Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
SterControl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pralka ARDO - Przeróbka sterownika silnika pralki Ardo

21 Paź 2013 23:54 7386 18
  • Poziom 10  
    Witam. Posiadam silnik komutatorowy oraz sterownik z pralki automatycznej ardo (dokładnego symbolu nie znam), który to chciałbym przerobić tak aby obroty silnika regulować za pomocą potencjometru. I tu prosiłbym o pomoc w zakresie jak podłączyć/przerobić dany sterownik żeby takowa regulacja była możliwa.
    Silnik to SOLE 20584.510 AC 300/15000. Na sterowniku nie znalazłem żadnego napisu, sądząc wyglądzie i porównują go z innymi zdjęciami z internetu jest to chyba jakiś DMPA, triak w nim zastosowany to btb24 600b. Silnik wyposażony jest w prądniczkę tacho, sprawny działający. Nie zależy mi na regulacji od zera, obroty mogą zaczynać się od około 1/4 maksymalnych. Być może ktoś dokonywał już takiej przeróbki mógłby mi dać kilka wskazówek

    Pralka ARDO - Przeróbka sterownika silnika pralki Ardo Pralka ARDO - Przeróbka sterownika silnika pralki Ardo Pralka ARDO - Przeróbka sterownika silnika pralki Ardo Pralka ARDO - Przeróbka sterownika silnika pralki Ardo
    Moderowany przez mrhari:

    Przenoszę do odpowiedniejszego działu.

  • SterControl
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Ale chcesz tym sterować w pralce, czy masz ten silnik wymontowany i przeznaczony do innych celów? Jeśli to drugie, to wywal ten sterownik i zastosuj jakiś gotowy moduł lub zrób coś sam od podstaw. Schematów masz całą masę. Wpisz sobie w google "U2008", "TDA1085C" lub "regulator obrotów silnika komutatorowego".
    Gotowce np takie:
    http://www.jmtcontrol.pl/regulatory-silnikow-1fazowych-c-36.html
  • SterControl
  • Poziom 10  
    Silnik wraz ze sterownikiem mam wymontowany i chciałem go docelowo przeznaczyć do budowy wiertarki stołowej. Dlatego konieczna mi jest regulacja obrotów ze sprzężeniem zwrotnym co będzie podtrzymywać moment obrotowy przy niższych obrotach. Te gotowce trochę drogie. Myślałem że tańszym rozwiązaniem będzie podłączenie oryginalnego sterownika, pralka miała maks obroty wirowania 1000obr wiec programator jakoś tym sterował, a po za tym nie jestem pewny czy sam podołam złożyć podobny działający regulator od podstaw. Może wystarczyłoby znaleźć opcję podłączenia dla wirowania na max obrotów i ograniczać to potencjometrem, no zapewne spełnić pozostałe warunki dla operacji wirowania. Nie wiem czy to dobry tok myślenia, czy jest opcja podłączenia tego w opisywany sposób.
  • Poziom 11  
    Kolega Błażej dobrze Ci radzi. Więcej się namęczysz i nawku....z oryginalnym sterownikiem niż z gotowym układem dostępnym w sklepach internetowych np. z AVT 1007 który według mnie najbardziej nadaje się do regulacji takowego silnika w zastosowaniu innym niż pralka i wcale nie jest drogi - jeśli się nie mylę to kosztuje około 30 zł.

    Inna bajka to mała moc takiego silnika - przy maks obrotach to jest ok 100watów. Trzeba by przepiąć uzwojenia stojana aby zwiększyć mu moc.
    Kiedyś bawiłem się silnikiem Siemensa z pralki Bosch i tak właśnie tam było. Z wyżej wymienionym regulatorem i przepięciem uzwojenia stojana śmiga u mnie jako szlifierka całkiem dobrze. Bez regulatora nie było by to możliwe ze względu na zbyt wysokie obroty jak się rozpędzi..:)

    Do budowy wiertarki na bazie tego silnika na pewno trzeba użyć przekładni pasowej do napędzenia wrzeciona-aby zmniejszyć i w taki sposób obroty i nie palić wierteł i zwiększyć moc na wrzecionie.

    Moderowany przez movzx:

    AVT 1007 i inne proste sterowniki nie nadają się - autor wyraźnie o tym wspomina.
    Proszę czytać ze zrozumieniem!

  • Poziom 10  
    Chyba kolega myli trochę silniki. opisywany przeze mnie to silnik komutatorowy, jego moc przy maksymalnych obrotach to około 600W. Posiada on również prądniczkę tacho, która to daje sygnał do sterownika o zadanych obrotach, a sterownik stara się je stale utrzymać przy zmiennym obciążeniu. Sterownik AVT 1007 reguluje jedynie obroty silnika ale nie utrzymuje ich, czyli przy obciążeniu silnika obroty spadną. Przy zastosowaniu go do wiertarki zależałoby mi właśnie na stałych obrotach zarówno jak wiertło kręci się bezwładnie jak i podczas wiercenia. Przełożenie będzie najprawdopodobniej 1:15 lub 1:17.

