Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

WABCO - Specjalista Wabco/Scania

24 Paź 2013 18:53 8496 29
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Witam,

    Panowie mam problem natury prawnej z którym od dłuższego czasu nie mogę sobie poradzić. Szukam osoby/firmy/specjalisty w dziedzinie diagnostyki i naprawy układów penuamtycznych WABCO która ma swoje kwalifikacje potwierdzone przebytymi szkoleniami, certyfikatami oraz posiada legalną dokumentację oraz sprzęt diagnostyczny służący do weryfikacji tych układów.

    Sprawa ciągnie sie od lutego br. Może zacznę od początku:

    Zdignozowałem przyczynę usterki w układzie pneumatycznego zawieszenia ELC Wabco gen 2.1A . Sprawcą problemów był blok zaworów pneumatycznych V54/V55.
    Dnia 26.02.2013 zakupiłem taki zawór w jednej z hurtowni motoryzacyjnych mającej siedzibę w Opolu. Zgodnie z nr nadwozia tej Scanii tj 4422666 był tam zamontowany oryginalny zawór 1383957 (albo 58 - jutro dokładnie sprawdzę ale Multi podaje oba). Mając w ręku nr nadwozia oraz nr spisany z tabliczki znamionowej starego zaworu udałem sie po nowy zawór. Sprzedano mi zawór WABCO o nr 4729001130 jako zamiennik do w/w zaworu za kwotę 1965zł netto. Jak wielkie było moje zdziwienie gdy po zamontowaniu nowego zaworu okazało sie, że poziomowanie nadal nie działa. Oczytałem aktywny kod usterki nr 36 i zabrałem sie za sprawdzanie wiązki elektrycznej. Wiązka okazała sie dobra, dla pewności podłożyłem sterownik ELC (mam taki na stanie) ale i to nie przyniosło rezultatu. Zbiegiem okoliczności trafiła mi sie druga bliźniacza Scania w której jest taki sam układ zawieszenia (Scania ma nr VIN 4430065) oraz taki samo blok zaworów V54/V55 (o tym samym numerze) ale ze sprawnym układem ELC. W drugiej Scani na nowym zaworze był dokładnie ten sam błąd 36 oraz identyczne objawy. Stało sie dla mnie jasne, że winę ponosi wadliwy blok zaworów V54/V55 zakupiony w hurtowni.
    W/w zawór oddałem do reklamacji i jeszcze tego samego dnia zamówiłem w ASO Scania oryginalny blok zaworów (który oczywiście też produkuje WABCO). Na drugi dzień zamontowałem oryginalny zawór i Scania pojechała w siną dal.
    Dnia 21.05.2013 otrzymałem pismo z hurtowni wraz z protokołem z Wabco, że moja reklamacja została odrzucona. W protokole jest napisane: "Urządzenie przebadano wg instrukcji Wabco, podczas badań nie stwierdzono nieprawidłowej pracy urządzenia opisywanej przez klienta. Urządzenie działa prawidłowo wg specyfikacji Wabco, Reklamacja odrzucona." co jest jednoznaczne z tym, że mogę zapomnieć o zwrocie pieniędzy.
    Odebrałem w/w zawór i dla pewności przy okazji jeszcze raz zamontowałem go do tego auta. Oczywiście nic sie nie zmieniło i na tym zaworze ELC nadal nie działa i nadal świeci sie aktywny błąd 36. Utwierdziło mnie to tylko w przekonaniu, że moja wcześniejsza diagnoza była trafna. Nakręciłem też krótki film jak układ pracuje (dla zainteresowanych mogę podesłać link na PW) z wadliwym zaworem.
    Miedzy czasie była wymiana pism pomiędzy adwokatem hurtowni a moim w sprawie zapłaty za zawór. Niestety ale na dzień dzisiejszy musze za ten zawór zapłacić. Adwokat polecił mi dostarczyć opinię rzeczoznawcy w sprawie tego zaworu. Rozmawiałem wczoraj z rzeczoznawcą DEKRY z mojego miasta ale by wykonać stosowną ocenę techniczną rzeczoznawca zażądał spełnienia kilku warunków: pierwszy jest taki, że zawór ma być zamontowany w pojeździe, drugi to taki, że oględziny mają sie odbywać w ASO Scania i to oni mają stwierdzić czy zawór jest wadliwy czy nie. Trzeci problem to to, że rzeczoznawca zażyczył sobie za taką opinię 1000zł netto. I tutaj właśnie sprawy się komplikują: niestety nie jest to mój samochód i nie jestem w stanie w żaden sposób zmusić właściciela pojazdu by udał się do wskazanego ASO na oględziny. On w ogóle nie chce o tym słyszeć - twierdzi, że to nie jego sprawa (i właściwie to ma rację) Kolejnym problemem jest są niestety koszty bo biorąc pod uwagę wynagrodzenie rzeczoznawcy, wynagrodzenie dla ASO Scania za montaż i demontaż zaworu, diagnostykę itd oraz ewentualne przetransportowanie pojazdu do ASO (auto stacjonuje ok 85 km od mojego miasta) to zbliżamy się niebezpiecznie do kwoty przewyższającej wartość zaworu. Więc można powiedzieć, że na tą chwilę jestem w dupie. Wydałem kasę, mam zawór który jest dla mnie warty dokładnie tyle ile waży oraz dostawca części zagrał mi na nosie.

