Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
EuroPol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik Karcher K5.80 - sposób podłączenia silnika (buczy, nie obraca się)

Ryszard_JK 30 Paź 2013 23:14 5529 4
  • #1 30 Paź 2013 23:14
    Ryszard_JK
    Poziom 8  

    Jak podłączyć silnik myjki?

    Silnik myjki Karcher K5.80 (2,1 kW) ma 4 wyprowadzenia: dwa przewody brązowe, czerwony i czarny. Zmierzona omomierzem rezystancja pomiędzy przewodami brązowymi wynosi 0,3 Ω (zakładam, że są to wyprowadzenia z tego samego punktu uzwojeń), rezystancja pomiędzy każdą z pozostałych par wynosi 1,7 do 1,9 Ω, wyjąwszy parę czerwony-czarny, między którymi jest 2,8 Ω. Od żadnego z wyprowadzeń nie ma przebicia na obudowę silnika.
    Czy można założyć, że uzwojenia nie są uszkodzone?
    Według dostępnych mi schematów ten silnik ma dwa uzwojenia: główne i tzw. rozruchowe - zwane tak chyba niesłusznie, bo w układzie nie ma żadnego wyłącznika odśrodkowego.
    W szereg z jednym z tych dwóch uzwojeń należy włączyć kondensator 'energetyczny' 25 µF , 450V. (taki dostałem z tym silnikiem, ale próbowałem również inne, np. 30 µF) Niestety przy takim podłączeniu silnik nie działa (nie kręci się) tylko buczy.

    Czy ktoś może mi wyjaśnić 'was ist loos' oraz poradzić jak się uporać z tym problemem?

    Przy okazji: jaki powinien być kondensator przesuwający fazę do tego silnika? Chodzi mi o oznaczenie, wiadomo, że nie może to być np. elektrolit. Na YouTube widziałem film, na którym facet mówi o różnicy pomiędzy kondensatorami pracy i startowymi, spektakularnie niszczy kondensator opisany jako startowy (małe bum po podłączeniu takowego do sieci), ale nie wspomina jak można rozróżnić oba rodzaje.

    0 4
  • EuroPro
  • #2 11 Lis 2013 23:04
    Gmedza
    Poziom 15  

    Kolego prawdopodobnie uszkodzone uzwojenia. Suma oporów się nie zgadza. Silnik masz dwufazowy - praca oraz druga faza z przesunięcia uzyskana przez kondensator. Powinny być dwa oddzielne uzwojenia. Bez kondensatora nie ruszy. Jak dałeś 30 uF to powinien ruszyć. Raczej jest uszkodzony. Da się rozebrac?

    1
  • EuroPro
  • #3 22 Lis 2013 22:45
    Ryszard_JK
    Poziom 8  

    Dziękuję za odpowiedź. Z powodów niezależnych ode mnie byłem dłuższy czas off line, przepraszam. Ad rem: silnik rzeczywiście może mieć uszkodzone uzwojenia, problem z nim pojawił się, gdy z jego osi spadł wentylator chłodzący, więc zapewne doszło do przegrzania uzwojeń, ale JAK są uszkodzone, skoro nie ma przebić? Jest już częściowo rozebrany, tj. stojan z uzwojeniami jest nadal w aluminiowym korpusie z żeberkami. Nie mam go czym wyciągnąć (nie mam odpowiedniego ściągacza) i boję się jeszcze bardziej go uszkodzić. Uzwojenia z jednej strony są widoczne, nie widać żadnych przebarwień lakieru izolacji ani oplotów. Niezgodności w pomiarach rezystancji kładłem na karb niedokładności pomiaru takich małych oporów moim starym Fluke 75.

    A więc co? Jednak złom? Trochę szkoda mi go tak po prostu wyrzucić...

    Pozdrawiam!

    -1
  • #4 07 Gru 2013 10:25
    Gmedza
    Poziom 15  

    Przebicia między uzwojeniami często są zupełnie niewidoczne. Dopiero wycinając uzwojenia można znaleźć miejsce uszkodzenia. Silnik na złom lub do naprawy.

    0
  • #5 07 Gru 2013 13:02
    Ryszard_JK
    Poziom 8  

    Bardzo dziękuję kol. Gmedza za pomoc i zamykam temat. Ha, trudno...

    0