Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Brava 1.2 16v 2001r klima - Alternator - brak/słabe ładowanie

konradsan 02 Nov 2013 19:28 5142 25
Bosch
  • #1
    konradsan
    Level 10  
    Witam szanownych forumowiczów,

    Mam problem z moim Fiatem Brava 1.2 16v z klimatyzacją.

    Na początku opisze problem:
    Podczas stania w korku zauważyłem że czasie dodawania gazu światła świecą jaśniej, tak samo deska rozdzielcza. Samochód zaczął się dusić na wolnych obrotach. Wyłączyłem wszystkie odbiorniki, jakimś cudem dojechałem do mieszkania. Niestety samochód już nie zapalił, wszystkie zegary się zresetował - padł akumulator.
    Wymieniłem akumulator na nowy, 50A (stary i tak miał 4 lata i nadawał się do zmiany). Samochód zapalił idealnie, ładowanie bez odbiorników około 14v.

    Po przejechaniu około 5 kilometrów, samochód przestał palić na 3 cylinder. Wymieniłem świece i przewody - dalej nie palił na 3 cylinder. Wymieniłem cewkę - auto zaczęło palić na wszystkie 4 cylindry.

    Niestety, pojawił się większy problem z ładowaniem. Bez włączonych odbiorników, na biegu jałowym ładowanie wynosiło około 13.5v. Po włączeniu świateł nagle spada do 12.4v. Wystarczy tylko wcisnąć stop i spada o około 1v. Natomiast jeśli dodam tylko trochę gazu, ładowanie wzrasta do około 13.5v z włączonymi odbiornikami.

    Wymieniłem elektro-regulator razem ze szczotkami - taka sama sytuacja.
    Przelutowałem diody - ta sama sytuacja. Brak ładowania przy włączonych odbiornikach.
    Pasek klinowy na pewno się nie ślizga.

    Myślicie że to problem z alternatorem?

    Samochód:
    Fiat Brava 1.2 16v 80KM klimatyzacja 2001r.
    - Alternator Magneti Marelli,
    - nowy elektro-regulator,
    - przelutowane diody,
    - nowe przewody zapłonowe Magneti Marelli,
    - nowe świece Bosch,
    - nowa cewka zapłonowa Bosch,
    - nowy akumulator 50A,
    - nowy pasek klinowy,
    - wyczyszczona masa i klemy.
  • Bosch
  • #2
    nikusert
    Level 40  
    Witam
    Gdzie robiłeś pomiar napięcia,zrób pomiar na alternatorze i akumulatorze(może być spadek napięcia na instalacji),pasek nie ślizga?.
  • Bosch
  • #3
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    nikusert wrote:
    Gdzie robiłeś pomiar napięcia,zrób pomiar na alternatorze i akumulatorze(może być spadek napięcia na instalacji),pasek nie ślizga?.

    Właśnie pomierz jw.
    Na biegu jałowy alternator ma ok 40% wydajności znamionowej wiec jest normalne że jak wszystko włączysz na wolnych obrotach to bilans prądowy jest ujemny.
  • #4
    konradsan
    Level 10  
    Pomiar robiłem na klemach akumulatora i na alternatorze.
    Różnica pomiędzy nimi +- 0.1V.

    Bieg jałowy bez obciążenia - około 13.5V
    Bieg jałowy z obciążeniem - około 12.4V

    Obroty powyżej 1500 bez obciążenia - około 13.5V
    Obroty powyżej 1500 z obciążeniem - około 13.5V

    Pasek klinowy nie śliga się na pewno. Dla pewności dziś założyłem zupełnie nowy.
  • #5
    majsster
    Level 22  
    Koło alternatora sztywne czy ze sprzęgłem ?
  • #7
    konradsan
    Level 10  
    Wydaje mi się że bez sprzęgła. Kręci się swobodnie w dwóch kierunkach.
  • #8
    majsster
    Level 22  
    zablokuj wałek alternatora z tyłu śrubokrętem o wiatrak tylko ostrożnie żeby nie uszkodzić i sprawdź czy koło pasowe będzie się kręcić ( sprawdź oczywiście to ręką )
  • #9
    brawoleon
    Level 12  
    Z moich danych to te silniki nie mają sprzęgieł na alternatorach
  • #10
    nikusert
    Level 40  
    Coś słabe to ładowanie,zrobiłbym tak jak podaje kolega Strumien swiadomosci ,czyli wyjęcie i sprawdzenie.
  • #11
    konradsan
    Level 10  
    Prawdopodobnie i tak skończy się na wymianie.

    Jak najlepiej sprawdzić alternator?

    Myślicie że może być jakieś zwarcie w instalacja?

    Sprawdziłem wszystkie bezpieczniki, odpiąłem wszystkie możliwe odbiorniki - taka sama sytuacja.
  • #12
    nikusert
    Level 40  
    Zwarcie w instalacji odpada,jedynie zostaje wyjęcie alternatora ,rozebranie go i sprawdzenie stojana i oczywiście mostka prostowniczego.
  • #13
    konradsan
    Level 10  
    Alternator wymontowany i sprawdzony przez elektryka.

    Mówi że jest ok i powinien ładować.

    Niestety problem nadal ten sam.

    Brakuje już pomysłów :P
  • #14
    LoLek85
    Level 28  
    Sprawdził go i "powinien ładować", czy jest tego pewny?
  • #15
    konradsan
    Level 10  
    Sprawdził diody i są ok. Nowy elektro-regulator. Powiedział że ładuje.

    Co ciekawe zauważyłem że na zimnym silniku jest 14.2V. Spada ładowanie jak złapie trochę temperatury.
  • #16
    LoLek85
    Level 28  
    Oglądał w ogóle uzwojenia stojanu? Podrzuć jakiś inny akumulator na chwilę a jak to nie pomoże to chociaż na chwilę altek, rozwieje to wszelkie wątpliwości.

    P.S. Coś mi się podejrzany wydaje ten elektryk...
  • #17
    konradsan
    Level 10  
    Akumulator zupełnie nowy - ma 4 dni.

    Chyba kupie nowy alternator. Nie będę się mocował ze starym.
    Chciałbym się tylko upewnić że to na pewno on, zanim wydam 400 zł :P


    ---------------------


    Rozmawiałem jeszcze raz z mechanikiem. Diody, uzwojenie i regulator są ok.
    Elektryk powiedział, że to ciekawa sprawa bo nie ma diod wzbudzania. Do alternatora idzie też cieńszy, przykręcany kluczem 8 przewód, po odłączeniu którego przestaje świecić kontrolka akumulatora, natomiast dalej jest takie same słabe ładowanie.

    Generalnie kontrolka w ogóle nie świeci podczas pracy, tylko po przekręcaniu zapłonu. Po zapaleniu silnika gaśnie.

    Zasugerował, że to może być coś z komputerem.
  • #18
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    konradsan wrote:
    Elektryk powiedział, że to ciekawa sprawa bo nie ma diod wzbudzania. Do alternatora idzie też cieńszy, przykręcany kluczem 8 przewód, po odłączeniu którego przestaje świecić kontrolka akumulatora, natomiast dalej jest takie same słabe ładowanie

    Większość nowych alternatorów nie ma diod wzbudzenia bo i po co.
    Regulator zasilany jest z głównego przewodu zasilającego a jak dostanie sygnał z kontrolki to wtedy włącza wzbudzenie.
    Kontrolka idzie prosto na licznik.
  • #19
    konradsan
    Level 10  
    Więc co koledzy polecacie? Wymienić jeszcze raz elektro-regulator licząc że nowy jest wadliwy/zły, czy kupić nowy alternator?
  • #20
    nikusert
    Level 40  
    Twój fachowiec sprawdzał diody ,wymienił regulator napięcia ,a sprawdził wirnik ?
  • #21
    konradsan
    Level 10  
    Poproszę żeby sprawdził jutro wirnik. Mam nadzieje że to alternator...
  • #22
    nikusert
    Level 40  
    Alternator nie jest skomplikowanym urządzeniem, by stwierdzić co mu dolega ,zwłaszcza z fiata.
  • #23
    nikusert
    Level 40  
    Alternator nie jest skomplikowanym urządzeniem, by stwierdzić co mu dolega ,zwłaszcza z fiata.
  • #24
    konradsan
    Level 10  
    Niby alternator sprawdzony ale nie ładuje jak powinien.

    Postanowiłem wymienić na nowy. Dam znać czy zadziałało.

    Pozdrawiam
  • #25
    andrzej163
    Level 2  
    Miałem problem z ładowaniem.Nawet roczny aku reklamowałem 😉.Okazało się ( banalna sprawa) Rozkręciłem przewód masowy od aku do karoserii( w dwóch punktach) i od silnika( przy skrzyni bieg).Wyczyściłem styk i z ładowania 13.6v uzyslałem 14.15v.Należy najpierw sprawdzić wartość napięcia ładowania bezpośrednio z alternatora( niestety od spodu, z kanału).Ja na aku miałem 13.6v a z alternatora 14.3v.Duży spadek na przewodzie masowym!Po oczyszczeniu styku jest OK😉Oczy wiście można w ten sposób sprawdzić też przewód plusowy.
  • #26
    nikusert
    Level 40  
    Ameryki nie odkryłeś,zawsze przy słabym ładowaniu sprawdza ładowanie na samym alternatorze.Gdy mamy znaczną różnicę alternator -akumulator ,przystępujemy do sprawdzenia masy i przewodu zasilającego alternator.Ważne że jednak jest to że prawidłowo doszedłeś do problemu, zamiast wymieniać alternator.