Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

A/C 8bit - Przetwornik A/C szukam, kontrola pieca, GL5528 photo-resistor

04 Lis 2013 11:52 3531 24
  • Poziom 7  
    Szukam przetwornika A/C z jednym wejsciem analogowym, ktory na wyjsciu ma szyne danych D0-D7 i ustawia bity odebrane na tej szynie.

    Ewentualnie, przetwornik z wyjsciem szeregowym i drugi uklad ktory zamienia szeregowe na szyne danych D0-D7.

    Potrzebuje zbudować alarm. Pomysl taki:

    1. W piwnicy jest piec weglowy.
    2. Na piecu jest dioda LED, ktora zapala sie jak jest za wysoka temperatura.
    3. Przyklejam do tej diody GL5528 photo-resistor.
    4. Podlaczam na wejscie przetwornika A/C.
    5. Do pinu D7 , Most Significant Bit, podlaczam przełącznik 5V, 240V.
    6. Stan wysoki na przełączyniku TTL wyzwala przełącznik i zasila syrene 12V.
    Po wykryciu syreny, czlowiek schodzi do piwnicy i wylacza grzałke w piecu.

    Czemu tak, bo nie chce otwierać pieca i lutowac sie w środku.

    Czy ktoś może mi doradzić przetwornik? No bo nie chce stawiać Arduino lub ATmega do tak prostej sprawy.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 25  
    A po co do tego przetwornik ADC? Nie wystarczy komparator?
  • Poziom 7  
    Czy mozesz sie podzielic z forum w jaki sposob bys zastosowal komparator oraz podal jego symbol?

    Myslalem o przetworniku AC dlatego ze wyjscie z foto czujnika jest nie binarne, mam tu na mysli dwa stany logczine , swiatlo jest lub jego brak. Jak zapewne wiesz, wyjscie jest analogowe. Zmiana natezenia swiatla wywoluje zmiane opornosci.

    Myslalem o przetworniku 8 bitowym, bo jego najbardziej znaczony bit,czyli stan 0b10000000 bedzie w przyblizeniu okreslac wartosc 127 - polowy wielkosci opornosci. Czyli urzadzenie bedzie wlaczac syrete po przekroczeniu 50% natezenia swiatla.

    A przy komparatorze?
  • Poziom 7  
    Nie jestem z wyksztalcenia elektronikiem, uklad to hobbi.

    Dziekuje za podeslanie rozwiazania.

    Przeczytalem opis i ogolnie jestem wstanie zrozumiec zasade dzialani ukladu. Nie znam zasady dzialani mostka pomiarowego R1..R3,P1 oraz elementu fotoczulego. Rozumiem ze jest to uklad ktory podejmuje decyzje (if then) ktora jest potem wzmacniana przez US1 i wysylana do PK1.

    Czy mozesz mi pomoc polaczyc twoj schemat z ukladem ktory juz posiadam, z tego co przeczytalem ta plytka juz posiada wzmacniacz i na wyjscu jest dobry sygnal z zakresu 0...5V. Natomiast ukladu diody D3...D6 nie potrzebuje bo mam dobre zrodlo zasilania o regulowanym napieciu.

    Czy mozesz mi pomoc zintegrowac uklad ktory posiadam z tym twoim ukladem, gdyz nie rozumiem analogowej elektroniki.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 25  
    To nie jest mój układ tylko pierwszy lepszy przykładowy, wzmacniacz operacyjny działa jako komparator, porównuje napięcia w mostku, którego jednym z elementów jest fotorezystor. Komparator można uznać za "1 bitowy ADC" skoro łatwiej Ci z cyfrówką jeżeli na wejściu masz napięcie mniejsze niż ustalone na 2 gałęzi mostka to masz 0 na wyjściu jak większe to masz 1...(0-napięcie zasilania )

    Tak jak masz zasilacz to nie potrzebujesz prostownika..

    if brak-swiatla then wlacz-przekaznik else wylacz-przekaznik

    takto jest zgodnie z tym schematem

    po modyfikacji powinno być

    if swiatlo then wlacz-przekaznik else wylacz-przekaznik

    nie wiem jak to inaczej wytlumaczyć mam nadzieje że jakoś to dotarlo ;]
    pozdro
  • Poziom 39  
    A jaki układ posiadasz i co ten układ robi?

