Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa wzmacniacza dla początkującego. Jaki TDA na 2x20-25W?

kuba6969 03 Nov 2013 08:36 4875 30
e-mierniki
  • #1
    kuba6969
    Level 8  
    Witam. Chciałbym zbudować wzmacniacz na jakimś układzie (np TDA) na transformatorze od amatora 2 (25V przed wyprostowaniem, 70W mocy)
    Moc jaka mnie interesuje to 2x20-25W RMS przy 8Ohm czyli klasyczne stereo (głośniki w dwudrożnej kolumnie, obydwa po 8Ohm, funkcję zwrotnicy pełni kondensator 4,7uF, moc max 1 kolumny 170w, moc nominalna(RMS) 75 W RMS niskotonowy + 10 W RMS wysokotonowy, ale nie o to mi chodzi w temacie, tematem jest wzmacniacz), z tego wnioskując nie wiem do końca jaka impedancja by się przydała, ale myślę że lepiej, jak zbuduję 8ohm.

    Do wzmacniacza chciałbym jeszcze mieć potencjometr głośności.
    Kolejnym problemem jest wybór tranzystora. Jaki byłby dla mnie najlepszy i w miarę prosty do zlutowania? Lepiej pojedyncza kość czy 2 osobno? Myślałem nad pojedynczą, z racji że transformator jest "pojedynczy".
    Na dzień dzisiejszy umiem lutować płytki, rozróżniam podstawowe elementy w elektronice, więc w grę wchodzi gotowy schemacik.

    Moderated By Futrzaczek:

    3.1.17. Zabronione jest publikowanie wpisów obniżających ogólny poziom dyskusji, wynikających z lenistwa lub zawierających roszczeniowy charakter wypowiedzi.

  • e-mierniki
  • #2
    jacekko0
    Level 31  
    Proponuję wykonanie z zestawu do samodzielnego wykonania (kit) np. AVT1597, moc wyjściowa 14-35W (w zależności od zastosowanego układu scalonego) serii TDA20XX zawierający niewielką ilość elementów.
  • #3
    kuba6969
    Level 8  
    wnioskując po linku do wzmacniacza na TDA 2040 chcesz mi zaproponować wzmacniacz 4 Ohm, tak? Jak to się ma do impedancji moich głośników?

    co mam zrobić w przypadku gdzy mój transformator ma 25v przed wyprostowaniem?
    Pytam dlatego że układy mogą mieć podłączone max 18v.
  • #4
    Tomq
    Level 38  
    Quote:
    wnioskując po linku do wzmacniacza na TDA 2040 chcesz mi zaproponować wzmacniacz 4 Ohm, tak? Jak to się ma do impedancji moich głośników?


    Lepiej żeby wzmacniacz obsługiwał niższą impedancję, bo wtedy z wyższą sobie na pewno poradzi. Sytuacja odwrotna jest niekorzystna - podłączając głośniki o niższej impedancji niż obsługuje wzmacniacz narażasz go na spalenie. Im niższa impedancja, tym bliżej zwarcia - to chyba logiczne.
    Nie można powiedzieć, że "wzmacniacz ma 4 ohm". Należy powiedzieć "można do niego podłączyć 4 ohm głośnik".

    Impedancja (wyjściowa) wzmacniacza jest powiązana z jego wewnętrzną budową i częściej jest określana jako damping factor - nie zaprzątaj sobie tym głowy.


    Quote:
    co mam zrobić w przypadku gdzy mój transformator ma 25v przed wyprostowaniem? Pytam dlatego że układy mogą mieć podłączone max 18v.

    Użyć innego transformatora. 25V zmiennego po wyprostowaniu da ~35V stałego. To zdecydowanie za dużo jak na ten układ.




    Quote:
    Kolejnym problemem jest wybór tranzystora.

    Zapewne miałeś na myśli wybór układu scalonego. Nie mieszaj pojęć.

    Quote:
    Lepiej pojedyncza kość czy 2 osobno? Myślałem nad pojedynczą, z racji że transformator jest "pojedynczy".

