Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Clio automat - Tryb awaryjny,tylko dwa biegi,tarcie w skrzyni

10 Lis 2013 22:05 13962 35
  • Poziom 9  
    Witam. Przepraszam jeśli trafiłem nie w to miejsce na forum. Problemem mam ze skrzynia automatyczna w clio II 1.4 16V rok 2001 . Skrzynia zaczęła wrzucać bieg trzeci ( tak myślę ) są chyba tylko drugi i trzeci. Jak się jedzie lubi wrzucić nagle na drugi bieg ( lub trzeci-bo nie wiem ) co objawia się puknięciem jakby ktoś młotkiem dał w skrzynię i tak jedzie. Dodatkowo w tym momencie zaczyna się hałas ( jakby tarcie łożyska oporowego ). Działa wsteczny ale nic nie daje przełączanie ręczne na inny bieg. Natomiast wystarczy auto zgasić i odpalić i problem znika. Oczywiście do kolejnego razu i tak w kółko. Wersja Initiale Paris... piękne autko które kupiłem żonie i wstyd bo masakra ze skrzynią... POMOCY !!!
  • Użytkownik usunął konto  
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Kiedy serwis skrzyni był robiony? Co jesteś w stanie sam przy takiej skrzyni wykonać?
  • Poziom 9  
    Dziękuję za szybką reakcję :-) Olej w skrzyni był zmieniony miesiąc temu... niedługo po kupnie. Kolega mechanik jest dwa domy dalej i robił adaptacje skrzyni bo mogło pomóc ale nie pomogło. Żadnych błędów komputer nie wykazał

    Dodano po 6 [minuty]:

    Co do skrzyni i tego co mogę zrobić... Mogę wymienić części, rozebrać to ustrojstwo, wymienić skrzynię... tylko nie wiem od czego zacząć... może elektrozawory, sterowanie, jedyne co jest źle z tą skrzynia a co komputer wykazał to czujnik temperatury. Pokazuje minus 120 stopni ale nie wiem czy to ma wpływ na zmianę biegów
  • Poziom 19  
    jak skrzynia nie pokazuje błędów?? dziwne trochę. czym to diagnozujesz?? czujnik temperatury oleju asb ma bardzo duże znaczenie.
    Jeszcze jedno ( tak na wszelki wypadek ) jaka skrzynia - podejrzewam że DP0 w tym roczniku i silniku ale wolę się upewnić.

    Dodano po 24 [sekundy]:

    jak skrzynia nie pokazuje błędów?? dziwne trochę. czym to diagnozujesz?? czujnik temperatury oleju asb ma bardzo duże znaczenie.
    Jeszcze jedno ( tak na wszelki wypadek ) jaka skrzynia - podejrzewam że DP0 w tym roczniku i silniku ale wolę się upewnić. jaki olej wlany?? Te wszystkie wiadomości są bardzo ważne by Ci pomóc.
  • Poziom 9  
    Kolega elektronik na programie diagnostycznym sprawdzał auto i nie wyskoczył żaden błąd. Ale może by wyskoczył w momencie zakleszczenia tych biegów tylko że trudno trafić w ten moment. Ma natomiast non stop błąd czujnika temp. skrzyni i pokazuje -120 C . Z kolei stwierdził że to bez znaczenia co mnie dziwi bo po coś ten czujnik jest. Skrzynia to DPO, montowana w Clio od roku 98 do 2011 r. z trybem drive ( auto) , zimowy i sport. Olej w skrzyni to Mobil ATF 220. Została jeszcze wymieniona uszczelka czujnika skrzyni ( nie pamiętam jakiego ) ale jest po lewej stronie auta. Leciał tam olej...

    Dodano po 5 [minuty]:

    Aha... Jak na autostradzie auto rozbujam że wrzuci już 4 bieg i go zblokuje to można jechać w nieskończoność. Nie wbije nagle innego biegu. Gorzej przy normalnej jeździe.

