Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

SMC 150 z silnikiem Honda - Regulacja gaźnika - pytanie o śrubę składu mieszanki

25 Paź 2013 13:18 6381 22
  • Poziom 18  
    Witam

    Czy to normalne, że wykręcenie śruby od składu mieszanki na max, czyli tak że śruba praktycznie wypada, nie zmienia zbytnio pracy silnika w porównaniu do śruby dość mocno wkręconej (wykręcona około 2 obroty od max wkręcenia).

    Innymi słowy mogę znaleźć punkt złej pracy silnika przy wkręceniu śruby, natomiast przy wykręconej nie jestem w stanie dojść do takiego punktu.

    Czy taki stan oznacza, że źle ustawiona jest iglica / źle dobrana dysza?

    Druga sprawa, czy jest norma w którą stronę działa śruba mieszanki? Np. wykręcanie zawsze wzbogaca lub zubaża? Bo u mnie gdy śruba jest dość mocno dokręcona silnik pracuje ładnie na jałowym ale nie wkręca się na obroty. Żeby się wkręcał musi być bardziej wykręcona.
    Na gaźniku pisze "PBT".


    Pozdrawiam
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 11  
    Sruba regulacji składu mieszanki w pozycji skrajnie wkreconej praktycznie zamyka całkowicie kanał biegu jałowego.Wykrecajac srube podajemy wieksza dawke mieszanki paliwowo-powietrznej do kanału "wolnych obrotów".Sa jeszcze kanały przejsciowe aby silnik nie zaduszał sie bo gwałtownym dodaniu gazu.Dlatego tez ilosc mieszanki biegu jałowego ma rowniez wpływ na "zbieranie" sie silnika na dodanie gazu.Na logike im wiecej wykrecona sruba tym lepiej....ale do pewnych granic bo po przekroczeniu jej silnik moze strzelac w wydech po ujęciu gazu i kopcic na czarno z wydechu..czyli nie spala zbyt duzej dawki paliwa.
    Najkorztstniejsze ustawienie sruby biegu jałowego to moment w ktorym silnik pracuje stabilnie na wolnych ,plus 1 obrót .
  • Poziom 18  
    Czyli przykładowo jeśli silnik pracuje praktycznie tak samo przez zakres od 2 wykręceń do 5 wykręceń śruby to należy ustawić ją na 4-ry wykręcenia?

    Druga sprawa, jeśli ja nie mogę osiągnąć ZŁEJ PRACY SILNIKA przy wykręceniu to oznacza to, że coś jest nie tak? Czy to może być kwestia iglicy? Gdy zacząłem regulować ten gaźnik iglica była ustawiona na 5-tym ząbku i przestawiłem ją na 3-ci... a być może on jest odblokowany, serynie mógł mieć mniej KM. Czy odblokowanie mogło polegać również na przesunięciu iglicy?
  • Poziom 11  
    Blokady mocy w tak malych silnikach robi sie na wydechu i czasem na gazniku tzn kryza w kolanku wydechowym,moze byc kryza w króćcu ssącym,mniejsza dysza głowna paliwa i tez nastawy iglicy
    Jezeli producent w Serwis Manual zaleca 2 obroty sruby mieszanki to z reguły dodaje sie 1/5 obrotu ;lub caly obrot-ze wzgledu na niska jakosc paliwa w Polsce
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 18  
    fulcrum14 napisał:
    Blokady mocy w tak malych silnikach robi sie na wydechu i czasem na gazniku tzn kryza w kolanku wydechowym,moze byc kryza w króćcu ssącym,mniejsza dysza głowna paliwa i tez nastawy iglicy
    Jezeli producent w Serwis Manual zaleca 2 obroty sruby mieszanki to z reguły dodaje sie 1/5 obrotu ;lub caly obrot-ze wzgledu na niska jakosc paliwa w Polsce


    Jak rozumiem wykręca się trochę bardziej niż zaleca manual?

    Ja go kupiłem odblokowanego. Jeśli kiedykolwiek był zablokowany... czy możliwe, że dlatego iglica była na 5-tym ząbku?

    Druga sprawa to ponawiam pytanie czy coś jest nie tak, skoro śrubą od mieszanki (wykręcając ją) nie mogę doprowadzić do dławienia na jałowym? I czy przesunięcie iglicy może pomóc? A może do wymiany dysza główna?


    Jest jeszcze PROBLEM NR 2:

    Gdy ustawię niskie, fajne obroty na ciepłym silniku to na zimnym mi gaśnie. Gdy podkręcę go lekko na zimnym silniku to chodzi, ale gdy się nagrzeje to obroty są znowu za wysokie. Innymi słowy obroty same się podkręcają razem w temperaturą.

