Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania R420 Hpi 2005r - Duże spalanie-wartość ciśnienia paliwa+zawór odcinający

Bartolinis 09 Lis 2013 02:22 13182 11
  • #1 09 Lis 2013 02:22
    Bartolinis
    Poziom 10  

    Witam,
    po 2-letniej walce ze spalaniem w Scani R420 HPI:
    - wymiana pompy wysokiego ciśnienia
    - wymian prawie wszystkich zaworków ( poza kąta i dawki paliwa)
    - wymianie uszczelek pod pompowtryskami
    - regulacji zaworów
    ....
    spalanie poprawiło się o 4 litry - z 37 na 33
    ...ale dopiero po WYMIANIE JEDNOSTKI STERUJĄCEJ SILNIKA
    i żaden serwis Scanii na to nie wpadł, tylko człowiek - magik, do którego mogę podać kontakt na PW ( jeżeli wyrazi zgodę )

    Teraz znowu spalanie skoczyło o + 4,
    z info uzyskanego w Scani dowiedziałem się, że :
    CIŚNIENIE NA WOLNYCH OBROTACH POWINNO BYĆ W OKOLICY 16bar I PO ZGASZENIU PRZYNAJMNIEJ PRZEZ 5 SEKUND UTRZYMYWAĆ WARTOŚĆ > 5bar
    i oznacza to, że pompowtryski są OK.
    Zrobiłem prosta diagnostykę - w załączniku filmik z parametrami :
    -obroty
    -ciśniennie paliwa
    -ciśnienie oleju
    -zawór odcinający dopływ paliwa

    Czy ktoś może wie czy wartość 52% dla zaworu odcinającego jest właściwa i czy to może być powodem dużego spalania?
    Scania ma moc, układ doładowania wykluczam całkowicie, błędów brak.
    To co mnie niepokoi to bardzo nierówna praca na zimnym silniku i przykopcenie "na siwo" przy odpalaniu. Ogólnie praca silnika jest bardzo niekulturalna, ale bez wahania na obrotach.

    link do pomiaru ciśnienia dla ułatwienia:
    Scania R420 ciśnienie paliwa
    Any ideas?

    1 11
  • #2 09 Lis 2013 22:53
    szaman108
    Poziom 29  

    Witam powiedz mi kolego w jaki sposób sprawdzasz utrzymanie ciśnienia po zgaszeniu silnika za pomocą autocoma czy zegara czyli manualnie :|

    0
  • #3 10 Lis 2013 08:39
    Bartolinis
    Poziom 10  

    W scani nie rozłącza się po wyłączeniu zapłonu natychmiast.
    Gaszę go i od razu po zgaszeniu załączam zapłon.

    1
  • #4 10 Lis 2013 12:55
    szaman108
    Poziom 29  

    Witam ok niech będzie,ja dorobiłem adapter,który zakładam w miejsce czujnika ciśnienia paliwa i podłączam do niego owy czujnik a z boku adaptera manometr jest to przydatne gdy pada sterownik i wywala błędy o ciśnieniu paliwa czy choćby sam czujnik przekłamuje i tak jak w Twoim przypadku także miało by to zastosowanie wartość była by bardziej wiarygodna.Co do wartości 52% dla zaworu odcinającego paliwo to jest wartość jak najbardziej poprawna,zawór zasilany jest napięciem 12V z tond ta wartość.

    0
  • #5 10 Lis 2013 19:25
    kwantor
    Poziom 38  

    Kopcenie na siwo i czarno to może być dziurawy wtryskiwacz, lub nawet 2 wtryskiwacze.
    Jak najbardziej też zbyt niskie cisnienie zasilania (gdy siwo i biało).
    Ciekawi mnie, czy są inne modele R420, jak z silnikiem HPI, bo notorycznie każdy dopisuje to HPI..
    Jest "Vałka" R480 na PDE. i nic mi nie wiadomo o R420 na PDE- więc.. Więcej tu dezinformacji, jak informacji.
    Trzeba przeglądnać zbalansowanie cylindrów, zamiast zgadywać, w tym silniku do zgadywania jest więcej, jak w Ferrari.

    0
  • #6 10 Lis 2013 23:41
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Jest również R380 na PDE.

    0
  • #7 11 Lis 2013 07:40
    kwantor
    Poziom 38  

    Ale nie ma 420.
    To tak, jakby stale ktoś pisał: Opel benzyniak z zapłonem iskrowym.

    0
  • #8 26 Lis 2013 00:53
    Bartolinis
    Poziom 10  

    I ot ciekawostka.
    Kierowca narzekał na ubytki powietrza.
    Musiał zawsze ją "pompować" nawet po krótkim postoju (ale oczywiście ciśnienie nie spadało całkiem do 0).
    Zdarzało się, że w trakcie jazdy spadało mu delikatnie ciśnienie na zegarach.
    Pomijając małe ubytki w naczepie i być może na przewodach okazało się, że do wymiany jest zawór APS i od razu wymieniłem "podstawę" osuszacza. Koszt około 1700 zł.
    Podczas wymiany okazało się, że w osuszaczu po odkręceniu wkładu jest pełno syfu - opiłki ze sprężarki, brud, jakby piasek... a dodam że wkład był wymieniany miesiąc temu i pozdrawiam mój warsztat z którego już nie skorzystam.
    Spalanie spadło z ~37 do ~34.
    3l/100km nie może wynikać z konieczności pompowania po postoju - auto jeździ po Polsce na puszkach - średnio 8 postojów / dobę.
    Opiłki wskazują, że do wymiany sprężarka powietrza i od razu wytrawienie wężownicy - następne około 1500 - 2000 zł.
    Dam znać jaki rezultat końcowy - za około miesiąc będę miał wiarygodne dane z kilku tankowań.

    1
  • #9 26 Lis 2013 06:13
    kwantor
    Poziom 38  

    Nie tylko na postoju, bo w czasie jazdy też. To jest napewno przyczyna, sprężarka włącza się co 1 minutę, zamiast co 15 min. np na autostradzie.

    0
  • #10 11 Gru 2013 00:40
    Bartolinis
    Poziom 10  

    I niestety... :[
    Sprężarka, kierowca, zawór APS wykluczone.
    Spadło może o 1 litr - ale to mogą być warunki pogodowe itd.

    Kolejny trop to - wszyscy kierowcy twierdzą, że ta scania ma dużą moc. Daf XF105 460KM nie wejdzie pod górkę tak jak ona z tym samym ładunkiem. Fakt - ma "wolniejszy most". Ale nie aż tak różnica...
    I Tak sobie mylę coś może nie tak z dawką paliwa... znowu jakieś zaworki ... ?
    Dwa zaworki mam nie wymienione - od dawki i kąta wtrysku i coś jeszcze. Wiem, że to są "te 2 najdroższe" - tak mi ktoś mądry kiedyś powiedział.
    Ale czy mogą być uszkodzone, a ciśnienie zachowuje się tak jak w 1 poście?
    Dla ułatwienia dałem tam jeszcze link do Youtube

    Rozkładam ręce powoli, ale tak się nie da jeździć. Przełknąłbym 34-35, ale nie 38-39. To już trzeba cały czas mieć zestaw pod 40 ton.

    0
  • #11 11 Gru 2013 21:43
    kwantor
    Poziom 38  

    Bartolinis napisał:
    spalanie poprawiło się o 4 litry - z 37 na 33
    ...ale dopiero po WYMIANIE JEDNOSTKI STERUJĄCEJ SILNIKA
    i żaden serwis Scanii na to nie wpadł, tylko człowiek - magik, do którego mogę podać kontakt na PW ( jeżeli wyrazi zgodę )

    Teraz znowu spalanie skoczyło o + 4,
    z info uzyskanego w Scani dowiedziałem się, że :
    CIŚNIENIE NA WOLNYCH OBROTACH POWINNO BYĆ W OKOLICY 16bar I PO ZGASZENIU PRZYNAJMNIEJ PRZEZ 5 SEKUND UTRZYMYWAĆ WARTOŚĆ > 5bar
    i oznacza to, że pompowtryski są OK.


    No to jak z tym placebo po wymianie komputera? miał byc tak cudownie.. :D

    To jak spada ciśnienie po zgaszeniu, ma do oceny wtryskiwaczy tyle co wół do karety.

    Poszukiwania które pomogą to rozwiązać to:
    konkretna kontrola wtryskiwaczy ( obecność dodatkowej dziury w rozpylaczu"perforacja")

    Uszczelnienie "doimentne" wydechu na linii głowice- turbina/turbina compound w euro4
    Wszelkie połączenia EGR.(euro4)
    Rozebranie 4 zaworów dawki i kąta i skręcenie nas kleju ewentualnie popuszczonych zworek rdzeni.
    Sprawdzenie /podmiana czujnika temp/ciśn. doładowania.
    Sprawdzenie ciśnienia zasilania paliwem (manometrem.)
    Nawet czujnik temp. zewnętrznej może grać rolę.
    Sprawdzenie czujnika temp. paliwa, czy po nagrzaniu do 60st. obroty jałowe spadają.

    Duża moc, oznacza dużą dawkę paliwa.

    Co przedstawia wykres balansu cylindrów?
    Pomiar ciśnienia w cylindrach.
    Jaka jest temperatura cieczy chłodzącej- ma być 80 st. minimum przy ciągłej jeździe po równym.

    Moim zdaniem jest uszkodzony 1- 2 wtryskiwacze.
    Zaden magik na piechotę tego nie zlokalizuje, nie mając pewnych wtryskiwaczy na podmianę, zwłaszcza, gdy uszkodzone są 2 szt.
    Intercoler sprawdzić, czy nie zapełniony olejem do połowy- (wiercenie dziurki w dolnej części, przyspiesza to szukanie).
    Cały dolot sprężonego powietrza od sprężarki do głowic ma być perfekcyjnie szczelny.
    Było to pisane tysiące razy i flakami wywraca pisać kolejny raz.

    Ten układ HPI, to szczyt techniki w trudności zdiagnozowania niedomagań spalania.
    Trzeba o tym pamiętać.

    Bartolinis napisał:
    PO ZGASZENIU PRZYNAJMNIEJ PRZEZ 5 SEKUND UTRZYMYWAĆ WARTOŚĆ > 5bar

    Nie jest to prawda, ma spadać powoli do wartości ok 1 bara, przez kilkadziesiąt sek.
    Ten test wykazuje poprawność działania zaworków w smoku zbiornika i zaworu przelewowego 25bar na obudowie filtra.
    Odstępstwo ma jedynie wpływ na trudność z odpalaniem, po postoju.
    Otwarcie zaworu czerwonego ma być 52% wg. wskazania diagnoskopu.
    Jest to dla mnie trochę śmieszne, ale tak jest.

    2
  • #12 03 Paź 2014 21:53
    Bartolinis
    Poziom 10  

    I znowu spadło, od pół roku.
    Winą był "łącznik".
    Chyba wiecie ... co co chodzi...

    6
  Szukaj w 5mln produktów