Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stabilizacja napięcia, przekaźnik zwłoczny 12V, przetwornica HID w motocyklu

exiton 29 Paź 2013 10:54 5883 5
  • #1 29 Paź 2013 10:54
    exiton
    Poziom 2  

    Problem dotyczy zasilenia przetwornicy ksenonowej w światłach mijania w moim motocyklu. Ale od początku:

    Oryginalna instalacja elektryczna wykonana jest w taki sposób, że w momencie przekrecenia kluczyka w stacyjce zapalają się tylko światła postojowe, mijania zapalane są w tym samym momencie w którym dokonuję rozruchu (odpalam motor).

    I teraz o ile żarówce halogenowej jest "wszystko jedno" bo nie wymaga równego i skokowego dostarczenia napięcia, o tyle przetwornicy ksenonowej już nie. Ksenony raz startują, raz nie i domniemuję że spowodowane jest to spadkiem napięcia w momencie rozruchu a nawet chwilę po nim. Gdyż zmierzyłem wartości na kostce żarówki i początkowo pojawia się 12-14VDC a po chwili potrafi nawet spaść <10VDC

    Próbowałem temat rozwiązać przekaźnikiem zwłocznym, który po 10sekundach od pojawienia się napięcia, załączałby obwód, ale okazało się że "wariuje" dostając w momencie rozruchu napięcie w przedziale 6-14V.

    Stabilizacja napięcia, przekaźnik zwłoczny 12V, przetwornica HID w motocyklu

    Specification:
    Product Name NC Time Delay Relay Actuation Module
    Type NC(Normal Closed)
    Coil DC 12V
    Main Chip NE555
    Load 10A AC 125V/250V, DC 30V/28V
    Size 68 x 22 x 19mm/ 2.7" x 0.87" x 0.75" (L*W*T)
    Main Color Blue, Red
    Material PCB, Plastic, Copper
    Weight 20g
    Package Content 1 x NC Time Delay Relay Actuation Module

    Description:

    The module is normally open trigger module start timing when the switch instantly closed, light green LEDs, relay, and timing the end of the green LED off, relay release, back to the normal closed-end.
    Applications: corridor delay switch, delay energy-saving products, connected with the vibration sensor can do all kinds of alarm trigger delay, such as an earthquake alarm, burglar alarm, also be applied to the car to start automatically trigger control products, machinery and equipment to stop the alarm delay trigger.
    Delay time setting (0-10sec), you can add delay time, with input power indicator light, Can control 220V /1A and below devices.


    oczywiscie na zasilaczu warsztatowym on/off doskonale pełni swoją funkcję:)

    Problem jest taki że dalej nie uzyskałem efektu załączenia obwodu jednorazowym skokiem napięcia, który jest wymagany do poprawnego załączenia przetwornicy i pomysły mi się skończyły.

    i teraz pytanie: Czy istnieje jakiś układ, albo czy można go w prosty sposób wykonać, który działałby w taki sposób że po dostaniu jakiegokolwiek napięcia, czeka aż się ono ustabilizuje, lub osiągnie zadaną wartość, żeby później załączyć obwód z przetwornicą jako odbiornikiem? LUB, czy jest jakiś element elektroniczny którego mógłbym użyć żeby stabilizować to napięcie potrzebne do poprawnego rozruchu przetwornicy?





    zetawy ksenonowe to popularne chinczyki z iskrownikami poza obudową przetwornicy, łatwo je znaleźć na alledrogo, moc jednego żarnika 35W, wiem że są problematyczne czego zresztą dowodzi powyższy post. ale mają małe gabaryty a w moim motocyklu nie ma tych większych i lepszych przetwornic schować, żeby to estetycznie wyglądało.


    Może o czymś istotnym zapomniałem wspomnieć? Pomysły się skończyły.
    pozostaje elektroda;)


    edit: znalazłem jeszcze taki moduł step-down. może to by załatwiło sprawę?

    Stabilizacja napięcia, przekaźnik zwłoczny 12V, przetwornica HID w motocyklu

    Moduł przetwornicy impulsowej DC/DC LM2596 HV (step-down) o zwiększonym max napięciu wejściowym


    Napiecie zasilania DC : 4.5-60V (zwiększone w stosunku do wersji S)
    Napięcie wyjściowe DC: 1.5-30V (regulowane potencjometrem)
    Prąd wyjściowy: 2A, max 3A (wymaga radiatora, dostępny na innej naszej aukcji)
    Regulacja obciążenia:± 0,5%
    Regulacja napięcia: ± 2,5%
    Częstotliwość przełączania 150kHz
    Zabezpieczenie przed zwarciem: ograniczenie prądu
    Temperatura pracy: (-40 do +85)
    Wymiary: 48 * 23 * 14mm

    pozdrawiam J.

    0 5
  • Relpol
  • #2 29 Paź 2013 14:13
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    exiton napisał:
    i teraz pytanie: Czy istnieje jakiś układ, albo czy można go w prosty sposób wykonać, który działałby w taki sposób że po dostaniu jakiegokolwiek napięcia, czeka aż się ono ustabilizuje, lub osiągnie zadaną wartość, żeby później załączyć obwód z przetwornicą jako odbiornikiem?