    Ilość transformatorów nie ma nic do rzeczy. Wzmacniacz do zasilacza podłączasz równolegle.
  • #5
    jacekko0
    Level 31  
    Wg. noty katalogowej to układy serii TDA20xx mogą być obciążane zarówno 4Ω jak i 8Ω oraz zasilane pojedynczym napięciem w zależności od układu do nawet 40V więc TDA2040 lub TDA2050 się nadaje.Link
  • e-mierniki
  • #6
    kuba6969
    Level 8  
    Zainteresowałem się układzikiem avt 744 http://www.nowyelektronik.pl/searchsklep.php?mode=opis&nr=76475
    Jego zaletami jest między innymi to, że składa się chyba z 5ciu elementów i że nie musze robić dwóch takich układów, bo wymieniony wyżej ma 2x22w.
    Niestety miejąc ten transformator nie mogę sobie na niego pozwolić.

    Przypatrując się wzmacniaczowi na tda 2040 od razu zobaczyłem, żę jest on tylko na jeden kanał = muszę zbudować dwa układziki. Czy mój transformator uciągnie 2 takie układy? Podłączając taki układ zasilanie łączyć równolegle, tak? (wnioskuję po tym że łącząc równolegle napięcie się nie zmienia).
  • #7
    Tomq
    Level 38  
    Zainteresowałem się układzikiem avt 744 http://www.nowyelektronik.pl/searchsklep.php?mode=opis&nr=76475
    Jego zaletami jest między innymi to, że składa się chyba z 5ciu elementów i że nie musze robić dwóch takich układów, bo wymieniony wyżej ma 2x22w.
    Quote:
    Niestety miejąc ten transformator nie mogę sobie na niego pozwolić.

    A nie masz jakiegoś wydajenego zasilacza wtyczkowego o napięciu <18VDC? Np od starej drukarki czy coś w tym stylu? Do tego układu wystarczy pojedyncze napięcie zasilania.

    Quote:

    Przypatrując się wzmacniaczowi na tda 2040 od razu zobaczyłem, żę jest on tylko na jeden kanał = muszę zbudować dwa układziki. Czy mój transformator uciągnie 2 takie układy? Podłączając taki układ zasilanie łączyć równolegle, tak? (wnioskuję po tym że łącząc równolegle napięcie się nie zmienia).

    Zwykle tak jest, że scalone wzmacniacze to układy mono, czyli na jeden kanał. Podłącza się je równolegle do zasilania. Transformator sobie poradzi. Pamiętaj tylko, żeby użyć jednego z uzwojeń.


    Niemniej radziłbym zacząć od czegoś prostszego, jak ten 1554 i pomyśleć nad jakimś niższym zasilaniem (będzie bezpieczniej), następny układ możesz zrobić już o większej mocy, idealny byłby lm3886 lub coś z tej rodziny.
  • #8
    kuba6969
    Level 8  
    Czyli nie mógł bym podłączyć np. lewy kanał na na pierwszy układzik(chodzi mi dalej o to tda 2040) a prawy kanał na drugi układzik?

    I drugie pytanie : czy moc tych TDA są podane w mocy RMS? Mam obawy czy wystarczy mi do tych kolumienek(przypominam 85W RMS)
  • #9
    Tomq
    Level 38  
    Quote:
    Czyli nie mógł bym podłączyć np. lewy kanał na na pierwszy układzik(chodzi mi dalej o to tda 2040) a prawy kanał na drugi układzik?

    Tak się właśnie robi. Do zasilacza podłączasz je równolegle.


    Quote:
    I drugie pytanie : czy moc tych TDA są podane w mocy RMS? Mam obawy czy wystarczy mi do tych kolumienek(przypominam 85W RMS)

    Moc "kolumieniek" oznacza moc maksymalna jaką mogą przyjąć bez spalenia się. jest to więc jakby górna granica. Nie oznacza ona więc sugerowanej mocy jaką należy dostarczyć.
  • #10
    kuba6969
    Level 8  
    Tomq wrote:
    Quote:
    Czyli nie mógł bym podłączyć np. lewy kanał na na pierwszy układzik(chodzi mi dalej o to tda 2040) a prawy kanał na drugi układzik?

    Tak się właśnie robi. Do zasilacza podłączasz je równolegle.


