Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

stycznik, sterownik bramy, sil - jak podłącznć

tobiasz86 24 Oct 2013 20:02 3681 16
Automation24
  • #1
    tobiasz86
    Level 14  
    Klika pytań odnośnie montażu sterowania bramy (sterownik z alledrogo Bramster taki za ok 140pln), bardzo proszę o ewentualne odpowiedzi zgodnie z oznaczeniami na załącznikach, fachowe nazewnictwo mnie gubi :/ brat miał mi to podłączyć ale wyjechał nim wszystko skompletowałem więc jestem zdany na waszą pomoc.

    Rozdział1: silnik
    Zmostkowany jest już chyba dobrze, pytanie pod które piny podłączyć kondensator i zasilanie zgodnie ze schematem z centralki. Silnik 0,25kW

    Rozdział2: centralka
    a. poz.1 uziemienie?
    b. poz.2 nie bardzo rozumiem o co chodzi z tym kondensatorem, jakby ktoś mógł rozwinąć.
    c. poz.3 domyślam się że to masa, tylko gdzie to podłączyć najlepiej (występuje również przy krańcówkach)
    d.poz.4 oznaczenia N F?
    e. Urządzenie posiada dwa przekaźniki 10A, czy to wystarczy do mojego silnika czy trzeba zastosować styczniki?

    Rozdział3. styczniki
    Przez styczniki trzeba przepuścić kable COM1 i COM2, umieścić je przed czy za kondensatorem no i najważniejsze gdzie się wpiąć w te styczniki.

    Zanim to napisałem wydawało mi się to prostsze :)
    stycznik, sterownik bramy, sil - jak podłącznć stycznik, sterownik bramy, sil - jak podłącznć stycznik, sterownik bramy, sil - jak podłącznć
    Z góry dziękuję za pomoc
  • Automation24
  • #2
    leszkju
    Level 17  
    Witam zacznijmy od tego że ten silnik jest na 230V a centrala na 24 V
  • #3
    tobiasz86
    Level 14  
    Zasilanie centralki 24V z wyjściem na 230V
    Zauważ jak płynie prąd z "F" do NO1/NO2 przez przekaźniki do silnika.
  • Automation24
  • #4
    leszkju
    Level 17  
    Uziemienie połączyć z przewodem PE z istniejącą instalacją
    Kondensator jest do rozruchu i należy go podłączyć między przewody wychodzące ze styczników
    3 to raczej masa bo przeważnie centrale steruję się masą ale tutaj nic nie jest napisane musisz próbować
    Jeżeli przyjmujemy żę sterujemy masą to z Gnd na krańcówkę i dalej na wejście K
    Oznaczenie N to przewód neutralny dawne zero a F to faza nie pomylić.
  • #5
    nikusert
    Level 40  
    Witam
    Ten silnik masz na 380V.
  • #6
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    To nie jest sinik z tej bramy tam oryginalny silnik był jednofazowy a ty masz silnik 3X220/380V więc nie potrzeba kondensatora a styczniki będą zasilane z sterownika ,który potem zasili silnik i jeszcze jedno potrzeba ci w tym przypadku jakieś zabezpieczenie przeciążeniowe na silnik.
  • #7
    leszkju
    Level 17  
    I potrzebne będzie zasilanie trójfazowe
  • #8
    tobiasz86
    Level 14  
    leszkju wrote:
    Kondensator jest do rozruchu i należy go podłączyć między przewody wychodzące ze styczników
    Są potrzebne dwa kondensatory? Po jednym do każdego z wyjść?

