Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pralka BEKO WBF6006XG - Nie grzeje wody, zawiesza się podczas prania

Artek_łódź 26 Paź 2013 10:11 8424 22
  • #1 26 Paź 2013 10:11
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Witam serdecznie,
    Problem jak w temacie. Pralka ma ok. 8 lat, nigdy nic w niej nie było naprawiane. Kilka dni temu pojawił się problem z zatrzymywaniem programu, zauważyłem też, że grzałka nie podgrzewała wody. Wyjęta grzałka była w okropnym stanie, jej odkamienienie nic nie dało, sprawdzenie też, więc zamówiłem nową. Wymiana grzałki nie rozwiązała problemów. Na forum wyczytałem, że może to być wina termostatu. Wyjąłem go, odkamieniłem i chciałem sprawdzić czy jest ok, ale do końca nie wiem jak.

    Oto czujnik jeszcze w pralce:
    Pralka BEKO WBF6006XG - Nie grzeje wody, zawiesza się podczas prania

    Wyczytałem, że można sprawdzić oporność czujnika, dostawiłem sondy miernika do tych zaznaczonych na czerwono, ustawiłem na zakres 20k, ale w temperaturze pokojowej (27 stopni), miernik wskazuje 0. Natomiast gdy przestawiłem na zakres 200 Ω, pojawia mi się 00,8Ω. Gdy zaczynam podgrzewać wodę, do 90 stopni włącznie, odczyty nie zmieniają się, ale słychać taki trzask, jakby styki się przełączały. Po wyjęciu go z wody, i włożeniu do zimnej, trzask daje się słyszeć ponownie. Jak można jeszcze go sprawdzić? Nowy czujnik kosztuje ok, 50 zł :cry:
    Czy możecie mi również napisać, czy grzałka mogła spalić się przez niesprawny termostat (albo odwrotnie) i cy taki sam los może spotkać nową grzałkę?
    Jak zawsze dziękuję Wam za pomoc.

    0 22
  • Pomocny post
    #2 26 Paź 2013 10:32
    gabares
    Poziom 18  

    Termostat nie może uszkodzić grzałki

    Dodano po 5 [minuty]:

    Potrzeba by była sprawdzić programator..termostat zimny ma mieć pełen przepływ..0 Ohma

    0
  • #3 26 Paź 2013 11:28
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Termostat zimny, tzn. tak w temperaturze pokojowej, czy dać go na trochę do lodówki?

    Tak myślałem, że to może być programator. Najczęściej pralka staje zaraz po nabraniu i nagrzaniu wody: pobierze wodę, nagrzewa, trochę pokręci, znowu sobie dobierze wody i wtedy staje. Dzieje się tak zawsze dwa razy podczas całego cyklu prania.
    Acha dodam jeszcze, że jak potrząsam tym termostatem to w nim coś lata, tak, jakby jakiś kamyk był w środku i uderzał o obudowę.

    Edit:

    Przedstawiam sposób sprawdzenia termostatu miernikiem, według tego co znalazłem w sieci.
    Pralka BEKO WBF6006XG - Nie grzeje wody, zawiesza się podczas prania
    Miernik ustawiony na zakres 200 ohm - odczyt z pinów 1 - 0,06 ohm, z pinów 2 - 0,00 ohm.

    Miernik ustawiony na zakres 20k ohm - odczyt z pinów 1 - 1,3 i natychmiast spada do 0,00 kohm, z pinów 2 - 13,70 kohm.
    Czy na podstawie tych pomiarów można wywnioskować czy czujnik jest sprawny?
    Zajmę się też programatorem i dam znać co i jak.

    0
  • Pomocny post
    #4 26 Paź 2013 19:43
    tom71
    Poziom 19  

    Witam serdecznie! Czegoś tu nie rozumiem. Grzeje teraz tą wodę czy nie? Po co od razu dobierać się do programatora.
    Po napełnieniu wodą, pralka po ok. 5 minutach powinna grzać, a więc na stykach grzałki powinno pojawić się napięcie. Czas podałem orientacyjny, bo uzależniony jest od programatora, producenta itp.
    Jeżeli napięcie sie nie pojawi, sprawdzamy instalacje, termostat, i hydrostat, którego nieprawidlowe działanie lub usterka, nie pozwolą załączyc grzałki.
    Jak czyścić układ hydrostatu, opisywane bylo już wiele razy. Jeżeli to wszystko jest sprawne, zostaje do sprawdzenia programator.

