Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Regulator temperatury - głowica na zawory podłogówki

booger 04 Nov 2013 14:20 30081 26
  • #1
    booger
    Level 11  
    Mam w domku kocioł gazowy Vaillant Atmovit Combi, kilka pokoi i ogrzewanie podłogowe w salonie i kuchni. Wszystko po poprzednim właścicielu, więc nie wiem kto to robił, a sam się na tym zupełnie nie znam.

    W różnych pomieszczeniach są bardzo różne temperatury, w niektórych nie muszę grzać praktycznie całą zimę, a w niektórych grzeję cały czas. Tą regulację załatwiam indywidualnymi głowicami na każdym grzejniku.



    Problem mam z podłogówką. Tak to wygląda:
    Regulator temperatury - głowica na zawory podłogówki

    Woda, która wpływa górną rurą jest bardzo ciepła. Jak otworzę górny czerwony zawór to po kilkunastu godzinach w salonie jest bardzo ciepło. Chodzić się po podłodze da, więc bardzo źle nie jest, ale wtedy zakręcam zawór. Pokój się wychładza, a ja po kilkunastu godzinach go znowu odkręcam. Zbyt komfortowe to nie jest i chciałbym zamontować tam coś w rodzaju elektronicznej głowicy na kaloryfer - jeśli będzie więcej niz ustawiona temperatura, to głowica powinna odciąć dopływ wody. Nie chciałbym kuć i kłaść nowych rurek, fajnie by było gdyby to dało się założyć na istniejącą rurę, no i oczywiście żeby to nie kosztowało zbyt dużo.

    Czy możecie coś polecić, co powinienem kupić?
    A może trzeba to zrobić zupełnie inaczej (tylko bez przebudowy całej instalacji proszę)?
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    tomjed
    Level 28  
    Poszukaj na znanym portalu aukcyjnym w Dom i zdrowie->Dom i Ogród->Budownictwo i Akcesoria->Ogrzewanie

    coś takiego jak siłownik, elektrozawór. Przykręcasz to zamiast tych białych kapturków. Do tego będziesz potrzebował jeszcze jakiś reg temp, albo zwykły, albo jakiś tygodniowy (też na portalu aukcyjnym).

    pzdr
  • #3
    lukasz_elektronika
    Level 13  
    na górną rurę załóż zawór z głowicą termostatyczną z zewnetrzną sondą, np. coś takiego tutaj. Będzie sie sama otwierała i zamykała żeb utrzymac zadaną temperaturę
  • #4
    gersik
    Level 32  
    Nie masz nic więcej oprócz tej szafki i kotła? Jakąś dodatkową pompę z mieszaczem. Panowie kolega musi mieć regulacje temperatury wody grzewczej bo inaczej wysadzi sobie posadzkę. Jak nie masz mieszacza to załóż na każdej pętli zawór RTL.
  • #5
    lukasz_elektronika
    Level 13  
    Myśle, że zawór mieszający nie jest byłby potrzebny w momencie wykanania instalcji jak na zdjęciu Regulator temperatury - głowica na zawory podłogówki
    chociaż w tym rysunku jest błąd czujnik powinien być umieszczony na powrocie a nie na zasilaniu

    a z zaworem trójdrożnym wygląda tak
    Regulator temperatury - głowica na zawory podłogówki



    Przy rozwiązaniu z zaworem termostatycznym jest mniej przerabiania. Powinien pasować w miejsce zaworu kulowego.
  • #6
    booger
    Level 11  
    Bardzo dziękuję wszystkim za porady.

    Nie, nie mam żadnych dodatkowych mieszaczy czy pomp do podłogówki. To co opisał lukasz_elektronika tutaj wygląda, że załatwi mój problem, przy tym jest tanie i wygląda na to, że dowolny fachowiec mi to założy (możecie polecić kogoś w rejonie Katowic?).