    Dodano po 29 [sekundy]:

    tfreeman napisał:
    Czy mozesz mi pomoc zintegrowac uklad ktory posiadam z tym twoim ukladem, gdyz nie rozumiem analogowej elektroniki.
  • Poziom 7  
    Posiadam czujnik swiatla, wklejam link do ukladu PCB razem z zastosowaniem podlaczeniem do Arduino oraz programem.

    Chcialem uniknac kupowania specjalnie Arduino do sterowania piecem, dlatego kombinuje.

    Sensor

    Mam takze:
    1. Modul przekaznika:


    Liczba przekaźników w module - 1
    Napięcie zasilania przekaźnika - 5V DC
    Napięcie sterujące IN - 5V (istnieje mozliwość dopasowania do dowolnej logiki, np 3.3V)
    Max obciążenie styków przekaźnika - 10A/230V AC , 10A/30V DC
    Diody LED sygnalizujące stan załączenia przekaźnika, na każdym przekaźniku
    Dioda LED sygnalizująca zasilanie modułu
    Optyczna separacja każdego kanału
    Zgodny z ARDUINO

    2. Syrene 12V
    3. Zasilacz impulsowy

    Zasilacz moduł przetwornicy impulsowej DC LM2596

    Moduł przetwornicy impulsowej DC/DC LM2596 (step-down)


    Napiecie zasilania DC : 4.5-40V
    Napięcie wyjściowe DC: 1.25-30V (regulowana)
    Prąd wyjściowy: 2A, max 3A (wymaga radiatora, dostępny na innej naszej aukcji )
    Regulacja obciążenia:± 0,5%
    Regulacja napięcia: ± 2,5%
    Częstotliwość przełączania 150kHz
    Zabezpieczenie przed zwarciem: ograniczenie prądu
  • Poziom 25  
    Może jest coś ze mną nie tak.. ale nigdy nie rozumiałem ludzi używających Arduino do mrugania diodą... Twój projekt potrzebuje porównania 2 napięć, napięcia z fotoelementu i napięcia odniesienia... czego wiecej trzeba? edukacji? ;]
  • Poziom 7  
    Masz racje, nie ma sensu mrugac dioda w Arduino. Ale to tylko przyklad, przy pomocy Arduino lub Raspberry Pi da sie zrbic znacznie wiecej ciekawych rzeczy ktore sa bardzo latwe do zakodowania, dzieki systemowi.

    Dla mnie latwiej jest zrobic program i uzyc Arduino, a to oczym ty mowisz jest dla mnie nie zrozumialem, bo nie rozumiem analogowej elektroniki.
  • Poziom 39  
    Skoro nie znasz się na elektronice to kup w AVT zestaw wyłącznika zmierzchowego, do tego jakąś czarną, szczelną obudowę, kawałek pręta z pleksy jako światłowód do diody na panelu pieca i złóż to do kupy. Zasil to z jakiegoś zasilacza, na wyjściu podłącz sygnalizator i masz problem z głowy.

    A teraz, na tym etapie twojej wiedzy, wyjaśnianie Ci jak podłączyć twój czujnik światła do modułu z przekaźnikami byłoby mało owocne.
  • Poziom 7  
    Pisze na forum dlatego by sie dowiedziec jak to dziala. Gdyby mnie to nie interesowalo to bym kupil gotowe urzadzenie.

    Fajny pomysl mi podales z tym swiatlowodem.

    To moze doradzilbys mi jaki przetwornik analogowy zastosowac, z wyjsciem rownoleglym A0-A7?
  • Poziom 39  
    tfreeman napisał:
    Chcialem uniknac kupowania specjalnie Arduino do sterowania piecem, dlatego kombinuje.
    Skoro nie chcesz używać arduino to przetwornik A/C nie jest Ci potrzebny.

