Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
OptexOptex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oświetlenie - podjazdu i bramy.

22 Paź 2013 20:00 6609 14
  • Poziom 19  
    Witajcie!
    Potrzebuję wykonać oświetlenie podjazdu jednak mam problem z podłączeniem wszystkiego na jednym obwodzie, chcę uzyskać coś takiego:

    1. W domu włączam/wyłączam wszystkie żółte światła.
    2. Gdy brama automatyczna się otwiera zapalają się wszystkie żółte oraz czerwone światło na określony czas i tylko gdy jest ciemno.

    Oświetlenie - podjazdu i bramy.

    Jak to najprościej zrealizować?
  • OptexOptex
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    1. Łączysz wszystkie żarówki równolegle, przewodem i zasilasz z włącznika zamontowanego w domu - nic trudnego. Ważne, by faza zasilająca była ta sama (np. L1) która zasila silnik bramy.
    2. Z silnika bramy "wyciągasz" przewód fazowy ( zakładamy, że L1) i prowadzisz go do czujnika zmierzchowego (do zmierzchówki musisz też dociągnąć N). Z wyjścia zmierzchówki zasilasz lampę czerwoną i wpinasz się na przewód fazowy zasilający lampy żółte. Oczywiście wszystkie przewody muszą być zabezpieczone odpowiednimi "S-ami". To było by najprostsze rozwiązanie, chyba. Jeśli chciałbyś, aby lampy świeciły się jeszcze jakiś czas po zamknięciu bramy, trzeba by dorzucić przekaźnik czasowy z opóźnionym wyłączeniem. Np. Zamel PCM-02
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Potrzebny Ci jest czujnik zmierzchu, albo czasówka z pamięcią, do tego przekaźnik czasowy, którym odmierzysz czas ile mają świecić się żarówki.
    Sygnał o zapaleniu lamp można podebrać z silnika bramy, zastosować jakąś krańcówkę, bądź też podebrać sygnał ze sterownika bramy.
  • OptexOptex
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Sterowanie światłami z domu i z sygnału mechanizmu otwierania bramy na cewki dwóch przekaźników. Styki przekaźników są połączone i zapalają światła. Dodatkowy styk przekaźnika od mechanizmu bramy zapala czerwoną lampkę. Jeśli czas podświetlenia ma być dłuższy od czasu otwierania to przekaźnik z czasówką
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Często napędy mają wyprowadzone styki do podłączenia oświetlenia podjazdu. Więc sprawdź najpierw w instrukcji czy aby nie ma styków do włączania oświetlenia bo wówczas wystarczy dołożyć tylko czujnik zmierzchowy aby nie świeciło się w dzień.
    Jeśli nie masz napędu do otwierania bramy możesz wykorzystać do sterowania czujnik ruchu z wbudowanym czujnikiem zmierzchowym, można również sterować zegarem lub np przekaźnikiem czasowym uruchamianym ręcznie, możliwości jest wiele wybór należy do ciebie.
  • Poziom 19  
    tc napisał:
    Często napędy mają wyprowadzone styki do podłączenia oświetlenia podjazdu. Więc sprawdź najpierw w instrukcji czy aby nie ma styków do włączania oświetlenia bo wówczas wystarczy dołożyć tylko czujnik zmierzchowy aby nie świeciło się w dzień.
    Jeśli nie masz napędu do otwierania bramy możesz wykorzystać do sterowania czujnik ruchu z wbudowanym czujnikiem zmierzchowym, można również sterować zegarem lub np przekaźnikiem czasowym uruchamianym ręcznie, możliwości jest wiele wybór należy do ciebie.

    a jest wtedy możliwość ustawienia czasu oświetlenia?

    Dodano po 1 [godziny] 18 [minuty]:

    Koledzy, chodziło o coś takiego?

