyłem silnik bezpośrednio do sieci i znowu po kilku minutach wybił wyłącznik, lekki zapaszek i maly ledwo dostrzegalny dymek. Dodam że było włączone obce chłodzenie. Silnik bardzo się grzał. Dodam jeszcze że w ogóle nie był obciążony. Potem jak się go uruchomi to zrobi jeden obrót i wybija wyłącznik. Bankowo spalony.

    Pytanie brzmi: DLACZEGO? Przewody nie były pomylone. Nie było zwarcia pomiędzy przewodami w przedłużce. Nie sprawdzałem tego w nowym kablu silnika, ale czy to byłoby powodem spalenia? Nie zadziałałby wtedy wyłącznik gdyby np. W przewodzie było zwarcie między L1 i L2? Czy to może być wina cewek czy przekładników napięcia? A może jakaś wada mechaniczna? Dodam jeszcze, że kilka miesięcy wcześniej silnik ten drgał przy 5Hz (gdy był sterowany przez falownik) i w NORDZIE wymienili stojan (był spalony - ale działał).

    Proszę o pomoc! Pozdrawiam!
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Poziom 27  
    Zanieś silnik do jakiegoś warsztatu zajmującego się regeneracją, rozbiorą i będą mogli coś powiedzieć.

    Jeśli wyrzuca różnicówke to jest jakaś upływność względem PE.
    Bardzo często się zdarza że przy podłączaniu przewodów potrafi wpaść podkładka lub nakrętka do silnika i to powoduje awarię.

    Lub jak masz induktor to sam rozbierz rozepnij uzwojenie i szukaj masy na poszczególnych cewkach.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Poziom 25  
    Może miałeś go skojarzonego w trójkąt a podpiąłeś pod 3x400V?
  • Poziom 34  
    " Dodam jeszcze, że kilka miesięcy wcześniej silnik ten drgał przy 5Hz (gdy był sterowany przez falownik) i w NORDZIE wymienili stojan (był spalony - ale działał)." Pomimo zewnętrznego chłodzenia silnik uległ przegrzaniu nie tylko stojan ,ale i wirnik stracił swoje właściwości.
  • Poziom 25  
    Możliwe, że stojan był wadliwy - zbyt mała rezystancja izolacji, która spadała wraz ze wzrostem temperatury, aż do momentu wyzwolenia RCD.
  • Poziom 10  
    Witam! Dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi. Sytuacja wygląda obecnie tak:

    Gość z norda twierdzi, że:

    - silnik się zjarał (widoczne przepalenia przy wentylatorze) bo nie było odpowiedniego chłodzenia.
    - przy montażu zewnętrznego chłodzenia POWINNO SIĘ ZDJĄĆ MACIERZYSTY WENTYLATOR SILNIKA, KTÓRY MÓGŁBY BLOKOWAĆ PRZEPŁYW POWIETRZA PRZEZ SILNIK W ZALEŻNOŚCI W KTÓRE STRONY SIĘ KRĘCĄ WENTYLATORY MACIERZYSTY I OBCY

    Ja nigdzie nie widziałem, żeby ktoś pisał, że przy montażu obcego chłodzenia należy ściągnąć macierzysty wirnik, choć teoretycznie mogłoby to zablokować przepływ powietrza. Ja jednak ciągle uważam, że założyli jakiś gorszy stojan, doszło do np. zwarcia międzyzwojowego i dziękuję. Ale ręki sobie nie utnę.

    Pozdrawiam!
  • Poziom 22  
    kasjo napisał:
    Może miałeś go skojarzonego w trójkąt a podpiąłeś pod 3x400V?

    Są silniki które połączone w trójkąt włączasz do 400V. Ważne jest na jakie napięcie są cewki.

    Dodano po 3 [minuty]:

    beznadziejny_elektronik napisał:
    Witam! Stało się. Spalił mi się silnik. Ale czemu?

