Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Beretta exclusive green - Sterowanie automatyka pogodowa

hubologist 30 Paź 2013 08:52 9924 29
  • #1 30 Paź 2013 08:52
    hubologist
    Poziom 8  

    Witam,

    Jest to mój pierwszy post na tym forum więc jeżeli zadaję pytanie nie do końca w odpowiednim dziale, proszę o wybaczenie.

    Mój problem jest zdaje się dość nietypowy. Był dyskutowany z serwisantami firmy Beretta i niestety do końca ich wyjaśnienia mnie nie zadowoliły, stąd postanowiłem poprosić o wyjaśnienie/pomoc na forum.

    Posiadam kocioł Beretta Exclusive Green 25 R.S.I. Do kotła podłaczony jest zasobnik C.W.U. Galmet z sondą NTC oraz sonda zewnętrzna. W pokoju mam sterownik rEC Beretty bezprzewodowy. Krzywa pogodowa wybrana 12.5. Temperatura dzienna ustawiona na programatorze 21.8 a nocna 20.0 stopni.

    Opiszę problem. Kocioł pracuje od lipca a ogrzewanie od drugiej połowy września. Po włączeniu kotła do gniazdka kocioł pracuje wg. krzywej grzewczej. Wydaje się że prawidłowo. Po kilku dniach pracy podnosi temperaturę pracy na 45 stopni i tak trzyma cały czas mimo, że temperatura na zewnątrz była i plus 18 stopni, bo mamy ciepłą jesień. Po tygodniu takiego działania na 45 stopniach, od wczoraj kocioł znowu pracuje wg. krzywej grzewczej. Czyli z minimalną temperaturą zasilania, którą ustwiłem na 38 stopni. (30 stopni nic nie dogrzewało stąd korekta). Pytanie brzmi, czy ktoś wie jaki jest algorytm wyliczania temperatury zasilania kotła. Od czego zależy to, że gdy było cieplej to kocioł grzał wyższą temperaturą a jak jest zimniej (teraz około 6-9 stopni) to pracuje z niższą. Dodatkowo obserwuję, że kocioł pracuje z temperaturą 41 stopni a nie 38 (minimalną ustawioną) ale to może wynikac z tego (tak zakładam), że krzywa grzewcza działa wg. temperatury 20 stopni więc moje 21.8 trochę tę krzywą przesunęło do góry.

    Pracę na 45 stopniach zaobserwowałem trzykrotnie od momentu włączenia kotła. Tak się zdarzyło, że miałem wyłączenia prądu przez energetykę i dla bezpieczeństwa odłączałem kocioł z gniazdka. Za kazdym razem kocioł rozpoczynał pracę z temperatura zgodną z krzywa grzewczą, by stopniowo po około 2-3 dniach dojść do temperatury 45 stopni. Mało tego. teraz gdy grzeje na 41 stopni to po wcisnięciu przycisku info widać obliczoną temperaturę zasilania przez system na 38. Czyli jakby prawidłowa kalkulacja z sondy. Natomiast gdy kocioł pracował na 45 stopniach to po wciśnięciu przycisku info kocioł obliczoną temperaturę zasilania pokazywał na 45 stopni. Zdecydowanie więcej niż wynikało z temperatury zewnętrznej i krzywej grzania.

    Posiadam dość dobry kocioł z zaawansowaną automatyką i chcę po pierwsze zrozumieć dlaczego tak pracuje i/lub ewentualnie wykluczyć usterkę sterownika.

    Z góry dziękuję za odpowiedź i pomoc w rozwikłaniu problemu

    Pozdrawiam

    Michał

    0 29
  • #2 30 Paź 2013 23:39
    W0jtek92
    Poziom 36  

    Witam, wezwij serwis beretta by wymienił sondę pogodową bo ona może fiksować.

    0
  • #3 31 Paź 2013 08:49
    -west
    Specjalista - systemy grzewcze

    Do zmiany 2 parametry w automatyce. Czas reakcji zmniejszyć z 255 na 1 oraz ustawić rodzaj budynku. Serwis beretty powinien to wiedzieć a jak nie to niech dzwoni do Torunia. Opis bardzo ładny a temat znany. Kocioł jest sprawny tylko kwestia posiedzieć z dokumentami.

    1
  • #4 31 Paź 2013 13:40
    hubologist
    Poziom 8  

    Dziękuję za zainteresowanie

    Czas reakcji mam ustawiony na 20 więc to chyba nie to.

    Poziom izolacyjności budynku to 5. Nie wiem jaki może mieć to wpływ.

    Wygląda mi to raczej, po dzisiejszej obserwacji, jakby kocioł potrafił przejść na wyższą temperaturę zasilania a potem gdy w ciągu dnia temperatura na zewnątrz wzrasta to on dalej zasila niepotrzebnie tą wyższą. Tak mi dzisiaj wychodzi. W nocy było 2 stopnie i kocioł obliczył 43 (można powiedzieć idealnie wg. krzywej) a teraz mimo 12 stopni podaje dalej 43 mimo, że już powinien przejść na minimalną (u mnie 38 stopni).

    Nie chcę ciągle kotła wyłączać z gniazdka, ale na 90% gdybym to teraz zrobił to kocioł policzyłby temperaturę zasilania minimalną (prawidłową)

    Jest jeszcze parametr 51-obniżenie krzywej grzania. Z instrukcji (naprawdę uważnie ją przeczytałem) nie umiem zrozumieć czy powinno być 0 czy 1. U mnie serwisant ustawił zero. Jak pisałem wcześniej programator rEC.

    Co do fiksowania sondy to chyba nie bardzo. Ona czyta temperaturę na zewnątrz prawidłowo. Nie wiem jak to podaje do sterownika, ale zakładam, że to co odczyta to wysyła. Problem by chyba był gdyby podawała nieprawdziwy odczyt.

    Dzwoniłem i do Torunia. Mili panowie jednak chyba potraktowali mnie, że się niepotrzebnie czepiam. Coś wyjaśnili, zweryfikowałem, pomęczyłem ich trochę i jeden z panów powiedział, że nie wie o co chodzi i żebym poczekał co będzie zimą :)

    Pozdrawiam

    Michał

    0
  • #5 31 Paź 2013 14:35
    -west
    Specjalista - systemy grzewcze

    Ustaw i obserwuj:
    Par. 3 = 5
    Par. 30 = 0
    Par. 42 = 0
    Par. 43 = 0
    Par. 65 = 0

    0
  • #6 01 Lis 2013 19:14
    hubologist
    Poziom 8  

    West,

    A ta szybkość odpowiedzi termoregulacji to jest w minutach czy w jakiej jednostce miary?