    Oświetlenie - podjazdu i bramy.
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Nic nie napisałeś o typie napędu jaki masz zainstalowany zazwyczaj napędy mają już zdefiniowany czas, można też wykorzystać 2 kanał pilota dodatkowy styk odbiornika (np. FIX 2) , podłączenie do silnika to niezbyt dobry pomysł ze względu na zmianę polaryzacji, kierunku obrotów, występujący układ przeciążeniowy, obniżone napięcie (redukcja mocy) i jeszcze nic nie wiadomo czy jest to napęd na prąd stały oraz na jakie jest napięcie zasilania 12, 24, 230 v.
    Żarówki żółte podłącz przez przekaźnik, przez diodę jak proponuje kolega będziesz miał jedną połówkę i brak separacji od strony przełącznika. Osobiście nieco zmodyfikowałbym zmierzchowy przez wymianę przekaźnika na przekaźnik z podwójnymi stykami. Jeszcze należy zamienić miejscami przekaźnik zmierzchowy
    z czasowym oraz podać sterowanie z lampy a nie z silnika, warunek że zasilanie żarówki jest na 230 V, w przeciwnym razie potrzebny jest przekaźnik do sterowania.
  • Poziom 29  
    Pomiędzy żarówkę czerwoną i żółte daj diodę.
    Generalnie też nie polecam dawać sygnału z silnika, ale na czas otwierania bramy sterownik zapala przeważnie lampkę i sygnał dźwiękowy - te sygnały można wykorzystać do przekaźnika.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Witam
    wilczasty napisał:
    a jest wtedy możliwość ustawienia czasu oświetlenia?

    W układzie który wymyśliłem jest taka możliwość.
    A oto układ:
    Oświetlenie - podjazdu i bramy.
    Oświetlenie w tym układzie będzie działać tylko i wyłącznie w nocy dzięki wyłącznikowi zmierzchowemu który w ten sposób jest umiejscowiony.
  • Poziom 19  
    Witam,
    Siłowniki do bramy mam zamiar dopiero zakupić, ale w większości widzę, ze jest wyjście na oświetlenie podjazdu i jest możliwość ustawienia czasu, także odpadnie automat schodowy.

    Czy wtedy schemat powyżej się nadaje?
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    wilczasty napisał:
    Siłowniki do bramy mam zamiar dopiero zakupić, ale w większości widzę, ze jest wyjście na oświetlenie podjazdu i jest możliwość ustawienia czasu, także odpadnie automat schodowy.

    Czy wtedy schemat powyżej się nadaje?

    Jeśli zakupisz taki siłownik to trzeba zmodyfikować schemat.
    A będzie on wyglądał tak:
    Oświetlenie - podjazdu i bramy.
  • Poziom 14  
    Jedyna wada to brak możliwości załączenia lamp włącznikiem za dnia. Chociaż nie jest to chyba potrzebne.
  • Poziom 38  
    To nie jest wada, to jest zaleta dla zapominalskich ;)

    Pytanie za 100pkt do Cb kolego z jakich powodów chciałbyś używać w ciągu dnia oświetlenia? Każdy oszczędza....
  • Poziom 19  
    1. Napięcie ze sterowania powinno być podane na wejście zasilania czujnika zmierzchowego, bo i po co ma być ciągle zasilany czujnik.
    2. Zasilanie całości z tej samej fazy
    3. Na wyjściu z centrali zazwyczaj jest już podawane napięcie w zależności od typu napędu 230 , 24 ,12 V
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    tc napisał:
    1. Napięcie ze sterowania powinno być podane na wejście zasilania czujnika zmierzchowego, bo i po co ma być ciągle zasilany czujnik.

    Chodzi o to aby nie było możliwości włączenia oświetlenia ręcznie w ciągu dnia... wersia dla zapominalskich :D
    tc napisał:
    2. Zasilanie całości z tej samej fazy

    Tu jest dowolność. Obwody odseparowane są od siebie przekaźnikiem...
    tc napisał:
    3. Na wyjściu z centrali zazwyczaj jest już podawane napięcie w zależności od typu napędu 230 , 24 ,12 V

    Tak więc cewka przekaźnika podłączona do sterownika musi być na takie napięcie jakie jest na wyjściu tegoż sterownika.