Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

piła tarczowa 5kW - - silnik nie wchodzi na obroty

29 Paź 2013 15:05 4143 20
  • Spec od Falowników
    Mam następujący przypadek: piła tarczowa 5kW z podcinakiem, Jarocin, ale to nieistotne. Rozruch piły gwiazda/trójkąt. Mniej więcej raz na 3 razy przy rozruchu, w gwieździe, silnik startuje z obrotami ok. 5-10 na sekundę i nie rozpędza się do pełnych obrotów, tylko tak się turla i buczy. Pobór prądu w tym czasie 22A z każdej fazy, napięcia międzyfazowe pod obciążeniem 375V, bo to koniec linii. Często wystartuje do pełnych obrotów tak, jak powinien, ale wystarczy lekko przyhamować deską brzeg piły, naprawdę lekko, i falstart pewny. Po upływie czasu wchodzi na trójkąt, pas zapiszczy i rozpędza się do pełnych obrotów, silnik ma moc, można ciąć, wszystko OK. Tarcza obraca się lekko jednym palcem wraz z sinikiem, nie wyczuwam luzów, nie słychać żadnego tarcia. Hamulec na silniku jest, ale mechanicznie zluzowany.
    Rezystancja uzwojeń po 3,3 oma. Izolacja - 3x ponad 200 Mega. Napięcia, prądy fazowe - identyczne. Włączaliśmy silnik osobnym przewodem do gniazda, spięty w gwiazdę bez żadnego stycznika - to samo.
    Moc silnika 5kW, prąd znamionowy trójkąta 11,4A, rozruch nieudany 22A stałe, udany - prąd maleje od 22 do 2A, w trójkącie prądy fazowe na jałowo około 4A.
    Czy podejrzewać uszkodzenie wirnika?
  • Poziom 43  
    Możesz też podejrzewać łożyskowanie. Wirnik jest już skrzywiony?
  • Spec od Falowników
    Na razie silnik nie był rozbierany, jednak wydaje mi się, że przy rozbitych łożyskach wirnik łapie do stojana i silnik nie ruszy w ogóle, a mój rusza, ale kręci się z małą prędkością.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Może jeszcze trafić na spory opór - trafiłem na to niedawno przy cyrkularce - w pewnym momencie tarcie wzrosło ale silnik mógł pracować a w pewnym momencie piła dęba stanęła. Po poprawieniu wszystkiego w nieokreślonym czasie powtórka z rozrywki - przesunęły się mocowania łożysk... Sprawdź czy z wałem i łożyskami wszystko ok.
  • Poziom 22  
    Witam. Jeżeli układ załączający został wyeliminowany, to należało by jeszcze sprawdzić, czy nie został zamieniony koniec z początkiem na jednym z uzwojeń.
  • Poziom 28  
    Prądy nie były by jednakowe, a kolega pisze, że są duże, ale równe.
    Ewidentnie powstaje opór mechaniczny, można by poznać po temperaturze okolic łożyskowania.
  • Poziom 43  
    I przy pomylonych połączeniach raczej silnik nie ruszy jak trzeba ani razu.
  • Poziom 22  
    Autor na pewno sprawdził uszkodzenia mechaniczne. Przy zamienionych końcach silnik wchodzi bardzo wolno w obroty, nigdy nie osiąga pełnych obrotów i pełnej mocy przy tym wydobywa się szum niskiej częstotliwości i lekko drży. Prądy widać, że są duże. Takie przypadki często się spotyka, bądź to po remoncie lub po samodzielnym łączeniu.
  • Moderator Elektrotechnika
    A ja bym zaczął od końca czyli pomiar napięcia podczas załączania i jeszcze jedno dopytam czy przełączanie G/T odbywa się na przełączniku ŁK, bo tak zrozumiałem czy to jednak na stycznikach.
  • Spec od Falowników
    G/T jest na stycznikach i czasówce REFA. Ale problem jest w czystej gwieździe. Samym silnikiem ma się zająć spec od przezwajania w najbliższych dniach.
    Właściciel nic nie wspominał, żeby ostatnio ktoś miał przy tym dłubać (w sensie pomylenia zacisków). A przecież chyba by skojarzył - kto ostatni grzebał - tego wina! Nawet, jak to było pół roku temu. :D
  • Pomocny post
    Moderator Elektrotechnika
    Czyli podłączyłeś ten silnik poprzez stycznik zwierający gwiazdę .A więc teraz, tak silnik w gwieździe pójdzie zawsze jeśli idzie w trójkącie jeśli chodzi o uzwojenie nie ma takiej możliwości technicznej by było inaczej więc obecność nawijacza zbyteczna .Powtórzę jeszcze raz to co w innym poście pomierzyć napięcia , ja mam pewność że to stycznik zwierający gwiazdę .Zrób tak wypnij gwiazdę (stycznik zwierający )podłącz w gwiazdę na tabliczce znamionowej zasil go tylko stycznikiem głównym.powinien ruszyć bez problemów.
  • Spec od Falowników
    bonanza napisał:

    Rezystancja uzwojeń po 3,3 oma. Izolacja - 3x ponad 200 Mega. Napięcia, prądy fazowe - identyczne.
    ...
    Włączaliśmy silnik osobnym przewodem do gniazda, spięty w gwiazdę bez żadnego stycznika - to samo.
  • Pomocny post
    Poziom 13  
    Czy sprawdzałeś rezystancję induktorem do masy i między uzwojeniami faz?
    Czy pakiet wirnika nie przesunięty względem pakietu stojana?
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Przy zamienionych końcówkach silnik przy skojarzeniu w gwiazdę nigdy nie osiąga nominalnych obrotów ponieważ dwie fazy pracują w układzie silnikowym natomiast trzecia w układzie hamulca. Przy skojarzeniu w trójkąt może osiągać obroty nominalne, ale pracuje na dwóch fazach, prąd jednej fazy jest równy zero. Jeżeli tak się nie dzieje to należy podejrzewać przerwane uzwojenia na wirniku, może nie całkowite.
  • Pomocny post
    Moderator Elektrotechnika
    kazimierzbrejta napisał:
    należy podejrzewać przerwane uzwojenia na wirniku

    Jeśli łożyska dobre pomiar napięcia przy uruchamianiu prawidłowy to przychylam się do wniosku kolegi .
  • Spec od Falowników
    Sprawdzałem testerem izolacji uzwojenia do obudowy. Ponad 200Mohm@500V. A między uzwojeniami jakoś mi umknęło. Oględziny środka po świętach.
  • Poziom 13  
    Witam.
    Sprawdź induktorem izolację miedzy uzwojeniami z przewodami na tabliczce i bez podłączonych przewodów uzwojeń do tabliczki .

    Przesunięcie pakietów raczej nie wchodzi w grę bo chwilami silnik pracuje dobrze-wchodzi na obroty.

    Przy przerwach na uzwojeniu klatkowym wirnika niema efektu buczenia silnika na jałowo i silnik osiąga pełne obroty, lecz przy obciążeniu słabnie i traci obroty.
  • Poziom 16  
    tzw. buczenie to wynik błędnego skojarzenia połączeń do trójkąta, po przełączeniu w gwiazdę może być wtedy dobrze.

    Miałem ostatnio taki przypadek w zakładzie, a na domiar złego to jedna cewka w układzie nie była podpięta w połączeniu równoległym silnik się grzał i buczał.

    Jeśli był to silnik przezwajany możne tak być jeśli nie to należy doszukiwać się zwarcia miedzy fazowego jeśli chodzi o stojan.

    Jeśli byłby uszkodzony wirnik to :

    - przerwa w klatce uzwojenia zwartego,
    - tarcie pakietu wirnika o rdzeń, zatarte łożyska

    Dodano po 4 [minuty]:

    Próby napięciowe uzwojeń powinny być takie jak są w normie nie dlatego żeby komuś zrobić na złość lecz po to byś nie martwił się dlaczego to nie działa.
  • Moderator Elektrotechnika
    bonanza napisał:
    w gwieździe, silnik startuje z obrotami ok. 5-10 na sekundę i nie rozpędza się do pełnych obrotów, tylko tak się turla i buczy.

    tomaszk23 napisał:
    tzw. buczenie to wynik błędnego skojarzenia połączeń do trójkąta, po przełączeniu w gwiazdę może być wtedy dobrze.

    Kolega poczyta założony post.
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    A ja sprawdziłbym podłączenie przewodów w gnieździe wtykowym i poszedł dalej poprzez wszystkie puszki instalacyjne/o ile są/ aż do gniazd bezpiecznikowych.Może po drodze gdzieś jest słabe połączenie, zwłaszcza jeśli instalacja jest wykonana aluminiowym przewodem.
  • Spec od Falowników
    Instalacja jest miedziana, a trójkąt napięć międzyfazowych sprawdzałem w trakcie nieudanego rozruchu (buczenia). To samo z prądami fazowymi.