Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Texa Poland
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Seicento 1,1 MPI - szrpanie w czasie jazdy

D_Mrozu 06 Lis 2013 20:40 4311 5
  • #1 06 Lis 2013 20:40
    D_Mrozu
    Poziom 21  

    Witam. Problem to Seicento 1.1 MPI + LPG 2gen, sterownik Tartarini TEC 99 EVO, bez silnika krokowego (śrubka).
    Zużywał ok. 25l/100km benzyny (gaz chyba w normie - 9,5l/100km w zakorkowanej Łodzi). W czasie pracy na benzynie z rury sadza, czarny dym, brak mocy, gaśnięcie na wolnych obrotach. W czasie pracy na LPG - wszystko OK.
    ECU (Magneti Marelli IAW 4AF) nie pokazywał błędów - prawdopodobnie również za sprawą sterownika - emulatora sondy lambda AEB 426, który został chyba wymyślony głównie do kasowania błędów ECU. Po wypięciu emulatora pomimo tak dużego zużycia benzyny również brak błędów i świecenia kontrolki awarii OBD.
    Postawiłem na uszkodzenie pierwszej sondy λ - wstawiona przez poprzedniego właściciela była nieprawidłowa - bez metalowej osłony (wstawiona z podlutowanym wtykiem BOSH 0 258 003 339 i z tego co widziałem, nie występuje nigdzie jako zamiennik dla Fiata, lecz Forda).
    Wyczyściłem przepustnicę i kanał wolnych obrotów, przy okazji uszkadzając w czasie wyciągania silnik krokowy.
    Wstawiłem nową sondę λ - zużycie benzyny zdecydowanie spadło, brak sadzy i czarnego dymu, a przy okazji dołożyłem przekaźnik odłączający pompę paliwa przy pracy na LPG.
    Dodatkowo po zamianie sond (w/w Bosh jako 2) ECU wskazywał błędy sondy i układu zasilania (ze względu na uszkodzony silnik krokowy) i świeciła kontrolka OBD.
    Założyłem nowy silnik (zamiennik) i ... zaczęły się problemy z szarpaniem w pewnym zakresie średnich obrotów (wcześniej nie występował) w czasie pracy na benzynie i LPG.
    W momencie wciskania pedału przyspieszenia silnik pracuje bezproblemowo.
    Problemy zaczynają się przy delikatnym odpuszczeniu gazu i ustabilizowaniu prędkości - np. na 4 biegu w granicach 50 - 60 km/h. Samochód strasznie szarpie.
    Po wciśnięciu gazu bez problemów przyspiesza i zjawisko "szarpania" ustępuje.
    Silnik nie łapie "lewego" powietrza.
    Czy jest jakaś specjalna procedura adaptacji nowego silnika krokowego? Wydawało mi się, że po podłączeniu akumulatora sterownik silnika sam dokona autoadaptacji silnika krokowego wolnych obrotów.
    Czy jest sens przeprowadzania adaptacji koła fonicznego (programem FiatECUScan)?
    Wydaje mi się, że pozostałe czujniki mające wpływ na pracę silnika (TPS, MAP Sensor, czujnik położenia wału, czujnik położenia wałka rozrządu, czujnik temperatury zasysanego powietrza, czujnik temperatury płynu chłodzącego) są sprawne - ew. który z nich jeszcze sprawdzić?
    Pozdrawiam.

    -1 5
  • Texa Poland
  • #2 09 Cze 2015 09:51
    LACKY_76
    Poziom 9  

    Mam podobny problem, czy znalazł pan rozwiązanie?

    0
  • Texa Poland
  • #3 09 Cze 2015 11:22
    Perkozj
    Poziom 10  

    Sprawdź parametry silnika krokowego starego i nowego zamiennika > miernik w łapę i oporność na pinach, czasami może świrować przez nieprawidłowe parametry lub stożek, który przymyka kanał regulacji wolnych obrotów nie pasuje do otworu i przepuszcza powietrze, wyjmij i dokładnie porównaj!

    0
  • #4 12 Cze 2015 19:55
    D_Mrozu
    Poziom 21  

    Witam.
    Objawy szarpania ustąpiły po wymianie świec i przewodów WN.
    Pozdrawiam.

    0
  • #5 12 Cze 2015 22:16
    LACKY_76
    Poziom 9  

    ok - dziękuje za info

    0
  • #6 30 Cze 2015 06:59
    D_Mrozu
    Poziom 21  

    pomogło:
    - wymiana sondy regulującej
    - czyszczenie przepustnicy (niestety, zakończyło się uszkodzeniem silnika krokowego i koniecznością jego wymiany)
    - wymiana przewodów WN
    - wymiana świec zapłonowych.
    Pozdrawiam.

    0