Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prosty alarm - mój projekt i problem

yaarek 20 Mar 2005 15:54 7887 9
  • #1 20 Mar 2005 15:54
    yaarek
    Poziom 11  

    Witam
    W związku z licznymi włamaniami na moim osiedlu, jestem na etapie wymyślania w miarę prostego i maksymalnie taniego systemu alarmowego do mieszkania.
    System chciałem zbudować w oparciu o jedną z tych centralek
    centralka1
    centralka2
    Na wejściu zwłocznym kontaktron na drzwiach, na natychmastowym, szereg kontaktronów na oknach 2 pokoi + ewentualnei czujka ruchu.
    Za włącznik miałby robić zamek szyfrowy, jeden z tych.
    Całość chcę zasilić akumulatorem 12V, np takim.
    Ale pozostaje kilka problemów, z którymi sam sobie nie poradzę.
    1) Zasilanie. Na jak długo może wystarczyć taki akumulator, zakładając że układ bedzie uzbrajany średnio na 3 godziny dziennie?
    2) Uzbrajanie. Drugi z zamków ze strony powyżej, zamyka przekaźnik na kilka sekund (nie jestem pewien co do pierwszego). W jaki sposób zbudować układ podtrzymujący stan zamkniętego obwodu, po podaniu sygnału z zamka ?
    Dodatkowo wpisanie kodu zamyka jeden styk przekaźnika, a tutaj potrzebne jest aby go otworzyć i żeby został w tym stanie bez pobierania prądu. Chyba że prąd potrzebny na utrzymanie przekaźnika jest tak mały, że akumulator wytrzyma długo.
    Ewentualnie może ma ktoś schemat zamka, który tutaj się sprawdzi i będzie nie drogi w wykonaniu.

    -1 9
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 20 Mar 2005 16:24
    rgb
    Poziom 28  

    Przemyśl jeszcze raz swoją decyzje w zakresie budowy systemu w oparciu o rozwiazania nie do końca sprawdzone. Taki system bedzie tak dobry jak bedzie dobry najsłąbszy jego element.
    Myśle ,że lepiej skupić sie na odpowiednim rozmieszczenie czujników i zaplanować instalacje
    zajrzyj moze pod linki jakie Ci umieszczam ,abyś mógł zapoznać się z gotowymi rozwiązaniami i niedrogimi .
    http://www.elmes.pl/instr/ch4ha.pdf a tu masz link do zasilacza wystarczy wstawić tylko akumulator i podłączyć zasilanie http://www.pulsarsc.com.pl/zasilacze/ZBP1A.htm

    Tu masz link do strony dystrybutora profesjonalnej centrali - zestaw plyta spectra 1727 + klawiatura . http://www.omc.com.pl/cennik/cennik_detal.pdf

    0
  • #3 20 Mar 2005 17:13
    yaarek
    Poziom 11  

    Szczerze mówiąc wszystko rochodzi się o pieniądze. Nie stać mnie specjalnie na większy wydatek, chciałem to pociągnąc jak najniższym kosztem. Wiem ze niby to co mogą mi ukraść jest cenniejsze, ale poprostu mnie nie stac.
    http://www.telmatik.pl/oferta4.html.
    Tutaj znalazłem rozwiązanie za 160 zł. Mimo wszystko nie wiem czy będę miał na tyle fundusz. Dlatego narazie kombinuję we własnym zakresie.

    0
  • Relpol
  • Pomocny post
    #4 20 Mar 2005 21:07
    kasprzyk
    Specjalista elektryk

    yaarek napisał:
    Szczerze mówiąc wszystko rochodzi się o pieniądze. Nie stać mnie specjalnie na większy wydatek, chciałem to pociągnąc jak najniższym kosztem. Wiem ze niby to co mogą mi ukraść jest cenniejsze, ale po prostu mnie nie stac.
    http://www.telmatik.pl/oferta4.html.
    Tutaj znalazłem rozwiązanie za 160 zł. Mimo wszystko nie wiem czy będę miał na tyle fundusz. Dlatego narazie kombinuję we własnym zakresie.


    witaj

    skoro tak podchodzisz do całej sprawy to ok!

    na pierwszy rzut oka, jestem prawie pewny, że zaprezentowane przez ciebie rozwiązanie przekroczy cenę tego gotowego produktu jaki masz pod ręką za 160zł


    to więc:

    1) przede wszystkim zasilanie akumulatorem powinno być jako awaryjne a nie podstawowe, czy chcesz do końca życia zajmować się jego doładowywaniem??? kilka razy zapomnisz, chcesz pilnie wyjechać, załączasz Twój system i..... cisza - co wtedy ????

    Do zasilania powinieneś wykorzystać zasilacz podpięty na stałe do 230V, do tego akumulator, przez jakiś układ doładowywania i kontroli napięcia na zaciskach akumulatora - spróbuj poszukać gotowych rozwiązań, lub jakiegoś układu na elektrodzie

    2) centralka alarmowa - (mam podobną do drugiego linku) złożyłem ją kilka lat temu, na początku działała w aucie (2lata) bezproblemowo, następnie do dzisiaj stoi na straży piwnicy w bloku ;) – razem będzie jakieś 3,4 lata – żadnych problemów, żadnych zawieszeń czy fałszywek, umiejscowiona jest ona w mieszkaniu – nie potrzebuje układu opóźniającego załączenie i wyłączenie – a to jest duży plus

    3) zamek szyfrowy – także jakieś 7 lat temu złożyłem coś takiego (niestety nie wiem czy na takim samym układzie, który zaprezentowałeś) – działa do dzisiaj jako otwieranie i zamykanie barku ;) – jest to chyba jedyne urządzenie elektroniczne, któremu ponad wszystko można zaufać, tzn są to moje osobiste odczucia ;)

    W twoim przypadku zamek szyfrowy i jego umiejscowienie jest najważniejszą rzeczą, niestety nie mam pojęcia jak on ci się zachowa w sytuacji, kiedy wandal dostanie się do środka i wyrwie, lub przetnie wszystkie przewody – w normalnym systemie nastąpi wyzwolenie alarmu, Ty musiałbyś zamknąć go w metalowej puszcze, z dodatkowym stykiem sabotażowym, niestety jeżeli ktoś wyrwie całość ze ściany – Twój alarm można o d...e roztrzaskać!