    A czy możecie mi tak po ludzku napisać co to jest ten RTL?
  • #7
    saskia
    Level 39  
    To jest z Angielskiego, "Return Temperature Limiter", czyli zawor ograniczajacy temperature powrotu.
  • #8
    booger
    Level 11  
    Dlaczego RTL się instaluje na powrocie z podłogówki? Tak na mój rozum to temperaturę wpływającą powinienem obniżyć, żeby podłoga nie była za gorąca, a nie wypływającą.
  • #9
    lukasz_elektronika
    Level 13  
    Ponieważ przykładowo masz ustawiony zawór RTL na temperature 24 stopnie. Jeśli woda na zasilania ma temperature powyżej 24stopni np. 40, to zawór zamknie się zanim ciepła woda "wejdzie" w rury. Jeśli jest na powrocie to ciepła woda wejdzie w rury zanim nastąpi jego zamknięcie. W momencie jego zamknięcia woda ciepła zostanie w rurach.
  • #10
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Popatrz, cały czas myślałem, że na rozdzielacz nie może wpłynąć więcej ciepłej wody niż z niego wypływa.
    Nie ważne czy zawór jest na powrocie czy na zasilaniu. Ważne jest to żeby sonda głowicy była na belce zasilającej.
  • #11
    lukasz_elektronika
    Level 13  
    Chyba nie zrozumiałes sensu mojego przykładu. Czujnik powinien być na powrocie. Rozważmy sytuacje w ktorej czujnik umieszczony jest na belce zasilającej. Temperatura wody zasilającej ma 40 stopni a ty ustawiałes na zaworze temperaturę 30stopni. Co sie stanie? Czujnik nie będzie działał prawidłowo ponieważ za szybko odetnie zasilanie ciepłej wody. Rury pozostaną chłodne. Zapoznaj się z postami z tego tematuhttp://forum.muratordom.pl/showthread.php?101528-Dlaczego-zaw%C3%B3r-RTL-montuje-si%C4%99-na-powrocie
  • #12
    booger
    Level 11  
    lukasz_elektronika - w przypadku mojej instalacji ze zdjęcia w 1 poście, czy więc powinienem zainstalować na belce zasilającej zawór z głowicą jak na ostatnim zdjęciu na tej stronie i jeszcze do tego RTL na powrocie?
  • Helpful post
    #13
    lukasz_elektronika
    Level 13  
    booger wrote:
    lukasz_elektronika - w przypadku mojej instalacji ze zdjęcia w 1 poście, czy więc powinienem zainstalować na belce zasilającej zawór z głowicą jak na ostatnim zdjęciu na tej stronie i jeszcze do tego RTL na powrocie?


    nie wystarczy tylko RTL na powrocie Link
  • #14
    saskia
    Level 39  
    Panowie, istnieje kilka rozwiazan regulacji temperatury podlogowki i nie nalezy ich mieszac.
    Jesli zaklada sie RTL, to nie ma sensu wstawianie termostatu z kapilara.

    Podstawowe 2 rozwiazania podal kol. lukasz_elektronika na wstawionych zdjeciach.
    Jeden jest z termostatem i kapilara, a drugi z RTL-em.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Przy tym z RTL-em jest jeden blad, a mianowicie odpowietrzniki automatyczne powinny byc na koncu lewej strony rozdzielaczy, a nie przed pompa.
  • #15
    jack63
    Level 43  
    saskia wrote:
    Podstawowe 2 rozwiazania podal kol. lukasz_elektronika na wstawionych zdjeciach.
    Jeden jest z termostatem i kapilara, a drugi z RTL-em.

    Nie jest tak jak piszesz.
    Pierwsze zdjęcie pokazuje strasznie nazdziwany układ z utrzymywaniem temp. zasilania przez dławienie powrotu. Dlatego kapilara na zasilaniu. Do tego przygotowanie do indywidualnej regulacji przepływu na każdej pętli. Dla jednej jest zamontowany nawet siłownik sterowany temperaturą czegoś tam. Nie wiadomo gdzie jest czujnik temp dla tego obwodu regulacji...
    Z tego układu można zrobić (po przeniesieniu kapilary jak sugerował lukasz_elektronika) układ z RTLem ale uwspólnionym dla wszystkich pętli. Co jest bez sensu. I chyba nie o to projektantowi tego układu chodziło.