    Jest, choćby układ z 555 tyle ze poprawnie zasilony - układ czasowy musisz zasilać stabilizownaym napięciem - do tego poziomu stabilizowanym by przy uruchamianiu rozrusznika nie spadało.

    Inne podejście - taka adaptacja instalacji by załączenie świateł następowało dopiero po wzroście napięcia w instalacji po pełnym uruchomieniu silnika - osiągnąć to można choćby układem opartym o TL431.

    exiton napisał:
    edit: znalazłem jeszcze taki moduł step-down. może to by załatwiło sprawę?


    To jest step-down, więc z twojego niestabilnego 8-14V osiągniesz na przykład stabilne 6V, a przetwornice halogenowe są zapewne na 12V...
    Ważna też jest obciążalnosc prądowa - 2A to i tak za mało, 3A - na styk...

    0
  • Relpol
  • #3 29 Paź 2013 14:26
    exiton
    Poziom 2  

    przed chwilą jeszcze podpytałem swojego tatę, który też jakieś tam pojęcie o sprawach elektrycznych ma.

    zaproponował mi przekaźnik (nie pamiętam oznaczeń) normalnie rozłączony bodajże z malucha (:)) miało by się to odbywać tak,że przetwornica jest wpięta na stałe do akumulatora który daje równe i stabilne 12,5V. w momencie rozruchu silnika, przekaźnik podaje to niestabilne początkowo napięcie na cewkę i zamyka obwód akumulator przetwornica.

    jako że najprostsze rozwiązania z minimalną ilością elektroniki z reguły żyją najdłużej spróbuję zrobić coś takiego i zobaczę jaki to przyniesie efekt.

    co do układu step-down, to owszem 3A to jest na styk i wymaga radiatora, nie znalazłem w rozsądnej cenie takich modułów na większy prąd.

    w miedzy czasie wrzucę zdjęcie parametrów przetwornicy dodam że należy je traktować z przymrużeniem oka jako że "chinczyk"

    zastanawiam się też czy nie będzie miało niekorzystnego wpływu na efekt to, że aku daje napięcie 12,5, a przy kostce żarówki i pracującym silniku jest 14,4... nie dorżnę aku?

    Stabilizacja napięcia, przekaźnik zwłoczny 12V, przetwornica HID w motocyklu

    0
  • #4 29 Paź 2013 14:38
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    exiton napisał:
    przed chwilą jeszcze podpytałem swojego tatę, który też jakieś tam pojęcie o sprawach elektrycznych ma.
    zaproponował mi przekaźnik (nie pamiętam oznaczeń) normalnie rozłączony bodajże z malucha (:)) miało by się to odbywać tak,że przetwornica jest wpięta na stałe do akumulatora który daje równe i stabilne 12,5V. w momencie rozruchu silnika, przekaźnik podaje to niestabilne początkowo napięcie na cewkę i zamyka obwód akumulator przetwornica.


    To jest ten pomysł o którym pisałem wyżej, tyle że takiego przekaźnika w "malaczu" nie było (więcej - oryginalnie w maluchu nie było żadnego przekaźnika).
    Tak że tego rodzaju układ musisz zrealizować sam (jak wspomniałem na TL431 najłatwiej).

    exiton napisał:
    zastanawiam się też czy nie będzie miało niekorzystnego wpływu na efekt to, że aku daje napięcie 12,5, a przy kostce żarówki i pracującym silniku jest 14,4... nie dorżnę aku?


    Czegoś nie rozumiem - jak miałbyć dorżnąć? Przecież w układzie ładowania nic się nie zmieni.

    0
  • #5 29 Paź 2013 14:52
    exiton
    Poziom 2  

    no widzisz, jak już wspominałem ekspertem w sprawach elektrycznych nie jestem i można powiedzieć mam braki w wiedzy.

    poszukam tego przekaźnika z kostką bo "gdzieś podobno jest" zanim wydam kolejną kasę.

    rozumiem że gotowiec który pełniłby daną funkcję to może być np:?

    Stabilizacja napięcia, przekaźnik zwłoczny 12V, przetwornica HID w motocyklu

    ewentualnie tak sobie myślę, że aby niejako odciążyć jeszcze przez chwilę układ ładowania tuż po rozruchu, między przetwornicą a akumulatorem mógłbym wpiąć ten układ opóźniający załączenie.

    zapłon-rozruch-podanie napięcia na układ czasowy(5-10sekund)- przekaźnik-start przetwornicy w momencie kiedy alternator jest całkiem odciążony.

    dobrze myśle?

    0
  • #6 29 Paź 2013 15:27
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    exiton napisał:
    rozumiem że gotowiec który pełniłby daną funkcję to może być np:?
    Stabilizacja napięcia, przekaźnik zwłoczny 12V, przetwornica HID w motocyklu


    To sie nada na moduł wykonawczy, zwykły przekaźnik nie jest w stanie zapewnić stabilnego chwytania przy określonym napięciu.


    exiton napisał:
    ewentualnie tak sobie myślę, że aby niejako odciążyć jeszcze przez chwilę układ ładowania tuż po rozruchu, między przetwornicą a akumulatorem mógłbym wpiąć ten układ opóźniający załączenie.


    To juz wkładanie dwu grzybów w barszcz...

    0