    Dodano po 7 [minuty]:

    I jeszcze jedna informacja bo co chwile coś mi się przypomni. W momencie gdy nastąpi zblokowanie biegu o czym wcześniej pisałem następuję odgłos tarcia. Ale tylko przy dodawaniu gazu i jeździe na wprost. Przy jeździe i dodawaniu gazu na skręconych kołach gdzie mechanizm różnicowy musi wykonać większą pracę tego odgłosu nie ma. Ręce mi już opadają ... strach jechać gdzieś dalej.
  • Poziom 19  
    no to po kolei. Czyli błąd wyskakuje - obwodu czujnika. Z doświadczenia wiem że te czujniki rzadko kiedy leciały, jest on na wiązce elektrozaworów. Wymiana jego to nic innego jak wymiana całej wiązki. Jednak najpierw miernik w rękę i prześledź całą wiązkę od skrzyni do TCM oraz opór samego czujnika, bo w renówkach to częste problemy są w połączeniach samych kabli. Następna rzecz to olej. Mobil ATF 220 nie jest olejem właściwym do tego typu skrzyni. Co prawda w chwili obecnej jest dużo olei zamienników ( lepszej i gorszej jakości ) to olej mobil atf 220 to olej nadający się do starszych skrzyń i w swojej specyfikacji nie ma norm "renault matic d3syn " taki olej to np. mobil atf 320, olej firmy midlant - omnimatic, jednym słowem olej który będzie miał w swojej specyfikacji normę renault matic d3 syn. Zacznij od opracowania błędu czujnika potem wymiana oleju i powinno być ok. Tylko po wymianie oleju niech kolega wpisze w komputer wymianę oleju bo z doświadczenia wiem że dużo osób o tym zapomina a to ważne bo skrzynia zmienia wówczas charakterystykę pracy ( olej nowy ma inne właściwości od oleju zużytego )
  • Poziom 9  
    Bardzo dziękuję za informacje :-) W tym tygodniu zaczynam walkę z Renówką... Tak jak napisałeś czujnik w rękę i wszystko po kolei. Oczywiście zmiana oleju i wbicie informacji w komputer.
    Dam znać co i jak jak już wszystko zrobię. Pozdrawiam serdecznie
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    proszę bardzo. w razie co proszę pisać - pomogę. Specjalizuję się właśnie w naprawie ASB w samochodach francuskich. ( a renówka to mój konik )
  • Poziom 9  
    Dzięki wielkie jeszcze raz... Jak nie dam rady to jestem skłonny odstawić auto do szczecina o ile dobrze wyczytałem :-) I tak dużo jeżdżę wiec dla mnie to nie problem a ja w okolicy mam albo serwisy z kwotami że głowa boli albo mechaników rzeźbiarzy z ciężkimi wizjami które wiele nie pomagają...
  • Poziom 31  
    Witam, chciałbym by ktoś mnie oświecił jak działa skrzynia w espase 2,2 dci, chodzi mi o pracę sprzęgła hydrokinetycznego, podczas normalnej zmiany biegów sprzęgło mi się ślizga kilka sek ok 4, obroty silnika stałe a samochód przyspiesza,potem zapina na sztywno, najbardziej jest to odczuwalne przy małej prędkości przy 3i 4 biegu, czy to normalne ?, to mój pierwszy automat, jak wachluję ręcznie to wydaje mi się że jest ok bo zapina dużo szybciej i sztywniej, jak depnę na maksa też jest ok, długo nie załącza na stałe tylko podczas spokojnej jazdy, niedawno kupiłem auto oleju jeszcze nie zmieniałem tylko sprawdzałem i jest ładny lekko czerwony.
    Zastanawiam się dlaczego auto aż tyle pali ok 10l przy spokojnej jeździe 75% trasa, a prędkości małe, wydaje mi się że przy 140 nie spala więcej jak patrzę na wskazania komputera.
  • Poziom 9  
    Wielkie dzięki dla "automix " Wymieniony czujnik temperatury w skrzyni z całą wiązką. Skrzynia zaczęła zaraz inaczej pracować :-) Ale... i tak wskakuje blokada biegu 2-3. Przy dynamicznej jeździe gdzie skrzynia zmienia biegi szybko i nie musi myśleć jest ok. Natomiast przy rozpędzaniu samochodu bardzo ale to bardzo powoli a dokładnie przy 50 km/h gdzie następuję zmiana z biegu 3 na 4, daję się wyczuć że bardzo powoli jej to idzie i albo zdąży zapiąć 4 bieg albo włączy się tradycyjnie blokada i mam znowu bieg 2 i 3 do ponownego wyłączenia i włączenia zapłonu. Czasami czuć że przy zmianie z nieszczęsnego biegu 3 na 4 jest jakby chwilowy ( sekunda ) brak ciągu. Jakby podczas przyspieszania wcisnąć sprzęgło. Zero błędów na komputerze. Elektrozawory sprawne. Czujniki też. Wszystko cacy... Może coś mechanicznego z elektrozaworem ?
    No ten samochód się uparł po prostu
  • Poziom 31  
    Pewnie cię nie pocieszę, ale renówki tak mają :D , ja ze swoim espace też walczę dzieją się cuda wianki, ale na razie tylko w ecu silnika :D , na razie chyba go chwilowo uleczyłem, a wiesz co pomogło odłączyłem akumulator i wypiąłem, zapiąłem ecu, puki co przestał świrować ale ma jeszcze objawy chińskiego radia, jest to moja pierwsza renówka może jestem sceptyczny ale francja się nie popisała, u mnie po zapięciu na nowo aku wyskoczył aktywny błąd czujnika prędkości w uch choć wszystko działa i uch widzi prędkość, nie da się go skasować, ale ecu silnika się naprawiło :D , aż boje się odpiąć aku po raz kolejny :D
    Powoli przygotowuję się do zmiany komputerów, a u ciebie przeglądałeś wszystkie złącza wokół skrzyni, ja w złączu od sterownika skrzyni nie mam uszczelki i zielony nalot już osiadł na pinach.