    1
  • #5 26 Paź 2013 20:33
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Więc tak. Przed rozkręceniem pralki ustawiłem program 40 stopni, bo nie wiedziałem czy ustawienie np. 90 może spowodować spalenie grzałki (jeśli uszkodzony byłby termostat). Dopiero kolega gabares napisał, że termostat nie może uszkodzić grzałki, więc jak złożę ją to włączę program 90 stopni i sprawdzę czy drzwi i szyba się nagrzały, bo tak najprościej. Na tym programie 40 stopni, woda ledwo co się nagrzała. Ustawiłem pranie, pralka pobrała wodę, zaczęła ją grzać, kilka razy pokręciła bębnem, dolała wody i po kilku minutach zatrzymała się.

    Hydrostat sprawdziłem dzięki informacjom na forum - jest ok, tak samo jak drożna jest rurka biegnąca od niego.
    Termostat wymontowałem ale proszę Was o porady, jak go poprawnie sprawdzić, bo wydaje mi się że jest niesprawny. Sprawdziłem go miernikiem, ustawionym na zakres 200Ω - para pinów nr 1 - 0,06Ω, para pinów 2 - nic.
    Programator wymontowałem (duużo kabli), ale wydaje mi się, że jest nie rozbieralny, poza tym nie ma sensu w nim grzebać bo wydaje się być w świetnym stanie. Wiadomo nie zajrzę do środka ale z zewnątrz wygląda w porządku: styki nic a nic niewypalone, żadnych nadtopień i luzów. Na wszelki wypadek przedmuchałem go WD.
    Co do instalacji to posprawdzałem wszelkie kable, czy nie ma uszkodzeń, czy coś się nie odczepiło - wszystko wydaje się być ok. Nie wiem natomiast jak sprawdzić czy do grzałki dochodzi napięcie, gdyż aby to zrobić muszę złożyć pralkę (dostanie się do grzałki wymaga zdemontowania kołnierza i sprężyny).
    Może na początek poradźcie z tym termostatem a na koniec zostawimy elektrykę :)

    0
  • Pomocny post
    #6 26 Paź 2013 20:39
    gabares
    Poziom 18  

    pralka ma taki moment że zatrzymuje się i tylko grzeje do 30 * po nagrzaniu do onej temperatury ,rusza i pierze dalej oraz grzeje do zadanej temperatury

    0
  • #7 26 Paź 2013 21:31
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    gabares napisał:
    pralka ma taki moment że zatrzymuje się i tylko grzeje do 30 * po nagrzaniu do onej temperatury ,rusza i pierze dalej oraz grzeje do zadanej temperatury


    Tak, tylko u mnie wygląda to tak, że w momencie jak pralka się zatrzymuje, to po prostu tak jakby pranie się skończyło - czekałem, 15 minut i żadnej reakcji. Wcześniej nigdy nie było czegoś podobnego. Moment grzania wody jest mi dobrze znany, a tutaj po prostu bęc i koniec zabawy totalna cisza - pali się tylko kontrolka. Pralka rusza dopiero wtedy, gdy przekręcę programator o jeden ząbek :| Dzieje się tak maksymalnie dwa razy podczas całego cyklu prania.

    0
  • Pomocny post
    #8 27 Paź 2013 08:31
    gabares
    Poziom 18  

    Jeżeli jest to moment postoju w którym powinna grzać to sprawdź programator.Sprawdz również termostat 40*

    0
  • Pomocny post
    #9 27 Paź 2013 14:01
    tom71
    Poziom 19  

    Witam! Co tak kolego "gabares" uparłeś się na ten programator. To się sprawdza na końcu. Dlaczego? cytat z mądrej książki:
    " Na zewnątrz do układu mechanicznego przymocowany jest silnik programatora i blokada. Blokada włączana jest przez termostat w cyklu prania i powoduje, że programator nie będzie przeskakiwał dopóki woda w zbiorniku nie osiągnie żądanej temperatury. Po dogrzaniu wody termostat wyłącza blokadę, następuje skok programatora i wyłączanie grzałki" . W ostatnim zdaniu cytatu i wynikach pomiarów oraz oględzin termostatu jest odpowiedź.