    Dodano po 4 [godziny] 56 [minuty]:

    Zajrzałem jeszcze do świecy. Miała przerwę 0,3 mm... powinno być 0,7 mm... ach Ci polscy mechanicy :/

    Ustawiłem przerwę wydaje się być lepiej jutro zaglądam do luzów zaworowych.
  • Poziom 11  
    Iglica na 5-tym ząbku-od góry?czy od dołu?
    Zbyt mocne przegrzewanie sie silnika może być spowodowane za małymi luzami zaworowymi.
  • Poziom 18  
    Ustawiłem mu luzy, były odrobinę za duże... ale to regulacja rzędu zmniejszenie 0,05 przerwy. Pracuje tak samo. Może na ciepłym jest cichszy. Natomiast od zmiany przerwy na świecy długo muszę palić.

    Zajrzałem do kabla zapłonowego. Wyglądał bardzo źle. Tam jest przewód + cewka oryginał kosztuje 30 EURO + przesyłka. Zaglądałem do sklepu z chińczykami i tam mają cewkę + przewód za około 30 pln... pytanie czy mogę ją kupić i czy powinna pasować? Bo wizualnie wygląda bardzo podobnie.
  • Poziom 11  
    Nie są to duze koszty wiec mozna by zmienic kabel WN i cewke..Swiece też polecam zmienić na nową.
    A to jest silnik Hondy?Czy chinska podróbka silnika Hondy Rebel?Bo gaznik według tego co napisałeś, nie jest japoński.Honda w swoich wyrobach używa gażnikow Keihin..czasem Mikuni.ale PTB to raczej imitacja Keihina,wiec tu moze być cały czas problem-z gaznikiem.
  • Poziom 18  
    fulcrum14 napisał:
    Nie są to duze koszty wiec mozna by zmienic kabel WN i cewke..Swiece też polecam zmienić na nową.
    A to jest silnik Hondy?Czy chinska podróbka silnika Hondy Rebel?Bo gaznik według tego co napisałeś, nie jest japoński.Honda w swoich wyrobach używa gażnikow Keihin..czasem Mikuni.ale PTB to raczej imitacja Keihina,wiec tu moze być cały czas problem-z gaznikiem.


    Pytanie czy cewka + kabel (to jest jedna część - sklejona :)) będzie pasowała od chińczyka? I czy nie popalę modułu zapłonowego. Poczytam jeszcze co pisze dokładnie na gaźniku bo słyszałem, że również jest japoński.

    To jest silnik produkowany w fabryce Hondy wg mojego info. Zresztą sama konstrukcja jest stara... to jest 2002 rok. Na terenie chińskich fabryk rósł jeszcze ryż :)

    Co do winy gaźnika - w sensie, że źle pali to wykluczam bo na ciepłym jak była przerwa na świecy 0,3 mm to palił idealnie. Na 0,65 pali kiepsko a jak dałem około 0,75 to mi po nocy w ogóle nie zapalił a z wydechu strzelało paliwo... Gdy zmniejszyłem do 0,65 zapalił. Po prostu przy większej przerwie nie ma iskry.
  • Poziom 11  
    To trzeba zmierzyc rezystancje cewki od strony wpiecia do modułu.-aby nie była mniejsza.
    Skoro dobrze odpalał na tak małej przerwie na elektrodach swiecy, to ewidentnie za małe napiecie dostaje swieca.
  • Poziom 18  
    fulcrum14 napisał:
    Iglica na 5-tym ząbku-od góry?czy od dołu?
    Zbyt mocne przegrzewanie sie silnika może być spowodowane za małymi luzami zaworowymi.


    od góry czyli najniżej zapięta zawleczka a iglica najwyżej jak się tylko da...
  • Poziom 18  
    Mam jeszcze banalne pytanie o działanie gaźnika. Chodzi o te dwie śruby do regulacji:

    Jak rozumiem śruba "do regulacji obrotów biegu jałowego" reguluje wąski otwór w gaźniku, przez który przedostaje się powietrze na biegu jałowym?
    Bo z tego co widzę to ta śruba po prostu podnosi przepustnicę.

    Druga śruba to "od mieszanki" dozuje ilość paliwa która się "luzem" przedostaje do komory spalania? I ta śruba wpływa na CAŁY ZAKRES OBROTÓW / UCHYLENIA PRZEPUSTNICY. Ponieważ:

    - na biegu jałowym przez ten otwór dostaje się paliwo
    - gdy uchylona zostaje przepustnica to przez ten otwór przedostaje się jeszcze więcej paliwa gdyż podciśnienie jest większe

    Mam rację?
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    Tak mniej więcej Masz racje,ale...No włąsnie.Pare słów wyjasnienia.