    Kolego Automix , widzę że mocno siedzisz w temacie, a ja się uczę dopiero jazdy :D, czy mógłbyś mnie oświecić w jakich warunkach skrzynia su1 zapina lockup i czy dzieje się to na każdym biegu, bo ja zauważam że lockup działa tylko na 5 biegu, czuć nawet lekkie drgania jak zapnie silnik przy 1800obr/min.
    Z tego co widzę to chyba nie hamuje silnikiem wcale przy prędkości mniejszej niż 80km.
  • Poziom 19  
    no to raczej wygląda że któryś zawór umiera. jutro popatrzę w dokumentacje ( tak na pamięć nie pamiętam ) który to raczej będzie uwalony. wewnątrz elektrozaworów są kulki wykonane z powiedzmy plastiku które czasem się wyrobią ( staje się kanciasta ) i wówczas często tak właśnie bywa przy delikatnej jeździe a przy dynamicznej potrafią dobrze uszczelnić i zapiąć.

    Dodano po 4 [minuty]:

    do kolegi sawek101 : Sprzęgło lock-up zapina na biegach 3,4,5 przy odpowiednich warunkach drogowych. tzn. w zależności od wychylenia TPS, prędkości pojazdu, obciążenia silnika. Nie powinieneś czuć żadnych drgań samochodu. to dziwne. podejrzewam że coś się nie dobrego dzieje. podłączyć clipa i pojeździć z nim patrząc na obroty tyrbiny, poślizg sprzęgła itd. Wyjdzie co się dzieje. podejrzewam że : jest albo uszkodzony konwerter albo uszkodzony sterownik.
  • Poziom 31  
    Te lekkie drgania (buczenie) powoduje silnik przy 1700-1800obr na piątym biegu jak przy spokojnej jeździe zapnie lockup, wydaje mi się że to normalne zjawisko w dieslu.
    Z sygnałem tps to jest problem, bo komp świruje z odczytem drugiej ścieżki sygnał zanika na ułamek sek, (jakieś zakłócenia w kompie albo niedługo padnie), bo jak sprawdzałem oscyloskopem przy pedale jest ok, zasilanie też, pierwsza ścieżka działa jak należy.
    Chciałem się dowiedzieć też czy to normalne że podczas przyspieszania jak depnę szybko to mam wrażenie że załączy niższy bieg na 1 sek i znów wyższy, redukuje ok tylko czemu tylko na 1 sek (to tak jak by po zmianie biegu się rozmyślił), drażni mnie to, dobrze że robi to raz na jakiś czas.
    Jeździłem już kilkoma automatami (nie renault) i tam zmiany biegów były bardziej przewidywalne.
    No cóż to tylko renówka :D , zapewne czas pokaże, auto z 2003r 150000km, sądzę że skrzynia była już naprawiana bo na tych wadliwych krótkich zaworach tyle by nie wytrzymała.
  • Poziom 19  
    " No cóż to renówka" - nie zgodzę się tym bardziej że skrzynie SU1 tak raczej nie padają ( ani zawory ani mechanika - jedyne co to taśma wstecznego pęka ).
    150 tyś km to dla nich bułka z masłem raczej. Oczywiście wyjątki są. skoro skrzynia nie wi jaki bieg ma włączyć to : zacząć od tego TPS - bo skoro coś się z nim dzieje to trzeba od tego zacząć. później sterownik i olej. Za takie zwariowane zmiany, błędne zapinanie lockup odpowiada sterownik w skrzyni. Więc tu bym szukał. Jednak jak zawsze proszę pamiętać - nie widzę to nie wiem dokładnie.
  • Poziom 31  
    Nie pocieszasz mnie :D , wiem że sterownik silnika świruje, nie wiem co zrobić z tym tps (szpilkowy zanik sygnału drugiej ścieżki w równych odstępach ok 0,5sek, czasem jest normalnie, dzieje się to też i na zgaszonym aucie, czasem jak pobawię sie pedałem to jest ok przez moment, sygnał z pedału wychodzi cały czas poprawny, styki w ecu ok) jedyna rzecz jaka mi przychodzi do głowy to wymiana lub naprawa ecu, jeśli wymiana ecu to muszę pół auta rozebrać (deska) by się dobrać do uch,a mówisz że sterownik skrzyni też fika :cry:.