    Quote:
    I drugie pytanie : czy moc tych TDA są podane w mocy RMS? Mam obawy czy wystarczy mi do tych kolumienek(przypominam 85W RMS)

    Moc "kolumieniek" oznacza moc maksymalna jaką mogą przyjąć bez spalenia się. jest to więc jakby górna granica. Nie oznacza ona więc sugerowanej mocy jaką należy dostarczyć.

    sorki ale dalej nie wiem, może mi powiesz czy moc tych TDA są podane w siunus/nominał czy tam RMS czy jest to jednak moc max? ma to dla mnie duże znaczenie.
  • #11
    13adam13
    Level 29  
    Moc jest podana pewnie w RMS, więc trochę za mała moc wzmacniacza do twoich kolumn. :cry: :
    Ja osobiście zaproponowałbym np. TDA 7294, przy odpowiednim zasilaniu można wyciągnąć ok. 80W przy znikomych zniekształceniach.
    Wzmacniacz musisz czymś zasilić, a dla takiego wzmacniacza dwa kanały to jakieś trafo 250VA, co wiąże się z kosztami. :D Zostawiam do przemyślenia.
  • #12
    kuba6969
    Level 8  
    13adam13 wrote:
    Moc jest podana pewnie w RMS, więc trochę za mała moc wzmacniacza do twoich kolumn. :cry: :
    Ja osobiście zaproponowałbym np. TDA 7294, przy odpowiednim zasilaniu można wyciągnąć ok. 80W przy znikomych zniekształceniach.
    Wzmacniacz musisz czymś zasilić, a dla takiego wzmacniacza dwa kanały to jakieś trafo 250VA, co wiąże się z kosztami. :D Zostawiam do przemyślenia.


    Też myślałem nad 7294 i jak twierdzisz chyba tak zrobie, trafo widze na allegro znajde za około 50zł + koszty kostek i płytek , bo reszte elementów będę miał.

    Myślałem nad tymi 2x22, bo tata kiedyś miał UNITRĘ ZRK AT9100 to ona sobie radziła z mildtonami 120, stąd pomysł na taki słaby wzmacniacz.

    Narazie to co trzeba wiem, więc dzięki za odpowiedzi, jeśli coś będę potrzebował to się będę pytał w tym temacie.
  • #15
    kuba6969
    Level 8  
    kolumny to Głośniki DBS 20cm (c8004) Moc MAX: 150W, Moc RMS: 75W,SPL: 91dB, Impedancja : 8 Ohm, Pasmo przenoszenia: 40Hz - 5kHz, Magnes:24 Oz
    Głośniki wysokotonowy tej samej firmy Moc MAX:20W, Moc RMS:10w
    Teraz dodając moce RMS (10+75) wychodzi 85, dlatego mówie że 85W RMS
  • #16
    Tomq
    Level 38  
    Szczerze wątpię, że te kolumny wytrzymają te 75W.

    Dlaczego sumujesz moc? Idąc Twoim tokiem rozumowania, to gdy głośnik niskotonowy się przegrzewa, to oddaje nadmiar mocy do głośnika wysokotnowego. To byłby jakiś absurd.


    Moc zestawu głośnikowego wyznacza moc głośnika niskotonowowego w danej obudowie i ewentualnie filtracja tweetera (ale tylko w taki sposób, ze slabo filtrowany tweeter może obniżyć moc kolumny - zapewne tak jest w przypadku tych kolumienek (jedynie kondensator i to o stosunkowo dużej wartości przed głośnikiem wysokotnowym).

    Ale zostawmy już temat na boku, uznajmy, że na początek taki wzmacniacz wystarczy. Jeśli chcesz więcej mocy zainteresuj się układem lm3886 lub podobnymi - wzmacniacze na nich oparte są prostsze (potrzeba mniej elementów na płytkę)
  • #17
    kuba6969
    Level 8  
    Odgrzewam kotleta, bo chce aby wszystko było w jednym temacie, otóż mam juz prawie wszystko (brakuje mi tylko płytkek uniwersalnych, ale na dniach będa moje), kupione kostki to tda 2050 (AVT1597/3). Wyjąłem trafo z amatora i kondensator filtrujący, a więc patrzę za diodami prostowniczymi, a tu patrze - 8 diód (dlaczego nie 4?), jak narazie zrobiłem z tego 2 mostki prostownicze, ale chyba wystrczy tylko jeden(dlatego tu piszę), druga sprawa to kondensator filtrujący, jak dla mnie troche dziwny bo ma 5 nóżek,z których jedna od nowości w amatorze była wygięta, i nie wiem gdziepodłączyć minus, bo plus to będzie chyba na środku (patrzcie na foto), a trzecia sprawa to zakupione kondensatorki w sklepie do mojego zestawu które również są na foto, otóż nie ma na nich napisane gdzie jest minus(czy to czasem te co nie ma znaczenia, jak podpinać)?