    Sprawa wygląda następująco: Silnik trójfazowy klatkowy 1,1kW NORD. Posiada dodatkowo obce chłodzenie. Wymieniany był kabel zasilający. Potem sprawdzałem go włączając na 30 sekund i działał okay. Po jakimś miesiącu podłączyłem układ do pomiaru mocy przy użyciu cewek rogowskiego i przekładników napięcia (dodatkowa przedłużka między źródłem a kablem silnika, gdzie każdy z czterech przewodów tej przedłużki (L1, L2, L3, PE) posiadał swoją cewkę i podłączony przekładnik napięcia. Układ testowany był wcześniej na innym silniku i działało - nie ważne czy to poprawnie itd.). Po około kilku minutach pomiaru wybiło wyłącznik różnicowo -prądowy. Pojawił się do tego lekki zapach. Potem podłączyłem silnik bezpośrednio do sieci i znowu po kilku minutach wybił wyłącznik, lekki zapaszek i maly ledwo dostrzegalny dymek. Dodam że było włączone obce chłodzenie. Silnik bardzo się grzał. Dodam jeszcze że w ogóle nie był obciążony. Potem jak się go uruchomi to zrobi jeden obrót i wybija wyłącznik. Bankowo spalony.

    Pytanie brzmi: DLACZEGO? Przewody nie były pomylone. Nie było zwarcia pomiędzy przewodami w przedłużce. Nie sprawdzałem tego w nowym kablu silnika, ale czy to byłoby powodem spalenia? Nie zadziałałby wtedy wyłącznik gdyby np. W przewodzie było zwarcie między L1 i L2? Czy to może być wina cewek czy przekładników napięcia? A może jakaś wada mechaniczna? Dodam jeszcze, że kilka miesięcy wcześniej silnik ten drgał przy 5Hz (gdy był sterowany przez falownik) i w NORDZIE wymienili stojan (był spalony - ale działał).

    Proszę o pomoc! Pozdrawiam!


    Nie piszesz nic co wykazywały pomiary prądów i napięć. Abstrachując od tematu najłatwiej spalić silnik przy najniższych obrotach gdy nie ma dobrego chłodzenia.
  • Specjalista Automatyk
    Co do wentylacji: wirniki wentylacyjne mają proste łopaty - przecież chłodzenie silnika nie może być uwarunkowane kierunkiem obrotów silnika...?!
    wentylator pracuje odśrodkowo - zasysa powietrze wzdłuż osi silnika i pcha wzdłuż żebrowania stojana. Jeżeli dokładasz obce chłodzenie - musisz się z tym kierunkiem przepływu liczyć.
  • Poziom 10  
    1. Niestety nie posiadam żadnych pomiarów prądów i napięć.

    2. "przecież chłodzenie silnika nie może być uwarunkowane kierunkiem obrotów silnika"

    I tutaj jest fundamentalne pytanie:
    Czy powinienem zdjąć macierzysty wentylator silnika przed założeniem obcego chłodzenia (tak jak radzi nord)?????????????? Wg norda przez to spalił się silnik.
  • Specjalista Automatyk
    Korzystam z silników (z obcym chłodzeniem) i ...nie zdejmuję wbudowanego wiatraka - przecież łopaty wiatraka (stojąc) wprowadzają minimalne zawężenie przekroju przepływu, a jak się obracają (silnik chodzi) to i wspomagają przepływ powietrza!
  • Poziom 10  
    Musze to powiedzieć chłopakom z norda! Wielkie dzięki pafciowaw za informację!

    Dodano po 1 [minuty]:

    No dobra, ale jak się te wirniki obracają w przeciwnym kierunku z podobną prędkością? Tak, że jeden wiatrak pcha powietrze z lewa w prawo a drugi na odwrót?
  • Specjalista Automatyk
    I tu jest kłopot ...bo ja "kręcę" silnikiem tylko w jedną stronę...ale za to hamuję go prądem stałym - stąd dodatkowe obce chłodzenie.
    Co do Twojego silnika - niezależnie w którą stronę się kręci przepływ powietrza jest zawsze w tym samym kierunku, a zewnętrzny wiatrak - jednofazowy - zawsze "wpycha" powietrze do obudowy wiatraka podstawowego...
  • Poziom 22  
    Jeżeli silnik nie był obciążony i dodatkowo jak piszesz że chłodzony w przypadku odpowiedniego podłączenia nie miał prawa spalić się. Ew gdybyś silnik z cewkami 230v połączył w trójkąt i do 400V.
  • Poziom 26  
    Podaj typ silnika lub kartę katalogową.
  • Poziom 10  
    motoreduktor Nord SK 372.1 - 90S/4 TF