    Kończę tą żałosną historię i przejdę do podsumowania: Szukam osoby bądź firmy, która jest w stanie przebadać ten zawór bez montowania go do pojazdu lub ma do dyspozycji bliźniaczy pojazd (z takim samym układem ELC) oraz wydać stosowną opinię.
    Jest jeszcze druga ewentualność: całkiem możliwe, że został mi sprzedany nie ten zawór i hurtownia ma gdzieś błąd w katalogach/crossach itp. W tej sytuacji uważam, że to hurtownia powinna wziąć na swoje barki ciężar pomyłki ponieważ to nie ja tworzę te crossy oraz ja sam nie poszedłem na półkę i nie wziąłem sobie tego zaworu tylko zwróciłem się do profesjonalistów w tej branży.

    Z góry dziękuję za pomoc
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    saron22 napisał:
    W protokole jest napisane: "Urządzenie przebadano wg instrukcji Wabco, podczas badań nie stwierdzono nieprawidłowej pracy urządzenia opisywanej przez klienta. Urządzenie działa prawidłowo wg specyfikacji Wabco
    To badała to hurtownia według zaleceń Wabco czy samo Wabco ??? Kto wystawiał protokół Wabco czy hurtownia ???
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Nie mam pojęcia kto to badał. Raczej nie hurtownia bo w jaki sposob mialaby to zrobic?? Dostałem protokół z emblematem WABCO.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    A sprawdzałeś zawór pod kątem rezystancji oraz przyporządkowania pinów odpowiadających za poszczególne sekcje ?
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    saron22 napisał:
    Sprzedano mi zawór WABCO o nr 4729001130 jako zamiennik do w/w zaworu

    Kto twierdził, że to jest zamiennik? Hurtownia? Badałeś sprawę głębiej? Może zwróć się do Wabco o potwierdzenie lub zaprzeczenie tej informacji.
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    serwisantscani1 napisał:
    A sprawdzałeś zawór pod kątem rezystancji oraz przyporządkowania pinów odpowiadających za poszczególne sekcje ?


    Tak, jeden z pinów nie ma rezystancji co by potwierdzało pojawienie się błędu w ELC "zwarcie lub przerwa w obwodzie... "


    Błażej napisał:
    saron22 napisał:
    Sprzedano mi zawór WABCO o nr 4729001130 jako zamiennik do w/w zaworu

    Kto twierdził, że to jest zamiennik? Hurtownia? Badałeś sprawę głębiej? Może zwróć się do Wabco o potwierdzenie lub zaprzeczenie tej informacji.