    0
  • #7 12 Lis 2013 12:23
    hubologist
    Poziom 8  

    Witam,

    W sumie temat będzie do zamknięcai, ale coś niecoś się wyjaśniło.

    Tutaj nie chodzi o szybkośc odpowiedzi termoregulacji. Czy to bedzie 20 czy zero niewiele wpłynie. Poziom izolacyjności zalecany jest na 5 i tak też było. Największy wpływ na temperaturę czynnika ma regulator pokojowy rEc. Regulator jest wpięty w magistralę BUS i przejmuje w pewien sposób kontolę nad kotłem.

    Regulator ma miedzy innymi parametr "wpływ czujnika temperatury" i to z pewnością wpływa na obliczenie temperatury CO.

    Doświadczalnie sprawdziłem jak ten parametr wpływa na pracę kotła odłączając sondę zewnętrzną. Zastanowiło mnie, że pomimo odłączenia sondy zewnętrznej nie mogłem ustawić i tak temperatury na CO. Kocioł czy też programator ma referencyjną temperaturę CO własnie 45 stopni. Kocioł posiada wewnętrzną termoregulację sterowaną właśnie programatorem pokojowym. Jest tam zaszyty taki algorytm że temperatura na CO = 45 stopni plus (pływ czujnika temperatury)* ilość stopni, któa brakuje do uzyskania temperatury zadanej. I to pieknie działa. Na razie obserwuję pracę kotła bez sondy i jest dużo lepiej niż z sondą a i zużycie gazu na zadowalającym poziomie.

    Reasumując, przy sterowniku rEc i podłączonej pogodówce kocioł oblicza temperaturę na CO uwzględniając termoregulację wewnętrzną.

    0
  • #8 08 Gru 2013 11:06
    GabrielU
    Poziom 8  

    hubologist napisał:
    Za kazdym razem kocioł rozpoczynał pracę z temperatura zgodną z krzywa grzewczą, by stopniowo po około 2-3 dniach dojść do temperatury 45 stopni. Mało tego. teraz gdy grzeje na 41 stopni to po wcisnięciu przycisku info widać obliczoną temperaturę zasilania przez system na 38. Czyli jakby prawidłowa kalkulacja z sondy. Natomiast gdy kocioł pracował na 45 stopniach to po wciśnięciu przycisku info kocioł obliczoną temperaturę zasilania pokazywał na 45 stopni. Zdecydowanie więcej niż wynikało z temperatury zewnętrznej i krzywej grzania.

    Witam,
    Chciałbym zapytać czy sprawa powyższego błędu został w jakiś sposób wyjaśniona? Niestety mam ten sam problem z identycznym kotłem i również podpiętym do sterownika-programatora Komfort Plus.
    Sytuacja wygląda identycznie, po restarcie kotła (wyłączenie od zasilania kotła) kocioł prawidłowo podnosi temperaturę zasilania CO przy spadku temp. zewnętrznej natomiast wraz ze wzrostem temp. zew.
    nie powraca (nie obniża temp. zasilania) do prawidłowych ustawień wg. krzywej.
    Zauważyłem dodatkowo, iż kocioł pracuje wg. własnej krzywej grzewczej a nie tej ustawionej na sterowniku Komfort Plus oraz w ogóle nie bierze pod uwagę wpływu temp. czujnika wew. na zwiększanie lub zmniejszanie temp. zasilania CO (do systemu podłączona sonda zew.).
    Moim zdaniem jest to błąd softu kotła gdyż regulacja powinna płynna w obie strony i system nie powinien być ciągle restartowany dla prawidłowej pracy.
    Nie sprawdzałem jeszcze jak kocioł reguluje np. bez podpiętego sterownika Komfort Plus tj. czy błąd regulacji również występuje bez tego sterownika.
    Jeżeli ktoś ma jeszcze jakieś informacje w związku z powyższym to będę wdzięczny za info jak i również za wszelkie spostrzeżenia dotyczące powyższego problemu.
    Sądzę że jeżeli sprawa sterownia się nie wyjaśni trzeba będzie reklamowć kocioł lub płytę sterowniczą do producenta gdyż jest to ewidentny błąd pracy kotła.

    0
  • #9 09 Gru 2013 09:33
    hubologist
    Poziom 8  

    Witam,

    Generalnie proponuje na sterowniku pokojowym zrobić parametr 11 na 0 i przetestowac czy się coś zmieniło.

    Zasadniczo kocioł bierze krzywą grzewczą z ustawień na kotle a nie w programatorze. Wczoraj się co nieco bawiłem. I na razie w dalszym ciągu sondę mam odłączoną.

    To co Pan pisze może wskazywać albo na błąd w sofcie, albo na to, że instalatorzy beretty nie radzą sovbie z automatyką tego kotła. Prosiłbym o informacje jeżeli uda się Panu dojść do jakiś wniosków. W weekend będę znowu podłączał sondę.

    PS: Jak jest wpięta sonda to temperatura obliczona przez programator pokojowy nie jest wogóle brana pod uwagę przez kocioł. Z programatora nie da się też sterować wówczas poziomami komfortu -5/+5. Można to ustawić jedynie na kotle. Wyszło mi to wczoraj podczas testów. Może faktycznie jest coś nie tak.