    Na drugim jest klasyczny układ z termostatycznym zaworem mieszającym 3d (patrząc od strony odbioru).
    Wg. mnie układ drugi jest lepszy i chyba tańszy.

    W ogóle układy z RTL są wg. mnie niebezpieczne, bo grożą przegrzaniem początku pętli przy wysokiej temp. zasilania. Dodatkowo zmniejszają przepływ (w krańcowym przypadku do zera) i przy braku innego niezamkniętego obwodu równoległego mogą prowadzić do przegrzewania wymiennika kotła.
    Niestety układ z zaworem 3d, który patrząc od strony zasilania jest zaworem rozdzielającym a nie mieszającym, też może zamknąć całkowicie obieg. :cry:
    Najlepsze są wg. mnie układy bezciśnieniowe (obwód regulowany z pompą wpięty równolegle do bypass'a) stosowane w centralach wentylacyjnych. Zapewniają stały przepływ cieczy niezależnie od poboru ciepła przez odbiorniki, co ułatwia automatyce kotła lub wymiennikowni ocenę poboru mocy grzewczej i lepsze się do niej dostosowanie.
  • #16
    saskia
    Level 39  
    Ten na pierwszym zdjeciu jesli sie dobrze domyslam, ma termostat uruchamiajacy pompe.
    Ten tuz nad pompa.
    Wszystkie uklady podlogowki tlumia przeplyw, tak samo jak kryzowanie grzejnikow, aby wlasciwa czasowo ilosc ciepla do nich docierala.
    Jesli caly uklad CO jest wadliwie zrobiony to przegrzewanie wymiennika nie znaczy ze jest to wina podlogowki.
    Zapomniales tu o tym ze pompa podlogowki goni wode w podlogowce, a nie pompa obiegowa CO, ktora ma jedynie rozprowadzac cieplo do odbiornikow.
    Wiec jakkolwiek by zawor RTL, dopuszczal (pozwalal na dopuszczenie) goraca wode, to ona zawsze bedzie wymieszana z woda chlodniejsza, znajdujaca sie juz w obiegu podlogowki.
  • #17
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Układ z głowicą jest jak najbardziej zmontowany prawidłowo. Co wy ludzie piszecie za bzdury, że trzeba regulować temperaturę powracająca z pętli.

    Ten rozdzielacz z obrazka ma kapilarę na górnej belce, która jest belką zasilającą. Do tej górnej belki podłączamy powrót do kotła, do dolenej zasilanie z kotła.
    Pompa tłoczy z dolnej belki na górną. Wszystko jest OK.

    Jest to rozwiązanie moim zdaniem lepsze niż to z zaworem 3D.
    Te zawory często ulegają awarii, po za tym regulacja jego jest bardziej kłopotliwa niż na takiej głowicy z kapilarą.

    Jeżeli ktoś nadal nie wie jak powinien działać taki rozdzielacz odsyłam do moich poprzednich postów. Tłumaczyłem to już kilka razy. Polecam przede wszystkim koledze lukasz_elektronika bo głupoty wypisuje tutaj. Ktoś się jeszcze tym zasugeruje i będzie następny kwiatek do działu radosna twórczość instalatorów.
  • #18
    booger
    Level 11  
    piracik wrote:
    Ten rozdzielacz z obrazka ma kapilarę na górnej belce, która jest belką zasilającą. Do tej górnej belki podłączamy powrót do kotła, do dolenej zasilanie z kotła.
    Pompa tłoczy z dolnej belki na górną. Wszystko jest OK.


