Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Beretta exclusive green - Sterowanie automatyka pogodowa

hubologist 30 Oct 2013 08:52 18117 49
Buderus
  • #31
    stefanmoto
    Level 11  
    Witam, gdzie można znaleźć dokładny opis opcji dostępnych w menu 22 dostępnych po wpisaniu kodu 53 , może ktoś ma instrukcje serwisową ? :)

    Piotr
    remk wrote:
    Witam,
    jak ciesze sie, ze w koncu znalezli sie internauci ktorzy pragna podzielic sie spostrzezeniami co do tego kotla, gdzie instrukcja jest dosc uboga, a sami serwisanci jak na moje oko spia na szkoleniach i nie chca sie rozwijac w mysl techniki - no chyba, ze tylko ja tak trafilem :(


    a. Powiedzcie mi czy macie uruchomiona funckcje SAR na zimie?? Co to w sumie jest??
    b. czy dotykacie takich parametrow jak:
    2. Moc kotla - fabrycznie mam 26 - dodam, ze kociol mam mocno przewymiarowany i nie wiem, czy tu grzebac.
    3. pozim ozolacyjnosci budynku - fabrycznie 5 - gdzies ktos wyzej pisal zeby nie ruszac, ale czemu i czy to ma w ogole wplyw na cokolwiek
    23 + 24 - max i min predkosc wentylatora - dotykacie tego?? Z tego co zrozumialem to tym mozna regulowac moc kotla tj. jak dla moich 80m2 bedzie powiedzmy 8kw to z wykresu wynika max jakies 2800, a minium bym nie zmienial - dobrze to interpretuje??
    25 i 26 - histereza rowniez ustawiona jak w instrukcji.
    42 - sar, fabrycznie wylaczona
    51 - tutaj fabrycznie 0, ale nie wiem bo nie bardzo rozumiem instrukcje, a mam termostat http://www.beretta.pl/berettapl/web/pol/catalog/accessorydetail.jsp?id_level1=4&id_level2=31&id_accessorio=121
    65 -termoregulacja szybkosc odpowiedzi - tutaj zgodnie z podpowiedziami dla grzejnikow ustawilem 1.


    Dodam, ze instalacja pracuje glownie na grzejniki, ktore mam przewymiarowane.
    Szukam tutaj odpowiedzi, czym warto sie pobawic w ustawieniach co zmienic, zeby odnotowac jak najmniejsze zuzycie gazu.
    Ogolnie to serwisant uruchomil kociol, nie pomogl zrozumiec niczego jak co poustawiac, sam tez to zostawil przy oryginalnych ustawieniach. Przy krzywej grzewczej powiedzial, ze najlepiej ustawic to na +2, w odpowiedzi dlaczego uslyszalem, kilka razy, ze tak jest najlepiej i nikt nie narzeka - oszalalem !!!!

    Takze prosze o podpowiedzi jak go dostosowac to mojego budynku.
    pzdr


    Dodano po 1 [godziny] 4 [minuty]:

    Witam,

    gdzie mogę znaleźć instrukcję lub dokładny opis funkcji dostępnych w menu 22 ?

    PS

    GabrielU wrote:
    Witam
    Wydaje mi sie że problem już się rozwiązał.
    Głównego winowajcę czynię tu za słabo rozwinietą instrukcję obsługi kotłów Beretta która nie tłumaczy zasad działania (wpływu na działanie kotła) poszczególnych parametrów ustawienia kotła.
    Beretta wyszła z założenia, że wszystkie ważne parametry ustawi "przeszkolony" serwisant o których po wizycie serwisanta mojego kotła mam dość "niskie" mniemanie.
    Niestety większość serwisantów nie tylko Beretty ale i innych firm to niedouczeni "fachowcy" (fachowcy - tak na siebie wołają) którzy albo w ogóle nie jeżdżą na szkolania fabryczne
    albo przychodzą na nie już po niezłym kielichu i przekazywana im wiedza na temat szczegółowych ustawień nowoczesnej elektroniki ni w ząb nie zostaje zrozumiana.
    Instrukcja nie "mówi" i nie każdy serwisant to wie "fachowcy", że bardzo ważnym parametrem który powinien być zmienny w zależności od typu instalacji i bezwładności cieplnej budynku jest parametr 65
    (kolega -West to wiedział jednakże nie rozwinął szeżej tematu).
    Parametr 65 - szybkość odpowiedzi fabtyczne ustawienie "20" - jest to średnia z określonego wartością parametru interwału czasowego - prawdopodobnie 1h (wniosek z własnej analizy bo instrukcja nic o tym nie wspomina).
    Parametr ten powinien być zmienny w stosunku do typu instalacji i tak wg. mojej oceny dla prawidłowo wykonanej instalacji grzejnikowej parametr ten powinien być ustawiony na "1",
    a dla np. instalacji podłogowej 20-24 (średnia z doby).
    Dobrze zaprojektowana i wykonana instalacja grzejnikowa ma bardzo szybki czas reakcji na zmianę warunków zewnętrznych i ustawienie na 1 da wymierne oszczędności w zużyciu gazu przy wysokim komforcie cieplnym w pomieszczeniach.
    Podłogówka natomiast ze względu na dużą pojemność wodną i dużą bezwładność cieplną powinna być ustawiona wyżej - ustawienie tego parametru poniżej "20" przy podłogówce podniesie tylko zużycie gazu a komfortu w pomieszczeniach nie podniesie (dłuższe casy reakcji instalacji podłogowej na zmienne pogodowe).
    Wg. mmnie przy instalacji grzejnikowej również można różnie ustawiać w zależności o projektowej temperatury zasilania tj. przy wyższej temperaturze zasilania (wyższej krzywej grzewczej)
    parametr ten może być ustawiony ciut wyżej np. 2-5.
    Wnioskuję, że im wyższa krzywa, im większa instalacja grzewcza (większa pojemnośc wodna) tym parametr 65 powinien być podnoszony wyżej.
    Ja osobiście krzywą mam ustawioną na "10" a szybkość odpowiedzi ustawiłem na 1 (min. temp. zasilania na 35st.C). Kocioł praktycznie przez 100% czasu pracy pracuje na min. mocy.
    Dodatkowo żeby zminimalizować moc kotła (efekt przyspieszenia przy załączeniu kotła) i zużycie gazu parametr 23 (max. obroty wentylatora) ustawiłem na 2700 (do ew. korekty w największe mrozy).
    Czujnik temperatury zewnętrznej przy instalacji grzejnikowej podepnij koniecznie. Nie napisałeś albo nie doczytałem jaki typ instalacji masz u siebie.

    Reasumując wywód - z kotłem jest wszystko w najlepszym porządku i przy prawidłowych ustawieniach oraz dobrym wysterowaniu wszystkich pomieszczeń z osobna kocioł Beretta exclusive green jest kotłem godnym polecenia
    - ja jako użytkownik jestem bardzo zadowolony z jego użytkowania :D i polecam go wszystkim.

    Dodano po 26 [minuty]:

    -west wrote:
    Ustaw i obserwuj:
    Par. 3 = 5
    Par. 30 = 0
    Par. 42 = 0
    Par. 43 = 0
    Par. 65 = 0


    Nie zgodzę się natomiast z kolegą -west że parametr 65 może być ustawiony na "0".
    Zauważyłem że w przypadku spadku lub wzrostu temp. zewnętrznej występuje moment kiedy wskazywana na kotle temperatura zewnętrzna waha się
    naprzemiennie pomiędzy pełnymi stopniami np. raz -1 a za sekundę -2 i za sekundę znowu -1.
    Może to powodować wariację kotła który będzie w tym czasie obliczał co sekundę inną temp. zasilania.
    Sądzę że bezpieczniejszą wartością będzie "1" - wówczas średnia z godz. będzie stabilna.
  • Buderus
  • #32
    wmac27
    Level 10  
    stefanmoto wrote:
    Witam, gdzie można znaleźć dokładny opis opcji dostępnych w menu 22 dostępnych po wpisaniu kodu 53 , może ktoś ma instrukcje serwisową ? :) ...

    Właśnie, może ktoś by użyczył takiej instrukcji.
    Dobrze aby parametry podawane w postach zawierały opisy. Np parametr dotyczący ocieplenia budynku. Jaką wartość tam ustawić? Mam budynek 30 letni, ocieplony wewnątrz ścian 5 cm pianką. Co wpisać?
    Ja mam kocioł Exclusive Green E 25 RSI + zasobnik Kwadro 120 l + kontroler BeSmart przewodowy OTbus.
  • Buderus
  • #33
    elmagico33
    Level 11  
    Wiem że odkopuje stary temat, ale instrukcja kotła znajduje się np na stronach Beretta lub wystarczy użyć Google.

    Niestety jak zostało wcześniej wspomniane, instrukcja nie objaśnia wszystkiego i trochę trzeba próbować samemu ustawić poszczególne parametry
  • #34
    diniente
    Level 6  
    Odkopuję.

    Beretta Exclusive Green E 25 R.S.I + BeSMART (WiFi) połączone w trybie komunikacji OT (czyli full wypas).
    Mam 1 obieg na którym chodzi podłogówka z mieszaczem i grzejniki.

    Po wielu eksperymentach (miałem pisać i pytać tu już wcześniej, ale się powstrzymałem na rzecz dalszych testów) chyba w końcu ogarnąłem, w czym jest problem.

    Mianowicie:
    Na zewnątrz temperatura -4 stopnie.
    Na kotle pokrętło ustawione w pozycji -5.
    Przy instalacji instalator coś wspomniał, że ustawił krzywą 1.2.
    I że nie może ustawić niższej na wypadek Zimy Stulecia.

    I tak:
    - BeSmart w trybie SEnS = OFF -> (czyli działa sonda zewnętrzna) - czegokolwiek bym nie ustawił w BeSmart / aplikacji, czyli: krzywej, min/max temperatur, kocioł sobie z tego nic nie robi. Max heating set point w aplikacji pokazuje 33 stopnie, a kocioł grzeje 47.
    - BeSmart w trybie SenS = ON -> (czyli działa termostat pokojowy) - w zasadzie bardzo podobnie, przy czym gdy zostanie osiągnięta temperatura pokojowa, kocioł się wyłącza.

    Czegokolwiek bym nie ustawił z poziomu aplikacji - 08 HHCH/LLCH, 10 CLI, 11 INFL (w trybie SenS=OFF) - kocioł ma to w głębokim poważaniu i grzeje tak jak mu sonda zewnętrzna podpowie, z uwzględnieniem pokrętła -5 / +5.

    Udało mi się dostać do menu serwisowego z kodem 53 (menu PL -> hasło 18 -> parametr 22 tSP -> hasło 53)
    Z poziomu aplikacji działa też kod 18 - Boiler -> Technical -> hasło 18 -> TSP -> hasło 18 lub 53.

    W menu tym udało mi się testowo ustawić, zarówno przy pomocy BeSmart jak i aplikacji, maksymalną temperaturę CWU na ponad 70 stopni. Do tej pory pokrętło na kotle pozwalało na wybranie max. 60 stopni. Czyli wnioskuję, menu i komunikacja OT działa.

    Zauważyłem, że mogę ustawiać parametry 47, 31, 31 (krzywa grzewcza, min/max temp.) dla 2 obiegu. Którego nie mam.
    Natomiast dla 1 obiegu parametr 45 (krzywa) i 21 (max temperatura) w BeSmart pokazuje dwie kreski i nie mogę go zmienić, a w aplikacji pokazuje 0 i też nie mogę go zmienić. Mogę zmieniać parametr 22 (min. temperatura).

    W kotle mam tylko 1 obieg. Jednak fakt, że mogłem ustawiać tylko parametry obiegu 2 spowodował, że zacząłem w pewnym momencie myśleć, że działającym obiegiem jest obieg numer dwa. Z tym, że zmiany tych parametrów nie miały wpływu na pracę kotła.

    Objawia się to tym, że piec grzeje na 47 stopni a w sypialni jest 22 stopnie - przy zakręconych kaloryferach.
    Nazwałem to roboczo ogrzewaniem ściennym - grzeją rurki idące w ścianach.

    Postanowiłem jednak nie dawać za wygraną i spróbowałem ustawić parametry z poziomu panelu kotła, wyłączając go lewym przyciskiem, przytrzymując jednocześnie środkowy i prawy przycisk - i wykręcając kod 18 prawą gałką.

    Tu mogłem zmienić parametr 45 (krzywa obiegu 1) - którego nie mogłem zmienić z poziomu BeSMART.
    Był ustawiony na 20. Zmieniłem na 10.
    Ustawień dot. min/max temperatury nie znalazłem - były jedynie ustawienia prędkości wentylatora.
    Instrukcja mówi o haśle zapisanym z tyłu panelu sterowania, nie do końca wiem, o co chodzi (czy należy zdjąć obudowę, żeby je odnaleźć?)
    Kod 53 nie zadziałał.
    W każdym razie z kodem 18 udało się ustawić tylko (albo aż) krzywą grzewczą.

    Po tej operacji kocioł przy pokrętle ustawionym na -5 obniżył temperaturę do poziomu poniżej 30 stopni.
    Przy +5 - zwiększył do 50 (przy temperaturze -4 na zewnątrz).

    Co więcej, z poziomu aplikacji mogę ustawić parametr 22 (min temperatura), mimo, że nie mogę ustawiać parametrów 45 i 21.
    Ustawiłem parametr 22 na 40 stopni i momentalnie piec zwiększył temperaturę do tych 40 stopni (mimo pokrętła na -5).

    Wygląda na to, że udało mi się osiągnąć zadowalający szczyt możliwości konfiguracyjnej Exclusive Green + BeSmart.
    Czyli: możliwość ustawienia krzywej na kotle oraz minimalnej temperatury poprzez aplikację.

    Do tej pory myślałem, że może coś jest źle podłączone, obecnie coraz bardziej utwierdzam się w przekonaniu, że BeSmart nie działa poprawnie, prawdopodobnie z powodu błędu w oprogramowaniu - kotła lub BeSmart.

    Byłem przy podłączaniu kotła - wg mojego instalatora byłem pierwszą osobą, która brała BeSmart-a. Pomoc techniczna przez telefon się spisała i wszystko zostało jakoś podłączone. Była też zworka, a w zasadzie, o ile pamiętam, biały kabelek, który wyjęliśmy.

    Ponieważ BeSmart nie jest w stanie sterować temperaturą kotła (a jedynie - w praktyce - go wyłączyć i włączyć), zastanawiam się, czy może wyjęty został niewłaściwy kabelek...
    Z tego co się orientuję, kabelek wyjmuje się, żeby sterowanie przez sondę zewnętrzną zamienić na sterowanie przez BeSmart (który, jak rozumiem, także może odczytać parametry sondy i na tej podstawie samodzielnie ustawić temperaturę grzania).

    Tu natomiast wygląda na to, że sonda zewnętrzna wciąż działa niezależnie od BeSmart.
    Sam BeSmart potrafi jedynie włączyć i wyłączyć grzanie.
    Oraz, ustawiać parametry przez protokół OT (z wyjątkiem jednych z ważniejszych, czyli 45=krzywa i 21=max temperatura).

    Może ktoś ma jakiś pomysł, czy i jak rozwiązać ten problem.
    W szczególności - jak zlokalizować zworkę, którą trzeba usunąć (jakaś fotka?) - może wyjęta została niewłaściwa - trudno mi w to uwierzyć, mam przed sobą włosko-angielską instrukcję i wydaje mi się, że było wyjmowane to, co trzeba.
    I gdzie znajduje się hasło "z tyłu panelu sterowania" - czy trzeba zdejmować obudowę?

    pozdrowienia:)
  • #35
    diniente
    Level 6  
    Aktualizacja.

    Zdjąłem obudowę. Znalazłem kod do menu - 18.
    Oraz do analiz spalin - 19.
    Super-tajnego kodu, który umożliwiałby modyfikację wszystkich parametrów (dostępnych z BeSmart) nie ma.

    Wygląda na to, że zworka także prawidłowo została wyjęta - co zaznaczyłem na obrazkach.

    Aktualnie i tak jestem zadowolony z tego, co udało mi się uzyskać.
    Czyli - kocioł działa z niższą krzywą i minimalną temperaturą, która nie spowoduje wychłodzenia podłogówki.
    Na początku ustawiłem temperaturę minimalną na 28 stopni.
    Kocioł jednak zszedł do 25 stopni na wyświetlaczu, temperatura na mieszaczu podłogówki też spadła poniżej standardu.
    Dlatego zwiększyłem do 33 i będę obserwował.
    Grzejniki chłodne, a w chacie w końcu nie jest za ciepło (5 st. na zewnątrz).

    Oczywiście chciałoby się, żeby BeSmart działał normalnie, czyli - jak rozumiem, nie piec steruje temperaturą, a BeSmart.
    Aktualnie mogę jedynie zdalnie/automatycznie kocioł włączyć/wyłączyć, oraz ustawić minimalną temperaturę (tylko zdalnie, nie automatycznie)


    Beretta exclusive green - Sterowanie automatyka pogodowa Beretta exclusive green - Sterowanie automatyka pogodowa Beretta exclusive green - Sterowanie automatyka pogodowa
  • #37
    wmac27
    Level 10  
    diniente wrote:
    ... Aktualnie i tak jestem zadowolony z tego, co udało mi się uzyskać. ...

    Fajnie. Mógłbyś podać aktualne nastawy jakie masz na kotle.
    Ja mam też jeden obieg: tylko grzejniki. Krzywa grzania 1.0 i -4 na kotle (pokrętło), temp. grzania ustaliła się na 47 stopni. Ostatnie dobowe zużycie gazu to ok 9,5m3 przy temp min w nocy -6 a w dzień +10. Oczywiście CO+CWU.
    Mam ustawioną temp min i max na BeSmart ale kocioł to olewa.
    Podobno jest jakiś parametr do ustawienia aby kocioł reagował na ograniczenia zadawane na kontrolerze. Czekam na info od serwisanta, ale ...
    Średnia u mnie to 8,6 m3 na dobę od początku sezonu. Grzanie domu wspomagałem paląc w piecu drewnem, zużyłem ok.2m3. Dodam 300 zł do bilansu za sezon.
  • #38
    diniente
    Level 6  
    Cieszę się, że znalazłem towarzysza niedoli - od razu raźniej :)

    Przede wszystkim - nakłamałem.
    Mogę wejść na panelu kotła do ustawień z kodem 53 i wtedy wszystkie opcje są dostępne.

    Zrobiłem mały eksperyment, żeby udowodnić, że kocioł nie słucha BeSmart-a w kwestii krzywych grzewczych i temperatur CO.
    Mianowicie na kotle ustawiłem niską temperaturę, w BeSmart - wysoką.
    Wygrał kocioł.

    Poniżej podaję, jakie były ustawienia w sterowniku BeSmart.

    T1 = 5.0, T2 = 34.0, T3 = 35.0
    Tryb = Manual

    Menu PL:
    01 t0 = 3.0
    08 HHCH = 80
    08 LLCH = 30
    10 CLI = 3.0
    11 InFL = 10
    13 CALI = 23.0
    16 SOFT = 4.3
    17 dEGr = 0C
    19 Hon = 0.4
    19 Hoff = 0.1
    23 LeGI = On
    24 CLOC = OFF
    26 tSFt = 01 (możliwe, że screenshoty są zrobione z parametrem 20, o ile to gdzieś jest widoczne, ale zmiana na 01 nic nie wniosła)
    27 SEnS = OFF
    29 CHot = On

    Menu 22 ESP (z hasłem 53)
    P1 = 001 NIEUŻYWANY
    P2 = 026 MOC KOTŁA
    P3 = 020 POZIOM IZOLACYJNOŚCI BUDYNKU
    P10 = 004 CIEPŁA WODA UŻYTKOWA
    P11 = 060
    P12 = 060 MAX. TEMP. C.W.U. W ZASOBNIKU
    P13 = 080 TEMP. WODY KOTŁOWEJ NA ZASILANIU ZASOBNIKA
    P14 = 005 ZAŁĄCZ PRZY SPADKU TEMP. C.W.U. W ZASOBNIKU
    P20 = 001 FUNKCJA C.O.
    P21 = 080 MAX. TEMP. NA C.O. (ustawione na kotle, w BeSmart niedostępne, ---)
    P22 = 031 MIN. TEMP. NA C.O.
    P23 = 045 MAX. PRĘDKOŚĆ WEN. NA C.O.
    P24 = 012 MIN. PRĘDKOŚĆ WEN. NA C.O.
    P25 = 006 HISTEREZA PRACY NA C.O. (załącz)
    P26 = 006 HISTEREZA PRACY NA C.O. (wyłącz)
    P28 = 015 CZAS DZIAŁANIA NA ZREDUKOWANEJ MOCY
    P29 = 005 CZAS WYŁĄCZENIA C.O.
    P30 = 000 FUNKCJA TIMERA CO.
    P31 = 055 MAX. TEMP. NA C.O. 2-OBIEG
    P32 = 030 MIN. TEMP. NA C.O. 2-OBIEG
    P35 = 003 HISTEREZA PRACY NA C.O. (załącz) 2-OBIEG
    P36 = 003 HISTEREZA PRACY NA C.O. (wyłącz) 2-OBIEG
    P40 = 001 FUNKCJA TERMOSTATU C.W.U.
    P41 = 001 FUNKCJA PODGRZANIA WSTĘPNEGO C.W.U.
    P42 = 001 FUNKCJA S.A.R.
    P43 = 001 NIEUŻYWANY
    P44 = 001 TERMOREGULACJA
    P45 = 010 WYBÓR KRZYWEJ GRZEWCZEJ (OTC) -> (ustawione na kotle, w BeSmart niedostępne, ---)
    P46 = 001 TERMOREGULACJA 2-OBIEG
    P47 = 020 WYBÓR KRZYWEJ GRZEWCZEJ 2-OBIEG (OTC)
    P48 = 001 NIEUŻYWANY
    P50 = 001 NIEUŻYWANY
    P51 = 000 OBNIŻENIE KRZYWEJ GRZEWCZEJ
    P52 = 000 OBNIŻENIE KRZYWEJ GRZEWCZEJ 2-OBIEG
    P61 = 004 TEMP. ANTYZAMARZANIOWA NA C.W.U.
    P62 = 006 TEMP. ANTYZAMARZANIOWA NA C.O.
    P63 = --- NIEUŻYWANY
    P65 = 001 TERMOREGULACJA - SZYBKOŚĆ ODPOWIEDZI
    P85 = 000 FUNKCJA AUTOMAT. NAPEŁNIANIA
    P86 = 006 CIŚNIENIE WŁĄCZENIA AUTOM. NAPEŁNIANIA
    P87 = 000 NIEUŻYWANY
    P90 = 060 USTAWIENIE PRĘDKOŚCI POMPY
    P92 = 000 PRZEJŚCIE SYSTEMU POSTCYRKULACJI Z C.W.U. NA C.O.
    P93 = 005 CZAS TRWANIA POSTCYRKULACJI Z C.W.U. NA C.O.
    P94 = 000 PRACA CIĄGŁA POMPY PIERWSZEGO OBIEGU CH1
    P95 = 000 PRACA CIĄGŁA POMPY PIERWSZEGO OBIEGU CH2

    W skrócie, krzywą grzewczą na kotle (P45) mam ustawioną na 10.
    Minimalną temperaturę (P22) mam ustawioną na 31, maksymalną na 80.
    Pokrętło na -3.

    Natomiast w BeSmart krzywa grzewcza to 3.0, minimalna temperatura 30, maksymalna 80.
    Parametr tSFt, który powinien przesunąć odczyt temperatury, ustawiony na 1 (przedtem na 20, co jednak było bez wpływu na grzanie).

    Według BeSmart kocioł powinien grzać na 70 stopni. A grzeje na 35.

    Z jedną uwagą. Mimo, że temperatura minimalna (P22) była ustawiona na kotle na 31 stopni, temperatura doszła do 27 stopni i nie było płomienia.
    Jeśli "tak ma być" to nie do końca rozumiem, jak działa ten parametr P22.
    Jak pisałem, mam jeden obieg, na którym jest podłogówka z mieszaczem i grzejniki.
    I chciałbym, żeby ta podłogówka grzała nie niżej, niż jest ustawione na jej termostacie.
    A do tego potrzebna mi jest ta minimalna temperatura.
    (to 27st. jeszcze jest OK, ale nie w tym rzecz, ustawiłem na 31 i ma być 31...)
    Heating set point wg termostatu to w tym momencie 72 stopnie...


    Dodatkowo pojawił się kolejny problem - i tu już będę wzywał serwis (na szczęście kocioł na gwarancji - akurat przed 1 przeglądem).
    W skrócie - gdy już nie ma tego płomienia, to kocioł może mieć problem, żeby do niego wrócić.
    Objawia się to cyklem: próba - kod błędu 12 (kilka razy) i na końcu kod błędu 10.
    Za którymś razem odpali. Tak, jakby musiał się wygrzać.
    Sytuacja może wystąpić też po podgrzewaniu wody - gdy temperatura spada z 80 stopni do 31-35, płomień jest wyłączony.
    Gdy już dojdzie do dolnej granicy, próbuje włączać, co często kończy się kodem 10.
    Żeby było weselej, coś w kotle kapie - gdzieś z tyłu za komorą spalania, nie jestem w stanie zobaczyć źródła.
    Mam wrażenie, że kapie mocniej, gdy kocioł ma niskie temperatury lub płomień jest wyłączony.
    Ale to tylko pierwsze spostrzeżenia.

    Ponieważ nic z tych rzeczy nie działo się przedtem, podejrzewam, że problem był już wcześniej, a ujawnił się dopiero po obniżeniu temperatur na kotle. Przedtem kocioł grzał praktycznie ciągle temperaturą około 45 stopni. Druga rzecz, położyłem otuliny na rurki niecały miesiąc temu; przed tym zabiegiem w okolicy kotła było dość ciepło - może po prostu woda zdążyła wyparować???
    Tak czy inaczej - wzywam serwis.

    Przy okazji, do czego służy opcja 31 HH60 w programatorze BeSmart? (też prosi o podanie hasła)

    Poniżej fotki/screenshoty.

    Beretta exclusive green - Sterowanie automatyka pogodowa Beretta exclusive green - Sterowanie automatyka pogodowa Beretta exclusive green - Sterowanie automatyka pogodowa Beretta exclusive green - Sterowanie automatyka pogodowa Beretta exclusive green - Sterowanie automatyka pogodowa Beretta exclusive green - Sterowanie automatyka pogodowa Beretta exclusive green - Sterowanie automatyka pogodowa Beretta exclusive green - Sterowanie automatyka pogodowa Beretta exclusive green - Sterowanie automatyka pogodowa Beretta exclusive green - Sterowanie automatyka pogodowa
  • #39
    wmac27
    Level 10  
    diniente wrote:
    ... Poniżej podaję, jakie były ustawienia w sterowniku BeSmart.

    T1 = 5.0, T2 = 34.0, T3 = 35.0
    Tryb = Manual ...

    Nie bardzo rozumiem sens tak wysokich nastaw.
    Ja mam odpowiednio 5,0 - 19,4 - 21,8; Tryb AUTO od 7 - 24 =T3; 0 - 7 = T2
    Teraz przy kilku stopniach mrozu w nocy -3 do -6 kombinowałem pokrętłem od -3 do 0.
    W sumie nie zauważyłem jakiejś istotnej zmiany. Kocioł zużywa teraz w granicach +/- 10m3 na dobę (CO+CWU)
    Jakie dobowe zużycie gazu jest u Kolegi?
    Czekam ciągle na info od serwisanta w sprawie tego tajemniczego parametru ale jakoś ...

    Resztę parametrów sprawdzę później, pogoda ładna to i ogródek wymaga opieki.
  • #40
    diniente
    Level 6  
    wmac27 wrote:
    Nie bardzo rozumiem sens tak wysokich nastaw.


    Sens jest taki, że kocioł zupełnie je ignoruje - czyli doświadczalny :) Mógłbym ustawić sobie 1000 stopni i nic by to nie dało.
    KOREKTA KILKA GODZIN PÓŹNIEJ:
    T1 = 5.0, T2 = 34.0, T3 = 35.0 -> mam je ustawione tak po to, żeby kocioł pod żadnym pozorem nie wyłączył mi ogrzewania.
    Poza tym mam parametr 27 SEnS ustawiony na OFF - czyli kotłem steruje sonda zewnętrzna, a wskazania termostatu pokojowego powinny być ignorowane. Pisząc o ignorowanych "1000 stopniach" akurat miałem na myśli inne nastawy, mianowicie temperaturę min/max w obiegu CO ustawianą w sterowniku BeSmart. Tutaj ustawienia faktycznie nic nie dają.
    Brana jest temperatura z sondy - i to nie przez BeSmart, tylko przez kocioł.
    Jak pisałem, w BeSmart krzywa 3.0 - a temperaturka na kotle 35
    (gdyby po ustawieniu na BeSmart zaczęła rosnąć, to bym się ucieszył i zaczął majstrować z ustawieniami BeSmart, ale na chwilę obecną nie ma to sensu)

    U mnie zużycie od 10.02 do 30.03 średnio wyszło 8,14m3 na dobę, przy czym nie pamiętam, kiedy zacząłem eksperymentować z temperaturami, czy bliżej początku tego okresu, czy raczej w środku.


    Serwis zamówiony. Jak się okazuje, jestem przywiązany na instalatora, który montował mi kocioł. Z BeSmart-em doświadczeń nie ma, więc mi za dużo nie pomoże :(
    Aktualnie ustawiłem parametr P44 (termoregulacja) na 0 i odłączyłem programator zupełnie - bo jednak "coś" robił. Grzanie wody skręciłem na minimum, żeby kocioł ciągle sobie spokojnie pracował z tą swoją temperaturą 35 stopni - nie mam czasu ciągle do niego latać i sprawdzać, czy się przypadkiem nie wyłączył i czy nie kapie (chyba zaczyna kapać dopiero, gdy wyłączy płomień) - praca, ogródek i Koronawirusy są wystarczająco absorbujące :)
  • #41
    wmac27
    Level 10  
    diniente wrote:
    ... Sens jest taki, że kocioł zupełnie je ignoruje - czyli doświadczalny :) Mógłbym ustawić sobie 1000 stopni i nic by to nie dało.
    Brana jest temperatura z sondy - i to nie przez BeSmart, tylko przez kocioł. ...

    Jeszcze wracam do tych nastaw T1,T2,T3. U mnie w trybie "automat" wszystko gra. Piec po osiągnięciu temperatury T3 21,8 +0,2 wyłącza się a przy 21,6 startuje. Nie wiem czy piszemy o tych samych temperaturach.
    Quote:
    Jak pisałem, w BeSmart krzywa 3.0 - a temperaturka na kotle 35 ...
    Tutaj też nie mam kłopotów, ale tylko przy nastawie z kotła pokrętłem. Przy 0 dla krzywej 0.6 mam jakieś 58 stopni, gdy ustawię -2 to schodzi do 47 stopni. Nijak to się ma do nastaw teoretycznych z wykresów ale można coś ugrać. Tylko jak wspomniałem oszczędności są iluzoryczne.
    Quote:
    ... średnio wyszło 8,14m3 na dobę, ...

    Tam jest któryś parametr mówiący o termoizolacji domu. Za bardzo to nie wiem jaka nastawa tam powinna być i co ona zmieni.
    Nie wiem jaki dom ma Kolega ale mój to jest 30 letni budynek ocieplony wewnątrz pianką 5 cm, okna podwójna szyba. Dom jest typu termos czyli ściana zewnętrzna ze ścianą wewnętrzną jest połączona hakami z drutu. Termoizolacja jest więc skromna w porównaniu do współczesnych.
    Nie bardzo pamiętam jaka była średnia temperatur w zeszłym roku ale rachunki mocno spadły. z 3500 na 1800 za 4 miesiące grudzień - marzec. Oczywiście piec był inny z otwartą komorą spalania. Dopiero za rok będzie można porównać koszty. Chociaż to też trochę problematyczne.
  • #42
    diniente
    Level 6  
    No to po kolei :)

    Przede wszystkim - kocioł działa - bez konieczności wzywania serwisu. "Zadzwoń jutro wieczorem to się umówimy" zachęciło mnie do ruszenia głową i samodzielnego rozwiązania problemu. Problemem był syfon kondensatu. Wyczytałem, że może być w nim galareta - tak z resztą trochę wyglądał. Spodziewałem się, że przy odpinaniu wężyka zostanę zalany - nic się takiego nie stało. Wężyk był prawie pusty a w syfonie nie było galarety. Natomiast kulka, która się w nim znajduje, była - nie bójmy się użyć tego słowa - zapieprzona - i dosłownie zakleiła otwór odprowadzający. Normalnie ta kulka jest u góry, u mnie była na dole i zaklejała otwór. Całość była po prostu zapowietrzona. Po wyczyszczeniu - jak ręką odjął - kocioł hula i (mam nadzieję, bo piszę na świeżo) nic z góry nie kapie.
    Czyszczenie kondensatu to kwestia przeglądów serwisowych - ale mój kocioł chodzi na full może z pół roku. Zastanawia mnie, dlaczego w instrukcji nie jest wołami napisane, żeby samemu to sprawdzać, szczególnie w przypadku występowania kodów 12 i 10. Przecież zalanie kondensatem może uszkodzić elektronikę, która jest pod kotłem. U mnie kondensat wydostawał się przez mocowanie uchwytu nad tą elektronikę - kropla po kropli. Na szczęście zadziałało dodatkowe zabezpieczenie w postaci listwy zasilającej, która leżała na zasobniku c.w.u - rano obudziłem się z wywalonymi korkami - bo kapało praktycznie prosto na nią.

    Druga rzecz - narzekałem na temperaturę spadającą poniżej ustalonej minimalnej (P22 w menu 53 ustawione na 31 stopni, a na kotle jest 27 i nie ma płomienia).
    Tu chyba ważne jest słowo klucz - histereza - czyli parametry P25 i P26. Nie do końca jeszcze czuję, który jest do czego (załącz/wyłącz niewiele mi mówi, chyba P25 włączy gdy spadnie poniżej określonej). Tak czy inaczej, były obydwa ustawione na 6. Czyli teoretycznie po spadku poniżej 25 stopni kocioł powinien odpalić - tak długo nie czekałem.
    Ustawiłem testowo obydwa na 2 - po spadku poniżej 31 stopni płomień zgasł. Wyszedłem na krótką chwilę. Gdy wróciłem - grzał z powrotem. Czyli chyba działa.

    wmac27 wrote:
    Jeszcze wracam do tych nastaw T1,T2,T3. U mnie w trybie "automat" wszystko gra. Piec po osiągnięciu temperatury T3 21,8 +0,2 wyłącza się a przy 21,6 startuje. Nie wiem czy piszemy o tych samych temperaturach.

    Faktycznie pomyliłem T1/T2/T3 z min/max temperaturą obiegu w c.o. - i dla porządku dałem też sprostowanie w poprzednim poście.
    T1/T2/T3 akurat u mnie też działa. BeSmart potrafi wyłączyć/włączyć grzanie. Tylko ja mam dodatkowo podłogówkę.
    Chcę mieć gwarancję, że temperatura w obiegu nie spadnie poniżej określonej.
    Czyli w zasadzie chciałbym coś takiego: grzej kotle z temperaturą minimalną 31 stopni, ale jak w pokoju jest za zimno. grzej mocniej. Nic nie wyłączaj.
    I tego chyba z poziomu automatyki BeSmart zrobić się nie da.
    Temperatura 31 stopni w grzejnikach raczej pokoi nie przegrzeje, a jeśli nawet, to są termostaty.
    Dlatego zrezygnowałem z regulatora pokojowego (chyba, że odkryję, że jakoś się jednak da to zrealizować) na rzecz sondy zewnętrznej (parametr 27 SEnS = OFF).
    Szkoda tylko, że w tym trybie nie da się zaprogramować wakacji.
    Można zaprogramować wyłączenie/włączenie, co nie do końca równa się minimalnej temperaturze w obiegu (***)
    Teoretycznie można sterować kotłem z poziomu aplikacji, ale już raz zdarzyło mi się padnięcie rutera podczas 3-tygodniowego wyjazdu.
    Dwa dni wcześniej kazałem grzać na 9 stopni... Powrotu do domu nie zaliczę do tych najprzyjemniejszych :)

    wmac27 wrote:
    Przy 0 dla krzywej 0.6 mam jakieś 58 stopni, gdy ustawię -2 to schodzi do 47 stopni.

    Wg instrukcji obsługi przy krzywej 0.6 temperatura nie powinna przekroczyć 40 stopni, przy -16 na zewnątrz. To krzywa dla podłogówki.
    Twierdzę więc, że - podobnie jak u mnie - wybór krzywej u Ciebie nie działa.
    Spróbuj ustawić sobie 3.0 - założe się, że nie zobaczysz żadnej różnicy.
    Krzywa 3.0 daje 90 stopni przy zerze na zewnątrz.
    Beretta exclusive green - Sterowanie automatyka pogodowa

    Jak pisałem wcześniej - u mnie zadziałało wejście do menu kotła z parametrem 18 lub 53 - i tam zmieniłem parametr 45 (krzywa) z 20 na 10.
    I to z poziomu panelu kotła, nie z BeSmart - gdyż w BeSmart ten parametr w ogóle się u mnie nie wyświetla.
    Uwaga, tu numeracja krzywych jest inna, niż w BeSmart. W instrukcji kotła krzywe zaczynają się na 2.5 i kończą na 40 (w BeSmart: 0.2 - 3.0).

    Minimalnych/maksymalnych temperatur też w BeSmart mi się nie udało ustawić, to znaczy, są one ignorowane przez kocioł (z wyjątkiem menu 53).

    Może w kotle MySMART jakoś inaczej to się zachowuje, w końcu sprzedawane są razem.

    wmac27 wrote:
    mój to jest 30 letni budynek

    Mój z 2000, gazobeton bodajże 24cm i steropian 10 (jakiś). Na dole okna jednokomorowe, u góry - dwa jednokomorowe, natomiast wszystkie połaciowe wymieniłem na dwukomorowe (sztuk 5). Pod podłogówką na dole, z tego co pamiętam, jest 6cm steropianu (tak mi poprzedni właściciel powiedział), więc szału chyba nie ma.
    Poddasze nieużytkowe ocieplone wełną, zarówno dach jak i sufit. Do tego zrobiłem termowizję i przy okazji remontu wełna została upchnięta w wykryte dziury + poddasze całe ocieplone dodatkowo po obwodzie.

    wmac27 wrote:
    Tam jest któryś parametr mówiący o termoizolacji domu

    z menu 53:
    03 - poziom izolacyjności budynku - ustawiony był na 5 -> zmieniłem na 20 - i nie mam pojęcia, co to dało :)
    65 - termoregulacja - szybkosc odpowiedzi -> był na 20 -> zmieniłem na 1 (podłogówkę i tak mam na mieszaczu, a liczy się szybkość odpowiedzi na kaloryferach)

    To chyba na tyle :)

    (***) w sumie możnaby poeksperymentować z parametrem P51, przy którym - wg instrukcji - ogrzewanie nie jest wyłączane, a ustawiane na poziom nocy - przykładowo jeśli P3 dawałoby grzanie na poziomie 40 stopni (tzw. dzień), to P2 dawałoby grzanie na poziomie 25 stopni (tzw. noc). Ciekawe, jak ma się to do temperatury minimalnej P22 - prawdopodobnie jeśli będzie ustawiona na 31 stopni, to zamiast 25, kocioł będzie grzał na 31. Do sprawdzenia.
  • #43
    diniente
    Level 6  
    Aktualizacja - menu 53:

    P25 = 06 - HISTEREZA PRACY NA C.O. (załącz)
    P26 = 02 - HISTEREZA PRACY NA C.O. (wyłącz)

    Gdy temperatura w obiegu przekroczy temperaturę wyliczoną (lub maksymalną - P21) o P25 = 6 stopni, kocioł się wyłączy.
    Po czym temperatura zacznie spadać.
    Gdy spadnie poniżej temperatury wyliczonej (lub minimalnej - P22) o P26 = 2 stopnie - kocioł ponownie się włączy.

    Na początku testowo miałem ustawione 02 w obydwu przypadkach, ale kocioł za często się włączał i wyłączał.
    Teraz ma większy margines wzrostu, z kolei gdy spadnie poniżej mojej minimalnej - dość szybko się włączy.

    Działanie parametru P51 wciąż do sprawdzenia.
  • #44
    wmac27
    Level 10  
    diniente wrote:
    ... do sprawdzenia.

    Dzięki Koledze za szczegółowe opisy. Ja dam sobie teraz spokój do jesieni. Piec u mnie "zastrajkował" bo jest ciepło, spala ok. 6 m3 z CWU.
    Zbieram informację. Jak coś istotnego wygrzebię to dam znać.
    Kupię trochę drewna i będę dopalał w CO. Gaz nie stanieje. Podwyższają współczynnik korekcji, kilka tysięcznych wzrosła opłata i tak grosz do grosza i w portfelu coraz mniej.
  • #45
    krzysztof_pytel
    Level 6  
    Witam Was,
    Przeglądam to forum w poszukiwaniu rozwiązania swojego problemu. Ale na początku opiszę budynek i instalację.
    Dom 125 kwadratów, tylko parter.
    Raczej dobrze docieplony ale bez fanaberii : (podłoga: 19 cm styropianu, ściany 20 cm grafitu (lambda 0,033), strop 26 cm styropian a połączenie styropianu fasadowego z ociepleniem stropu wykonałem natryskiem 20 cm piany PUR. Stolarka 3 szybowa.+ ciepłe drzwi.
    Dom jest parterowy ale ocieplony mam tylko strop, poddasze nie jest ocieplone. Dzięki temu grzeję znacznie mniejszą kubaturę. Wentylacja grawitacyjna + nawietrzak ścienny z podgrzewem elektrycznym. Z uwagi na to że, zajmuję się ogrzewaniem podłogowym na co dzień, to zapotrzebowanie dla domu policzyłem sam, OP zaprojektowałem i wykonałem samodzielnie.

    Hydraulicznie wygląda u mnie to tak:
    1. Kocioł Beretta Exclusive Green 25 RSI
    2. 2 x rozdzielacz OP ( 8 + 9 sekcji), bez żadnych mieszaczy wpięty bezpośrednio do kotła gazowego, bez sprzęgła. Na etapie projektu sprawdziłem tylko jaką pompą dysponuje kocioł i ile wody na godzinę jest w stanie przerzucić mi pompa. W teorii brakuje mi jedynie kilku litrów wiec uważam to za bardzo niewielki błąd.
    3. Całość domu sterowana jest za pośrednictwem 5 termostatów pokojowych spiętych z siłownikami na R OP1 i OP2
    4. Besmatrt + moduł do sterowania przez internet.
    5. Zasobnik CWU Kospel (zbiornik w zbiorniku - bez wężownicy) w 10 cm pianki poliuretanowej.


    Kocioł został uruchomiony aby można było szybko zamieszkać w nowym domu przed zimą. Działało to mniej więcej tak:
    Kocioł spięty był z Besmartem po linii cyfrowej, działał w oparciu o krzywą grzewczą - parametr kotła "45"- wartość 5. Temperatura pomieszczeń pilnowana była przez termostaty - aby w chwili przegrzania danego pomieszczenia, przymknąć przepływy na siłownikach. Natomiast w takiej konfiguracji pojawił się problem z niedogrzaną łazienką - osiągałem w niej ok 22-22,7 st. C. dla temp.
    Niedogrzanie było wynikiem przymknięcia przepływów na rozdzielaczu dla innych pętli i kocioł na powrocie z układu dostawał szybko temperaturę taką jak na zasilaniu co powodowało odłączenie palnika i zbyt krótkie grzanie łazienki.
    Taka konfiguracja sterowników gryzła się ze sobą i z ideą automatyki pokojowej. Besmart miał grzać np. do 24 stopni bo postawiłem go w łazience ale temp. powrotu rozłączała go szybciej. W efekcie łazienka była niedogrzana a kocioł czekał aż spadnie temperatura w układzie CO , zgodnie z parametrem kotła - "26" HISTEREZA ZAŁĄCZ !- u mnie było to 2 stopnie.


    Postanowiłem zmierzyć się ostatnio z zagadnieniem i obecnie wygląda to tak:
    Aby mieć nadal możliwość sterowania kotłem przez bramkę internetową (aplikacja) Besmart musi być wpięty po linii cyfrowej OT. Więc Besmart został bo niestety musi być by działa obsługa przez aplikację. Natomiast zewnętrzna automatyka OP( innego producenta) została podpięta pod styk TA bezpośrednio do kotła na dużej kostce. Na Besmarcie konieczna jest zmian parametru "29" -na off czyli aby sterownik Beretty nie wysyła żądania grzania do kotła. I dodatkowo parametr "20" w kotle ustawiony na 8 a wiec praca jako zawór strefowy!.

    Taka konfiguracja pozwoliła mi otrzymywać bezpośrednio z termostatów pokojowych (5 sztuk) żądanie grzania.

    I tu pojawił się mój problem. Wiosenne temperatury dają o sobie znać. 4 z pięciu termostatów w związku z bezwładnością budynku i inercją jastrychu nie wysyłają sygnałów grzania. Utrzymuje się tam temperatura zadana: 22 stopnie. Kocioł obecnie otrzymuje tylko żądanie grzania z łazienki bo chcę tam utrzymywać temperaturę na poziomie 24 stopni a właściwie termostat a dokładniej sonda zatopiona w betonie w posadzce. Czujka w jastrychu ma za zadanie nie schłodzić podłogi w łazience poniżej 24,5 st. C. Więc takie założenie powoduje, że w łazience temp. powinna oscylować w okolicach 23-24 st. C. Moja pętla w łazience ma 105 mb wraz z dobiegiem od rozdzielacza. Przepływ mam wyliczony na tej pętli na poziomie 2.16 l/m i tu jest OK. Do tego samego rozdzielacza mam podłączone dodatkowo 2 drabinki oraz jedną pętlę w kotłowni, która ma pracować również jako by-pas dla całego układu CO w domu. Wiosenne temperatury sprawiają, że po uruchomieniu się kotła i przy zachowaniu Delty T [ Zas/ Powr] = 6 stopni, kocioł szybko się rozłącza bo praktycznie grzeją dwie pętle i 2 drabinki. Pętlę w kotłowni i drabinki również mocno skryzowałem na zaworach i rotametrze. Robiłem też próby z odciętymi na zaworach grzejnikami ale niewiele to zmieniło. Kocioł po załączeniu i starcie przy ok 30 st. C., po ok 1,5 - 2 minut osiąga temp na powrocie i się rozłącza. Szukając rozwiązania ustawiłem mu histerezę wyłaczenia -parametr w kotle - "25" na wartość 8. ale to i tak nie pomaga w rozbiorze ciepła produkowanego przez źródło. Tak samo zmiana pracy pompy - parametr "90" - obecnie jest ustawiona na zasadzie wartość 6 ale nie widzę zmian przy ustawieniu 41 oraz 60.


    Zmieniłem również ustawienia kotła poprzez ingerencję w prędkości pracy wentylatora.
    Parametr kotła "23" - zmieniłem z wartości 45 na 26 a wiec kocioł powinien mieć max. na CO ok 6,5 kW mocy. To wprawdzie nie wpływa na moc startową ale ogranicza zużycie gazu.
    Po konsultacji z moim serwisantem uzgodniliśmy, że parametr "SP" mogę zmniejszyć. Ustawiony jest na 18 [1800 obr] a wiec po odpaleniu kocioł pracuje z mocą startową ok. 4,5 - 5 kW i potem powinien schodzić z modulacją do 2,7 kW . Próbowałem też ustawić go niżej - na 15 ale taka nastawa powodowała nierównomierny płomień i kocioł wydawał dziwne dźwięki. Przy 18 jest już ok.
    Zdaję sobie sprawę że moja łazienka przy zapotrzebowaniu na poziomie 630W przy temp obliczeniowej -18 st. C nie jest w stanie odebrać 5 kW ale zwyczajnie szukam sposobu na to, by wydłużyć taktowanie kotła .
    Pytanie do Was! - Czy nadal szukać rozwiązania czy może dać sobie spokój z tym zjawiskiem w cieplejsze dni?
    Lub zwyczajnie może odłączyć już ogrzewanie ?
    Zakładam, że jeśli będzie otwartych więcej pętli bo budynek się wychłodzi z uwagi na niską temp. zewnętrzną to zjawisko taktowania powinno zniknąć...
  • #47
    maxname
    Level 2  
    Witam,
    troszkę z innej beczki, ale mam kłopot z pracą kotła. Co może być przyczyną, że pompa obiegowa kotła i w ślad za nią podłączona pompa rodzielacza non stop pracują - bez względu na to czy kocioł grzeje czy też nie. Proszę pomóżcie bo już mi się pomysły skończyły. Dodam że prawie wszystkie parametry kotła ukryte pod kodem 53 są zbieżne z fabrycznymi nastawami. Moja konfiguracja to BERETTA EXCLUSIVE GREEN 25 R.S.I. + Besmart. Oczywiście jak przełączę kocioł z poziomu Besmart w tryb wyłączony lub wyłączony z podgrzewaniem C.W.U. to pompy się wyłączają, a tryb auto lub man wymusza ciągłą pracę pomp i marnowanie prądu.


    Beretta exclusive green - Sterowanie automatyka pogodowa
  • #48
    krzysztof_pytel
    Level 6  
    maxname wrote:
    Witam,
    troszkę z innej beczki, ale mam kłopot z pracą kotła. Co może być przyczyną, że pompa obiegowa kotła i w ślad za nią podłączona pompa rodzielacza non stop pracują - bez względu na to czy kocioł grzeje czy też nie. Proszę pomóżcie bo już mi się pomysły skończyły. Dodam że prawie wszystkie parametry kotła ukryte pod kodem 53 są zbieżne z fabrycznymi nastawami. Moja konfiguracja to BERETTA EXCLUSIVE GREEN 25 R.S.I. + Besmart. Oczywiście jak przełączę kocioł z poziomu Besmart w tryb wyłączony lub wyłączony z podgrzewaniem C.W.U. to pompy się wyłączają, a tryb auto lub man wymusza ciągłą pracę pomp i marnowanie prądu.


    Beretta exclusive green - Sterowanie automatyka pogodowa


    Cześć,
    Wesołych Świąt na początek życzę ! ;)

    Ciężko jest to stwierdzić ponieważ Twój opis jest mało szczególowy.
    Pompa obiegowa, jeśli besmatr podłączony jest bezpośrednio do kotła i nie steruje z żaden inny, niestandardowy sposób ,powinna być włączona. Tak jest w standarowo ustawiony kocioł. Natomiast są dwa przypadki standardowe , kiedy to pompa pracuje.
    1. Kocioł otrzymał info od sterownika besmart o żądaniu grzania. - pojawił się płomień i kocioł grzeje .
    2. Temepratura w pomieszczeniu gdzie jest besmart spadła poniżej zadanej histerezy na besmarcie i kocioł otrzymał żądanie grzania ale temperatura czynika jest wyższa niż odczytana wartość według krzywej grzewczej lub temperatura jest na poziomie pomiedzy krzywą grzewczą a histerezą czynnika CO - parametr 26.

    Przykładowo :
    W pomieszczeniu masz 20 stopni . Ta nastawa jest obarczona histerezą temp. powietrza w pomieszczeniu np: 0.2. na + i 0.2 na - . Temperatura z różnych względów w tym pomieszczeniu gdzie jest besmart spadła poniżej histerezy 02. A więc wynosi ok 19.7 st. C . Mogło to być w związku z, np: otwartym oknem w pomieszczeniu. Kocioł zwarł styk i wysłał żądanie grzania. Natomiast według krzywej grzewczej Twoja instalacja powinna być zasilana medium o temp. na przykład 40 stopni . Przy czym mamy też histerrezę czynnika CO . Na przykład +5/ -5 stopni . No więc woda w Twojej instalacji ma teraz np. 38. stopni. Stąd kocioł uruchamia pompę aby maksymalnie wykorzystać inercję budynku/ instalacji i próbuje wykorzystać do ogrzania pomieszczenia to ciepło, które jest jeszcze w rurach , grzejnikach/ podłogówce... Pompa załacza się i miesza wodę aż do chwili kiedy histereza CO - załączeniowa zostanie przekroczona i jesli takie mieszanie nie podniesie temperatury w pomieszczeniu , to dopiero wtedy uruchomi się palnik w kotle.

    3. Przypadek - niestandardowy. /wtedy, gdy na kotle masz ustawiony parametr 94=1 [ ciagła praca pompy obiegowej] lub chyba kolejny 95 =1 p jeśli dobrze pamiętam odpowiada za pracę w trybie ciągłym dla drugiego obiegu grzewczego- jeśli taki jest.


    4. Przypadek to jeśli masz jakąś automatykę np. do sterowania sprzęgłem hydraulicznym lub ogrzewaniem podłogowym. Wtedy może to wynikać z jeszcze innych względów / innej konfiguracji.


    Matomiast ja bym śię tą ciągłą pracą pompy nie przejmował. One sa naprawdę małej mocy - kilkadziesiąt Watt. Chyba ok 40 max. ma ta, Grundfoss będąca w kotle. Praca jest też modulowana wiec jeśli temeperatura w instalacji jest jeszcze blisko tej , odczytanej z KG a daleka do temp załaczenia , to pompa pracuje wolno, modulując więc pewnie pobiera jakieś śladowe ilości prądu.

    Natomiast piszesz, że masz też drugą pompę. Jak sądzę : masz instalację mieszaną a więc grzejniki i OP. Na OP jest zastosowany mieszacz z własną pompą obiegową i zaworem termostatycznym. Może w jakiś sposób twój mieszacz wymusza stała pracę pompy obiegowej w kotle?


    Mam nadzieję ,zę wyjaśniłem temat i pomogłem.
  • #49
    wmac27
    Level 10  
    maxname wrote:
    ... Co może być przyczyną, że pompa obiegowa kotła i w ślad za nią podłączona pompa rodzielacza non stop pracują...

    Czy osiągasz nastawioną na BeSmart temperaturę pomieszczenia??

    Dodano po 7 [minuty]:

    krzysztof_pytel wrote:
    ... Natomiast ja bym śię tą ciągłą pracą pompy nie przejmował. One sa naprawdę małej mocy - kilkadziesiąt Watt. Chyba ok 40 max.

    Jeśli chodzi o moc pompy to jest mała. Jednak gdyby miała pracować na okrągło 24 h to po 10 latach da wynik 3504 kWh. Wynik niezły.
    Druga sprawa ważniejsza to trwałość pompy. One nie są długowieczne i nie jestem pewien czy wytrzyma tak długo.
    Moja pompa obiegowa CWU Grundfossa po 13 latach używania zaczyna już hałasować. A cały czas nie pracowała, tylko wg temperatury albo w nastawionym czasie. Może godzina, dwie dziennie.
    Problem wg mnie jest.
  • #50
    elmagico33
    Level 11  
    krzysztof_pytel wrote:
    Witam Was,
    Przeglądam to forum w poszukiwaniu rozwiązania swojego problemu. Ale na początku opiszę budynek i instalację.
    Dom 125 kwadratów, tylko parter.
    Raczej dobrze docieplony ale bez fanaberii : (podłoga: 19 cm styropianu, ściany 20 cm grafitu (lambda 0,033), strop 26 cm styropian a połączenie styropianu fasadowego z ociepleniem stropu wykonałem natryskiem 20 cm piany PUR. Stolarka 3 szybowa.+ ciepłe drzwi.
    Dom jest parterowy ale ocieplony mam tylko strop, poddasze nie jest ocieplone. Dzięki temu grzeję znacznie mniejszą kubaturę. Wentylacja grawitacyjna + nawietrzak ścienny z podgrzewem elektrycznym. Z uwagi na to że, zajmuję się ogrzewaniem podłogowym na co dzień, to zapotrzebowanie dla domu policzyłem sam, OP zaprojektowałem i wykonałem samodzielnie.

    Hydraulicznie wygląda u mnie to tak:
    1. Kocioł Beretta Exclusive Green 25 RSI
    2. 2 x rozdzielacz OP ( 8 + 9 sekcji), bez żadnych mieszaczy wpięty bezpośrednio do kotła gazowego, bez sprzęgła. Na etapie projektu sprawdziłem tylko jaką pompą dysponuje kocioł i ile wody na godzinę jest w stanie przerzucić mi pompa. W teorii brakuje mi jedynie kilku litrów wiec uważam to za bardzo niewielki błąd.
    3. Całość domu sterowana jest za pośrednictwem 5 termostatów pokojowych spiętych z siłownikami na R OP1 i OP2
    4. Besmatrt + moduł do sterowania przez internet.
    5. Zasobnik CWU Kospel (zbiornik w zbiorniku - bez wężownicy) w 10 cm pianki poliuretanowej.


    Kocioł został uruchomiony aby można było szybko zamieszkać w nowym domu przed zimą. Działało to mniej więcej tak:
    Kocioł spięty był z Besmartem po linii cyfrowej, działał w oparciu o krzywą grzewczą - parametr kotła "45"- wartość 5. Temperatura pomieszczeń pilnowana była przez termostaty - aby w chwili przegrzania danego pomieszczenia, przymknąć przepływy na siłownikach. Natomiast w takiej konfiguracji pojawił się problem z niedogrzaną łazienką - osiągałem w niej ok 22-22,7 st. C. dla temp.
    Niedogrzanie było wynikiem przymknięcia przepływów na rozdzielaczu dla innych pętli i kocioł na powrocie z układu dostawał szybko temperaturę taką jak na zasilaniu co powodowało odłączenie palnika i zbyt krótkie grzanie łazienki.
    Taka konfiguracja sterowników gryzła się ze sobą i z ideą automatyki pokojowej. Besmart miał grzać np. do 24 stopni bo postawiłem go w łazience ale temp. powrotu rozłączała go szybciej. W efekcie łazienka była niedogrzana a kocioł czekał aż spadnie temperatura w układzie CO , zgodnie z parametrem kotła - "26" HISTEREZA ZAŁĄCZ !- u mnie było to 2 stopnie.


    Postanowiłem zmierzyć się ostatnio z zagadnieniem i obecnie wygląda to tak:
    Aby mieć nadal możliwość sterowania kotłem przez bramkę internetową (aplikacja) Besmart musi być wpięty po linii cyfrowej OT. Więc Besmart został bo niestety musi być by działa obsługa przez aplikację. Natomiast zewnętrzna automatyka OP( innego producenta) została podpięta pod styk TA bezpośrednio do kotła na dużej kostce. Na Besmarcie konieczna jest zmian parametru "29" -na off czyli aby sterownik Beretty nie wysyła żądania grzania do kotła. I dodatkowo parametr "20" w kotle ustawiony na 8 a wiec praca jako zawór strefowy!.

    Taka konfiguracja pozwoliła mi otrzymywać bezpośrednio z termostatów pokojowych (5 sztuk) żądanie grzania.

    I tu pojawił się mój problem. Wiosenne temperatury dają o sobie znać. 4 z pięciu termostatów w związku z bezwładnością budynku i inercją jastrychu nie wysyłają sygnałów grzania. Utrzymuje się tam temperatura zadana: 22 stopnie. Kocioł obecnie otrzymuje tylko żądanie grzania z łazienki bo chcę tam utrzymywać temperaturę na poziomie 24 stopni a właściwie termostat a dokładniej sonda zatopiona w betonie w posadzce. Czujka w jastrychu ma za zadanie nie schłodzić podłogi w łazience poniżej 24,5 st. C. Więc takie założenie powoduje, że w łazience temp. powinna oscylować w okolicach 23-24 st. C. Moja pętla w łazience ma 105 mb wraz z dobiegiem od rozdzielacza. Przepływ mam wyliczony na tej pętli na poziomie 2.16 l/m i tu jest OK. Do tego samego rozdzielacza mam podłączone dodatkowo 2 drabinki oraz jedną pętlę w kotłowni, która ma pracować również jako by-pas dla całego układu CO w domu. Wiosenne temperatury sprawiają, że po uruchomieniu się kotła i przy zachowaniu Delty T [ Zas/ Powr] = 6 stopni, kocioł szybko się rozłącza bo praktycznie grzeją dwie pętle i 2 drabinki. Pętlę w kotłowni i drabinki również mocno skryzowałem na zaworach i rotametrze. Robiłem też próby z odciętymi na zaworach grzejnikami ale niewiele to zmieniło. Kocioł po załączeniu i starcie przy ok 30 st. C., po ok 1,5 - 2 minut osiąga temp na powrocie i się rozłącza. Szukając rozwiązania ustawiłem mu histerezę wyłaczenia -parametr w kotle - "25" na wartość 8. ale to i tak nie pomaga w rozbiorze ciepła produkowanego przez źródło. Tak samo zmiana pracy pompy - parametr "90" - obecnie jest ustawiona na zasadzie wartość 6 ale nie widzę zmian przy ustawieniu 41 oraz 60.


    Zmieniłem również ustawienia kotła poprzez ingerencję w prędkości pracy wentylatora.
    Parametr kotła "23" - zmieniłem z wartości 45 na 26 a wiec kocioł powinien mieć max. na CO ok 6,5 kW mocy. To wprawdzie nie wpływa na moc startową ale ogranicza zużycie gazu.
    Po konsultacji z moim serwisantem uzgodniliśmy, że parametr "SP" mogę zmniejszyć. Ustawiony jest na 18 [1800 obr] a wiec po odpaleniu kocioł pracuje z mocą startową ok. 4,5 - 5 kW i potem powinien schodzić z modulacją do 2,7 kW . Próbowałem też ustawić go niżej - na 15 ale taka nastawa powodowała nierównomierny płomień i kocioł wydawał dziwne dźwięki. Przy 18 jest już ok.
    Zdaję sobie sprawę że moja łazienka przy zapotrzebowaniu na poziomie 630W przy temp obliczeniowej -18 st. C nie jest w stanie odebrać 5 kW ale zwyczajnie szukam sposobu na to, by wydłużyć taktowanie kotła .
    Pytanie do Was! - Czy nadal szukać rozwiązania czy może dać sobie spokój z tym zjawiskiem w cieplejsze dni?
    Lub zwyczajnie może odłączyć już ogrzewanie ?
    Zakładam, że jeśli będzie otwartych więcej pętli bo budynek się wychłodzi z uwagi na niską temp. zewnętrzną to zjawisko taktowania powinno zniknąć...


    miałem podobną zagwozdkę, jak ogrzać samą łazienkę w okresie przejściowym, u mnie również 100% OP, 14 pętli + 1 drabinka w łazience. Po kilku próbach opanowania tematu i kombinacjach w ustawieniach kotła, rotametrów, termostatów pokojowych itp. zdecydowałem się, że odetnę grzejnik łazienkowy od OP i podłączę do niego grzałkę elektryczną - w łazience komfort i ręczniki wreszcie schną. Nawet zimą drabinka w której krążyła woda o temp. ok. 28-30 st nie była w stanie w jakimś sensownym czasie wysuszyć ręczników.

    ja mam 145m2 pow ogrzewanej, również 100 op

    Dodano po 5 [minuty]:

    maxname wrote:
    troszkę z innej beczki, ale mam kłopot z pracą kotła. Co może być przyczyną, że pompa obiegowa kotła i w ślad za nią podłączona pompa rodzielacza non stop pracują - bez względu na to czy kocioł grzeje czy też nie. Proszę pomóżcie bo już mi się pomysły skończyły


    a nie masz przypadkiem zaworów termostatycznych spiętych w jakąś listwę sterującą np. Salus itp?
    Taka listwa odcina prąd do pompy kotła i w mieszaczu w momencie kiedy wszystkie zawory zostaną zamknięte - tzn. że temp na termostatach pokojowych została osiągnięta i tym samym zamyka obiegi.