    Budowa wzmacniacza dla początkującego. Jaki TDA na 2x20-25W? Budowa wzmacniacza dla początkującego. Jaki TDA na 2x20-25W? Budowa wzmacniacza dla początkującego. Jaki TDA na 2x20-25W?
  • #19
    kuba6969
    Level 8  
    Na kondensatorze filtrującym jest napisane że "minus na obudowie" ale widze, że wszystkie boczne nóżki są połączone ze sobą,
    a na płycie głównej amatora przylutowane były 2 z tych połączonych do 2 innych ścieżek i ten środkowy jeszcze do innej ścieżki, z tego zostaje jedna normalna nóżka ( z tych 3 połączonych) i ta wygięta, która również nigdzie nie była przylutowana.
  • #20
    kicajbas
    Level 32  
    Witam
    kuba6969 wrote:
    Na kondensatorze filtrującym jest napisane że "minus na obudowie" ale widze, że wszystkie boczne nóżki są połączone ze sobą,

    ... czyli nie kłamali.
    Wszystkie zewnętrzne nóżki są " minusem ". To że były lutowane do innych ścieżek świadczy tylko o tym, że na kondensatorze " spotykały" się ścieżki masowe układu. W.g mnie ten kondensator już swoje odsłużył i czeka na odpoczynek.
    Pojemność 2200u też nie powala, ale zrobisz jak uważasz.
    Pozdr.
  • #21
    kuba6969
    Level 8  
    Amator z nim służył do końca, zawsze moge zastosować 2 bo zaraz drugiego moge wylutować, bo mam 2 amatorki, których nie opłaca sie naprawiać, jeśli będzie dalej charakterystyczny brum to wtedy zakupie coś około 10 000 uF, myśle że wystarczy. Najwyżej jeszcze coś poszukam.
    Mam kolejne pytanie, bo na AVT1597/3 jest na płytce potencjometr, czy moge z niego zrezygnować, kosztem podwójnego potencjometra dla dwóch układów z sygnałem przed płytkami?

    EDIT:
    Żeby nie było że jestem gołosłowny załączam zdjęcia wszystkich rzeczy co mam i co dziś zrobiłem, a zrobiłem niedużo , bo tylko podłaczyłem wyłącznik przed transformatorem, dopiąłem kabel sieciowy, a z drugiej strony mostek prostowniczy a po nim kondensator, w razie czego jak pisałem dodam drugi, idzie też zobaczyć, że mam przy wyłączniku bezpiecznik :)

    Na innych zdjęciach widać zniszczoną obudowę amatora, którą chce zwężyć i zastosować jako obudowa na wzmacniacz, i resztę też zrobić w styl unitry.
    Mam tam też wskaźniki wysterowania i wskaźniki które pokazywały siłę fali(też z amatora, ale chyba nie będę ich stosował, chyba że osobno jakoś na innej kostce, bo z tego co wiem to wzmacniacz można uszkodzić.
    Jak widać mam też 3 radiatory, ale chyba zastsosuję te jeden większy, jeszcze najwyżej powiedzcie , jak jesteście innego zdania i czy powinienem zastosować pastę termoprzewodzącą?

    Potencjometr jaki zastosuję to suwak z gramofona bodajrze "Artur" również pochodzący od unitry :D jest on podwójny, to myślę, że zrobię go na 2 kanały od razu.
    Wyjścia (końcówki) jak widać będą również z unitry, dokładnie z amatora na stare chinche.
    reszta jak widać, kilka rezystorków i kondków dokupiłem, z resztą jak 2 tda, ale reszta pochodzi z odzysku.

    Jakieś sugestie?

    Budowa wzmacniacza dla początkującego. Jaki TDA na 2x20-25W? Budowa wzmacniacza dla początkującego. Jaki TDA na 2x20-25W? Budowa wzmacniacza dla początkującego. Jaki TDA na 2x20-25W? Budowa wzmacniacza dla początkującego. Jaki TDA na 2x20-25W?[/quote]
  • #22
    Tomq
    Level 38  
    Quote:
    jeśli będzie dalej charakterystyczny brum to wtedy zakupie coś około 10 000 uF, myśle że wystarczy. Najwyżej jeszcze coś poszukam.