    Musisz dokładnie dowiedzieć się, czy ten zamek działa tylko jako zatrzask, czy ma możliwość przełączania bistabilnego – czyli wpisanie kodu załącza przekaźnik, następne wpisanie wyłącza – przekaźnik ma dwie możliwości, możesz dowolnie ustawić (według potrzeb i praktyki) czy w czasie zazbrojenia alarmu przekaźnik ma puszczać, czy odwrotnie

    Trochę się rozpisałem, myślę, że na początek musisz się zdecydować co do zasilania Twojego układu – tak jak pisałem wyżej, przemyśl to jeszcze i się określ
    pozdrawiam

    0
  • #5 21 Mar 2005 00:45
    yaarek
    Poziom 11  

    Podsumuję sobie jeszcze wszystkie koszta. Im więcej odpowiedzi czytam, tym mniej sensowne wydaje się robienie tego we własnym zakresie.
    Pozdrawiam. Jarek

    0
  • Pomocny post
    #6 21 Mar 2005 01:27
    rgb
    Poziom 28  

    sam jak widzisz że jesteś za biedny, aby oszczedzać -jeden z satyryków powiedział "półśrodki to dobry napis na wychodki ".
    profesjonalny system to wydatek rzędu ok 400 żł centrala jedną czujka sygnalizator obudowa akumulator klawiatura i zasilacz

    0
  • #7 21 Mar 2005 13:05
    yaarek
    Poziom 11  

    Mimo wszystko uważam, że lepszy będzie ten pół, zcy nawet ćwierćśrodek, niż mieszkanie nie zabespieczone niczym

    0
  • #8 21 Mar 2005 15:23
    kasprzyk
    Specjalista elektryk

    witam

    oczywiście masz rację, nie poinformowany złodziej, co do tego jaki system zabezpieczenia posiadasz, zostaje niemile zaskoczony, a to czy się wystraszy i ucieknie lub zacznie próbować rozbrajać alarm - tego nie wie nikt ...
    pozdrawiam

    0
  • #9 21 Mar 2005 17:10
    Lukasz3232
    Poziom 18  

    yaarek napisał:
    Mimo wszystko uważam, że lepszy będzie ten pół, zcy nawet ćwierćśrodek, niż mieszkanie nie zabespieczone niczym


    Witam!

    Mam na działce w domku letniskowym zamontowany układ AVT, ten tańszy z drugiego linka. podłączone mam dwie czujki PIR i dwie syreny: wewnętrzną SPW-100 i zewnętrzną - samochodową. Układ włączany jest zwykłym przełącznikiem jak do światła, który zamontowany jest na ścianie pod kurtkami, które zawsze wisza na wieszaku - rozwiązanie najprostsze i najlepsze ze względu na to, że obsługują je moi rodzice. Diody przeniosłam na panel kontrolny zamontowany w widocznym miejscu, sygnalizują czas na wyjście. Dodatkowo do diody sygnalizujacej czas na wejście podpięty jest buzer tak abu przypominać o wyłączeniu alarmu jak wejdzie się do środka. Gdy system jest uzbrojony miga czerwona dioda widoczna z zewnątrz i odstraszająca włamywaczy. Na panelu dodakowo zamontowałem "lipną" klawiaturę od starego kalkulatora, żeby efekt artystyczny, był jeszcze lepszy. Oczywiście panel należy tak podłączyć aby jego zniszczenie lub zwarcie wszystkich kabli nie spowodowało uszkodzenia centrali (wszystkie rezystory do diód montujemy przy centralce ! )

    Układ jest o tyle ciekawy, że w stanie czuwania pobiera tylko tyle prądu ile pobierają czujki PIR i migająca dioda. W przypadku podłączenia tylko kontaktronów, pobór prądu jest praktycznie pomijalny i centralka może działać nawet na samych bateriach !!

    U mnie podłączony jest jakiś stary zasilacz wtyczkowy posiadający ok 15V na wyjściu i akumulator 12V/7Ah przez diody separujące. Układ doładowujacy podpatrzyłem z artykułu EdW o budowie UPS-a i składa się ze stabilizatora 7812, rezystora, i dwóch kondensatorów.

    Układ pracuje już od dwóch lat w skrajnych warunkach klimatycznych i z częstymi wyłączeniami energii. Przez rok miał podłączone powiadomienie GSM ale ze względu na doładowywanie POP-a nie było to opłacalne.

    Układ chroni mienie o bardzo małej wartości, został zamontowany po tym, jak po nocnym włamaniu, przez okno wynieśli z lodówki 20 piw i dwie butelki wódki oraz kiełbasę, doskonale zdaje egzamin, bo od momentu zainstalowania nie zanotowałem żadnego włamania.

    0
  • #10 21 Mar 2005 22:18
    omen_s
    Poziom 19  

    Witam

    Lukasz3232 masz może schemat twojej centralki ? Jeśli była by taka możliwość to cy mógłbyś mi go wysłać na priv lub wstawić na forum ?

    Pozdrawiam

    0