    0
  • #10 27 Paź 2013 19:43
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Kolego tom71 dziękuję za podpowiedzi. Dzisiaj wziąłem na warsztat ten termostat. Prezentuję filmik z pomiarów (wybaczcie trzęsienie ale trudno jest nagrywać jedną ręką a drugą coś sprawdzać ;)) - od 26 sekundy widać brak reakcji miernika na piny:

    W sieci wyczytałem, że można jakby ożywić termostat, pukając nim dość mocno o podłogę, i wiecie, że to pomogło - pojawiło się przejście między tymi stykami ale nie ruszając go po godzinie już było po staremu. Acha i jeszcze jedno: podgrzałem termostat, w momencie przełączenia na mierniku mam ok. 1,6 Ohm, po schłodzeniu i pyknięciu taki stan utrzymuje się jeszcze ok. godziny i wraca do starego stanu, czyli najlepiej będzie jak zamówię nowy termostat, bo ten jest szwankujący,chyba że da się go jakoś otworzyć i naprawić.

    0
  • #11 27 Paź 2013 20:19
    tom71
    Poziom 19  

    Witam! Jeszcze jedno co potwierdza uszkodzenie ( w tym przypadku) mechaniczne termostatu ;

    Acha dodam jeszcze, że jak potrząsam tym termostatem to w nim coś lata, tak, jakby jakiś kamyk był w środku i uderzał o obudowę.

    To bimetal , który może na chwile zadziałać po np. potrząśnięciu, ale na swoje miejsce już nie wskoczy, dlatego np. przy wymianie łożysk powinno sie go wyjąć razem z grzałką ze względu własnie na wstrząsy.
    Pozdrawiam

    0
  • #12 02 Lis 2013 19:23
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Witam ponownie,
    Wmontowałem nowy termostat, ale zamiast się polepszyć to jest gorzej, bo pralka zaczyna pobierać wodę, zaczyna się grzanie wody, słychać termostat ale bęben ani razu się nie kręci. Ruszałem programatorem - kolejne funkcje działają (napełnianie wody, wypompowanie jej) ale np. wirowanie nie. Po prostu bęben stoi w miejscu a programator przeskakuje. Bęben nie drgnie nawet na sekundę od samego początku programu. Po około 5 minutach nagrzewania pralka staje jak dawniej. Natomiast woda jest nagrzewana. Co mogło się stać? Czy mogłem np. źle podłączyć nowy termostat? Nowy podłączyłem według zdjęcia starego:

    Pralka BEKO WBF6006XG - Nie grzeje wody, zawiesza się podczas prania

    Podłączając nowy kierowałem się jedynie tym, z której strony są napisy na obudowie termostatu, czy jego błędne podłączenie może wpłynąć na pracę bębna?

    0
  • #13 03 Lis 2013 14:44
    tom71
    Poziom 19  

    A drzwi blokuje? Do sprawdzenia wiązka silnik - programator i szczotki.

    0
  • #14 03 Lis 2013 15:00
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Blokada drzwi raczej działa - jak pranie się zakończy to można je otworzyć dopiero po ok. minucie. Jak można jeszcze ją sprawdzić? A czy taka linka która łączy zasobnik na proszek oraz pokrętło programatora może mieć wpływ na pracę bębna? Też myślę aby przyjrzeć się szczotkom, ale czy to nie zbyt podejrzane że nagle bęben przestał kręcić absolutnie po moich naprawach? Programator sprawdzałem pod kątem czy któregoś kabelka nie pomieszałem. Nie mam schematu ale zrobiłem sobie wiele zdjęć i widzę że wszystko jest jak być powinno. Nalałem do niego dużo WD, czy to mogło wpłynąć negatywnie na jego pracę? Przez luki w obudowie widzę, że trybyki pracują jak powinny.

    0
  • #15 03 Lis 2013 15:28
    tom71
    Poziom 19  

    Witam! Z tą blokadą to trzeba być pewnym, a nie " raczej" , bo to znacząca różnica. Ważne jest czy blokuje na początku prania. Termostat widzę ,że podłączony dobrze. Proszę sprawdzić, to co pisałem wcześniej. Przy wymianie jakiejkolwiek części, a szczególnie gdy w wiązce jest więcej przewodów, łatwo o niechcące odłączenie innego elementu.A co się stało z tą linką od dozownika?
    I jeszcze tu jest coś o tym:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic935776.html

    0
  • #16 03 Lis 2013 15:31
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Rozumiem. A jak to pewnie sprawdzić? Czy wystarczy, jak ustawię program, włączę pralkę i w momencie gdy zacznie się pompowanie wody nacisnę przycisk otwarcia drzwi i nie dadzą się otworzyć to znak że blokada działa jak powinna?