    Ba, nawet gdybyś chciał użyć arduino to taki przetwornik nie byłby Ci potrzebny do tego konkretnie celu.
  • Poziom 43  
    Cytat:
    To moze doradzilbys mi jaki przetwornik analogowy zastosowac, z wyjsciem rownoleglym A0-A7?
    Jednobitowy, czyli komparator, na jedno wejście podajesz napięcie z dzielnika z fotorezystorem, na drugie napięcie odniesienia (np dzielnika, albo potencjometru) i nic więcej nie potrzeba, ADC często wymaga jeszcze generatora sygnału zegarowego i innych podzespołów.
  • Poziom 7  
    Mozesz wrzucic szkic. Mozesz podac symbol dzielnika i komparatora?
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    "ArDurnio" ogłupia ludzi (to tak OT).
    Jeżeli nie leży Ci analogowa elektronika to weź pierwszą lepszą Atmege (która siedzi w ardurnio) może być mały Attiny13, posiada on ADC i komparator analogowy (wiem straszne słowo ale jest w tym procku coś takiego, wystarczy przeczytać specyfikację) podłącz zaprogramuj (to podobno umiesz) użyj ADC do pomiaru napięcia z fotorezystora albo komparatora co jest prostsze i po kłopocie.
    A skoro chcesz nauczyć się elektroniki to ardurnio schowaj do szuflady. ;]

    Cytat:

    Mozesz podac symbol dzielnika i komparatora?

    OMG
    Zajmij się może lepiej uprawą marchewki.... dzielnik to 2 rezystory!?
  • Poziom 7  
    Dziekuje za pomoc, ATmega 328, akurat mam, i podlacze sobie na wejsciu analogowym.
  • Poziom 39  
    Kolego tfreeman,
    czytam co piszesz i zastanawiam się jak Ci pomóc ale coś mi się zdaję, że taka pomoc jest niemożliwa. Po prostu problem przerasta Cię o kilka rzędów wielkości i wszelkie próby podpowiedzi nie tyle Ci pomogą co namieszają w głowie, w efekcie czego stracisz czas i pieniądze. Powiadasz, że nie rozumiesz elektroniki analogowej - to nie jest prawda! Ty nie rozumiesz żadnej elektroniki. Co najwyżej potrafisz programować moduły i składać z klocków systemy co z elektroniką nie ma nic wspólnego, to po prostu jakaś tam gałąź informatyki. I tego braku wiedzy nie nadgonisz w kilka dni za pomocą forum bo to jest fizycznie niemożliwe.
    Dlatego radzę Ci abyś trzymał się tego w czym jesteś dobry, kupił to arduino, podłączył do niego ten czujnik i kartę przekaźnika, zaprogramował, uruchomił i zapomniał. Problem będzie rozwiązany, Ty będziesz zadowolony, czas zaoszczędzisz i będziesz mógł się wziąć za coś innego.
    Natomiast gdybyś chciał to rozgryzać to czeka cię mozolna nauka elektroniki i to poczynając od samych podstaw - wiec zastanów się czy jesteś gotów z tym się zmierzyć, poświecić parę miesięcy na drążenie tematu by w końcu samemu obliczyć i zbudować ten prosty układ?
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    tfreeman Użycie komparatora to nie jest skomplikowana sprawa, ale bez własnej pracy nic z tego nie wyjdzie, przeczytaj choćby to:
    Link
  • Poziom 7  
    Dziekuje kybernetes za rade. Masz racje, nie rozumiem elektroniki. Trafnie napisales ze umiem programowac i skladac z klockow urzadzenia.

    Faktycznie podlacze sobie procesor ATMEL i zrobie tak jak mowiles.

    A odnosnie elektroniki, to bede sie jej uczyc powoli, bo jak sam slusznie piszesz nie da sie zrozumiec czegos duze bardzo szybko i z forum. Wczoraj dzwonilem na politechnike warszawska i zastanawiam sie nad rozpoczeciem studiow inzynierkich na elektronice.

    Co do Arduino, to zrobie tak jak piszez, bo ja potrzebuje zbudowac szybko kontroler i liczy sie efekt.

    Do do liczenia ukladow, to nie bede sie zabierac bo to jest trudne dla mnie, mialem jeden przedmiot, teoria obwodow w szkole sredniej i poznalem tam prawa Kirchoffa i Ohma i liczylem proste obwody z opornikami i kondensatorami. I wiem ze to jest trudne im wiekszy jest uklad.

