Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VW golf IV 1.6 16v BCB - Sonda lambda daje stałe napięcie

28 Paź 2013 22:18 9696 7
  • Poziom 10  
    Witam.
    Od czasu do czasu (najczęściej po przejechaniu jakiejś niewielkiej odległości i ponownym odpaleniu auta po ostygnięciu) zapalała mi się kontrolka check engine.
    Bylo to związane z błędem sondy lambda przed katalizatorem - zwarcie do plusa (nr błędu 17588). Spalanie na trasie ok 30% miasto i 70% trasa wyniosło 8,3 litra PB (nie mam gazu). Do sondy lambda przed katalizatorem idzie 5 przewodów.
    Dziś podłączyłem się polskim-vagiem i sprawdziłem grupę 33 (z tego co wiem jest to napięcie sondy lambda przed katem) i przy nagrzanym silniku (powyżej 80 st.C) na obrotach jałowych sonda dawała prawie stałe napięcie 0,44V, po dodaniu gazu napięcie to maleje (do jakichś 0,3V), wraca do wartości 0,44V i pozostaje w mniej więcej tej wartości.

    Czy napięcie sondy nie powinno oscylować? Czy jest to oznaka, iż czas na wymianę sondy?
  • Poziom 10  
    aha nie mogę zrobić testu sondy bloku 34, katalizator po przejażdżce ok10km pokazał mi temp 160 st. C. po przegazówkach na postoju nagrzałem go do 400 i dalej nic... Na chwilę zgasiłem silnik i temp. kata spadła do 68stopni...
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Tam masz wideband i ma być między 0,3-0,6V ,tam nic nie oscyluje.
  • Poziom 10  
    A mógłbyś mi jeszcze kolego powiedzieć w jaki jeszcze sposób mogę sprawdzić czy działanie tej sondy jest poprawne?
  • Poziom 43  
    Jak wiązka do ecu jest ok to sonda uszkodzona
  • Poziom 10  
    ok, to lecę przejrzeć te kable, może się czegoś dowiem.
  • Poziom 10  
    Przeglądałem te kable, czy nie ma gdzieś załamania, czy nie jest zdarta izolacja, niestety nic nie znalazłem (nie doszedłem tylko pod akumulator bo niestety nie miałem narzędzi by go wykręcić.
    Znalazłem jeszcze odpowiedź na innym forum jakoby słaba kondycja akumulatora mogła powodować wyświetlanie tego błędu (http://www.bba-reman.com/forums/topic79496-1-1.aspx) nie wiem jakim sposobem ale tak miałoby się dziać.

    Jestem w stanie w to uwierzyć, ponieważ pokazywał się on tylko wtedy, gdy robiłem krótkie przejażdżki po mieście, dodatkowo raz zdarzyło mi się niechcący rozładować aku i oprócz błędu przepustnicy wyskoczył również błąd 17588. Dodam też, że zrobiłem diagnozę aku (na zewnątrz było ok 15 st. C) i wyszło, że napięcie przy obciążeniu 150A było ok 9,7V natomiast maksymalny prąd wyniósł 275A (oznaczenie na aku to 520A) więc akumulator jest trochę zużyty.
    Ale czy to rzeczywiście zwarcie do plusa na "pompie" tlenowej sondy lambda może mieć związek z niedoładowanym akumulatorem?
  • Poziom 10  
    No więc zorientowałem się w temacie i rzeczywiście błąd ten może być winą słabego akumulatora (co więcej u mnie był ponieważ po wymianie już nie zapala się kontrolka).

    Trochę teorii (niestety nie jest to teoria konstruktora tych sond a tylko moja i jednego elektromechanika, który rzeczywiście zdawał się znać na temacie) dlaczego tak a nie inaczej:
    Szerokopasmowa sonda lambda mierzy prąd podawany na elektrody "pompy" tlenowej. Gdy napięcie z aku jest za niskie nie może ona osiągnąć odpowiedniego przepływu cząsteczek tlenu i zwiększa prąd przepływający przez tę "pompę" do takiej wartości, że aż komputer wywala błąd zwarcia (czyli 17588)
    Dlatego błąd ten często pojawia się gdy np. przejeżdżamy krótkie odcinki bądź też temperatura powietrza na zewnątrz spadnie więc i napięcie akumulatora spada.

    Nowy akumulator to wydatek około połowy wartości nowej sondy lambda więc naprawdę warto najpierw zrobić diagnozę swojego akumulatora (mnie kosztowało to 5zł) w najbliższym sklepie z takim sprzętem, jeśli jest słaby to najpierw wymieńcie jego (i tak was to nie minie) a później sprawdźcie czy błąd 17588 pojawi się ponownie.