    Co do linki to jak zdejmuje się pokrętło od programatora to ona jakby przeskakuje i potem jak na nowo chce się założyć pokrętło, to trzeba ją delikatnie naprężyć (wtedy taki plastikowy języczek na dozowniku się przesuwa) i dopiero zahaczyć pokrętło - myślałem że może coś za mocno naprężyłem, ale raczej nie bo jak ustawię pokrętło na zero to pralka jest na czuwaniu a jak przejdę dalej to od razu pompuje wodę.

    Żadnego innego kabla nie mogłem zostawić bez podłączenia ale jak znowu rozbiorę pralkę (to już będzie z 4 raz) to sprawdzę całą wiązkę kabli. A może to coś z kondensatorem?

    0
  • #17 03 Lis 2013 15:47
    tom71
    Poziom 19  

    Proszę skorzystać z linku który podałem we wcześniejszym poście.

    0
  • #18 03 Lis 2013 16:00
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Widzę temat, ale w nim autor podaje że działa mu wirowanie, a u mnie na żadnym położeniu programatora, bęben nie rusza. Zajrzałem do modułu wygląda on tak:
    Pralka BEKO WBF6006XG - Nie grzeje wody, zawiesza się podczas prania
    W temacie jest podana informacja, aby sprawdzić regulator obrotów, czy to ten scalak z naklejką 600 obrotów? Jak tak to muszę wezwać serwis, bo nie poradzę sobie z tą usterką.
    Biorę jeszcze pod uwagę pierdołę, jak zamiana kabla w programatorze. Największym problemem jest to, że za każdym razem jak składa się obudowę to osłabia się kołnierz łączącym przednią pokrywę z bębnem. Szkoda, że nie można uruchomić pralki bez zakładania przedniej obudowy i tej sprężyny ściskającej kołnierz.

    0
  • Pomocny post
    #19 03 Lis 2013 19:23
    TONI_2003
    Moderator

    Artek_łódź napisał:
    bo nie poradzę sobie z tą usterką

    Zamiast biadolić miernikiem zmierz te 6 sztuk rezystorów (trzy rezystory wejściowe po 560KΩ) :D
    Pralka BEKO WBF6006XG - Nie grzeje wody, zawiesza się podczas prania

    0
  • #20 08 Lis 2013 15:04
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Witam ponownie,
    Moduł elektroniczny sprawdzony, filtr przeciwzakłóceniowy również a także silnik, szczotki oraz okablowanie. Po złożeniu pralki pobiera wodę, zakręci raz bębnem (poprawa), znowu dobierze wody i zaczyna kręcić. I tutaj pojawia się problem, otóż bęben kręci się non stop w prawo, dopóki nie przestawię ręcznie programatora. Mam wrażenie, że programator jest martwy, nie słychać aby pracował - wcześniej dało się obserwować jak takie trybiki się obracają a teraz nic. Dodatkowo nie słyszę aby grzałka się załączała. Acha pralka wiruje jak powinna - wchodzi na coraz większe obroty ale potem jak jest na maksymalnych to nie wyłącza się, trzeba to zrobić ręcznie. Dodam, że jak przełączałem go ręcznie, delikatnie to w pewnym momencie pojawiła się duża iskra pośrodku obudowy programatora z boku i pralka zmieniła swoje zadanie. Acha silink programatora cały czas pozostaje zimny. Czy to jest wina programatora?

    [Edit]:
    Ok, problem silniczka rozwiązany. Wymontowałem go, pod lupą zauważyłem, że pękł jeden z kabelków uzwojenia (stąd pewnie ten błysk i koniec jego pracy). Wlutowałem go na swoje miejsce, sprawdziłem silniczek pod prądem (wcześniej zero reakcji) i teraz sprawa wygląda następująco: silniczek programatora działa, pralka pobiera wodę, zakręci bębnem, doleje wody, zakręci i wydaje mi się że w momencie rozpoczęcia grzania zatrzymuje się. Jak ruszę programator o jeden ząbek pranie jest wznawiane i kończy się pomyślnie. Czyli pralka w momencie rozpoczęcia grzania wody się wyłącza. Co to może być czy to wina programatora, np. jakieś styki są wypalone i dlatego nie załącza programator grzałki? A może to jednak wina tej nowej grzałki? Zastanawia mnie jedna rzecz. Otóż na nowej grzałce znajduje się już czujnik temperatury ale obecnie jest niepodłączony, bo czujnik mam oddzielny w bębnie. W sklepie w którym ją kupowałem powiedzieli że nie będzie problemu bo po prostu ten w grzałce będzie jakby niewidoczny a pralka korzysta z termostatu w bębnie. Ale czy na pewno? Zapytać zawsze warto.

