Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Arrow Multisolution Day
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomiar temperatur przy robieniu BGA

daro19862 25 Sty 2014 23:31 29499 186
  • #121 25 Sty 2014 23:31
    aksel_pl
    Poziom 25  

    Future bardzo agresywny i mocno dymi lepszy AIM

  • Arrow Multisolution Day
  • #122 26 Sty 2014 03:37
    daro19862
    Poziom 25  

    Zrobię kilka reflow i spróbuję rebalingu, na razie brakuje mi jeszcze kulek i sit.

  • #123 28 Sty 2014 08:12
    aksel_pl
    Poziom 25  

    U mnie skończyło się na zakupie Hontona HT392 za uwaga... łącznie 2700zł z UK!!
    Maszyna jak marzenie, jedna z najpopularniej wybieranych maszyn do BGA. W Polsce pewnie by z 6-7tys kosztowała :)

  • #124 28 Sty 2014 12:42
    daro19862
    Poziom 25  

    Żebym zajmował się tym na co dzień lub miał bym jakiś serwis to zapewne też bym se kupił taką maszynę.

  • #125 29 Sty 2014 01:17
    aksel_pl
    Poziom 25  

    Ja kupiłem do serwisu takze zupełnie inne przeznaczenie.
    Wcześniej sie zastanawiałem też nad tym co Ty kupiłeś i byłem juz prawie zdecydowany, ale stwierdziłem że muszę trochę więcej zainwestować.

  • #126 31 Sty 2014 10:59
    daro19862
    Poziom 25  

    Mam problem z czyszczeniem starego spoiwa.

    Przyszedł komplet grotów i na pierwszy rzut oka wyglądały na niezłe, końcówki grota są pokryte czymś srebrnym nie wiem czy to srebro ale cyna ładnie przyklejała się do grota. Większe ilości cyny ściągałem z układu bez plecionki. Gdy z grubsza oczyściłem układ z cyny to użyłem plecionki chemtronics ale po chwili końcówka grotu zrobiła się czarna i cyna nie chciała już do niego przywierać. Po ok. 20 min grzania grotu o temp. 330 stopni (taka była na wyświetlaczu) grot nadaje się do kosza.Efektem tego były 3 puste zerwane pady.

    Nie miałem takiego dużego grotu do plecionki chemtronics więc użyłem starego grotu i starej plecionki o szerokości 1mm tak przynajmniej piszę na opakowaniu ale jest jak by szersza. Układa wyczyściłem bez problemu temp. była ustawiona na 330 stopni, żaden padł się nie zerwał.

    Grot którego użyłem ze starą plecionką dostałem kiedyś od kolegi, ma on posrebrzaną końcówkę używam go już kilka miesięcy i cyna dalej przykleja się do srebrnej końcówki grota.

    Sam już nie wiem jaki grot mam kupić żeby było dobrze, trochę poczytałem na necie i wyczytałem że orginalne groty HAKKO są dobre i mogą pasować do mojej lutownicy tylko problem jest z kupnem takiego grotu, znalazłem tylko na allegro ale to chyba podróby po piszę że groty są chińskie.

  • Arrow Multisolution Day
  • #128 31 Sty 2014 12:19
    aksel_pl
    Poziom 25  

    Dokładnie do czyszczenia używaj nasączonej gąbki, oraz przed każdym lutowaniem nałóż trochę cyny na grot i wyczyść w gąbkę dopiero potem przystępuj do lutowania.

  • #129 31 Sty 2014 20:47
    daro19862
    Poziom 25  

    Żadna gąbka nie pomoże mi w wyczyszczeniu tego grota, myślę ze tylko papierem ściernym da się to zeskrobać.

  • #130 31 Sty 2014 21:13
    snopa
    Poziom 13  

    daro19862 napisał:
    Żadna gąbka nie pomoże mi w wyczyszczeniu tego grota, myślę ze tylko papierem ściernym da się to zeskrobać.


    Papier ścierny zniszczy grot. Ostatnio w przypadku grotu z którego nie mogliśmy usunąć nalotu a próbowaliśmy czyścić gąbką, wiórkami i przy użyciu topnika do lutowania. Użyliśmy topnika wysokoaktywnego konkretnie TS8, choć pewnie mógł by być inny. Nalot zszedł w całości po dwukrotnym naniesieniu topnika na nagrzany grot i wytarciu w wilgotną gąbkę.

  • #131 01 Lut 2014 02:10
    daro19862
    Poziom 25  

    A ta gąbka to ma być taka z łazienki polana wodą?

