Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Zasilacze UPS
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samsung LE46B652 - podświetlenie znika po 1 sekundzie, fonia OK

05 Lis 2013 20:28 5385 27
  • Poziom 11  
    Witam
    Otrzymałem niedziałający telewizor, który po włączeniu do sieci pokazuje obraz na sekundę i następnie wyłącza się podświetlenie. Głos cały czas jest, obraz również (po sprawdzeniu latarką).
    Co dziwne raz się nie wyłączył i przez pare godzin normalnie oglądałem TV lecz po wyłączeniu i włączeniu ten sam problem.
    Po zdjęciu tylnej obudowy znalazłem we wnętrzu zasilacz o oznaczeniu BN44-00287A oraz inverter master t871030 0.

    Czy ktoś mógłby naprowadzić mnie od czego zacząć sprawdzenie sprzętu? Wszystkie kondensatory w zasilaczu wyglądają ok.
  • Zasilacze UPS
  • Poziom 34  
    Na początek od poczytania forum, na taki temat uszkodzenia jest dużo tematów. Później pomiary, i wyciągnięcie wniosków.
  • Zasilacze UPS
  • Poziom 11  
    Przeczytałem chyba wszystkie wątki z podobnym problemem. Sprawdziłem elektrolity, uzwojenia wtórne i pierwotne inwerterów i nic szczególnego nie znalazłem. Najbardziej ciekawi mnie co może powodować działanie bez problemów za jednym razem a następnie nie włączanie ponownie prawidłowe.
  • Poziom 34  
    Kazzzek napisał:
    Wszystkie kondensatory w zasilaczu wyglądają ok.

    To jest sprawdzenie kondensatorów?
    Tak samo sprawdziłeś
    Kazzzek napisał:
    uzwojenia wtórne i pierwotne inwerterów

    jestem ciekaw czym to sprawdziłeś i jak.
  • Poziom 43  
    Kazzzek napisał:
    Przeczytałem chyba wszystkie wątki z podobnym problemem. Sprawdziłem elektrolity, uzwojenia wtórne i pierwotne inwerterów i nic szczególnego nie znalazłem. Najbardziej ciekawi mnie co może powodować działanie bez problemów za jednym razem a następnie nie włączanie ponownie prawidłowe.

    Może matryca, skoro nie kondensatory (na oko dobre), nie transformatory? Jak czytałeś? Nie było nic o tym??
  • Poziom 11  
    Gdy odłączę taśmę od main board to podświetlenie się załącza i świeci równomiernie (więc chyba same świetlówki można wykluczyć? ).

    Za to gdy czasem się włączy działa ok z tym, ze w pewnych momentach strasznie zaczyna buczeć zasilacz (invertery) - np przy zmianie programów.

    Dodano:
    Kolejna obserwacja. Podczas zmiany "brightness" w ustawieniach powyżej 70 buczenie ustaje kompletnie. Poniżej 70 buczy tak, że słychać mając włączoną muzykę.
    Dodatkowo szybka zmiana jasności powoduje wyłączenie podświetlenia.
  • Poziom 8  
    Cytat:
    Wszystkie kondensatory w zasilaczu wyglądają ok.


    Zobacz jeszcze jak wyglądaja oporniki, tranzystory, diody, dławiki, kwarce, układy scalone, transoptory, tyrystory, triaki i diody świecące.
  • Poziom 43  
    No proszę jakie ładne postępy.
    To może teraz, oprócz wzroku i słuchu, pora użyć miernika?
  • Poziom 8  
    Nie zapomnij o diakach, cewkach i transilach. Ważne są także termistory, pozystory i konduktory.
  • Poziom 11  
    No widzę świetną zabawę Panowie tutaj macie ale jeszcze żadnej porady nie usłyszałem sensownej z Waszego doświadczenia. Czy objawy które opisałem pozwalają zawęzić obszar poszukiwań przynajmniej do któregoś z modułów (lub nawet jakiś elementów)?
  • Poziom 8  
    Cytat:
    No widzę świetną zabawę Panowie tutaj macie ale jeszcze żadnej porady nie usłyszałem sensownej z Waszego doświadczenia


    Moja jedynie sensowna porada - oddaj do serwisu póki czas. To z mojego doświadczenia. :)
  • Poziom 43  
    Kazzzek napisał:
    ale jeszcze żadnej porady nie usłyszałem sensownej z Waszego doświadczenia.

    A użycie miernika to nie jest sensowna porada??
    Kazzzek napisał:
    Czy objawy które opisałem pozwalają zawęzić obszar poszukiwań przynajmniej do któregoś z modułów (lub nawet jakiś elementów)?

    Może. Ale takie przypadki już były opisane na forum. Nawet sporo o piszczeniu i brzęczeniu.
    A ty nawet nie wiesz co piszczy - zasilacz czy inwerter.
  • Poziom 11  
    wemuho napisał:
    Moja jedynie sensowna porada - oddaj do serwisu póki czas. To z mojego doświadczenia. :)

    Telewizor był w serwisie i stwierdzili, że nie wiedzą co jest z nim a dalsze ekspertyzy się nie opłacą. Dlatego sam coś próbuje zdziałać

    mirex napisał:
    A użycie miernika to nie jest sensowna porada??

    Raczej chodzi mi o poradę na której płytce się skupić
    mirex napisał:
    A ty nawet nie wiesz co piszczy - zasilacz czy inwerter.

    Z tego co wiem to mam zasilaczo-inverter (jakkolwiek to nazwać) i buczą własnie invertery (zaznaczone na zdjęciu) zasilające balancery lamp (znowu nie jestem pewien nazwy).
  • Poziom 43  
    Kazzzek napisał:
    Z tego co wiem to mam zasilaczo-inverter (jakkolwiek to nazwać) i buczą własnie invertery (zaznaczone na zdjęciu)

    To duża płyta i z łatwością można ocenić, co dokładnie buczy, brzęczy, piszczy.
    Co właśnie zrobiłeś.
    Jak się ktoś uprze, to prawie wszystko może nazwać inwerterem. To akurat są transformatory.
    Pytam ponownie - ile tematów o buczących, brzęczących Samsungach przeczytałeś i jakie wnioski z tego wyciągnąłeś.
    Podaj choć dwa przykłady takich tematów.
    Kazzzek napisał:

    Raczej chodzi mi o poradę na której płytce się skupić

    Na początek to chyba oczywiste. Po pierwsze dlatego, że to ta płyta buczy, po drugie dlatego, że praktycznie każdą naprawę, w której nie wiadomo o co chodzi, zaczyna się od sprawdzenia zasilacza.

    -------------
    Byłbyś taki uprzejmy i poprawił model TV w tytule tematu? Bo mnie razi.
  • Poziom 11  
    mirex napisał:
    Pytam ponownie - ile tematów o buczących, brzęczących Samsungach przeczytałeś i jakie wnioski z tego wyciągnąłeś.

    Buczenie, brzęczenie, piszczenie - wszystkie. Wnioski? Najczęściej powoduje to brak filtrowania czyli uszkodzone kondensatory. Wychodzi na to, że powinienem je wymienić. Biorąc pod uwagę brak testera ESD to mogę w ciemno najwyżej wszystkie wymienić.

    Pytanie czy brzęczenie jest powodem zanikania podświetlenia czy tylko normalnym objawem działania zasilacza?

    Z tego co się dowiedziałem przy takich objawach (znikanie podświetlenia) problemem mogą być:
    - zasilacz
    - inwerter
    - ta płytka sterująca
    - uszkodzone świetlówki



    mirex napisał:
    Byłbyś taki uprzejmy i poprawił model TV w tytule tematu? Bo mnie razi.

    Nie wiem dokładnie o co chodzi. Teraz lepiej?
  • Poziom 43  
    Lepiej. Dokładnie tak.