    0
  • #21 10 Lis 2013 11:17
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Koledzy macie jakieś pomysły co można jeszcze zrobić? Ja się tak zastanawiam czy może przyczyna nie leży po stronie nowej grzałki? Ta nowa jest trochę krótsza od oryginalnej i dodatkowo ma już wbudowany termik, czy inny model grzałki może być przyczyną wariowania pralki? Wyczytałem gdzieś w tematach na forum, że niektóre pralki "widzą" nową grzałkę dopiero po wykonaniu określonych czynności - np. prać kilka minut na dowolnym programie i po tym czasie przestawić na program 90 stopni i dopiero po tym pralka widzi grzałkę. Innym pomogła dopiero wymiana na grzałkę oryginalną. Przypomnę tylko, że jak występował ten problem że bęben się nie kręcił to grzałka wodę podgrzewała. Doradźcie coś proszę.

    0
  • Pomocny post
    #22 10 Lis 2013 17:24
    tom71
    Poziom 19  

    Witam! Sprawdź czy grzałka dostaje napięcie. Czy grzałka jest tej samej mocy? Poziom wody w pralce jest wystarczający? Wszystko masz w poście nr.4 , czyli moim. Jeżeli masz sprawny: hydrostat, termostat, grzałkę , instalację, blokadę drzwi, blokadę programatora - jeśli takowa jest , to do sprawdzenia zostają styki programatora, a w przypadku modułów elektronicznych, przekaxnik grzałki i elementy które go załączają. Jedna rada - WD 40 dobrze odblokowuje, ale wysusza i w przypadku np. przekładni, po jego użyciu, należy je przesmarowac niewielką ilością smaru. Dla mnie jedna rzecz jest oczywista. Po ponownym sprawdzeniu hydrostatu i innych ukladów jak pisałes, silnik zaczął kręcić, więc jak widzisz ,ważne są połączenia, styki przewody, bo prawdopodobnie coś nie łączyło. Pozdrawiam i odradzam pracę w niedziele :D

    0
  • #23 10 Lis 2013 19:43
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Jako że niedziela to właśnie czas bez napraw, dużo się zastanawiałem co może być nie tak i w końcu udało mi się rozgryźć ten problem! Sprawa okazała się banalna. Otóż uruchamiałem program 90 stopni, i gdy tylko pralka zatrzymywała się (z oznakami że już się nie załączy ponownie), natychmiast przestawiałem programator dalej. A wystarczyło poczekać minutę, aby usłyszeć syczenie grzałki, oznajmujące, że woda jest podgrzewana. Wszystko przez to, że jak spaliła się grzałka, to pralka zatrzymywała się w momencie grzania wody i dalej nie działała i myślałem że teraz za każdym razem jest tak samo. Dodatkowo czekałem nawet 15 minut po wymianie grzałki a zapomniałem że wymieniłem też termostat, który również był uszkodzony a po tej czynności już nie czekałem czy pralka ruszy. Zapomniałem też, że wcześniej praliśmy najczęściej na programie 40 stopni, więc ten okres czekania na grzanie był krótki (a i grzałka miała dużą moc - teraz jest lekko słabsza i czas nagrzewania jest odpowiednio dłuższy). I dobrze się stało, bo dzięki temu przez te dni zrobiłem kapitalny przegląd praleczki, i utwierdziłem się w przekonaniu, że kiedyś potrafili robić naprawdę solidne urządzenia. A już zastanawiałem się nad zakupem nowej grzałki i termostatu... Dziękuję serdecznie za pomoc Kolegom: gabares, tom71, oraz TONI_2003. Wasza wiedza okazała się bezcenna przy tej naprawie. Pozdrawiam serdecznie, zamykam temat :D

    0