    Wiec dziekuje ci za rady. No i bede sie staral sam zmontowac sobie procesor ATMEL z Arduino i samodzielnie go skonfigurowac do komunikacji i/o. Juz czytalem dokumentacje ATtiny10 i ATmega8.

    Czyli reasumujac, stawiam procesor, konwertuje sygnal analogowy do cyfrowego i steruje procesorem uruchamianie syreny.

    Bede mogl liczyc na jakas podpowiedz z twojej strony w pozniejszym czasie?

    Dziekuje serdecznie za pomoc.

    Dodano po 2 [minuty]:

    jarek_lnx dzieki za link. Juz przeczytalem.

    Jak bedziesz miec jakies materialy to zgodne z tematem to przeslij.

    Dodano po 27 [minuty]:

    jarek_lnx napisał:
    tfreeman Użycie komparatora to nie jest skomplikowana sprawa, ale bez własnej pracy nic z tego nie wyjdzie, przeczytaj choćby to:
    Link


    Ten komparator CIRCUT B odpowiada moim potrzebom :

    A/C 8bit - Przetwornik A/C szukam, kontrola pieca, GL5528 photo-resistor


    Code:
    if ( Napiecie_na_fotodiodzie == pozim referencyjny ) 
    
    {
    Napiecie_syreny = +12V
    else
    Napiecie_syreny = 0V
    }


    Czyli niebieska (voltage input) linia to napiecie na fotodiodzie.
    Czerwony to ustawione napiecie referencyjne
    Zielony to napiecie na syrenie.

    To ktory komparator bedzie pasowac? LM311

    Niebieska = PIN2
    Czerwony = PIN6
    Zielony = PIN7

    Tak to rozumiec?
  • Poziom 43  
    Cytat:
    Ten komparator CIRCUT B odpowiada moim potrzebom :
    Albo A albo B zależy jak włączysz fotodetektor którego na schemacie jeszcze nie ma.

    Cytat:
    if ( Napiecie_na_fotodiodzie == pozim referencyjny )

    raczej:
    if ( Napiecie_na_fotodiodzie < pozim referencyjny )

    Cytat:
    Czyli niebieska (voltage input) linia to napiecie na fotodiodzie.
    Czerwony to ustawione napiecie referencyjne
    Zielony to napiecie na syrenie.

    Zamiast fotodiody polecam fototranzystor lub fotorezystor, większa czułość.

    Cytat:
    To ktory komparator bedzie pasowac? LM311
    Tak, jeśli syrena pobiera więcej niż kilkadziesiąt mA to musisz dodać jeszcze tranzystor.

    Cytat:
    Niebieska = PIN2
    Czerwony = PIN6
    Zielony = PIN7
    Nie zapomnij o zasilaniach.

    P.S. Żeby budować układy elektroniczne nie trzeba robić magistra na politechnice, trzeba tylko mieć właściwe podejście do tematu i trochę się postarać, nastoletnie dzieci dają radę, co ciekawe idzie im to zdecydowanie łatwiej, niż moim kolegom ze studiów, "sucha" akademicka wiedza daje znacznie mniej niż ciekawość, pasja i otwarty umysł, wiedzę można zdobyć w międzyczasie.

    Największą przeszkodą jest lenistwo, dlatego jeśli nie widać że sam potrafisz do czegoś dojść, wielu użytkowników Elektrody brutalnie napisze ci że twoja wiedza jest do kitu i niczego nie osiągniesz, bo doświadczenie pokazuje że tak się najczęściej kończą podobne wątki.

    Żeby zrobić ten układ musisz z grubsza wiedzieć jak działa fotorezystor, rezystor, dzielnik napięcia, komparator, może jeszcze klucz tranzystorowy, nie wiele, ale musisz szukać sam, jak zapytasz o to na forum, to ci się dostanie :).
  • Poziom 7  
    A/C 8bit - Przetwornik A/C szukam, kontrola pieca, GL5528 photo-resistor A/C 8bit - Przetwornik A/C szukam, kontrola pieca, GL5528 photo-resistor

    Moge prosic kolegow o sprawdzenie mojego schematu i plytki czy sa jakies bledy. Plytka bedzie jednostronna, czerwone przewody beda laczone srebrzanka.