    A teraz jest jakiś brum? Jest jakiś kondensator? Nie zawsze zwiększanie pojemności filtracyjnej przekłada się na zmniejszenie brumu, czasem problem leży gdzie indziej.


    Quote:
    Mam kolejne pytanie, bo na AVT1597/3 jest na płytce potencjometr, czy moge z niego zrezygnować, kosztem podwójnego potencjometra dla dwóch układów z sygnałem przed płytkami?

    Napisz jeszcze raz to zdanie, bo ciężko zrozumieć co miałeś na myśli.


    Kable idące od mostka prostowniczego powinno być jak najkrótsze i/lub o możliwie dużym przekroju. Rozładowany kondensator stanowi niemal zwarcie (tym "większe" im większa pojemność) i płynie do niego prąd udarowy o dużej wartości.
  • #23
    kuba6969
    Level 8  
    Tomq wrote:
    Cytat:
    Mam kolejne pytanie, bo na AVT1597/3 jest na płytce potencjometr, czy moge z niego zrezygnować, kosztem podwójnego potencjometra dla dwóch układów z sygnałem przed płytkami?

    Napisz jeszcze raz to zdanie, bo ciężko zrozumieć co miałeś na myśli.


    Chcę zastosowac jeden podwójny potencjometr na obydwa kanały a nie po jednym , jak jest na apikacji.


    Tomq wrote:
    A teraz jest jakiś brum?

    W tej chwili nie ma bo musze dopiero zlutować układ, właśnie dziś zakupiłem płytki uniwersalne :)

    Tomq wrote:
    Kable idące od mostka prostowniczego powinno być jak najkrótsze i/lub o możliwie dużym przekroju.


    znalazłem w miare grube kable, to je przylutowałem, oczywiście wg. twojej sugestii je postaram się skrócić.

    Tomq wrote:
    Rozładowany kondensator stanowi niemal zwarcie (tym "większe" im większa pojemność) i płynie do niego prąd udarowy o dużej wartości.

    Sugerujesz, że źle przylutowałem kondensator, ze o zwarciu mówisz, czy to zwarcie jest niby poprzez za długie przewody od mostka?
  • #24
    Tomq
    Level 38  
    Quote:
    Chcę zastosowac jeden podwójny potencjometr na obydwa kanały a nie po jednym , jak jest na apikacji.

    Można, nie ma żadnych przeciwwskazań.


    Quote:
    Sugerujesz, że źle przylutowałem kondensator, ze o zwarciu mówisz, czy to zwarcie jest niby poprzez za długie przewody od mostka?

    Sugeruje, żeby poczytać o tym jak działa kondensator i mostek prostowniczy. Jak poczytasz to zrozumiesz, nie ma tu "realnego" zwarcia.
  • #25
    _jta_
    Electronics specialist
    W #17 widzę na zdjęciu diody - to prawdopodobnie odpowiedniki 1N400x, prąd wyprostowany 0.8A na diodę, 1.6A na mostek z 4 diod; przy włączaniu wytrzymują impuls prądu do 50A (początkowe ładowanie kondensatora) - kondensator o dużej pojemności (iloczyn pojemności i napięcia ponad 250 000 uF * V) może spowodować ich spalenie. No i warto pamiętać, że prąd skuteczny bywa znacznie większy od średniego (który wskaże miernik prądu stałego).

    Co do brumu, to bywają różne (a przynajmniej ludzie różne dźwięki nazywają brumem), więc musiałbyś opisać ten twój dokładniej. Prawidłowo zaprojektowany i wykonany układ ze scalonym wzmacniaczem nie powinien mieć brumu, powinien być w miarę odporny na użycie słabego kondensatora w zasilaczu - skutki użycia zbyt słabego kondensatora to raczej zniekształcenia i zakłócenia przy dużym sygnale, które pojawiają się przy znacznie mniejszej mocy, niż powinny.

    A moc wzmacniacza określa się jako moc RMS dla sygnału sinusoidalnego, zwykle przy zniekształceniach 10% (z takimi zniekształceniami to już wyraźnie źle brzmi, ale taki kiedyś przyjęto standard).
  • #26
    kuba6969
    Level 8  
    _jta_ wrote:
    W #17 widzę na zdjęciu diody - to prawdopodobnie odpowiedniki 1N400x, prąd wyprostowany 0.8A na diodę, 1.6A na mostek z 4 diod; przy włączaniu wytrzymują impuls prądu do 50A (początkowe ładowanie kondensatora) - kondensator o dużej pojemności (iloczyn pojemności i napięcia ponad 250 000 uF * V) może spowodować ich spalenie. No i warto pamiętać, że prąd skuteczny bywa znacznie większy od średniego (który wskaże miernik prądu stałego).