    Tak, hurtownia. Ja przychodzę do hurtowni z nr nadwozia auta do którego chcę kupić części. W tym przypadku mialem jeszcze nr części odczytany z tabliczki znamionowej na zaworze ponieważ stary zawór miałem już wyjęty. Numer części jest zgodny z tym co podaje program Scania Multi. Sprawę badałem w ten sposób, że podałem te nr w innej zaprzyjaźnionej hurtowni (Autos) i u nich też wyskoczył ten nr jako kolejny zamiennik. I to mnie zbiło z tropu.
    Nawet jakby były to dwa różne zawory to wizualnie są nie do odróżnienia ponieważ oba wyglądają identycznie. Mają identyczną budowę, materiał, identyczne pole numerowe, cewki, gwinty jednym slowem klon. A co w środku siedzi tego nie wiem. Nie rozbierałem tego "spornego" zaworu ponieważ nie chcę by ktoś miał powody by zarzucić mi, że majstrowałem przy zaworze. Ten sam argument podniósł rzeczoznawca - on tak samo jak ja nie jest w stanie rozróżnić tych zaworów. Dlatego zażyczył sobie by testować zawór na pojeździe. Jedyna cecha to numery katalogowe. O wysłaniu zapytania do Wabco prawdę mówiąc nie pomyślałem. Może dzięki temu by coś sie ruszyło. Najbardziej wkurza mnie stwierdznie, że zawór "pracuje wg specyfikacji Wabco". Ja przecież nie kupuję zaworu po tu by pracował wg specyfikacji ale po to by poprawnie pracował w pojeździe do którego chcę go zamontować. A ten zawór nie pracuje poprawnie.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Więc wystosuj dwa zapytania - pierwsze do Wabco, by wyjaśnili czy zawory te, to rzeczywiście zamienniki i mogą pracować zamiennie. Drugie do hurtowni, by wyjaśnili zwrot jakim się posłużyli i jak zostało dokonane sprawdzenie spornego zaworu.
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    saron22 napisał:
    Szukam osoby/firmy/specjalisty w dziedzinie diagnostyki i naprawy układów penuamtycznych WABCO która ma swoje kwalifikacje potwierdzone przebytymi szkoleniami, certyfikatami oraz posiada legalną dokumentację oraz sprzęt diagnostyczny służący do weryfikacji tych układów

    Witam.
    Mam wszystkie aktualne szkolenia Wabco,piny,dokumentacje,legalny sprzęt itd.
    Niestety jako firma jesteśmy tylko Silver Service Wabco.
    Sprawami gwarancyjnymi zajmuje się Gold Service, i myślę że tam musisz szukać pomocy.
    Nie wiem jak przedstawia się procedura reklamacyjna ale powinieneś odszukać najbliższy Gold Service i spróbować tam go zareklamować. Jedyne co mnie martwi to czy nie będzie problemu z nieautoryzowaną wymianą zaworu czyli czy został prawidłowo wymieniony,czy instalacja była sprawdzona przed wymianą itd.
    Tu masz mapę serwisów Wabco: http://www.wabco-auto.com/nc/contact-us/advanced-location-finder-wabco/map-view/
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    daro111 napisał:
    Jedyne co mnie martwi to czy nie będzie problemu z nieautoryzowaną wymianą zaworu czyli czy został prawidłowo wymieniony,czy instalacja była sprawdzona przed wymianą itd.
    I to może być dla nich główny pkt. odrzucenia reklamacji ale i nie koniecznie.
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Darro dzięki za zainteresowanie. Niestety ten link mi nie bangla. Mógłbyś za mnie poszukać najbliższy Gold Service?? Moją lokalizację masz podaną w moim profilu.

    Nawiązując do Twoich uwag to wobec tego co piszesz praca i działalność 95% osób z tego forum nie miałaby żadnego sensu. W takim razie po co kończyłem szkołę samochodową, po co starałem sie o papiery mistrzowskie w zawodzie skoro to wszystko psu w dupę a moim dyplomem, który z dumą wieszałem we warsztacie mogę sobie jedynie tyłek podetrzeć. Trzeba było odrazu iść do WABCO na szkolenie i nie zajmować się czymkolwiek innym tylko pneumatyką Wabco. A wymianę uszczelki w cieknącym kranie zostawić hydraulikowi z dyplomem Cersanitu czy innego Geberita.
    Oboje wiemy, że odkręcić zawór który jest przykręcony 2 (słownie: dwiema) nakrętkami M8 oraz wypiąć dwie wtyczki typu Bajonet oraz wpiąć je ponownie to każdy debil potrafi. Nie trzeba robić z tego doktoratów. Sprawdzenie wiązki?? Hmmm masz rację - mogła być wadliwa, ale jak wytłumaczyć fakt, że zawór nie pracuje w dwóch identycznych autach a nowy z ASO pracuje?? A nawet jeśli ja swoim działaniem (i brakiem wiedzy i szkoleń) przyczyniłbym sie do uszkodzenia tego zaworu to dlaczego wg Wabco ten zawór pracuje poprawnie?? Jeśli ja bym go zepsuł to u nich też by nie pracował.

    Odszukałem ten protokół, który dostałem.



    Dodano po 9 [minuty]:

    serwisantscani1 napisał:
    daro111 napisał:
    Jedyne co mnie martwi to czy nie będzie problemu z nieautoryzowaną wymianą zaworu czyli czy został prawidłowo wymieniony,czy instalacja była sprawdzona przed wymianą itd.
    I to może być dla nich główny pkt. odrzucenia reklamacji ale i nie koniecznie.


    Tomek masz rację ale gdyby tak było to firmy sprzedające części mogłyby non stop nam wciskać kit a jeśli dochodziłoby do jakiejkolwiek reklamacji to pierwsze co podnosili by argument że była nieautoryzowana wymiana i wypier.... .
    Czy Ty posiadasz wszystkie możliwe szkolenia z marek i systemów jakie naprawiasz?? Man, Scania, Daf, Volvo, Renault, Iveco, Mercedes, Knorr, Wabco, Haldex, Meritor, Bosch, ZF, Aspock, BF, Jost, Webasto, Eberspracher, +GF+, Valeo, Magnetti Marelli itp itd??
    Który z Nas posiada te wszystkie autoryzacje?? Czy to znaczy, że mogą Ci sprzedać zepsuty pompowtrysk do Scanii i powiedzieć, że nie działa bo nie potrafisz zamontować??
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Dlatego napisałem "niekoniecznie" bo ... Wabco też może się pomylić podczas swojej diagnozy. A swoją drogą to nawet gdyby instalacją była wadliwa (crossy połączeń, zwarcie, przerwa) i tak nie uszkodzi to zaworu według jego wewnętrznej struktury połączeń.
  • Poziom 31  
    saron22 napisał:
    Niestety ten link mi nie bangla.

    U mnie też przestał działać :(.
    Spróbuj tu:
    http://www.wabco-auto.com/worldwide/advanced_location_finder_wabco

    Najlepiej zadzwonić do WABCO ,sami powinni podać adres najbliższego serwisu.

    Podsumowując Twoje uwagi co działania pewnych systemów sprzedaży,reklamacji,usług itp. to reguła bywa zazwyczaj jedna "jak nie wiadomo o co chodzi to zapewne chodzi o kasę..."
  • Poziom 22  
    A możesz podać numer wabco zdemontowanego zaworu?
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Mogę. Jutro spiszę ten numer i podam tutaj na forum.
  • Poziom 40  
    A jest na tym zaworze numer seryjny jakiś ?
    Bo na tym protokole nie ma numeru
    Jak na zaworze jest numer seryjny to skąd masz wiedzieć ze akurat Twój posłali do ekspertyzy.
  • Poziom 14  
    Przy reklamacji powoływałeś się na niesprawny zawór, chociaż on był teoretycznie sprawny. I dla tego Oni nie przyjęli reklamacji.
    Moim zdaniem powinneś zwrócić zawór ponieważ zamawiając chciałeś orginał podając jego numery, a nie zamiennik. I to powinno być podstawą reklamacji.
    W IC miałem podobny problem z ich krosowaniem , ale tam w grę wchodził wkład filtru paliwa który był warty 10zł i dałem sobie spokuj
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Witam ponownie,

    Spisałem numery ze starego zaworu: nr Scanii jest taki 1383958, nr Wabco 4729001120.

    Szwagier81 - masz rację - ja reklamowałem niesprawność zaworu. Nie przyszło mi wtedy do głowy, że zawór może nie być zamienny z tym który był fabrycznie zamontowany. Uwierz mi, że gdyby kwota za ten zawór była niższa - powiedzmy do 500 zł to bym machnął ręką. Ale wg mnie jest to nie w porządku że mam zapłacić prawie 2000 zł za coś co nie działa tak jak powinno. Poza tym to nie ja popełniłem błąd czy pomyłkę podczas diagnozy. Ja zweryfikowałem usterkę poprawnie i chcę zamontować taki zawór jaki powinien być.

    BINGO :idea:

    Przejrzałem wczoraj materiały, które przesłał mi kolega serwisantscani oraz wrzuciłem nr scaniowskiego zaworu w wyszukiwarkę WABCO, którą zapodał wczoraj kolega darro i z dokumentacji technicznej obu dych zaworów jasno wynika, że w zaworze który mi sprzedano na złączu elektrycznym nr 61 brakuje wyjścia na pinie 3 :!: Stąd aktywny błąd 36 mówiący o "zwarciu lub przerwie..."
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    saron22 napisał:
    4729001130

    saron22 napisał:
    4729001120

    To dwa różne zawory,pierwszy to zawór z 4 elektrozaworami,a drugi to zawór z 5 elektrozaworami,dlatego system pokazywał błąd.
    Wabco słusznie odrzuciło reklamacje, bo zawór jest sprany tylko w Twoim przypadku niewłaściwy,lub inaczej źle dopasowany zamiennik.
    Reklamować powinieneś tam gdzie dobrano Ci ten zamiennik. Jako dowód wydrukuj specyfikację techniczną tych zaworów celem porównania.Na stronie Wabco można także sprawdzić jakie są zamienniki do właściwego zaworu.
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    saron22 napisał:
    Przejrzałem wczoraj materiały, które przesłał mi kolega serwisantscani oraz wrzuciłem nr scaniowskiego zaworu w wyszukiwarkę WABCO, którą zapodał wczoraj kolega darro i z dokumentacji technicznej obu dych zaworów jasno wynika, że w zaworze który mi sprzedano na złączu elektrycznym nr 61 brakuje wyjścia na pinie 3

    Dlatego też to sugerowałem wysyłając Ci materiały wtedy nie znaliśmy jeszcze nr zaworu który podałeś teraz.
    daro111 napisał:
    To dwa różne zawory,pierwszy to zawór z 4 elektrozaworami,a drugi to zawór z 5 elektrozaworami,dlatego system pokazywał błąd.

    Oryginalny co był w pojeździe:
    WABCO - Specjalista Wabco/Scania
    Ten co dostałeś w hurtowni:
    WABCO - Specjalista Wabco/Scania

    I właśnie zawór który dostałeś nie posiada wejścia 61.3 bo nie ma w nim elektrozaworu jak pisze Daro111.
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Dziękuję koledzy za pomoc i za zainteresowanie!

    Mam nadzieję, że dzięki temu sprawa wreszcie ruszy z miejsca. Że też wcześniej nie wpadłem na to by sprawdzić charakterystyki tych zaworów...

    Najgorsze jest to, że wizualnie zawory są nie do odróżnienia. To, że mają inne numery też na pierwszy rzut oka nic nie znaczy. Scania też podaje dwa nr zaworów i oba są zamienne pomiędzy sobą.
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Są zamienne w jedną stronę ale w drugą (twój przypadek) już nie.
  • Poziom 14  
    TO super ze udało nam się dojść do przypczyny z problemem. Mam nadzieje, że będziesz nas tu informować systematycznie jak przepiega proces reklamacyjny
  • Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Oczywiście, że będę informował. Obawiam sie jednak, że jeszcze trochę to potrwa.
  • Poziom 8  
    Mam nadzieję, że sprawa się szybko rozwiąże. W każdym razie nie spodziewałbym się takiego podejścia po nich.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Niestety na razie cisza. Cały czas czekamy.
  • Specjalista - Samochody Ciężarowe
    Witam Szanowne Towarzystwo,

    Dzisiaj dostałem telefon z Opoltransu, że moja sprawa została załatwiona pozytywnie i dostanę korektę do faktury.

    Jeszcze raz wszystkim dziękuję za pomoc i za dobre chęci. Powyższy przykład pokazuje, że niekiedy warto stanąć okoniem i nie dać z siebie zrobić idioty.
    Jeśli ktoś ma jakieś pytania odnośnie szczegółów to śmiało pisać.
    Pozdrawiam
  • Poziom 28  
    Kolego to tylko pogratulować, bo jakby nie było jesteś parę stówek do przodu w porównaniu z tym jakby się nie udało.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Temat zamykam.

    saron22 napisał:
    Jeśli ktoś ma jakieś pytania odnośnie szczegółów to śmiało pisać.

    Oczywiście PW.