    Sruba składu mieszanki już nie powinna sie tak nazywać we współczesnych gaznikach bo nie reguluje stosunku paliwa do powietrza jak to bywało w starszych gaznikach,a reguluje dawke przygotowanej juz wstepnie przez uklad biegu jałowego,gotowej mieszanki paliwowo-powietrznej.Wiec w skrócie-gdy jest wkrecona do oporu do praktycznie zamyka wogóle dopływ mieszanki paliwowo-powietrznej do kanału biegu jałowego.Wykrecajac srube,zwiekszamy dawke tej mieszanki i silnik zaczyna sobie zasysac sam odpowiednią jej porcje.

    Sruba uchylenia przepustnicy ułatwia rozruch zimnego silnika bo ten ma mała dawke powietrza aby w komorze spalania zainicjowac zapłon,ale jej głownym zadaniem jest ustabilizowac wolne obroty na biegu jałowym tylko dawką powietrza, bo przepustnica jest bardzo mało uchylona aby silnik zassał z kanału głownego paliwo-tzn dysza głowna,studzienka,mikser,iglica.
    To sie tyczy gaznikow zwykłych, z mechaniczna przepustnica.W gaznikach podcisnieniowych jest to troszeczke inaczej bo mamy dwie przepustnice-jedna skrzydełkowa zaraz za kanałem biegu jalowego i kanalikach obejsciowych,zaworem ZHS,i kanałem ssania.i tylko na tej przepustnicy jest sruba obrotow biegu jałowego.Potem jest druga przepustnica "zasuwkowa",ktora otwiera sie w stopniu zaleznym od podcisnienia jakie wytwarza silnik.
    To tak w skrocie zasada działania obu srub..:)

    Gazniki powoli odchodza do lamusa,bo latwiej jest wykonac kolektor ssacy z otworem na wtryskiwacz,dołozyc ECU-procesor sterujacy czasem i kątem otwarcia wtryskiwacza...i zasilanie silnika gotowe.Daje to duzo wieksze mozliwosci precyzyjniejszego ustawienia dawki paliwa w silniku a co za tym idzie zwieksza jego sprawnosc i oczywiscie zmiejsza dawki wydalanych z wydechu tlenkow wegla,siarki itd.

    Pomoglem troche?..:)
  • Poziom 18  
    Pomogłeś :)

    Czyli ta śruba od regulacji mieszanki to działa i na biegu jałowym i przy uchylonej przepustnicy bo przy uchylonej przepustnicy dostaje się mieszanka: z iglicy + z wolnych obrotów, tak?


    Teraz powiedz mi bo słyszałem, że śruba ta od mieszanki ma być jak najbardziej wykręcona co ja mam źle że jak ta śruba jest wykręcona o 3-4-5 obrotów to silnik chodzi praktycznie tak samo. Przy 2-3 obroty różnica jest (lepiej chodzi na 3) ale potem już nie.

    P.S. gaźnik to Keihin na jego górze tak pisze :)
  • Poziom 11  
    W odp.na pierwsze pytanie-Nie,Uklad wolnych obrotow działa do około 1/3 uchylenia głownej przepustnicy.Potem układ biegu jałowego jest wyłaczony a silnik ssie juz mieszanke pp tylko z głównego układu.

    Drugie pytanie-Skład mieszanki powinno sie ustawiać na analizatorze spalin...ale wiemy doskonale ze polska rzeczywistość,brak Stacji Diagnostycznych mających sprzęt do badania motocykli...w koncu mizerna wiedza o motocyklach,ich danych tech.i nastawach u diagnostów,powoduje ze w 99% sami ustawiamy to na słuch i na reakcje silnika na dodanie gazu.
    Skład mieszanki ustawia sie miej wiecej jak opisałes tzn wykrecamy śrube do momentu az silnik zacznie równo i stabilnie pracować na "wolnych"..a potem dodajemy od 1\2 obr do 1 obrotu i tak zostawiamy.

    Dobrze ze to Keihin bo daje gwarancje ze to orginalny japonski gaznik a nie chińska podróba.
  • Poziom 18  
    czy na pewno robimy tak:

    - wykręcamy aż zacznie dobrze pracować
    - dokręcamy śrubę


    czy może:

    - wykręcamy śrubę, silnik dobrze pracuje
    - wykręcamy jeszcze bardziej
    - wykręcamy aż zacznie źle pracować
    - gdy leciutko zacznie źle pracować DOKRĘCAMY pół obrotu

    bo ja taką instrukcję nr 2 czytałem, czyli możliwie najbardziej wykręcona śruba przy równej pracy a nie możliwie najmniej wykręcona śruba przy równej pracy
  • Poziom 11  
    Ok..Jeszcze raz....:)