    0
  • #10 10 Gru 2013 12:08
    GabrielU
    Poziom 8  

    Witam
    Wydaje mi sie że problem już się rozwiązał.
    Głównego winowajcę czynię tu za słabo rozwinietą instrukcję obsługi kotłów Beretta która nie tłumaczy zasad działania (wpływu na działanie kotła) poszczególnych parametrów ustawienia kotła.
    Beretta wyszła z założenia, że wszystkie ważne parametry ustawi "przeszkolony" serwisant o których po wizycie serwisanta mojego kotła mam dość "niskie" mniemanie.
    Niestety większość serwisantów nie tylko Beretty ale i innych firm to niedouczeni "fachowcy" (fachowcy - tak na siebie wołają) którzy albo w ogóle nie jeżdżą na szkolania fabryczne
    albo przychodzą na nie już po niezłym kielichu i przekazywana im wiedza na temat szczegółowych ustawień nowoczesnej elektroniki ni w ząb nie zostaje zrozumiana.
    Instrukcja nie "mówi" i nie każdy serwisant to wie "fachowcy", że bardzo ważnym parametrem który powinien być zmienny w zależności od typu instalacji i bezwładności cieplnej budynku jest parametr 65
    (kolega -West to wiedział jednakże nie rozwinął szeżej tematu).
    Parametr 65 - szybkość odpowiedzi fabtyczne ustawienie "20" - jest to średnia z określonego wartością parametru interwału czasowego - prawdopodobnie 1h (wniosek z własnej analizy bo instrukcja nic o tym nie wspomina).
    Parametr ten powinien być zmienny w stosunku do typu instalacji i tak wg. mojej oceny dla prawidłowo wykonanej instalacji grzejnikowej parametr ten powinien być ustawiony na "1",
    a dla np. instalacji podłogowej 20-24 (średnia z doby).
    Dobrze zaprojektowana i wykonana instalacja grzejnikowa ma bardzo szybki czas reakcji na zmianę warunków zewnętrznych i ustawienie na 1 da wymierne oszczędności w zużyciu gazu przy wysokim komforcie cieplnym w pomieszczeniach.
    Podłogówka natomiast ze względu na dużą pojemność wodną i dużą bezwładność cieplną powinna być ustawiona wyżej - ustawienie tego parametru poniżej "20" przy podłogówce podniesie tylko zużycie gazu a komfortu w pomieszczeniach nie podniesie (dłuższe casy reakcji instalacji podłogowej na zmienne pogodowe).
    Wg. mmnie przy instalacji grzejnikowej również można różnie ustawiać w zależności o projektowej temperatury zasilania tj. przy wyższej temperaturze zasilania (wyższej krzywej grzewczej)
    parametr ten może być ustawiony ciut wyżej np. 2-5.
    Wnioskuję, że im wyższa krzywa, im większa instalacja grzewcza (większa pojemnośc wodna) tym parametr 65 powinien być podnoszony wyżej.
    Ja osobiście krzywą mam ustawioną na "10" a szybkość odpowiedzi ustawiłem na 1 (min. temp. zasilania na 35st.C). Kocioł praktycznie przez 100% czasu pracy pracuje na min. mocy.
    Dodatkowo żeby zminimalizować moc kotła (efekt przyspieszenia przy załączeniu kotła) i zużycie gazu parametr 23 (max. obroty wentylatora) ustawiłem na 2700 (do ew. korekty w największe mrozy).
    Czujnik temperatury zewnętrznej przy instalacji grzejnikowej podepnij koniecznie. Nie napisałeś albo nie doczytałem jaki typ instalacji masz u siebie.

    Reasumując wywód - z kotłem jest wszystko w najlepszym porządku i przy prawidłowych ustawieniach oraz dobrym wysterowaniu wszystkich pomieszczeń z osobna kocioł Beretta exclusive green jest kotłem godnym polecenia
    - ja jako użytkownik jestem bardzo zadowolony z jego użytkowania :D i polecam go wszystkim.

    Dodano po 26 [minuty]:

    -west napisał:
    Ustaw i obserwuj:
    Par. 3 = 5
    Par. 30 = 0
    Par. 42 = 0
    Par. 43 = 0
    Par. 65 = 0


    Nie zgodzę się natomiast z kolegą -west że parametr 65 może być ustawiony na "0".
    Zauważyłem że w przypadku spadku lub wzrostu temp. zewnętrznej występuje moment kiedy wskazywana na kotle temperatura zewnętrzna waha się
    naprzemiennie pomiędzy pełnymi stopniami np. raz -1 a za sekundę -2 i za sekundę znowu -1.
    Może to powodować wariację kotła który będzie w tym czasie obliczał co sekundę inną temp. zasilania.
    Sądzę że bezpieczniejszą wartością będzie "1" - wówczas średnia z godz. będzie stabilna.

    0
  • #11 10 Gru 2013 12:50
    hubologist
    Poziom 8  

    Witam,

    Dziękuję za interesującą wypowiedź.

    Zamierzam w piątek wieczorem podpiąć sondę i w weekend przetestować, żeby żona później nie miała pretensji, że jej za zimno :)

    Sprawdził Pan może jeszcze następującą rzecz? Otóż, gdy jest podpięta sonda i kocioł daje np. 48 stopni a międzyczasie włączy się np. grzanie CWU, to po tym jak juz grzanie CWU sie wyłączy to w kotle chodzi tylko pompa na CO i wydaje się, że kocioł "czeka" aż woda w kotle osiągnie minimalną temperaturę ustawioną w parametrach i dopiero dogrzewa. Też tak jest u Pana?

    Nie wiem jeszcze jak na działanie kotła w przypadku podpięcia sondy działają parametry histereza on i off. Na co wpływają.

    Co do czasu odpowiedzi termoregulacji to sprawdzone empirycznie?

    Przy okazji. Ja obecnie przy temperaturach jakie są czyli +/- 4 stopnie grzeję 52 stopnie i jest ok. Mam ogrzewanie grzejnikowe. Dom to tzw klocek z lat 70 tych , z tym, że ocieplone sciany styropianem 12 cm i dach (stropodach) ocieplony styropapą 10 cm. Ogólnie mam jeszcze kiepskie drzwi zewnętrzne, które na dniach wymienię na nowe i zobaczę czy coś to poprawi bo jednak z wiatrołapu trochę "ciągnie".

    Jednak kontynuując mały Off to w moim przypadku grzanie na dzisiaj temperaturą 35-45 stopni to nie da rady. Przy 52 salon nagrzewa się do temperarury około 22 stopni +/-8 godzin ciągłej pracy. Nie wiem czy mam źle dobrane grzejniki w nim czy tak wiatrołap obniża temperatuę. A Panu jak długo po nocy nagrzewa się dom? Mi do rana a grzeję do 21 ej temperatura do 4 ej rano spada do około 20 stopni. Nie wiem czy to dobry czy zły wynik.

    Zastanawiam się nad krzywą 12,5 z lekkim przesunięciem na 2+ lub krzywą 15 z lekkim przesunięciem na -2.