    To mówicie koledzy żeby sobie dać spokój z tym oryginalnym sterownikiem. Miałbym jest dostęp to sterownika Eaton A1 D21, co o nim sądzicie może on by się nadał. A jeśli nie to jaki schemat wypróbowanej konstrukcji polecacie żeby to pasowało z prądniczką z tego silnika?
  • Poziom 11  
    Moduł AVT1007
    cyt"zestaw ten wykonano w oparciu o wyspecjalizowany uklad U2008 ktory zapewnia miekki start silnika,blok nadzoru poboru pradu przez obciazenie(detekcja przeciazen)oraz prosty stabilizator obrotow ktory wykrywa zmiany napiecia i obciazenia i odpowiednio do tych wachan zmiejsza lub zwieksza kat otwarcia triaka,regulujac moc dostarczana do silnika."
  • Poziom 39  
    fulcrum14 napisał:
    wykrywa zmiany napiecia i obciazenia i odpowiednio do tych wachan zmiejsza lub zwieksza kat otwarcia triaka
    Układ to oczywiście potrafi, szkoda tylko że sprzedawca "zapomniał" napisać że w kicie AVT1007 ta funkcja nie jest wykorzystywana - patrz pin 1 układu działający wyłącznie jako soft-start.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Niemniej w oparciu o ten układ można stworzyć właśnie taki sterownik.
  • Poziom 10  
    Panowie. A czy schemat regulatora z tego tematu: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic327313.html będzie realizował stabilizacje obrotów prawidłowo?? Według autora niby tak. Pod nóżkę nr 1 układu jest podpięty rezystor. Czy lepszym w praktyce będzie regulator połączony z prądniczką tacho?
  • Poziom 39  
    deskjet20 napisał:
    Czy lepszym w praktyce będzie regulator połączony z prądniczką tacho?
    To jest najlepsze rozwiązanie, najbardziej dokładne. Pomiar prądu silnika to tylko jakieś tam przybliżenie.
    Regulator z prądniczką można zrobić na TDA1085C, inspirując się np. schematem regulatora RMA130 - czyt. wyrzucając sporą część elementów, odpowiedzialnych za dystrybucję, kontrolę niewyważenia, obroty prania/wirowania itd. - lub według gotowca z noty aplikacyjnej.
    Schemat regulatora oraz nota aplikacyjna TDA1085 są dostępne, trzeba by tylko trochę posiedzieć nad tym, chociażby dostosowując korekcję charakterystyki silnika do konkretnych potrzeb (pin 16).
  • Poziom 10  
    Ja może sprecyzuje moje oczekiwania co do regulacji obrotami. Jak już pisałem przeznaczenie tego silnika to ewentualna wiertarka stołowa. Zakładając maksymalne obroty silnika około 14000obr/min i przełożenie 1:17 maksymalne obroty na wrzecionie to około 800obr/min. Wyskalowałbym je przykładowo na 400obr i zaczynam wiercić w metalu np. Jeżeli podczas wiercenia (obciążenia) one spadną do jakichś 360-340 to się nic nie stanie, bo wiertło ma szeroki zakres prędkości skrawania. Zależy mi na tym aby przy nastawieniu na 400obr, w momencie rozpoczęcia wiercenia zadane obroty nie spadły mi do 200-150, co zapewne by się stało przy sterowaniu zwykłym "odkurzaczowym" regulatorem. Wiem zarazem że nie nie jest to mocny silnik i cudów z niego nie uzyskam, wszystko ma swoje granice, dlatego wykonuje to trochę eksperymentalnie. Poszukałem, poczytałem i z tego wynika że regulator ustalający obroty silnika na pomocą prądniczki tacho sztywno trzymałby wartość zadaną z rzeczywistą ( na czym tak aż bardzo mi nie zależy), jeżeli regulator na układzie u2008 zapewniłby że obroty przysiadałyby mi maksymalnie gdzieś o 10-15% to w zupełności by mi to wystarczyło (prostszy w wykonaniu przynajmniej dla mnie). Nie miałem do czynienia ani z jednym ani drugim (no pierwszym to może właśnie w pralce) dlatego zwracam się do Was który lepiej nadałby się w takich warunkach. Silnik nie jest za mocny ale sądzę że na tak dużym przełożeniu moment obrotowy wzrośnie znacząco i coś z tego wyjdzie.
  • Poziom 11  
    Ten układ to najlepsze moim zdaniem wyjscie z tego problemu.
    Druga rzecz to troche mała moc silnika..Owszem zyska on znacznie na przełożeniu jak pisze autor postu-około 1/15.To powinno wystarczyć.
    Można jeszcze sprobować jak pisałem wczesniej,przepiąc uzwojenie stojana aby uzyskać wiekszą moc.
    Jako ze jest to silnik szeregowy wiec uzwojenie stojana sa wpiete dwoma połowkami w szereg z wirnikiem.czyli obrazowo to ujmując lewe i prawe uzwojenie.Mozna je połaczyc rownolegle-doswiadczalnie sprawdzając prawidłowy przepływ pola magnetycznego,oraz w szereg z nimi wirnik.Zwiekszy to napewno moment rozruchowy i jego moc znamionową-z prostej reguły prawa Ohma ze im wiekszy prad tym wieksza moc.
    Oczywiscie wczesniej trzeba pomierzyć rezystancje uzwojeń i wstępnie policzyć prąd w nich płynący.Z własnego doswiadczenia wiem ze jest to mozliwe i wykonalne z tego typu silnikami.
    Wpłyneło by to korzystniej na prace tej ewentualnej wiertarki.