    Nie pytałem co może powodować zbędne efekty dźwiękowe, tylko pytałem ile tematów na ten konkretny przypadek w Samsungach przeczytałeś. I podanie dwóch najbardziej zbliżonych do twojego przypadku, czyli brzęczenia/piszczenia/buczenia transformatorów w inwerterze.
    Kazzzek napisał:
    Biorąc pod uwagę brak testera ESD to mogę w ciemno najwyżej wszystkie wymienić.

    Nie wiem co tester ESD ma do kondensatorów elektrolitycznych, ale może to nowy patent. Jam wapniak.
    Jak nie masz tego testera, to wymieniaj. Naprawdę ogrom pracy i kosztów!!
    Zresztą to pewnie nic nie da.

    A pomiarów jak się zachowują napięcia w trakcie regulacji obrazu jak nie było, tak nie ma. To być może też nic istotnego nie wniesie, ale przynajmniej będzie wiadomo, że czyste, zgodne i stabilne.

    Na tym etapie dziękuję, bo możemy sobie tak pisać przez rok i nic z tego nie będzie.
    Albo się bierz za robotę, albo kup nowy TV.
  • Poziom 11  
    Taśma do balancera:
    TV standby
    LD - 0V
    FB1- 0V
    FB2 - 0V
    VCC-12 - 0V

    TV włączone:
    LD- 12,8V przy włączonym podświetleniu. Gdy podświetlenie gaśnie napięcie ginie na moment i wraca do 12,8V (gdy już podświetlenia brak).
    FB1 - 0V
    FB2- 0V
    VCC-12 - 12,8V

    Taśma do mainboard:
    TV standby:
    POW ON/OFF - OV
    H-SYNC - OV
    STB 5.3V - 5,25V
    13V - 0V
    5.3V - 0V
    13Vm - 0V
    INV ON/OFF - 0V
    NC - 0.4V
    E-PWM - 0V
    DET-5V - 0V

    TV włączony:

    POW ON/OFF - 0.8V
    H-SYNC - 1,7V
    STB 5.3V - 5,2V
    13V - 12,8V
    5.3V - 5,2V
    13Vm - 12,8V
    INV ON/OFF - 5,1V
    NC - podczas włączania pojawia się 2,5V na chwilę i potem 0V
    E-PWM - gdy działa podświetlenie 1V, po wyłączeniu podświetlenia 5V
    DET-5V - 5,1V gdy działa podświetlenie, po wyłączeniu podświetlenia 0V
  • Poziom 11  
    Czy takie pomiary pozwalają zawęzić obszar poszukiwań Panowie?
  • Poziom 11  
    Witam
    Przetulowałem większą część zasilacza chcąc usunąć ewentualne zimne luty - brak poprawy.

    Za to w trakcie pomiarów napięć zauważyłem takie zjawisko. W momencie gaśnięcia podświetlenia jedna ze świetlówek pozostaje jaśniejsza dłużej niż pozostałe. Widać to na załączonym filmie w 12 sekundzie. (Delikatnie powyżej środka ekranu)
    http://youtu.be/poUnqu1HggA

    Dodatkowo zdarza się, że telewizor chodzi dłużnej, czasem krócej.

    Moje pytanie czy taki efekt może powodować uszkodzona świetlówka co docelowo prowadzi do wyłączenia całego podświetlenia?
    Ktoś pisał, żeby podłączyć zamiast świetlówki kondensator 22pF/3kV. Czy ta metoda jest poprawna dla mojego typu telewizora?

    dziękuję za wszelką pomoc!
  • Poziom 33  
    Kazzzek napisał:


    TV włączone:
    LD- 12,8V przy włączonym podświetleniu. Gdy podświetlenie gaśnie napięcie ginie na moment i wraca do 12,8V (gdy już podświetlenia brak).
    FB1 - 0V
    FB2- 0V
    VCC-12 - 12,8V