    A może spotkałeś się już z czymś takim, chodzi oto że nie wygląda to na usterkę mechaniczną instalacji, tylko coś w kompie, cały komplet do uruchomienia auta kosztuje na allegro ok 350zł i nie wiem czy jest sens bawić się w naprawę ecu.
    W takim tempie to za rok wymienię całą elektronikę :!:, jak będę miał czas to zerknę clipem co i jak w sterowniku skrzyni, zwykle jeżdżę wolno tym autem więc ten kickdown mi nie przeszkadza, jak patrzę na spalanie to od razu noga do góry, kurcze nie raz jechałem land cruiserem chyba 175koni to średnia wychodziła mu 2l mniej niż u mnie, a auto cięższe 4x4 i większe, więc puki co to mam średnią minę.
    Szkoda że tak daleko jesteśmy (Siedlce), chętnie bym podjechał na diagnostykę, bo nie bardzo chce mi się tego ruszać, zajmuję się chłodnictwem i szeroko pojętą elektryką, a w swoich autach to dłubie trochę dla rozrywki :D.
  • Poziom 19  
    do poprawnego działania skrzyni biegów ( ideowo w każdym samochodzie tak samo ) potrzebne są sygnały :
    TPS, predkości pojazdu, obciązenia silnika ( komunikacja pomiedzy ecu ), predkości wyjściowej i wejściowe skrzyni biegów, ciśnienia i temperaturze oleju ASB. Te sygnały są tak ważne jak to że w silniku benzynowym musi być iskra by zapalił. Jeśli tylko jeden z tych czynników zawiedzie to ASB zacznie wariować. Odczyty z clipa, pomiar ciśnienia oleju ( w tej skrzyni tylko po podpięciu manometru ) daje obraz gdzie i co siedzi. Nie szukaj odczytów TPS w komputerze silnika tylko ASB. Sprzawdzaj czy tam dochodzi prawidłowy i ciągły sygnał. Sprawdź jaki jest poślizg wymagany a jaki obecny na konwerterze itd. To bardzo ważne.
  • Poziom 31  
    Dzięki za wskazówki, pamiętam tylko temperaturę oleju asb że była ok, co do tps to myślałem że idzie cyfrowo z ecu silnika do kompa asb, łącznie z sygnałem obciążenia, widocznie byłem w błędzie, bo nie interesowałem się tym.
    Ale jak będę miał chwilę to sprawdzę to i postaram się wkleić screeny, bo bez nich to tylko moja pusta gadka.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 9  
    Kolego-"automix" Jutro auto jedzie do speca który od lat robi automaty we francuzach. Powiedział to samo o elektrozaworach i ich mechanicznej budowie. Ja się za to nie biorę bo naprawdę trzeba mieć głowę do tego. Gorąco dziękuję za pomoc i podpowiedzi bo naprowadziły na bardzo dobry kierunek :-) Jak będzie po wszystkim napisze cóż tam wlazło że tak się uparła ta skrzynia
  • Poziom 9  
    Witam ponownie... Co do tematu przechodzenia w tryb awaryjny Clio II skrzynia DPO. Jak pisałem parę tematów wcześniej o problemie który został rozwiązany. Wchodzenie w tryb awaryjny i blokowanie biegów powodował czujnik ciśnienia oleju. Został zmieniony i super !!! do czasu... stał 4 dni w mrozie. Odpalił na dotyk ale skrzynia weszła znowu w tryb awaryjny czyli tylko 2 i 3 bieg i tak już zostało. Czy ma ktoś może jakieś pomysły ? może miał ktoś podobną sytuację ?
  • