Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bosch WFB 1604 - Nie kręci się silnik

kds_tuning_team 07 Lis 2013 14:25 3303 11
  • #1 07 Lis 2013 14:25
    kds_tuning_team
    Poziom 8  

    Witam,
    mam następujący problem z pralką jak w temacie.
    Zaczęło się od tego, że pewnego razu pralka po ustawieniu na zazwyczaj używany program i włączeniu pralka od razu zaczęła wirować. Została wyłączona z prądu. Program został przestawiony na inny i w sumie wszystko było ok. Po chwili jednak okazało się, że bęben się nie kręci. I teraz jakie są objawy: pralka pompuje i wypompowuje wodę normalnie, grzeje też odpowiednio. Natomiast silnik w momencie kiedy powinien się załączyć wykonuje tylko minimalny obrót, na rewersie jest tak samo. Szczotki sprawdzone. Silnik bez obciążenie (po zdjęciu paska) zachowuje się tak samo. Dostaje impuls i koniec. Wałek na silniku kręci się luźno, nic nie wyje. Dzieje się tak również po ustawieniu na wirowanie. Czy winny jest programator czy może być jakaś inna przyczyna??

    Aktualizacja:
    Szczotki wmontowałem na miejsce i pralka zaczęła działać normalnie. Ale nie na długo. Coś gdzieś się przegrzewa chyba lub zaciera. Wystarczy dać chwilę całemu mechanizmowi i silnik normalnie kręci bębnem a po chwili zwalnia tak jakby nie miał siły wykonać obrotu aż w końcu staje i słychać z niego tylko buczenie...

    0 11
  • #2 08 Lis 2013 00:21
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Zmierz omomierzem komutator wirnika , czy są równe oporności na poszczególnych wycinkach komutatora . Najlepiej jakbyś miał na podstawienie drugi silnik , ale jak znam życie to pewnie nie... Możesz jeszcze wymienić dla sprawdzenia triak silnika na module .

    kds_tuning_team napisał:
    Szczotki sprawdzone. .

    Jaka długość ?

    0
  • #3 08 Lis 2013 08:56
    kds_tuning_team
    Poziom 8  

    Szczotki są długie, aż sam byłem w szoku, że po 13 latach używania zużyły się w 1/3 dopiero. Ich długość to jakieś niecałe 4 cm.
    Wczoraj w nocy jeszcze potestowałem i według mnie ewidentnie silnik. Nawet bez paska chwilę się pokręci i zwalnia. Na wolnych i na wirowaniu jest tak samo. Potem tylko słuchać buczenie i od czasu do czasu się obróci kawałek. Wystarczy dać mu 2 minuty odpoczynku i cała sytuacja się powtarza.
    Oporności komutatora jeszcze nie sprawdzałem. Ale być może że dzisiaj będę miał drugi silnik.

    0
  • #5 08 Lis 2013 16:19
    kds_tuning_team
    Poziom 8  

    Właśnie skończyłem sprawdzać tą metodą. Silnik pracował nieprzerwanie ok 10 minut. Tak jak było tam napisane miał bardzo wysokie obroty. Ale nic się złego nie działo. Pracował równo, bez przerw.
    Co dalej sprawdzać??

    0
  • #6 08 Lis 2013 21:45
    Paw_el

    Specjalista AGD

    kds_tuning_team napisał:
    Co dalej sprawdzać?

    witam.
    Moduł dać elektronikowi na pewno coś poradzi.

    0
  • #7 08 Lis 2013 22:57
    kds_tuning_team
    Poziom 8  

    Ale to pewne, że to moduł a nie programator??

    0
  • Pomocny post
    #8 09 Lis 2013 01:17
    machefi
    VIP Zasłużony dla elektroda

    kds_tuning_team napisał:
    Ale to pewne, że to moduł a nie programator??

    Nie , niepewne . Może być programator , nadpalone i nagrzewające się styki przełączania uzwojeń silnika
    kds_tuning_team napisał:
    Nawet bez paska chwilę się pokręci i zwalnia. Na wolnych i na wirowaniu jest tak samo. Potem tylko słuchać buczenie i od czasu do czasu się obróci kawałek. Wystarczy dać mu 2 minuty odpoczynku i cała sytuacja się powtarza.
    które po ostygnięciu przez chwile spełniają swoją rolę i apiać od początku przerwa i buczenie . Może być też przerwa na uzwojeniu prądniczki tachometrycznej , ponieważ układ TDA 1085C na module sterującym tak reaguje jak jej nie widzi - brak obrotów . Chociaż nic nie piszesz o mojej wcześniejszej sugestii wymiany triaka silnika . Zrób chociaż to , niewielkie pieniądze i mało pracy Przeczytaj uważnie posty z tego tematu https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic494129.html , szczególnie o zwarciu F i N . Możesz z dużą dozą prawdopodobieństwa wyeliminować moduł lub programator jako podejrzanych , tylko przy próbach zdejmij pasek z koła pasowego . Czy rezystor 5,5 kΩ na module ( ten największy) jest gorący ?

    0
  • #9 09 Lis 2013 07:20
    axxx
    Specjalista AGD

    99,9% styki programatora się nadpaliły.

    0
  • #10 10 Lis 2013 17:08
    kds_tuning_team
    Poziom 8  

    Rozumiem że mam zewrzeć zaciski na module a nie przewody?

    0
  • #11 12 Lis 2013 13:22
    kds_tuning_team
    Poziom 8  

    No więc po przeczytaniu dokładnie postów ze wskazanego tematu zwarłem przewody F i N. Po uruchomieniu silnik pochodził przez chwilę, potem nastąpił trzask i wywaliło korki. I co mi się przypomniało: że kiedyś była podobna sytuacja, tzn. silnik nie chciał pracować i jakiś fachowiec też coś tam pogrzebał, i po uruchomieniu też wywaliło korki. I po tym był wymieniany moduł. Czyli ten który do tej pory siedział w pralce to był już jakiś używany, być może że regenerowany. Wyciągnąłem ten moduł i oddałem znajomemu elektronikowi. Może coś jeszcze z niego będzie. Tylko taka prośba, czy ktoś posiada może schemat do tego modułu? Nie wiem, czy będzie potrzebny, ale na wszelki wypadek by się przydał. No i mam nadzieję, że to co spowodowało wywalenie korków to nie był silnik...

    0
  • #12 12 Lis 2013 23:50
    kds_tuning_team
    Poziom 8  

    Kolejny update: moduł został sprawdzony przez elektronika. Jest sprawy.

    1