    W 17tym poście tego tematu są diody wyjęte z amatora 2, które były w nim od nowości, z tego samego egzemplarza pochodzi transformator i kondensator filtrujący, także bez obaw, wsztystko zostało kiedyś dla siebie zaprojektowane :)

    _jta_ wrote:
    Co do brumu, to bywają różne (a przynajmniej ludzie różne dźwięki nazywają brumem), więc musiałbyś opisać ten twój dokładniej. Prawidłowo zaprojektowany i wykonany układ ze scalonym wzmacniaczem nie powinien mieć brumu, powinien być w miarę odporny na użycie słabego kondensatora w zasilaczu - skutki użycia zbyt słabego kondensatora to raczej zniekształcenia i zakłócenia przy dużym sygnale, które pojawiają się przy znacznie mniejszej mocy, niż powinny.


    Jeśli chodzi o to czy na tym wzmacniaczu będzie brum, to zobaczymy, jak wszystko będzie jedną piękną całością, aczkolwiek brum w amatorze był (i z resztą w innym moim egzemplarzu nadal jest) wtedy, gdy jack 3,5 nie jest podpięty do gniazda, lub komputer jest wyłączony, jeśli wszystko jest podpięte jak ma być, nie słuchając żadnej muzyki (czyli cisza) przesunę potencjometr na 5 (skala do 10) to słychać taki sam, ale duuuużo cichszy, prawie go nie ma, a słuchając muzyki przy takiej głośności wcale go nie słychać :)

    _jta_ wrote:
    A moc wzmacniacza określa się jako moc RMS dla sygnału sinusoidalnego, zwykle przy zniekształceniach 10% (z takimi zniekształceniami to już wyraźnie źle brzmi, ale taki kiedyś przyjęto standard).


    Dzięki, troszkę się dowiedziałem :)

    Ponowię pytanie, na które nikt mi nie odpowiedział: Czy pomiędzy radiator a kostki nalezy zastosować patę termoprzewodzącą? Na moje myślę, że tak, ale wolę się upewnić, bo nigdzie nie byłem w stanie tego zobaczyć.

    EDIT: Znalazłem kondensator 4000uF o wytrzymałości do 55v, w razie czego mogę go zastosować :)
  • #27
    _jta_
    Electronics specialist
    bez obaw, wszystko zostało kiedyś dla siebie zaprojektowane
    ... Do wzmacniacza o określonych wymaganiach co do zasilania - jak je podwyższysz (np. wymagając większego prądu), zasilacz może nie wytrzymać.

    [brum] wtedy, gdy jack 3,5 nie jest podpięty do gniazda
    Masz na myśli to, że wtyczka wejściowa wzmacniacza nie jest nigdzie wetknięta? Wtedy brum prawo być i nie jest to wada wzmacniacza.

    Czy pomiędzy radiator a kostki należy zastosować pastę termoprzewodzącą?
    Jest to sensowne - poprawi chłodzenie, oczywiście pod warunkiem, że to dobrze zrobisz, dając tyle pasty, ile potrzeba (nadmiar też przeszkadza). Ja stosując pastę daję nieco więcej i potem lekko przesuwam radiator, aż zacznę wyczuwać, że szoruje po tym, co ma być chłodzone (jak jest za dużo pasty, to ślizga się bez wyczuwalnego tarcia - jego pojawienie się to znak, że przesuwanie usunęło nadmiar pasty).

    Niestety producenci kostek zwykle piszą tylko, jaka może być najwyższa temperatura obudowy kostki, nie dając wskazówek, jak to się przekłada na rodzaj i rozmiary radiatora, oraz zastosowanie pasty - jakkolwiek pamiętam wyjątek, propozycję wykorzystania laminatu z informacją, jaka powierzchnia przy jakiej grubości miedzi da wystarczające odprowadzanie ciepła - ale to niestety tylko dla małej mocy.
  • #28
    kuba6969
    Level 8  
    _jta_ wrote:
    [brum] wtedy, gdy jack 3,5 nie jest podpięty do gniazda
    Masz na myśli to, że wtyczka wejściowa wzmacniacza nie jest nigdzie wetknięta? Wtedy brum prawo być i nie jest to wada wzmacniacza.

    Tak, o taki brum mi chodziło, ale jak normalnie wszystko jest podpięte to jak podgłośnie na 5 i nie puszczam żadnego sygnału to słychać taki sam tylko dużo cichszy

    _jta_ wrote:
    Czy pomiędzy radiator a kostki należy zastosować pastę termoprzewodzącą?
    Jest to sensowne - poprawi chłodzenie, oczywiście pod warunkiem, że to dobrze zrobisz, dając tyle pasty, ile potrzeba (nadmiar też przeszkadza). Ja stosując pastę daję nieco więcej i potem lekko przesuwam radiator, aż zacznę wyczuwać, że szoruje po tym, co ma być chłodzone (jak jest za dużo pasty, to ślizga się bez wyczuwalnego tarcia - jego pojawienie się to znak, że przesuwanie usunęło nadmiar pasty).

    Czyli po świętach kupuję pastę
    _jta_ wrote:
    Do wzmacniacza o określonych wymaganiach co do zasilania - jak je podwyższysz (np. wymagając większego prądu), zasilacz może nie wytrzymać.

    Co mi proponujesz w takim razie?
  • #29
    _jta_
    Electronics specialist
    Brum wzmacniacza najlepiej sprawdzać podłączając do wejścia oporność, np. 10k, koniecznie w ekranie. Jeśli wtedy nie ma brumu, to znaczy, że to, co słychać w innych sytuacjach, nie pochodzi ze wzmacniacza.

    A co do zasilania - 25W RMS na 8R oznacza szczytowy prąd 2.5A (V(2P/R), średni 0.9A - wzmacniacz stereo 2x25W to trochę za dużo na jeden mostek z 1N400x, dwa równoległe mostki powinny wystarczyć - jeśli masz transformator z dwoma jednakowymi uzwojeniami wtórnymi, do każdego podłączysz mostek z 4 diod 1N400x i np. z każdego zasilisz jeden kanał wzmacniacza. Osobna sprawa to policzenie, czy transformator to wytrzyma - bo obciążenie transformatora jest znacznie większe, jeśli prostownik zawiera kondensator - do takich obliczeń napisałem program (taki sam problem jest przy ładowaniu akumulatora). Niestety nie wiem, jaki masz transformator - może i da się znaleźć przy użyciu Google, ale pewnie prościej będzie, jeśli ty to napiszesz.
  • #30
    kuba6969
    Level 8  
    _jta_ wrote:
    Brum wzmacniacza najlepiej sprawdzać podłączając do wejścia oporność, np. 10k, koniecznie w ekranie. Jeśli wtedy nie ma brumu, to znaczy, że to, co słychać w innych sytuacjach, nie pochodzi ze wzmacniacza.

    A co do zasilania - 25W RMS na 8R oznacza szczytowy prąd 2.5A (V(2P/R), średni 0.9A - wzmacniacz stereo 2x25W to trochę za dużo na jeden mostek z 1N400x, dwa równoległe mostki powinny wystarczyć - jeśli masz transformator z dwoma jednakowymi uzwojeniami wtórnymi, do każdego podłączysz mostek z 4 diod 1N400x i np. z każdego zasilisz jeden kanał wzmacniacza. Osobna sprawa to policzenie, czy transformator to wytrzyma - bo obciążenie transformatora jest znacznie większe, jeśli prostownik zawiera kondensator - do takich obliczeń napisałem program (taki sam problem jest przy ładowaniu akumulatora). Niestety nie wiem, jaki masz transformator - może i da się znaleźć przy użyciu Google, ale pewnie prościej będzie, jeśli ty to napiszesz.


    Nie wiem czy widziałeś ale dobre kilka postów wcześniej napisałem o mostkach, bo w amatorze było za trafem 8 takich diód, ale użytkownik Tomq napisał, że jak jeden mostek zastosuję, to będzie wszystko ok. Trafo to oryginalne z amatora UNITRA ZATRA TS70/5 (wchodzi 230, wychodzi 24v i 5v/6v - już sam nie wiem), wpadłem na pomysł, aby dać do 24v równolegle 2 mostki i 2 kondensatory filtrujące, tzn. dla każdej końcówki mocy po jednym mostku z kondensatorem filtrującym - jak myślisz?