    nikusert wrote:
    Ten silnik masz na 380V
    Tak, ale będzie podłączony na jedną fazę ze względu na koszty przewodu bo do bramy mam prawie 100m, kabel jakim podłączam to 3x1.5
    Krzysztof Reszka wrote:
    To nie jest sinik z tej bramy tam oryginalny silnik był jednofazowy a ty masz silnik 3X220/380V
    Napęd jest domowej roboty, "kupczy" jest tylko sterownik. J/w zależy mi aby silnik był na jedną fazę więc i kondensator przy silniku będzie niezbędny.
  • #9
    nikusert
    Level 40  
    Nie wiem czy ten silnik ruszy z miejsca ,silniki na 380V podłączone na 230V przez kondensator tracą na mocy.W Twoim przypadku jest to nielekki start.
  • #10
    tobiasz86
    Level 14  
    Ale jest to nieznaczna strata, często widuje tak używane silniki. Czemu "nielekki start?
  • #11
    nikusert
    Level 40  
    Start bramy to jednak opór,możesz na krótko sprawdzić by się nie urobić.Ja kiedyś to przerabiałem ,i miałem problem z ruszeniem bramy.
  • #12
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    No nie lekki bo musi ta brakująca faza się z czegoś brać . A że to układ lewo prawo to robi się za skomplikowanie jak dla ciebie.
  • #13
    tobiasz86
    Level 14  
    Budowa bramy jest dość skomplikowana ale w skrócie: otwiera się na ok 90stopni z czego pierwsze 15 samoczynnie, siły trzeba użyć aby ją domknąć i podobnie jest w drugą stronę.
    Jutro spróbuję podłączyć silnik na "ostro" tylko powiedzcie proszę do których pinów (podpisałem je na zdjęciu) mam podłączyć zasilanie a do których kondensator.
    Przemieniają które kable uzyskam prawe/lewe obroty?
  • #14
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    Nie uzyskasz tego musisz pod piny podłączyć nie silnik tylko styczniki czyli do cewek styczników (A1) N i pod piny; cewka (A2) Com1/ do drugiej cewki (A2) Com2
  • #15
    tobiasz86
    Level 14  
    Miałem na myśli podłączenie bez wszelkiego osprzętu, tylko silnik i kondensator aby sprawdzić jak będzie sobie radził.
    .
  • #16
    nikusert
    Level 40  
    Daj przykładowo zasilanie 1-3 ,kondensator 2-3.
  • #17
    tobiasz86
    Level 14  
    Ze sterownikiem miało by wyglądać tak? stycznik, sterownik bramy, sil - jak podłącznć

    Narazie bez dodatkowych styczników.

    edit.
    Podłączyłem silnik z kondensatorem na "sucho" i działa bez problemu, przekładając jeden przewód zmieniam obroty silnika.
    Mocy myślę że spokojnie wystarczy, jeśli by zastosować jeszcze kondensatory rozruchowe jak na powyższym rysunku to start powinien być jeszcze lepszy.

    Pytanie: Na płytce sterownika są zastosowane przekaźniki do 10A, czy wystarczą one do podłączenia mojego silnika czy lepiej zastosować jeszcze styczniki dla bezpieczeństwa z pierwszego postu.

    edit2. Najświeższe informacje, podłączyłem całą instalacje i prawie działa (krańcówki działają według mnie odwrotnie niż powinny, tzn jak jest wciśnięta o się załączy ale po odpuszczeniu silnik staje, powinno być chyba odwrotnie?) problem jest po stronie silnika jednak, mieliście rację, że nie wystartuje, na pych idzie ładnie ale z miejsca nie ruszy. Myślicie że jednofazowy tej mocy dał by rade?

    edit3. Po zastosowaniu kondensatora o większej pojemności brama otwiera się i zamyka bez najmniejszego problemu, problem jest ją ręcznie zatrzymać, naprawdę dobrze trzeba się zaprzeć.
    Pojawił się tylko problem grzania silnika, po 3-4 minutach niemalże ciągłej pracy silnika ciężko jest się dotknąć taki gorący, fakt że problematyczne to nie będzie bo cykl otwarcia i zamknięcia łącznie będzie trwać ok 20-30sec.
    Temat krańcówek aktualny:
    Tzn jeśli trzymam krańcówkę wciśniętą to odpowiednia funkcja do krańcówki działa jeśli odpuszczę to silnik się zatrzymuje, z drugim kierunkiem i krańcówką dokładnie to samo się dzieje, ktoś ma pomysł?

    edit4. Wszytko działa:)