  • #134 01 Lut 2014 12:00
    daro19862
    Poziom 25  

    Nie znam za bardzo angielskiego i nie wiem dalej co to za gąbka, czy musi być jakaś specjalna czy może być gąbka do mycia skóry.
    Ale i tak myślę że to nic nie da, do tej pory używałem dostarczonej wraz z lutownicą kawałka ( nie wiem czy to jakieś drewno czy co) czegoś tam do grotu którego dostałem od kolegi i było dobrze. A te groty kupione za 5zł/szt to one po jednym wickowaniu robią się czarne, domyślam się że przez to ze cała cyna z grota wchodzi w plecionkę i grot jest nie osłonięty cyną i się utlenia czy jakoś tak.

  • #136 01 Lut 2014 12:20
    aksel_pl
    Poziom 25  

    Bosh... to "drewno" masz polać wodą wtedy zrobi się miękkie!

  • #137 12 Lut 2014 16:00
    daro19862
    Poziom 25  

    Mam jeszcze pytanie jakie rozmiary kulek idą pod układy:
    -Nvidia G88-630-A2
    -układ od karty graficznej VTX radeon 4850 HD 1Gb nie mogę odczytać oznaczeń na GPU
    -Xbox 360 płyta falcon od CPU,GPU,HANA i mostek.

    Czy jest jakaś stronka z rozmiarami kulek od danego układu?

  • #138 12 Lut 2014 16:46
    snopa
    Poziom 13  

    daro19862 napisał:
    Mam jeszcze pytanie jakie rozmiary kulek idą pod układy:
    -Nvidia G88-630-A2
    -układ od karty graficznej VTX radeon 4850 HD 1Gb nie mogę odczytać oznaczeń na GPU
    -Xbox 360 płyta falcon od CPU,GPU,HANA i mostek.

    Czy jest jakaś stronka z rozmiarami kulek od danego układu?


    -Nvidia G86-630-A2 ( nie ma układu G88-630-A2 ) - 0,5mm
    - Xbox 360 gpu, cup, hana, csp - 0,6mm

    ogólnie rozmiary kulek powinny zostać podane na sicie do reballingu.

  • #139 12 Lut 2014 17:12
    daro19862
    Poziom 25  

    Pomyliłem się z tym G86.
    Sita będą uniwersalne tylko nie wiem czy będzie na nich napisany rozmiar kulek.
    Nie wiem jeszcze jak sprawdzić chip z VTX 4850 piszę na nim:
    ATI RADEON GRAPHICS
    0951
    diffused in taiwan
    made in taiwan
    N1k674.00
    Na samym dole napis jakiś zdarty i nie wiem co tam piszę.

  • #140 06 Maj 2014 22:19
    Zulek09
    Poziom 11  

    Witam. Czy ma ktoś z was jakieś doświadczenia ze stacją SCOTLE IR6000 V4? Ponieważ jestem zainteresowany jej kupnem a nie wiem jak się sprawuje.

  • #141 01 Cze 2014 13:58
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Ja na twoim miejscu zastanowił bym się do czego potrzebujesz, do jakich płyt i układów. IR 6000 nadaje się co najwyżej do małych laptopów, tabletów i kart graficznych Ja mam taka maszynkę zm-r6200. stosuje ją z powodzeniem do dużych płyt serwerowych jak i do telefonów komórkowych. Duża ilość profili umożliwia łatwe i szybkie wybranie parametrów wy lutowania, wygrzania, jak i tez wlutowania układów BGA różnej wielkości i grubości płyt. Przy procesach BGA należy pamiętać że płyty się różnią przewodnością cieplną, która spowodowana jest wielowarstwowością. Oznacza to że przy jednym typowym układzie o rozmiarach np: 37*37 zastosujemy temp max 220'C i czasie 3minut powolnego narastania temperatury, będzie ona mniej więcej równomierna a przy innej płycie np: 4 warstwowej już nie. Więc mamy 2 możliwości albo zwiększamy temperaturę zachowując czas albo wydłużamy czas zachowując temperaturę. Jest jeszcze 3 możliwość, a mianowicie modyfikujemy czas i temperaturę, jednak przy maszynach które nie mają profili każdy proces będzie musiał być ściśle nadzorowany itd. Należy też pamiętać że najczęściej jedna środkowa warstwa to jedna wielka ścieżka masy która służy jako ekran rozdzielający górną i dolna część płyty. Należy też pamiętać o podstawkach pod płyty w jej środkowej części, a zapobiegającej nadmiernemu wginaniu się płyty a tym samym uszkodzeniu delikatnych ścieżek i innym naprężeniom.
    Co do kulek to nie ważne czy płyta jest lutowana stopem bezołowiowym czy nie, zalecam stosowanie ołowiowych. Unia nie do końca wie co robi a na stopach bezołowiowych nie jeden się już przejechał. Akurat stopy cyny z ołowiem niczym zastąpić się nie da z powodu jej szczególnej właściwości. A według mojej i wielu z was opini, stopy bezołowiowe to gluty. przecież tym zwykłej czystej miedzi nie idzie porządnie polutować a co dopiero stawiać BGA. Przy zakupie układów które maja fabrycznie postawione kulki szlag mnie trafia ponieważ do niczego się nie nadają. Trzeba je ściągnąć i postawić na ołowiowych. Stawianie układu kończy się 100% pewnością. Na bezołowiowych 50/50% kończy się uszkodzeniem układu lub samej płyty. Co innego jeśli kogoś stać na rengena do prześwietlania BGA to można przetestować jakość połączenia bez podpinania zasilania. Jednakże rośnie koszt usługi co dla wielu jest już nieopłacalny. Ale jak widać o to chodzi właśnie w UNI. Sprzęt ma działać i jak padnie to do kosza. Trzeba kupić nowy by napędzać gospodarkę. Błędne koło, wszak sprzęt według unijnych standardów ma działać go końca okresu gwarancji i naprawy mają stać się nieopłacalne.
    Co do topików to do wy lutowania można używać dowolnego w ramach oszczędności, natomiast do stawiania kulek oraz układu to polecam amtech.

  • #142 01 Cze 2014 22:18
    Zulek09
    Poziom 11  

    Jednak kupiłem SCOTLE IR-PRO-SC V4 właśnie z powodu znacznie większego podgrzewacza. Ale jeszcze nie miałem okazji jej wypróbować z powodu braku czasu, na codzień wykonuje inny zawód a naprawa sprzętu zajmuje się po pracy w ramach hobby. Ale korzystając z okazji zapytam czy któryś z Kolegów dysponuje jakimiś sprawdzonymi profilami do tej maszyny?

  • #143 06 Sie 2014 21:47
    daro19862
    Poziom 25  

    Z wylutem nie mam już problemów jak i z czyszczeniem układu ze starych kulek, natomiast cały czas mam problem z postawieniem kulek. Na 30 razy udało mi się raz postawić tak że brakowało jakieś 20 sztuk kulek. Do stawiania używam standartowego zestawu sit, fluxa Amtech, kulek ołowianych oraz trzymaka takiego:
    Pomiar temperatur przy robieniu BGA

    Problem polega na tym że sito się wygina i kulki wchodzą pod nie, może żeby zamiast 2 zaczepów były 4 to by się nie wyginało.

    Pewnie najlepszym rozwiązaniem był by taki stolik oraz sita do niego
    Pomiar temperatur przy robieniu BGA
    Cały zestaw jest drogi dlatego kupiłem taki zestaw co mam i myślałem że coś na nim zdziałam ale jednak się myliłem.

    Na jednym z filmików widziałem jak sito na krawędziach jest przyklejone do układu na taśmę aluminiową, próbowałem tak robić z kaptontape bo aluminiowej taśmy nie mam i nic nie wyszło na kaptontape jest jakiś słaby klej i się odkleja podczas grzania.

    Tak sobie myślę jak samemu zrobić w prosty sposób taki trzymak żeby było dobrze i nic mi do głowy nie przychodzi.

    Czytałem że niektóre osoby nie używają hot air do stawania kulek tylko podgrzewacza, kładą chip na aluminiową płytkę i całość na grzałkę w podgrzewaczu ( na chipie sito z kulkami). Czy ktoś z was tak robił i czy ta metoda nie uszkadza chipa?

  • #144 06 Sie 2014 22:21
    Zulek09
    Poziom 11  

    A czy sita które posiadasz są do bezpośredniego grzania? Na jakim sprzęcie pracujesz?

  • #145 06 Sie 2014 23:23
    McMarycha
    Poziom 30  

    Sita pewnie są do bezpośredniego grzania, ale daro pewnie za szybko grzeje i za wysoką temperaturą, sita trzeba rozgrzewać najpierw w ok 100 stopniach, a potem zwiększać.

  • #146 06 Sie 2014 23:39
    daro19862
    Poziom 25  

    Zulek09 napisał:
    A czy sita które posiadasz są do bezpośredniego grzania? Na jakim sprzęcie pracujesz?

    Hotair Wep 872D
    Prehater Puhui T-8280

    Sita z ebaya w opisie aukcji pisało "These stencils were made by high quality steel , can be heated directely by the hot air gun , it is easy and quickly for reballing the BGA IC."


    McMarycha napisał:
    Sita pewnie są do bezpośredniego grzania, ale daro pewnie za szybko grzeje i za wysoką temperaturą, sita trzeba rozgrzewać najpierw w ok 100 stopniach, a potem zwiększać.