    Moderowany przez Mirek Z.:

    Nie poprawiono pisowni w poście https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=12875849#12875849 - do czego wzywał moderator. Ponadto w tym poście również widać fatalną pisownię. Ostrzeżenie - https://www.elektroda.pl/rtvforum/faq.php p.3.1.13, p.3.3.

  • Poziom 10  
    No dobrze, ale gotowy kit avt nie posiada funkcji monitoringu spadku napięcia (choć sama kość u2008 taką funkcje posiada), niech kolega zaproponuje jakiś schemat regulatora który z tej funkcji by korzystał. A co do połączenia równoległego uzwojeń stojana, nie nagrzewał się koledze za bardzo ten silnik? Czyli prąd płynący przez wirnik też się zwiększył, nie przegrzewa się?

    Czy taki schemat byłby trafiony? Tylko nie bardzo rozumiem jaki opornik miałbym wstawić pod R1


    Pralka ARDO - Przeróbka sterownika silnika pralki Ardo





    Tutaj podobny, tylko dobrać by należało R4


    Pralka ARDO - Przeróbka sterownika silnika pralki Ardo
  • Poziom 10  
    Doradzi ktoś?
  • Poziom 11  
    Ja bym doradził zmontowac ten układ nawet na "pająku" i sprawdzić czy będzie działał i w jakim stopniu da sie regulować Twój silnik,oraz czy spełni Twoje wymagania.
    Co do R1...hmm..Niech sie wypowie lepiej doświadczony elektronik ale na logike musiałby być to opornik bardzo dużej mocy bo wpiety jest w szereg całego obciążenia, i bedzie przez niego płynać duży prąd.czyli moze go wogóle nie uwzgledniać?

    Co do uzwojeń to sprawdż rezystancje uzwojeń i wirnika,policz jaki płynie prąd w połączeniu uzwojeń tak jak jest,a potem przelicz jaki prąd będzie pobierać silnik z sieci 230V po przepieciu uzwojen.Mój sie nie grzeje,a według moich wyliczeń i praktycznych prób z obciazeniem, zwiększyła mu się moc do około 1kW.

    Moderowany przez Futrzaczek:

    Za wypisywanie bzdur wręczam ostrzeżenie.
    3.1.11. Publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.

  • Poziom 10  
    Tak, tylko że pomijając ten rezystor pominę funkcję która reguluje wysterowanie triaka zależnie od obciążenia. Na rezystorze ma być maksymalny spadek 250mV, mam gdzieś płaskownik oporowy o przekroju 10x1mm, sądzę że mógłby się nadać. Wszyscy piszą że da się to zastosować żeby działało ale nic po za tym. Przewertowałem chyba już wszystko co możliwe i dalej nic.
  • Poziom 39  
    deskjet20 napisał:
    Przewertowałem chyba już wszystko co możliwe i dalej nic.
    Ale w czym problem? Bierzemy dokumentację układu, mierzymy prąd pobierany przez silnik przy maksymalnym obciążeniu, z prawa Ohma obliczamy wartość rezystora z pewnym zapasem, koniec tematu.
    Przy 5A wychodzi 50mΩ, zresztą tyle chyba gdzieś zaleca dokumentacja.
    Wbrew pozorom taka rezystancja nie wymaga wielkiego przekroju, najprościej byłoby kupić gotowy opornik w sklepie albo dobierać coś przez pomiar metodą techniczną.
  • Poziom 10  
    Dzięki serdeczne, chyba gdzieś w google widziałem na schemacie że owy rezystor był opisany 50m, ale jakoś nie skojarzyłem że chodzi o 0,05ohm. Moc odkładana na nim przy tak niedużym spadku napięcia rzeczywiście będzie mała. A może coś kolega powiedzieć z jak to się spisuje w praktyce?? Jak ta funkcja spełnia swoją rolę??
  • Poziom 10  
    Złożyłem układ z Elektroniki Praktycznej, no i nie działa regulacja w żaden sposób. Silnik rusza dopiero w pewnym położeniu potencjometru 470K, na położenie potencjometru 50K nie reaguje, wszystko sprawdzone, co może być nie tak?