Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Bosch WFB 1604 - Nie kręci się silnik

kds_tuning_team 07 Nov 2013 14:25 4077 11
  • #1
    kds_tuning_team
    Level 9  
    Witam,
    mam następujący problem z pralką jak w temacie.
    Zaczęło się od tego, że pewnego razu pralka po ustawieniu na zazwyczaj używany program i włączeniu pralka od razu zaczęła wirować. Została wyłączona z prądu. Program został przestawiony na inny i w sumie wszystko było ok. Po chwili jednak okazało się, że bęben się nie kręci. I teraz jakie są objawy: pralka pompuje i wypompowuje wodę normalnie, grzeje też odpowiednio. Natomiast silnik w momencie kiedy powinien się załączyć wykonuje tylko minimalny obrót, na rewersie jest tak samo. Szczotki sprawdzone. Silnik bez obciążenie (po zdjęciu paska) zachowuje się tak samo. Dostaje impuls i koniec. Wałek na silniku kręci się luźno, nic nie wyje. Dzieje się tak również po ustawieniu na wirowanie. Czy winny jest programator czy może być jakaś inna przyczyna??

    Aktualizacja:
    Szczotki wmontowałem na miejsce i pralka zaczęła działać normalnie. Ale nie na długo. Coś gdzieś się przegrzewa chyba lub zaciera. Wystarczy dać chwilę całemu mechanizmowi i silnik normalnie kręci bębnem a po chwili zwalnia tak jakby nie miał siły wykonać obrotu aż w końcu staje i słychać z niego tylko buczenie...
  • #2
    machefi
    Home appliances specialist
    Zmierz omomierzem komutator wirnika , czy są równe oporności na poszczególnych wycinkach komutatora . Najlepiej jakbyś miał na podstawienie drugi silnik , ale jak znam życie to pewnie nie... Możesz jeszcze wymienić dla sprawdzenia triak silnika na module .
    kds_tuning_team wrote:
    Szczotki sprawdzone. .

    Jaka długość ?
  • #3
    kds_tuning_team
    Level 9  
    Szczotki są długie, aż sam byłem w szoku, że po 13 latach używania zużyły się w 1/3 dopiero. Ich długość to jakieś niecałe 4 cm.
    Wczoraj w nocy jeszcze potestowałem i według mnie ewidentnie silnik. Nawet bez paska chwilę się pokręci i zwalnia. Na wolnych i na wirowaniu jest tak samo. Potem tylko słuchać buczenie i od czasu do czasu się obróci kawałek. Wystarczy dać mu 2 minuty odpoczynku i cała sytuacja się powtarza.
    Oporności komutatora jeszcze nie sprawdzałem. Ale być może że dzisiaj będę miał drugi silnik.
  • #5
    kds_tuning_team
    Level 9  
    Właśnie skończyłem sprawdzać tą metodą. Silnik pracował nieprzerwanie ok 10 minut. Tak jak było tam napisane miał bardzo wysokie obroty. Ale nic się złego nie działo. Pracował równo, bez przerw.
    Co dalej sprawdzać??
  • #6
    Paw_el

    Home appliances specialist
    kds_tuning_team wrote:
    Co dalej sprawdzać?

    witam.
    Moduł dać elektronikowi na pewno coś poradzi.
  • #7
    kds_tuning_team
    Level 9  
    Ale to pewne, że to moduł a nie programator??
  • Helpful post
    #8
    machefi
    Home appliances specialist
    kds_tuning_team wrote:
    Ale to pewne, że to moduł a nie programator??

    Nie , niepewne . Może być programator , nadpalone i nagrzewające się styki przełączania uzwojeń silnika
    kds_tuning_team wrote:
    Nawet bez paska chwilę się pokręci i zwalnia. Na wolnych i na wirowaniu jest tak samo. Potem tylko słuchać buczenie i od czasu do czasu się obróci kawałek. Wystarczy dać mu 2 minuty odpoczynku i cała sytuacja się powtarza.
    które po ostygnięciu przez chwile spełniają swoją rolę i apiać od początku przerwa i buczenie . Może być też przerwa na uzwojeniu prądniczki tachometrycznej , ponieważ układ TDA 1085C na module sterującym tak reaguje jak jej nie widzi - brak obrotów . Chociaż nic nie piszesz o mojej wcześniejszej sugestii wymiany triaka silnika . Zrób chociaż to , niewielkie pieniądze i mało pracy Przeczytaj uważnie posty z tego tematu https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic494129.html , szczególnie o zwarciu F i N . Możesz z dużą dozą prawdopodobieństwa wyeliminować moduł lub programator jako podejrzanych , tylko przy próbach zdejmij pasek z koła pasowego . Czy rezystor 5,5 kΩ na module ( ten największy) jest gorący ?
  • #9
    axxx
    Home appliances specialist
    99,9% styki programatora się nadpaliły.
  • #10
    kds_tuning_team
    Level 9  
    Rozumiem że mam zewrzeć zaciski na module a nie przewody?
  • #11
    kds_tuning_team
    Level 9  
    No więc po przeczytaniu dokładnie postów ze wskazanego tematu zwarłem przewody F i N. Po uruchomieniu silnik pochodził przez chwilę, potem nastąpił trzask i wywaliło korki. I co mi się przypomniało: że kiedyś była podobna sytuacja, tzn. silnik nie chciał pracować i jakiś fachowiec też coś tam pogrzebał, i po uruchomieniu też wywaliło korki. I po tym był wymieniany moduł. Czyli ten który do tej pory siedział w pralce to był już jakiś używany, być może że regenerowany. Wyciągnąłem ten moduł i oddałem znajomemu elektronikowi. Może coś jeszcze z niego będzie. Tylko taka prośba, czy ktoś posiada może schemat do tego modułu? Nie wiem, czy będzie potrzebny, ale na wszelki wypadek by się przydał. No i mam nadzieję, że to co spowodowało wywalenie korków to nie był silnik...
  • #12
    kds_tuning_team
    Level 9  
    Kolejny update: moduł został sprawdzony przez elektronika. Jest sprawy.