    0
  • #12 10 Gru 2013 15:53
    GabrielU
    Poziom 8  

    hubologist napisał:
    ...jeszcze następującą rzecz? Otóż, gdy jest podpięta sonda i kocioł daje np. 48 stopni a międzyczasie włączy się np. grzanie CWU, to po tym jak juz grzanie CWU sie wyłączy to w kotle chodzi tylko pompa na CO i wydaje się, że kocioł "czeka" aż woda w kotle osiągnie minimalną temperaturę ustawioną w parametrach i dopiero dogrzewa


    Za tego typu pracę kotła odpowiada parametr 92 i 93 gdzie w parametrze 92 ustawiamy czy postcyrkulacja z CWU na CO ma nastąpić "1" i w parametrze 93 czas jej trwania (chyba w min.)
    Ja u siebie mam ustawione 92 na "1" i 93 na "2" (fabrycznie jest na 5)

    Dodano po 3 [minuty]:

    hubologist napisał:
    Nie wiem jeszcze jak na działanie kotła w przypadku podpięcia sondy działają parametry histereza on i off. Na co wpływają.

    Czy pytanie dotyczy histeryzy ustawianej na sterowniku Komfort Plus Beretty?

    Dodano po 7 [minuty]:

    hubologist napisał:
    Co do czasu odpowiedzi termoregulacji to sprawdzone empirycznie?

    Tak dokładnie, nie jestem tylko pewny na 100% jednostki czasowej ale wydaje się że jest to 1h.

    Dodano po 15 [minuty]:

    hubologist napisał:
    Przy okazji. Ja obecnie przy temperaturach jakie są czyli +/- 4 stopnie grzeję 52 stopnie i jest ok. Mam ogrzewanie grzejnikowe. Dom to tzw klocek z lat 70 tych , z tym, że ocieplone sciany styropianem 12 cm i dach (stropodach) ocieplony styropapą 10 cm. Ogólnie mam jeszcze kiepskie drzwi zewnętrzne, które na dniach wymienię na nowe i zobaczę czy coś to poprawi bo jednak z wiatrołapu trochę "ciągnie".

    Jednak kontynuując mały Off to w moim przypadku grzanie na dzisiaj temperaturą 35-45 stopni to nie da rady. Przy 52 salon nagrzewa się do temperarury około 22 stopni +/-8 godzin ciągłej pracy. Nie wiem czy mam źle dobrane grzejniki w nim czy tak wiatrołap obniża temperatuę. A Panu jak długo po nocy nagrzewa się dom? Mi do rana a grzeję do 21 ej temperatura do 4 ej rano spada do około 20 stopni. Nie wiem czy to dobry czy zły wynik.

    Tak. Jeżeli instalacja jest grzejnikowa (ważne też jakie to są grzejniki - ich pojemność wodna) i pojemność wodna całej instalacji mieści się w granicach 100 - 150l to spokojnie parametr 65 można ustawić na "1".
    Natomiast krzywa grzewcza i związana z tym temp. zasilania w zależności od temp. zewnętrzenej to już zupełnie inny temat.
    Krzywa grzewcza musi być samodzielnie odpowiednio dobrana
    - jej prawidłowe dostosowanie do budynku i posiadanej instalacji grzewczej będzie na pewno trochę trwało na zasadzie prób i błędów.
    Prawidłowe ustawienie krzywej zależy od kilku czynników tj. szczelność budynku, przenikliwość ścian, dobór mocy grzejników, zadana temp. wewnętrzna.
    Niestety trzeba będzie się z tym trochę pobawić i samemu dojść do najbardziej optymalnej.
    Ja osobiście sobie sam zaprojektowałem i wykonałem całą instalację w tym roku, projektowałem ją typowo pod system niskotemperaturowy (max. temp. zasilania 55/-18st.C na zew.).
    Obecnie (woj. lubuskie) temp. na zewn. waha się w okolicy 5st.C instalacja pracuje na 35st i system nie ma problemu z dojściem i utrzymaniem zadanych temp. w poszczególnych pomieszczeniach.

    0
  • #13 10 Gru 2013 16:05
    hubologist
    Poziom 8  

    Witam,

    Dziękuję za odpowiedź

    Histerezy - chodzi mi o histerezę on i off na kotle. Nie pamiętam teraz numerów parametrów. Histerezy w programatorze wiem co oznaczają.

    Co do instalacji, to jak była projektowana to kompletnie nie miałem pojęcia co się w tym liczy. Nikt mnie nie pytał o to, czy ma być niskotemperaturowa i w związku z tym nie mam przewymiarowanych grzejników.

    W salonie 25 m2 wysokośc 2.8 Okno 2,5 m oraz podwójne wyćie na taras i mam dwa grzejniki. 120x60 i 80x60. IMO za małe. Stąd pewnie muszę grzać cieplejszą wodą. Aczkolwiek zakładam, że w mroźne dni nie przekroczę 60 stopni.

    0
  • #14 10 Gru 2013 17:05
    GabrielU
    Poziom 8  

    hubologist napisał:
    Zastanawiam się nad krzywą 12,5 z lekkim przesunięciem na 2+ lub krzywą 15 z lekkim przesunięciem na -2.

    Proponuję bardziej skupić się na 12,5 i ew. przy niższych temperaturach zew. korygować ją lekko w górę.
    Wyższa krzywa to już praktycznie parametry poza granicą kondensacji przy ujemnych temperaturach zewnętrznych.
    Jeżeli bedą problemy z utrzymaniem temperatury to zawsze można pomyśleć o wymianie grzejnika na większy (większej mocy) w najbardziej niedogrzanych pomieszczeniach oraz
    o odpowiednim doszczelnieniu pomieszczeń np. poprzez wymianę drzwi zew. na szczelne.
    Niestety wszelkie nieszczelności potrafią niezauważalnie wywiać dużo ciepła i pieniędzy.

    Dodano po 50 [minuty]:

    hubologist napisał:
    Witam,

    Dziękuję za odpowiedź

    Histerezy - chodzi mi o histerezę on i off na kotle. Nie pamiętam teraz numerów parametrów. Histerezy w programatorze wiem co oznaczają.

    Co do instalacji, to jak była projektowana to kompletnie nie miałem pojęcia co się w tym liczy. Nikt mnie nie pytał o to, czy ma być niskotemperaturowa i w związku z tym nie mam przewymiarowanych grzejników.