    Beda wydrukowane dwie takie plytki. Nadajaca i odbierajaca. Beda sie roznily tylko jednym elementem. Odbierajaca bedzie miec podlaczony BUZZER. Nadajaca w miejsce BUZZER'a bedzie sensor analogowy swiatla. Dwa urzadzenia beda sie komunikowac przez HC-05, dwa moduly bluetooth.
  • Poziom 33  
    Proszę nie oszczędzać na kondensatorach 100nF przy zasilaniach -jeden to raczej za mało. Oczywiście pewnie i tak będzie to działać ale lepiej uchronić się przed niemiłymi przygodami które mogą zmarnować mnóstwo czasu. Dodatkowo kondensatory te muszą być jak najbliżej nóżek zasilania- u Ciebie jest to już troszkę za daleko.
    Nie bardzo rozumiem do czego ma służyć C3. Proszę uważać z pojemnościami na resecie bo mogą powodować one kłopoty przy programowaniu po ISP (jeżeli ono będzie oczywiście tutaj przeprowadzane a nie poza układem).
    Nie przewiduje kolega żadnego większego kondensatora w układzie ani stabilizatora?? Jak braku stabilizatora można uniknąć gdy jest on gdzieś wcześniej to na wejściu zasilania w układ przypiął bym jakiegoś elektrolita.
    Co do PCB...estetycznie jest marnie. Osobiście preferuje prowadzenie ścieżek w 4 kierunkach-prostopadłym, równoległym oraz skośnych 45 stopni. Co prawda z punktu widzenia EMC ma to dopiero znaczenie dla większych częstotliwości ale dla estetyki znaczne.
    Spróbuj poprowadzić ścieżki tak by zworki na górnej warstwie były w miarę krótkimi odcinkami drutu w orientacji pionowej lub poziomej. Unikaj orientacji skośnej zworek ze względów głównie estetycznych a łamanych zworek ze względów praktycznych (tych unikaj za wszelką cenę).
    Jeżeli ta płyta nie idzie do jakiejś konkretnej obudowy(nie musi pasować mechanicznie do czegoś) to spróbował bym ją nieco odchudzić- mam wrażenie, iż spokojnie można by było ją zmniejszyć powierzchniowo o 1/3 a może i o połowę.
    Stosuj przelotki o większym padzie (do zworek-warstwa TOP) bo będziesz miał problem powiercić to a później polutować.
    To tyle uwag tak na szybko.
    A tak na przyszłość-do sprawdzania płytek jest osobny dział. Najlepiej utworzyć nowy temat bo później robi się miszmasz na forum.
    Powodzenia!
  • Poziom 7  
    Mozesz podeslac jakis przyklad twojej plytki PCB bym zobaczyl jak prowadzisz ladnie sciezi?

    C3 jest zgodnie ze schematem Arduino Uno Rev.3
    Dodatkowe konsensatory umiesic blisko ukladu ATmegi, to masz na mysli?
    Zasilanie mam juz stabilizowane bo z zasilacza zewnetrznego, stad pomyslalem ze moze nie potrzeba tylu kondesatorow.
  • Poziom 33  
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2744352.html
    Tutaj masz jedno zdjęcie jak wyglądają moje wypociny.

    Ogólnie pooglądaj dobre projekty -nawet na tym forum niektórzy robią to przyzwoicie. Na google wystarczy wpisać PCB i też można coś pooglądać.

    Kondensator elektrolityczny bym jednak dodał-nie zaszkodzi.

    Co do zasilań i kondensatorów :
    http://mikrokontrolery.blogspot.com/
    Tu znajdziesz wszystko.
    Ogólnie chodzi o to, że trzeba dodać po kondensatorku 100nF blisko pinów zasilania ATmega8, kolejny blisko zasilania przetwornika i AREF też powinien być dopięty przez kondensator do masy. Jeżeli używasz przetwornika to tym bardziej a dodatkowo zasilanie przetwornika powinno iść przez dławik.

    Do projektowania płyt drukowanych była dobra instrukcja pt:PCBDesignTutorial by David L. Jones (gościu od EEVblog'a). Tam jest dobrze opisane jak powinno to wszystko wyglądać.