    Kiedyś opisywałem na tym forum, jak mierzyć napięcia FB (potrzebny oscyloskop)-poszukaj sobie gdzieś w moich starszych postach. LD-To napięcie, które 'mówi' 'inwerterowi scalonemu' o tym , że lampy OK, jak zaniknie to podświetlenie się wyłączy. Można oszukać ten obwód w prosty sposób, tak aby było tam 12V przez cały czas, tyle, że ten 'myk' niekonicznie musi zadziałać w twoim przypadku.
    Sprawdź dokładnie skąd dochodzi owe 'brzęczenie'. Może być winne jedne trafo na balanserze lub świetlówka-ciężko powiedzieć, co; jeżeli pisałeś, że w danym miejscu zaobserwowowałeś zanik natężenia podświetlenia, to zamień to trafko miejscami z innym, np. z jakimś odległym z 'drugiego końca' listwy balansera i wyciągnij wnioski. Jak masz oscyloskop można pomierzyć oscylogramy na wyjściu trafek do świetlówek i porównać.

    Dodano po 13 [minuty]:

    Kazzzek napisał:


    Moje pytanie czy taki efekt może powodować uszkodzona świetlówka co docelowo prowadzi do wyłączenia całego podświetlenia?
    Ktoś pisał, żeby podłączyć zamiast świetlówki kondensator 22pF/3kV. Czy ta metoda jest poprawna dla mojego typu telewizora?


    Najprawdopodobniej uszkodzona swietlówka. Próbuj eksperymentalnie z doborem kondka (pojemność). Lamp Detection, można oszukać również. Tylko uważaj, trafka, które zaznaczyłeś na obrazku, potrafią wydać nie tylko 1.5kV ale również znaczny prąd (kilkadziesiąt mA).
  • Poziom 23  
    W tym modelu jest problem stopniowego zużywania się świetlówek. Do tego dochodzi dość czuła protekcja i masz taki efekt. Najlepiej obejść to poprzez zmianę progu protekcji (nie mówię o jej wyłączeniu, bo to do niczego dobrego nie prowadzi).
  • Poziom 33  
    imperpl napisał:
    Najlepiej obejść to poprzez zmianę progu protekcji (nie mówię o jej wyłączeniu, bo to do niczego dobrego nie prowadzi).

    Masz na myśli modyfikacje obwodu aby inwerter był mniej czuły i nie 'odcinał' podświetlenia, ale czy taka naprawa starczy na długo/czy sprawdzałeś?
  • Poziom 43  
    Zbyszek, nikt Ci nie zagwarantuje, że na długo, bo to od lamp zależy. Nie wejdziesz w nie.
    Oraz od przeróbki, czyli ustalonego progu. Lub pozbycia się zabezpieczeń, co w gruncie rzeczy w tanim sprzęcie może się i tak opłacić, a szkody nie będą zapewne wielkie. ;)
    To wbrew "sztuce serwisowania", ale .... klient nasz pan. ;)
    Niektóre monitory robi się tak, że kilkadziesiąt sekund po włączeniu jeszcze są "buraczkowe", a dopiero potem osiągają normalną barwę. I działają. ;)
  • Poziom 11  
    Witam
    Znalazłem bardzo dziwny objaw. Podłączając źródło obrazu do wejścia HDMI4 (na boku) telewizor pracuje prawidłowo, nie wyłącza podświetlenia (prawidłowo oprócz buczenia o którym wspominałem. Tak samo zachowuje się odtwarzając filmy z USB. Za to wejścia HDMI1-3 oraz telewizja z anteny powoduje wyłączenie podświetlenia. Czy to może wskazywać na problem z mainbard?

    zbyszekskibinski napisał:
    Masz na myśli modyfikacje obwodu aby inwerter był mniej czuły i nie 'odcinał' podświetlenia, ale czy taka naprawa starczy na długo/czy sprawdzałeś?

    Jakieś szczegóły jak można to wykonać? Przynajmniej ogólnie
  • Poziom 11  
    imperpl napisał:
    Problemem jest "zabawa" podświetleniem telewizora (tzn. tv sam zmienia podświetlenie zależnie od tego co robi). Przynajmniej tak było w znanym mi przypadku.

    No i rzeczywiście. Okazało się, że każdy wejście w TV ma swoje własne ustawienia. Wyłączenie opcji oszczędzania energii "naprawia" TV" a ustawienie Backlit na max (10) eliminuje buczenie. Czym może to być spowodowane?