    Nie wiedziałem że rozpętam taką burzę :) piracik, czy nie ma w tym co napisałeś sprzeczności? Piszesz, że górna belka jest belką zasilającą, a w następnym zdaniu, że do dolnej podłączasz zasilanie z kotła. Tak wprost - gdzie woda powinna wpływać, a gdzie wypływać?
  • #19
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Dokładnie tak jak napisałem. Zasilanie z kotła do dolnej belki która jest powrotem z pętli, a powrót do kotła do górnej belki, która jest jednocześnie zasilającą belką na pętle.

    Tutaj opisywałem już jak działa taki rozdzielacz :Link

    A to rysunek z tego tematu
    Regulator temperatury - głowica na zawory podłogówki
    To czy pompa jest na początku rozdzielacza czy na końcu nie ma większego znaczenia.

    Regulator temperatury - głowica na zawory podłogówki
  • #20
    jack63
    Level 43  
    piracik wrote:
    Jeżeli ktoś nadal nie wie jak powinien działać taki rozdzielacz odsyłam do moich poprzednich postów. Tłumaczyłem to już kilka razy.

    Załóżmy, ze nie wiem... Byłbyś łaskaw dać linki do Twoich opisów. Szukajka jakoś mi nie pomogła. Może też nie umiem z niej korzystać? :D Please.
  • #21
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Akurat edytowałem swojego posta jak wrzuciłeś odpowiedź. Wyszło dziwacznie :D

    Jeżeli chodzi o to sterowanie z głowicą to podoba mi się sposób regulacji. Jasna, czytelna skala w stopniach Celsiusza, jeżeli coś się dzieje zdejmujesz głowice i możesz popróbować tak czy inaczej lub ją wymienić bez rozkręcania rur i spuszczania wody.

    Ten zawór termostatyczny natomiast ma skalę od 1 do 6, przekręcasz i mierzysz czy jest ok. Żadnego odniesienia do temperatury.
    Jeżeli coś się dzieje to jest trudniejszy w naprawie.
    Spotkałem już kilka razy, że był problem z takim zaworem.
    Albo ciekł, albo nie regulował tak jak trzeba.

    Nie twierdzę, że są złe czy coś. Po prostu moim zdaniem rozdzielacz z pierwszego zdjęcia jest prostszy, łatwiejszy w regulacji i mniej awaryjny.
  • #22
    jack63
    Level 43  
    Dzięki. Poczytam.
    piracik wrote:
    Ten zawór termostatyczny natomiast ma skalę od 1 do 6, przekręcasz i mierzysz czy jest ok. Żadnego odniesienia do temperatury.

    To nie jest prawdą. Odniesienia do cyferek są w instrukcji. Mam podobny zawór jako przeciwpoparzeniowy na CWU. Jedyną wadą jest pewna zwłoka regulacyjna.
  • #23
    saskia
    Level 39  
    Co do tego nieszczesnego RTL-a to musze wyjasnic (dla potomnych :-) ), ze ograniczanie temperatury, wcale nie musi oznaczac jej regulacji, to po pierwsze, a drugie to to ze ograniczenie wcale nie musi oznaczac utrzymywanie temp. ponizej jakiegos progu.
    Po trzecie cale zamieszanie powstalo z nawykow Elektrodowiczow, uzywania angielskiego skrotu RTL.
    Dziwie sie ze jesli na Elektrodzie tak dba sie o pisanie poprawna Polszczyzna, a pozwala sie na uzywanie zachodnich okreslen urzadzen ktore maja z pewnoscia Polska nazwe.
  • #25
    gacusek s
    Level 2  
    Gdzie wpiołeś zawór, a gdzie kapilarę?
  • #26
    booger
    Level 11  
    Zawór mam na dopływie wody, a kapilarę na powrocie, mocno związaną drutem tak, że mocno przylega. Do dzisiaj działa świetnie.
  • #27
    piracik
    Moderator of Heating systems
    Kapilara powinna być na belce zasilającej.
    Inaczej nie będzie prawidłowej regulacji temperatury na podłogę.