    W salonie 25 m2 wysokośc 2.8 Okno 2,5 m oraz podwójne wyćie na taras i mam dwa grzejniki. 120x60 i 80x60. IMO za małe. Stąd pewnie muszę grzać cieplejszą wodą. Aczkolwiek zakładam, że w mroźne dni nie przekroczę 60 stopni.


    Jeśli chodzi o histereze na kotle - parametr 25 i 26 - to i tu niestety piszący instrukcję (albo korektorzy) się nie popisali.
    Parametr 25 - Histereza pracy na CO załącz - faktycznie jest na wyłącz
    Parametr 26 - Histereza pracy na CO wyłącz - faktycznie jest na załącz
    Chyba że na opak rozumiem te pojęcia :D .
    Przeoczenie albo błąd w druku - ja sobie to w instrukcji przekreśliłem i napisałem z boku poprawnie
    ale faktycznie na początku zanim do tego doszedłem to miałem zagwozdkę.
    Parametr 25 - wyłącz - mam ustawione na 6 (fabrycznie) - jeżeli system oblicza mi wg krzywej np. jak teraz 35stC
    a minimalna praca kotła przegrzewa mi temp. zasilania CO powyżej tej temp. to po dojściu do temp. 41stC kocioł wyłącza grzanie i odczekuje aż temp. w obiegu CO spadnie
    do temp. obliczonej wg. krzywej minus parametr 26 (załącz) który mam ustawiony na "3".
    Parametry te generalnie mają znaczenie przy niskich temperaturach zasilania kiedy minimalna moc kotła jest jeszcze zbyt duża
    do utrzymania temperatury na wyliczonym przez krzywą poziomie.
    Ma to również znaczenie w momencie kiedy np. system sterowania ogrzewaniem w pomieszczeniach (ja opieram się na elektronicznych głowicach Living Connect firmy Danfoss)
    zamknie lub zminimalizuje nam przepływ wody zasilającej przez grzejniki (pomieszczenia odpowiednio wygrzane) i wówczas również następuje przegrzewanie wody zasilającej.

    Dodano po 8 [minuty]:

    hubologist napisał:
    W salonie 25 m2 wysokośc 2.8 Okno 2,5 m oraz podwójne wyćie na taras i mam dwa grzejniki. 120x60 i 80x60. IMO za małe. Stąd pewnie muszę grzać cieplejszą wodą. Aczkolwiek zakładam, że w mroźne dni nie przekroczę 60 stopni.

    Pomieszczenie wysokie, ma co ogrzewać - nie znam dokładnych parametrów grzejników ale tak +- są dobrane do parametrów 75/65/20 - czy to są standardowe grzejniki C22 lub Cv22?
    Na pewno wymiana grzejników o tych samych wielkościach ale np. Cv33 da już wymierny efekt, a obecne grzejniki można przenieść do mniejszych pomieszczeń gdzie są np. jeszcze mniejsze.

    0
  • #15 10 Gru 2013 21:06
    hubologist
    Poziom 8  

    Dzięki bardzo za wyjaśnienia. Ech, szkoda , że wcześniej o tym nie myślałem. Ale w sumie nie głupi pomysł z tymi grzejnikami C33 (Mam zasilanie boczne). Głównie chodzi o salon bo reszta daje radę, aczkolwiek w korytarzach mam grzejniki 60x60 bo miejsca troszkę zbrakło.

    Pytanie czy taki c33 nie wygląda zbyt "kobylasto". Bo w sumie jest to sprawa warta przemyślenia.

    Dzięki bardzo.

    PS: Jest Pan instalatorem czy hobbystą amatorem z zacięciem?

    0
  • #16 10 Gru 2013 22:01
    GabrielU
    Poziom 8  

    hubologist napisał:
    Pytanie czy taki c33 nie wygląda zbyt "kobylasto". Bo w sumie jest to sprawa warta przemyślenia.

    Moja powierzchnia salonu z kuchnią + korytarz wejściowy do ogrzania to ok. +-40m2 przy wysokości 2,6m.
    Duże okno z wyjściem na taras ma szer. 3,3m i niestety miałem tylko jedno miejsce o szer. 1,2m na zamontowanie jakiegokolwiek grzejnika.
    Zmuszony byłem w tym przypadku do zamontowania grzejnika CV33 1100x900 + dołożyłem na całej szer. okna grzejnik kanałowy.
    Grzejnik stojąc niezamontowany naprawdę wyglądał na duży (żona była przerażona :) ) ale proszę mi wierzyć, że wisząc już na ścianie (wisi w narożniku pokoju)
    naprawdę wygląda normalnie i nie rzuca się w oczy.
    Co więcej, w tym roku wykonałem też od podstaw instalację grzewczą u moich rodziców gdzie główne pomieszczenie to ok. 55m2 przy wys. 2,8m.
    Zastosowaliśmy w tym pomieszczeniu jeden grzejnik CV33 1200x900 i CV22 600x900.
    CV33 jest zamontowany w centralnym punkcie salonu i tu również mama była na początku przerażona tym CV33 ale teraz nawet tego nie zauważa ciesząc się przyjemnym ciepłem.
    Dom rodziców to konstrukcja z lat 88-90 i niestety jeszcze przed termomodernizacją, dlatego w ich przypadku temperatury zasilania są podobne do tych u Pana tj. w okolicach 50-55 przy 0stC.
    Dwa lata temu wymieniałem dwa grzejniki starego typu u szwagierki instalując w miejsce starych grzejniki CV33 1200x600 i 1400x600.
    (stara kamienica - stare grzejniki nie dogrzewały)
    Szwagierka nawet nie zwróciła uwagi na fakt, że zamontowane grzejniki były głębsze (grubsze)
    natomiast od razu zauważyła wzrost komfortu cieplnego przy obniżonej o 5stC temp. zasilania.
    Także w razie ew. wymiany proszę się nie bać tych CV33 one tylko tak strasznie wyglądają jak stoją niezainstalowane.
    Mogę zrobić zdjęcia tych grzejników jak wiszą to będzie Pan miał +- wyobrażenie o ich wyglądzie na ścianie (zwłaszcza te u szwagierki bo to 60cm wysokości jak u Pana).

