Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jawa 350 - Brak ładowania wymiana tranzystora w ragulatorze

kidziorv1 06 Lis 2013 13:07 4035 20
  • #1 06 Lis 2013 13:07
    kidziorv1
    Poziom 9  

    Witam

    Mam problem z ładowanie w jawie 350 wykonałem następujące pomiary.
    Pomiar prostownika diodowego 6 pulsowego wszystkie diody sprawne.
    Pomiar przewodów x,y,z wszystkie po 1,1 ohm.
    Pomar uzwojenia wzbudzenia 66 ohm (strasznie duża wartość nie wiem czy tak może być).
    Lampka ładowania była spalona wymieniłem.
    Następnie rozkręciłem regulator napięcia i stwierdziłem z pomiarów ze tranzystor mocy jest spalony więc wymieniłem na BD 911. I właśnie w tym miejscu pojawia się pytanie bo nie wiem czy go poprawnie wlutowałem. Na obrazku opisałe sposob wlutowania.

    I w tym momęcie zaczyna się problem po podłączeniu tranzystor się pali. Proszę o pomoć nie wiem gdzie zrobiłem bląd.

    Pozdrawiam

    0 20
  • Relpol
  • #3 06 Lis 2013 14:15
    kidziorv1
    Poziom 9  

    Jak to po co przecierz sie spalił napisałem w poscie powyzej. Orginalnie był tesla kd602 zgadza sie zamienik bd911 parametry podobne.

    Pytanie dotyczy czy poprawnie został wlutowany tranzystor moze pomyliłem B z E?

    Prosze o pomoc

    0
  • Pomocny post
    #4 06 Lis 2013 14:21
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Sciągnij sobie dokumentację obu elementów i porównaj. Co w tym trudnego?

    0
  • Relpol
  • #5 06 Lis 2013 14:23
    kidziorv1
    Poziom 9  

    Co w tym tudnego? BD 911 znalazłem a tesli nie moge znaleś to w tym trudnego.
    BD 911 ma opisane gdzie Baza Emitor kolektor A tesla w nocie katalogowej ma tylko parametry.

    Ponizej zdjęcie spalonej tesli z opisem E na dole B na górze C obudowa. Nowy przylutowałem tak jak opisałem w poście powyzej i po podłączeniu pali tranzystor.

    Wina możę leżeć w jeszcze jakimś uszkodzonym elemęcie? Przemierzyłem wszystkie elementy w układzie wylutowująć je i wydaje mi sie ze sa dobre. Nie jestem tylko pewien diody zenera zachowuje się jak normalna dioda krzemowa przewodzi w jedną strone w drugą pokazuje 0.

    0
  • Pomocny post
    #7 06 Lis 2013 16:00
    jack63
    Poziom 42  

    W tych regulatorach paliły się tranzystory sterujące tranzystorem wykonawczym. Naprawiałem taki regulator wiele lat temu. Zrysowałem nawet schemat.
    Wg. mnie te regulatory to badziew nie godny uwagi. Lepiej kupić jakiś polski za 20 zł.
    Przy okazji przerabiając prostownik na układ 9d za kilka groszy.
    Jednak podstawą jest zrobienie solidnej masy KABLEM. Knedle zaoszczędziły kilka halerzy...

    A 66 omów to nie zwarcie tylko prawie przerwa lub zły styk na szczotkach lub zła masa. Powinno być ok 4 om

    0
  • #8 06 Lis 2013 17:05
    robokop
    Moderator Samochody

    jack63 napisał:

    Wg. mnie te regulatory to badziew nie godny uwagi.

    Bez przesady. Te same regulatory siedziały i w Skodach i w ciągnikach Zetor - z podobnymi alternatorami. Rzadko padały, jeśli nie było innej przyczyny.

    0
  • #9 06 Lis 2013 17:31
    kidziorv1
    Poziom 9  

    Panowie wielkie dzięki za odzew ale powiedzcie mi dlaczego ten tranzystor sie pali nie rozumiem tego?

    Co jest nie tak z tym tranzystorem jak może być tego przyczyna?

    Uzwojenie wzbudzenia powoduje problemy?

    Wydaje mi się że dobrze to przylutowałem.

    Moze jakby załatwić jakiś zasilacz regulowany od 8 do 16 v i go sprawdzić?

    Jeżeli idzie o sprawdzenie regulatora to na wejście podaje D+ podaje zasilanie a na styk DF podpinam zarówkę i reguluje zasialaczem?

    Nie chce go wymieniać na jakiś inny upareł się i chce tego naprwić i się czego nauczyć a nie kupywać nowy. Sprawdze jeszcze to uzwojenie wzbudzenia.

    0
  • Pomocny post
    #10 06 Lis 2013 23:15
    jack63
    Poziom 42  

    kidziorv1 napisał:
    Jeżeli idzie o sprawdzenie regulatora to na wejście podaje D+ podaje zasilanie a na styk DF podpinam zarówkę i reguluje zasialaczem?

    Dziwne, że od tego nie zacząłeś????
    kidziorv1 napisał:
    Nie chce go wymieniać na jakiś inny upareł się i chce tego naprwić i się czego nauczyć a nie kupywać nowy

    To rysuj schemat. Niestety mój schemat się wziął i był zgubił. :cry:
    Jeszcze poszukam, ale ...
    Osobiście wymienił bym wszystkie elementy półprzewodnikowe. Na tranzystory na 100%.
    Czesi słynęli z fatalnej jakości półprzewodników.
    kidziorv1 napisał:
    Sprawdze jeszcze to uzwojenie wzbudzenia

    Rychło w czas...

    0
  • #11 07 Lis 2013 08:56
    kidziorv1
    Poziom 9  

    A więc tak poprawiłem uzwojenie wzbudzenia chodziło jak samo chciało:P od wibracji śruby sie rozkręciły i raz było 160 ohm a raz 10 ohm teraz mam 2.1 ohm.

    Te małe tranzystory PNP są sprawne przejscia pomiędzy E i C Pomiędzy B E i B C jest spadek napięcia w drugą pokazuje nieskończonoś.


    Diody sprawne. Tylko nie wiem jaka ma tam być dioda zenera może jakaś mała podpowiedz.


    A i mam takie dodatkowe pytanie jak rozkręciłem pokrywe od alternatora są tam takie dwa małe kondensatory. Do czego one są? Jakie powiny mieć parametry?

    A propo schematu jest podany w perwszym poście.

    Może ten tranzystor mocy palił sie przez to ze uzwojenie wzbudzenia miało takie parametry?

    Nie chce spalić kolejnego bo to juz bedzie smieszne szkoda mi kolejnego półprzewodnika.

    0
  • Pomocny post
    #12 07 Lis 2013 09:10
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    To elementy układu zapłonowego. W kazdym klaszycznym układze zapłonowym jest kondensator przy przerywaczu. Pojemność, to około 0,2 - 0,25 uF.

    0
  • Pomocny post
    #13 07 Lis 2013 10:15
    jack63
    Poziom 42  

    kidziorv1 napisał:
    A więc tak poprawiłem uzwojenie wzbudzenia chodziło jak samo chciało od wibracji śruby sie rozkręciły i raz było 160 ohm a raz 10 ohm teraz mam 2.1 ohm.


    Mógłbyś napisać dokładniej o co ci chodzi???
    Jakie śruby?
    Gdzie chodziło?
    Co, jak i czym mierzyłeś?

    Schemat faktycznie jest. Taki malutki ale jednak. Pasuje go jednak poddać edycji i wkleic jeszcze raz. 3/4 obrazka jest puste!
    Zrób próbę regulatora na stole. Zasilacz regulowany i mała żarówka wystarczą. Przy ok 14 V ma gasnąć. Bez tego nie ma co podłączać regulatora do motocykla.
    Pasuje też sprawdzić prostownik. Był bardzo awaryjny.
    No i masa, masa masa....

    0
  • #14 07 Lis 2013 13:06
    kidziorv1
    Poziom 9  

    mierzyłem Df i mase w kostce co się podłącza do regulatora i było bez poprawek 66 ohm po rozebranu pokrywy od alternatora i dokreceniu szczotkek pomiar wskazywał 2 ohm i był stabilny.

    Sprawne elementy:
    Prostownik diodowy ( pomierzyłem wszystkie diody wszystkie działaja napewno dobrze)
    Przekaźnik w obwodzie regulatora działa sprawdzalem
    Alternator też działa

    Pozostaje tylko ten niemrawy regulator ktory pali tranzystor.

    Nie moge sprawdzic regulatora bo nie mam zasilacza stabilizowanego. Do dyspozycji mam prostownik o zakresach 8V i 12v jak rownierz zasilacz komputerowy 5 i 12 v.

    Ewidentnie problem z tym regulatorem!

    Prosze mi powiedziec jaki tam zener jest wlutowany bo nie mam zielonego pojęcia?

    Może jakby podłączyć prostownik i go sprawdzić na zakresie 8V a potem 12 V i pomierzyć co nie co ?

    0
  • Pomocny post
    #15 07 Lis 2013 14:12
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Weź wywal ten regulator, dołóż trzy diody i zastosuj jakiś "normalny". Nie pamiętam, jak tam szczotkotrzymacz wygląda, ale od poloneza lub malucha w zależności, czy izolowana jedna, czy obie.
    I zajmij się uzwojeniem wzbudzenia. Może ono powodować problemy, jeśli jest uszkodzone. Usterka może się ujawniać dopiero podczas kręcenia, kiedy siła odśrodkowa zacznie działać.

    0
  • Pomocny post
    #16 07 Lis 2013 14:33
    jack63
    Poziom 42  

    Te 2 omy, to na mój gust trochę za mało. Jeśli pomiar jest wiarygodny? Powinno być ok 4 omy. Może to byc powodem spalenia tranzystora, bo popłynie ok 2x większy prąd.
    Niestety nie znalazłem odtworzonego przez mnie schematu. Nie wiem jak ma być dioda zenera. Można do tego dojść znając wartości rezystancji R1, R2 i R3. Jak mi je podasz to ci powiem jaka powinna być dioda zenera.
    Jednak chyba nie o to chodzi. Wg. mnie bez zasilacza regulowanego ciężko ci będzie naprawić regulator. Jednak nie jest to jakiś kosmiczny problem. Za LM317 potencjometr ok 5k i rezystor 280 om i kondensator 2200-4700uF nie wydasz majątku - max 5 zł. Bazując na prostowniku jako żródle wyprostowanego napięcia możesz w ciągu 10 minut zrobić sobie taki zasilacz. Przyda się w innych sytuacjach. Np. jako dokladniejsza ładowarka motocyklowego aku. LM317 przykręć tylko do radiatorka.
    Ale mając tylko aku już można coś pomierzyć. Podłącz +aku do D+. "-" do B-. Żrówka 12V/5W do DF i B- . Napisz czy świeci żarówka i jakie są napięcia na bazach tranzystorów względem D+ (! nie B- !). Możesz ponowić próbę dołączając szeregowo do aku dwie baterie aby uzyskać napięcie powyżej 14.4V. Żarówka nie powinna świecić. Zrób drugi raz pomiary napięcia na bazach tranzystorów.

    0
  • #17 07 Lis 2013 18:04
    kidziorv1
    Poziom 9  

    Dziesiaj nie dam rady juz tego zrobić . R1 347 ohm R2 764 ohm 1186ohm .
    R1 R2 rezystor grafitowy na zdieciu od frontu R1 to nóżka 2,3 R2 to nóżka 1,2 a ten zielony to R3.

    Tak mi sie przynajmniej wydaje.

    Mam jeszce jedno pytanie zrobiłem pomiar stojana czy nie ma zwarcia do masy wszytko wyszło ok nie było przejscia zarówka nie świeci.

    A teraz pytanie co do wirnika odpiołem kable od szczotkotrzymaczy i zmierzyłem na tescie diody czy jest przejscie do masy alternatora i miernik pistrzy.

    Czy tak powino byc? czy nie powino być przerwy pomiedzy wirnikiem a masą?

    Dzieki Jack63 za pomc jutro zabiore sie do roboty moze sie uda coś z tym regulatorem zrobić.

    0
  • Pomocny post
    #18 07 Lis 2013 19:26
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nie może być połączenia między pierścieniami ślizgowymi i uzwojeniem wirnika, a jego korpusem. Jeśli takowe występuje, to powoduje właśnie uszkodzenia tranzystorów mocy w regulatorze. Jeśli wirnik ma przebicie, to nadaje się do wymiany, bo przewijać to mało kto chce ze względu na ruch wirowy, jaki wykonuje. Choć mogę ci podać firmę, która to pewnie zrobi, jednak koszta będą spore.