    Może i grzeje za szybko bo ustawiam od razu 300 stopni.
    Jak mam robić ?
    Nastawić 100 stopni i grzać przez ile?
    Potem ile stopni?

  • #147 06 Sie 2014 23:57
    Zulek09
    Poziom 11  

    Problemem może być nie równe nagrzewanie się sita co prowadzi do jego odkształcenia. A co do temperatury to moim zdaniem jest trochę wysoka i może spowodować uszkodzenie układu, ale ja też jestem amatorem i mogę się mylic. A próbowałeś ściągnąć sito przed grzaniem?

  • #148 07 Sie 2014 00:13
    daro19862
    Poziom 25  

    Próbowałem zdjąć sito przed grzaniem i kulki latały po układzie w momencie roztopienia fluxu.

  • #149 07 Sie 2014 00:21
    Zulek09
    Poziom 11  

    Czytałem otakim zjawisku, powodem może być zbyt słaba lepkość flux bądź też jego za duża ilość, oraz zbyt wysoka moc wydmuchu hota.

  • #150 07 Sie 2014 10:01
    tomiok
    Poziom 33  

    daro19862 napisał:
    Z wylutem nie mam już problemów jak i z czyszczeniem układu ze starych kulek...

    No to postępy są ;)

    daro19862 napisał:
    ... natomiast cały czas mam problem z postawieniem kulek. ...


    No cóż to ta trudniejsza część ;)

    daro19862 napisał:

    Problem polega na tym że sito się wygina i kulki wchodzą pod nie, może żeby zamiast 2 zaczepów były 4 to by się nie wyginało.


    Raczej kiepskiej jakości sita.
    Raz wygięte, nie dadzą się już dobrze "wyprostować".

    daro19862 napisał:

    ...Pewnie najlepszym rozwiązaniem był by taki stolik oraz sita do niego ....


    Zdania są podzielone.
    Jedni wolą na stoliku, inni na sitach do grzania bezpośredniego, bo jest szybciej, ale wymaga więcej doświadczenia .

    Na pewno przy takim "stoliku" znika problem z temperaturą działającą na sita.

    daro19862 napisał:

    ...
    Na jednym z filmików widziałem jak sito na krawędziach jest przyklejone do układu na taśmę aluminiową, próbowałem tak robić z kaptontape bo aluminiowej taśmy nie mam i nic nie wyszło na kaptontape jest jakiś słaby klej i się odkleja podczas grzania.

    Taśma aluminiowa trzyma zdecydowanie lepiej, ale zostaje po niej więcej kleju, co oznacza więcej czyszczenia.
    Jak widać wszystko ma swoje plusy i minusy.


    daro19862 napisał:

    Tak sobie myślę jak samemu zrobić w prosty sposób taki trzymak żeby było dobrze i nic mi do głowy nie przychodzi.

    Ja myślę że problem są sita, bądź ich złe grzanie.

    daro19862 napisał:

    Czytałem że niektóre osoby nie używają hot air do stawania kulek tylko podgrzewacza, kładą chip na aluminiową płytkę i całość na grzałkę w podgrzewaczu ( na chipie sito z kulkami). Czy ktoś z was tak robił i czy ta metoda nie uszkadza chipa?

    Do tego służą tzw. piece BGA.
    Coś w tym stylu:
    http://www.renex.com.pl/pokaz_produkt.php?id=2738

    Posiadają specjalną komorę, która zapewnia i kontroluje odpowiednią temperaturę + posiadają cyrkulację powietrza.

    Można w nich postawić kulki na układzie BGA.

    Ale bywa pomocny do rzeczy o których się zapomina, i rzadko o tym mówi.
    Mianowicie układ przed wlutem, powinno się wygrzewać 24 godz. w temp. 100 stopni C .
    Szczególnie kupionych z magazynów.
    Jak spuchnie układ za kilkaset złotych, to docenimy to urządzenie.

    Mało kto stosuje bo to kolejne koszty, a później się zastanawia dlaczego układ spuchł.
    Oczywiście nie jest to jedyny powód, dla którego układ nam może paść.

    Zamiast takich drogich piecyków, niektórzy stosują własne tzw patenty ;-)
    O ich skuteczności ciężko na odległość się wypowiedzieć.
    Powinny mieć możliwość precyzyjnego sterowania temperaturą, i najlepiej cyrkulację powietrza, aby zapewnić równomierny rozkład temperatury.

    daro19862 napisał:
    Próbowałem zdjąć sito przed grzaniem i kulki latały po układzie w momencie roztopienia fluxu.


    Wydaje mi się że kolega daje zdecydowanie za dużo fluxu, siła nadmuchu jak wspomniane było nie za duża.