    A w kwestii pytania czy jestem instalatorem :) no to w zasadzie zmontowałem od podstaw 3 kompletne instalacje (u teściowej, u siebie i u rodziców) więc można powiedzieć że nadal amator z zacięciem :).
    Niestety mam alergię na wszelkiej maści "fachowców" których większa część robi niedokładnie i w pośpiechu, bez elementarnej wiedzy podstaw fachu, brudno, drogo, itd., itd.
    Większość prac remontowych w swoim domu z tego powodu robię sam ponieważ praca "fachowców" burzyła mój pogląd na dobrą robotę :).

    0
  • #17 15 Gru 2013 16:43
    MarJu
    Poziom 2  

    Witam
    Z zainteresowaniem śledzę dyskusję na temat regulacji kotła Exclusive Green.
    Od tygodnia mam taki zainstalowany, pracuje z instalacją grzejnikową. Przewidziany jest także zasobnik CWU, ale jeszcze nie podłączony. Mój problem polega na razie na tym, że nie mogę ustawiać wszystkich parametrów. Po wprowadzeniu hasła możliwe jest modyfikowanie parametrów 1, 2, 10, 20, 23, 24, 45 i 3. Po drodze pojawiają się nie ujęte w tabeli parametry HH, LL, NN i SS ale na tym koniec. Nie mogę ustawić nawet max. i min. temp. CO czy szybkości reakcji termoregulacji, o histerezach nie mówiąc. Oczywiście nie pojawiają się parametry dotyczące CWU ale to może wynikać z niepodłączenia zasobnika (brak termostatu czy sondy NTC). Drugie hasło daje jeszcze mniejszy zakres parametrów do modyfikacji. Czy ktoś z Panów ma wiedzę na ten temat i zechce się nią podzielić.
    Pozdrawiam.

    0
  • #18 15 Gru 2013 16:51
    GabrielU
    Poziom 8  

    Trzeba wejść do menu kodem serwisowym czyli: 53

    Pozdrawiam
    GabrielU

    0
  • #19 15 Gru 2013 22:34
    MarJu
    Poziom 2  

    Dziękuję za informację.
    Pozdrawiam.

    0
  • #20 02 Sty 2014 16:23
    remk
    Poziom 10  

    Witam,
    jak ciesze sie, ze w koncu znalezli sie internauci ktorzy pragna podzielic sie spostrzezeniami co do tego kotla, gdzie instrukcja jest dosc uboga, a sami serwisanci jak na moje oko spia na szkoleniach i nie chca sie rozwijac w mysl techniki - no chyba, ze tylko ja tak trafilem :(


    a. Powiedzcie mi czy macie uruchomiona funckcje SAR na zimie?? Co to w sumie jest??
    b. czy dotykacie takich parametrow jak:
    2. Moc kotla - fabrycznie mam 26 - dodam, ze kociol mam mocno przewymiarowany i nie wiem, czy tu grzebac.
    3. pozim ozolacyjnosci budynku - fabrycznie 5 - gdzies ktos wyzej pisal zeby nie ruszac, ale czemu i czy to ma w ogole wplyw na cokolwiek
    23 + 24 - max i min predkosc wentylatora - dotykacie tego?? Z tego co zrozumialem to tym mozna regulowac moc kotla tj. jak dla moich 80m2 bedzie powiedzmy 8kw to z wykresu wynika max jakies 2800, a minium bym nie zmienial - dobrze to interpretuje??
    25 i 26 - histereza rowniez ustawiona jak w instrukcji.
    42 - sar, fabrycznie wylaczona
    51 - tutaj fabrycznie 0, ale nie wiem bo nie bardzo rozumiem instrukcje, a mam termostat http://www.beretta.pl/berettapl/web/pol/catal...sp?id_level1=4&id_level2=31&id_accessorio=121
    65 -termoregulacja szybkosc odpowiedzi - tutaj zgodnie z podpowiedziami dla grzejnikow ustawilem 1.


    Dodam, ze instalacja pracuje glownie na grzejniki, ktore mam przewymiarowane.
    Szukam tutaj odpowiedzi, czym warto sie pobawic w ustawieniach co zmienic, zeby odnotowac jak najmniejsze zuzycie gazu.
    Ogolnie to serwisant uruchomil kociol, nie pomogl zrozumiec niczego jak co poustawiac, sam tez to zostawil przy oryginalnych ustawieniach. Przy krzywej grzewczej powiedzial, ze najlepiej ustawic to na +2, w odpowiedzi dlaczego uslyszalem, kilka razy, ze tak jest najlepiej i nikt nie narzeka - oszalalem !!!!

    Takze prosze o podpowiedzi jak go dostosowac to mojego budynku.
    pzdr

    1
  • #21 30 Paź 2016 13:43
    ewenement22
    Poziom 21  

    Witam. Mam domek 140m2 użytkowych. Podłogówka na całym dole tj. 80m2. Na górze grzejniki i podłogówka w łazience. Zastanawiam się czy ten kocioł będzie odpowiedni. Jestem na etapie wylewania posadzki. Dom z pustaka. Ocieplony Thermoorganiką Fasada plus frez 15cm.
    Na dachu blachodachowka. Dach ocieplony bedzie pianka okolo 18-20 cm. Okna 3 szybowe veka.
    Czy taki kocioł będzie odpowiedni? Nie wiem czy nie lepiej byłoby jakiś z sondą wewnętrzną a nie zewnętrzną. Po tym jak zacząłem czytać ten wątek to grochę zwątpiłem s ten model. Chciłbym ustawiać sobie temperaturę na sterowniku w holu i źeby kocioł do niej się dostosowywał.

    Wiadomo że zależy mi na ekonomiczności. Czyli żeby mało gazu zużywał a dobrze grzał:) Dopiero zaczynam się rozglądać za kotłem. Może macie jakiś kocioł godny polecenia w podobej cenie i jakości.

    0
  • #22 20 Lis 2016 21:59
    mjytfc
    Poziom 9  

    Odkopałeś temat sprzed prawie 3 lat :)
    I może dobrze, może znajdzie się jeszcze ktoś chętny do dyskusji o tym kotle.
    Jam mam ten model od wiosny, tak naprawdę użytkuję go od lipca tego roku. Dom 137 m2 p.u., ściany styropian 20 cm, poddasze wełna 28-38cm. Zbiornik c.w.u. 140 litrów. Sterownik TECH do podłogówki, 6 stref grzania.
    Parter dogrzewany wieczorami kozą, ogrzewanie na parterze się jeszcze nie załącza.
    Czekam na gaz ziemny (miał być we wrześniu), może będzie w grudniu.
    Na razie piec chodzi na butle propan-butan. Przy temperaturach +5-10 zużywa 1 butlę na 4 doby, przy -5 do +5 zużywał 1 butlę na 3 doby. W październiku koszt co i cwu to ok 200,- zł, w listopadzie szacuję ok. 300,- (było trochę mroźnych nocy). Latem butla na samo cwu wystarczała na 10 dni (4 osoby). Czyli ok. 100,- zł miesięcznie za cwu.
    Na razie jestem zadowolony, różnych ustawień nie testuję, czekam na gaz docelowy. Wyłączyłem tylko sondę, bo nie mogłem dojść do ładu z temp. cwu.