    0
  • #19 07 Lis 2013 20:29
    kidziorv1
    Poziom 9  

    Upewnie się jeszcze jutro ale czuje sie ta sprawa zasmucony. Co mogło spowodować uszkodzenie wirnika, moze jak go rozbiore to znajde przyczyne i uda mi sie cos dolutować?

    Jeszcze dla pewności na zdjeciu 20131107_085956.jpg pomiar był realizowany po sciągnięciu kabla białego z zółtom koszulka i zielonego obok niego.

    Następnie jedą z sond przykładalem do korbusu alternatora a druga do odpowiednio styku DF i masy I w obu przypadkach było przejście. Pomiar wykonałem dobrze czy źle?

    Wiem na upartego staram sie stwierdzic ze ten wirnik działa ale utwierdzcie mnie ze jest popsuty.

    Wielkie dzięki za wszystkie podpowiedzi

    0
  • Pomocny post
    #20 07 Lis 2013 20:40
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    1. Zaczyna mnie porażać twoje niechlujstwo językowe. Aby uniknąć dalszych zgłoszeń, za pomocą funkcji [ZMIEŃ] poprawisz błędy w twórczości powyżej - CAŁEJ. Dalsze błędy nie będą tolerowane!
    2. Odpinasz szczotkotrzymacz. Widzisz dwa pierścienie ślizgowe. Oporność mierzona na nich powinna wynosić kilka omów. Natomiast oporność mierzona między którymkolwiek z nich, a korpusem, osią wirnika, obudową, korpusem silnika ma być nieskończona. Jeśli jest inaczej, to wirnik ma przebicie.

    0
  • Pomocny post
    #21 08 Lis 2013 11:29
    jack63
    Poziom 42  

    kidziorv1 Chyba za dużo od ciebie wymagam.. a ty masz dość podstawowe problemy z samym alternatorem i nie tylko. Musisz je na początek rozwiązać. Jednak regulator jako układ elektroniczny i osobny problem można (i trzeba!) sprawdzić na stole. Pisałem jak to zrobić.
    Alternator "zostawiam" Błażejowi. :D Przecież to dość proste sprawy...
    Odpowiadam na pytanie odnośnie diody zenera:
    Bazując na zmierzonych przez ciebie wartościach.
    Uz = 14.4V * R2 / R1 - 0.6 V = 14.4 *764/347 - 0.6 ~= 31 V Nie możliwe!!!
    Zakładając pomyłkę między R1 i R2:
    Uz = 14.4V * R2 / R1 - 0.6 V = 14.4 *347/764 - 0.6 ~=5,9 V Tak wygląda dużo lepiej :D
    Typowe pobliskie wartości to: 5.6V i 6.2 V
    Stawiam na 5.6V ze względu na to, że napięcie "przebicia" diody musi byc niższe od obliczonego ze względu na konieczność przepływu prądu przez R3 na tyle dużego aby wywołać na nim spadek napięcia wiekszy od ok 0.6 V otwierający tranzystor T1, który wyłącza T2. T2 wyłącza T3 i prad wzbudzenia przestaje płynąć.
    Poza tym Dioda zenera o napięciu "przebicia 5.6V jest najlepiej skompensowana temperaturowo.
    Przeglądając lepsze zdjęcia zauważyłem:
    1. Pełno kropli cyny. Usuń je mechanicznie! Delikatnie! Stara szczoteczka do zębów jest super.
    2. Rezystor opisany przez ciebie jako R5 jest spalony! Sprawdź go! Może on w połączeniu z uszkodzonym tranzystorem T2 jest powodem "palenia" się tranzystora T3 ???
    W naprawianym przeze mnie kiedyś egzemplarzu regulatora uszkodzony był właśnie T2! Wymień go na BC 327 - 16 (25). Rezystor też należy wymienić. Pytanie na jaki?
    Wg. mnie ok 1k. Może zostały ślady kolorowych pasków i odczytasz? Jak nie to poczytaj o układach Darlingtona.
    PS. Kultura nakazuje odwdzięczyć się za pomoc. Jest na elektrodzie taki przycisk "Pomógł".
    Może (?) Błażejowi "pomógł" się nie należy, bo on jest "Zły mod" :D , ale ja modem nie jestem...

    0