    Odpalasz silnik..pozwalasz mu sie zagrzać do normalnej temperatury pracy,wkrecasz do oporu srube skladu mieszanki.Silnik powinien zgasnąć,wykrecasz srube o liczbe obrotow jaką podaje producent w danych serwisowych,uruchamiasz silnik.Wykrecasz srube o pół obrotu i chwile czekasz az ustabilizują sie obroty,wykrecasz dalej o pół obrotu,jesli silnik nie zwieksza obrotow a pracuje stabilnie i równo,to praktycznie mozesz juz nic nie krecic,,ale ja wykreciłbym jeszcze pół obrotu srube i tak zostawił.
  • Poziom 18  
    fulcrum14 napisał:
    W odp.na pierwsze pytanie-Nie,Uklad wolnych obrotow działa do około 1/3 uchylenia głownej przepustnicy.Potem układ biegu jałowego jest wyłaczony a silnik ssie juz mieszanke pp tylko z głównego układu.


    a dlaczego się tak dzieje? Przecież nie widzę by iglica/przepustnica była połączona z czymś co wyłącza regulator biegu jałowego przy wyższym uchyle...
  • Poziom 11  
    Dzieje sie tak ponieważ gdy przepustnica jest praktycznie zamknieta to silnik ssie sobie wszystko i ze wszystkich dziur jakie tylko ma na drodsze w kolektorze ssącym i gardzieli gaznika...ale gdy uchylimy przepustnice to podcisnienie spada dość gwałtownie,silnik zasysa powietrze z tego miejsca gdzie ma najmniejszy opór czyli z dziury pod przepustnica i nie zasysa juz z malutkich kanalikow biegu jałowego.

    Ujałem to dość obrazowo..:)a widac to bardzo dobrze co sie dzieje z podcisnieniem w czasie pracy silnika gdy wepniemy miedzy gaznik a kolektor ssacy wakuometr.
  • Poziom 18  
    fulcrum14 napisał:
    Dzieje sie tak ponieważ gdy przepustnica jest praktycznie zamknieta to silnik ssie sobie wszystko i ze wszystkich dziur jakie tylko ma na drodsze w kolektorze ssącym i gardzieli gaznika...ale gdy uchylimy przepustnice to podcisnienie spada dość gwałtownie,silnik zasysa powietrze z tego miejsca gdzie ma najmniejszy opór czyli z dziury pod przepustnica i nie zasysa juz z malutkich kanalikow biegu jałowego.

    Ujałem to dość obrazowo..:)a widac to bardzo dobrze co sie dzieje z podcisnieniem w czasie pracy silnika gdy wepniemy miedzy gaznik a kolektor ssacy wakuometr.


    no tak, ale troszeczkę ten układ biegu jałowego również działa także na pełnym uchyleniu przepustnicy. Pytanie tylko na ile przelot układu biegu jałowego jest mniejszy niż przelot głownego układu. Sądzę że nie ma aż tak wielkich różnic gdyż z autopsji wiem, że gdy miałem bardzo mocno wkręconą śrubę od mieszanki (ta która powinna działać tylko na wolnych obrotach) silnik nie chciał wchodzić na wysokie obroty. Tj. normalnie na 1-ce osiąga około 28 km/h a wtedy osiągał max 20 km/h...
  • Poziom 11  
    Działa ale w bardzo małym stopniu.Podcisnienie troche tej mieszanki pp z układu jałowego wyssa do silnika.
    W lepszych gaznikach za kanalikiem biegu jałowego są jeszcze 2-3 kanaliki tzw obejsciowe.Pomagają własnie przy małych uchyleniach przepustnicy na wzbogacenie mieszanki pp a tym samym lepszą reakcja silnika na gaz.Przy zamknietej przepustnicy te kanaliki są również zamkniete.
    W praktyce po uchyleniu przepustnicy powyzej 1|3 połozenia,układ głowny jest odpowiedzialny za zasilanie silnika,czyli dysza głowna,połozenie iglicy.
  • Poziom 18  
    Mam jeszcze pytanie o regulacje zaworów czy dużym błędem jest regulacja zaworów nie sprawdzając czy tłok jest maksymalnie w górnym położeniu martwym tylko regulując zawory najpierw ssący, w miejscu gdzie miał największy luz a potem tak samo z wydechowym...
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    Może nie błedem ale generalnie luz zaworowy ustawia sie w OT tłoka przed suwem pracy-gdy zawory są zamkniete.W tym tez celu producenci znakuja na wirniku alternatora lub nadajniku impulsatora wlasnie znak T.
    W praktyce jesli mamy wgląd na połozenie krzywek wałka rozrzadu to lepiej jest ustawiać w miejscu gdzie krzywka wałka jest po przeciwnej stronie do dzwigni zaworowej lub szklanki.

    Ufff...Chłopie..Zrobiłem Ci niezłe wykłady z zasady dzialania gaznika...i teraz ustawiania luzów zaworowych....Pomogłem..?..:)