    0
  • #23 29 Sty 2017 21:24
    spinex
    Poziom 13  

    Kopania ciag dalszy :)

    Mam ten sam kociol ze sterownikiem BeSmart WiFi. Dotychczas borykalem sie z temp. na kotle wynoszaca nonstop 45 stopni (no w zasadzie 44-45) i ani stopnia mniej. Zalatwilem sprawe obnizajac mozliwa temperature minimalna C.O., zmieniajac charakterystyke budynku na 15 i ustawiajac parametr 65 na 1.

    Nie rozumiem kilku kwestii:
    1/ dotychczas mam wrazenie, ze pomimo podlaczenia BeSmart WiFi i ustawienia na nim temperatur 1,2 i 3 na wartosci: 19, 18 i 15 BeSmart nic nie robi, bo pokazuje w najlepsze temperature pokojowa np. 22 stopnie. Wydaje mi sie, ze skoro "czuje", ze ma w pokoju 22 stopnie to powinien tak sterowac kotlem, zeby zejsc do tych zadanych temperatur w zadanych godzinach...
    2/ pomimo, ze jest BeSmart WiFi lewe pokretlo robi wiecej niz sam BeSmart. Tzn. jego przekrecenie zmienia wartosci od 5 do -5 i reguluje temmperature C.O. w sposob kompletnie analogowy.

    Czy ja czegos nie rozumiem, mam zle wpietego BeSmarta WiFi, czy moze te lewe pokretlo tak czy siak dziala?

    Pozdrawiam wszystkie Berety ;)

    0
  • #25 28 Sty 2018 07:24
    tomo7409
    Poziom 4  

    Witam,podepnę się pod temat,jestem tu nowy,mam kocioł exclusive green 25rsi,conect at-bt,sterownik besmart podłaczony przez wi fi,sonda zewnetrzna,na dole podłogówki plus 3 grzejniki,na górze grzejniki,mam pewien problem:
    na sterowniku ustawione powiedzmy 17stopni,temperatura w pomieszczenie jest 19stopni a kocioł sobie pracuje z minimalną mocą i grzeją tylko podłogówki nadole,w takim przypadku na dole jest przegrzane a na górze chłodno,zaznaczam że sterownik umieszczony jest na górze,proszę o jakieś informacje,z góry dziękuję

    Dodano po 34 [minuty]:

    może mam źle poustawiane parametry na kotle,prosiłbym o jakąś szybką podpowiedź,fachowców od BERETTY,pozdrawiam

    0
  • #26 28 Lut 2018 19:52
    Bartlomiej Gabka
    Poziom 1  

    Witam,

    Tez jestem szczesliwym uzytkownikiem Berreta Boiler Green He, czyli ta wersja z zasobnikiem. Podejrzewam ze ogrzewanie dziala tak samo. Kocioł jest bezpośrednio wpiety do ogrzewania podłogowego (bez żadnego mieszacza), do tego sterownik pokojowy (jeden). Wszystko ladnie działało, aż do momentu, gdy temperatura spadła poniżej - 10.

    Dołączam sie do opini, że instrukcja obsługi jest bardzo uboga - szczególnie w opisie parametrów.

    Czy wie ktos może, co oznacza parametr: 20, czyli Funkcja CO? Szczegolnie interesuje mnie czym się rozni wartość 1 (włączona), 2 Strefa zaworów + programator pokojowy i 8. Programator pogodowy + zawor strefowy?

    Ten parametr miałem ustawiony na 2, teraz zmienilem na wartość 8. wg mnie nie widac roznicy. Ustawienie tego parametru na 2 juz kompletnie nie wiem co robi wiec ta opcje szybko wylaczylem.

    Generalnie moj problem polegał na tym, ze co 5 minut (parametr 29) kocioł ogrzewał system przez dokladnie 70 sekund a potem nic nie robil przez kolejne 5 minut. Skutek jest taki ze w domu mialem 18 stopni. Jako work around ustawilem parametr 90 (predkosc pompy) na 10, chociaz w instrukcji producent tego nie zaleca dla podłogówki). Parametr ten dobiera predkośc pompy w ten sposob, żeby różnica temperatur wynosiła tyle co wartosc parametru - czyli w tym wypadku 10 stopni. Skutek-> w ciagu 12 godzin w domu zrobily sie 23 stopnie, a podłoga ma temperature 30 stopni. I bede dalek krecil tymi parametrami. Ma ktos moze doswiadczenie w ustawianiu parametrów dla tego kotła i wie jakie powinny byc wartoci tych parametrów dla podłogówki i zwrotnych zaworów termicznych na kazdej pętli?

    Pozdrawiam

    0
  • #27 28 Paź 2018 00:12
    174865m
    Poziom 1  

    Gdzie znajduje się ta zwora? Tez mam wrażenie ze sterownik BeSMART ma mały wpływ na prace pieca :/

    0
  • #28 16 Sty 2019 18:45
    wlw_wl
    Poziom 38  

    Temat jak widzę od czasu do czasu ożywa.
    Ja mam Exclusive Green 25 RSI + Idra Top 120 od dwóch lat. W domu 140mkw mam wszędzie podłogówkę plus drabinki w łazienkach x2 + grzejnik w garażu, wszystko bezp. zasilane z pieca na niskim parametrze - bez żadnego Connecta, ale z sondą zewnętrzną. Sterownik BeSMART podłączony po linii cyfrowej, ale piec jakby żył własnym życiem i tak.
    Instalatorzy niestety patałachy, parę rzeczy było źle podłączonych, piec źle ustawiony (na początku dawał 80 stopni w podłogówkę), w jednym rozdzielaczu podłogówki nawet pomylili zasilanie z powrotem. Ciągle musiałem latać do kotłowni kręcić na piecu lewym pokrętłem żeby dopasować grzanie a i tak był wiecznie problem - BeSMART wisi na parterze a na piętrze sypialnie wiecznie były niedogrzane, bo wyłączał grzanie, jako że parter cieplejszy. Serwisant od pieca nie mógł ogarnąć tego i pytał się mnie (sic!), laika, jakie parametry ma ustawić a najlepiej żebym drugiego BeSMARTa dał na piętro. Ostatecznie piec był na krzywej grzewczej 7,5 więc bazowa temp. CO była 36 stopni. Oczywiście piec kompletnie ignoruje krzywą z BeSMARTA oraz temp. zadaną zasilania CO. Np. BeSMART ustawia tSET na 40 a piecyk daje w obieg niezmiennie 36.

    W końcu znalazłem kod serwisowy 53 - dzięki koledze wyżej - i zacząłem się doktoryzować z parametrów pieca. Jak wiemy, instrukcja jest bardzo skąpa. Tym niemniej, zmieniłem ustawienie izolacyjności domu z domyślnego 5 na wskazane w instrukcji 18. Ale główna różnica to chyba ustawienie pompy (P90), było domyślnie 60 co jest OK dla grzejników na 75 stopni. Zmieniłem zgodnie z zaleceniem instrukcji na 6 dla podłogówki (od 5 do 7).
    Minął dzień i w domu zrobiło się ciepło, sypialnie na piętrze nie mają już po 18 stopni tylko 20-21. Piec pyrka sobie na 35 stopni, bo nadal ignoruje ustawienia z BeSMARTa. Dodatkowo zauważyłem, że jakby ogrzewanie pracuje "lżej" ale w sposób bardziej ciągły, co dało zdecydowanie większy komfort cieplny podłogi, bo wcześniej bardzo wyraźnie było czuć "plamy" zimne i cieplejsze (np. w drzwiach między korytarzem i pokojami) a teraz jest to znacznie bardziej wyrównane.
    Poprawiły się też przepływy w pętlach, bo wcześniej parter (gdzie jest też kotłownia) dawał mi ok. 1L/min na pętli a na piętrze raptem połowę tego. Rotametrami kombinowałem żeby zwolnić nagrzewanie parteru i mocniej dogrzać górę, ale efekt był średni. Teraz z ustawieniem P90 na 6 czyli w tryb delta T, pompa zdecydowanie lepiej moduluje przepływ dla podłogówki i też rzadziej się ona wyłącza - minusem podpięcia wszystkiego bezpośrednio pod piec jest to, że jak osiągnie temp. zadaną na BeSMART, to wyłącza CO całkowicie - zarówno grzanie jak i pompę obiegową, więc wszystko staje. Po zmianie P90 wydaje się, że CO pracuje w sposób bardziej ciągły, stąd też pewnie bardziej równomierne wygrzanie posadzek.
    Krzywa grzewcza została bez zmian na 7,5 czyli 36 stopni przy 0 na zewnątrz. Temp min i max są ustawione na odpowiednio 20 i 50 stopni.

    Co do rzeczonej zwory, która "blokuje" BeSMARTa, w instrukcji są rysunki schematyczne połączeń elektrycznych, ale nic takiego tam nie znalazłem. Pieca otwierać nie zamierzam, w przyszłym tygodniu ma przyjechać serwis. Patrząc na poprzednie fuckupy zakładam, że coś jest źle podłączone. Nie zdziwiłbym się też, gdyby pompa obiegowa była źle ustawiona (w sensie tego guzika i LEDów na niej). A na razie piecyk pracuje według własnej krzywej i pogodówki, a BeSMART robi tylko za termostat włącz/wyłącz.

    0
  • #29 11 Lut 2019 23:55
    sagemini
    Poziom 11  

    Panowie, udało się Wam ogarnąć logikę działania tego kotła?. Pytam całkowice serio bo prawdę powiedziawszy kiedy już myślałem, że zacząłem w pewien sposób kontrolować pracę kotła to w minioną sobotę udało mi się w końcu spiąć wszelkie sterowniki, automatykę i siłowniki na rozdzielaczach w jeden działąjący system i niestety zaczęło się od nowa.
    Po pierwsze w mojej konfguracji mam zarówno sterowniki bezprzewodowe Bismart jak i 4 szt. sterowników przewodowych Alpha 7D. Niestety to co od razu rzuca się w oczy to fakt, że sterowniki przewodowe Alpha 7D nie są w stanie odpalić palnika w kotle. Jeżeli temperatura w pomieszczeniu kontrolowanym przez któryś z nich spadnie poniżej zadanej temperatury (z uwzględnieniem histerezy) to na kontle włącza się jedynie pompa obiegowa i dmuchawa. Palnik niestety nie odpala. Dzieje się to dopiero wówczas gdy któryś z Bismartów to wymusi.

    Kolejna rzecz to temperatura zasilania CO. Z pewnych względów przez większość czasu nie mogę sobie pozwolić aby temperatura zasilania przekraczała 38 stopni. Z poziomu kotła jestem w stanie ustawić aby temperatura zasilania nie przekraczała 40 stopni. Bismart daje tu więcej możliwości i dzięki niemu byłem w stanie ustawić sobie tu nawet 35 stopni a nawet mniej. Kocioł wtedy honorował te ustawienia i wszystko było OK ale tylko do soboty kiedy to w układzie pojawiły się dodatkowe bismarty i sterowniki przewodowe. Teraz gdy konfiguracja składa się z 4 bismartów i 4 sterowników przewodowych Alpha 7D, tempratury żyją własnym życiem. Pomimo ograniczenia max. temperatury zasilania na każdym z bismartów (Alpha 7D nie daje takiej możliwości) kocioł zazwyczaj ustawia sobie temperatury wyższe niż założone. Nie potrafie zrozumieć dlaczego tak się dzieje i prawdę powiedziawszy strasznie mnie to irytuje.

    0
  • #30 17 Lut 2019 12:44
    spinex
    Poziom 13  

    Byc moze music wymusic inny tryb dzialania besmarta. Nie pamietam teraz jak to sie nazywa, ale chyba (on-off), zeby z tymi przewodowymi to sie nie klocilo.

    Temperatura na kotle to:
    1/ ustawienia w menu serwisowym kotla
    2/ krzywa grzewcza

    0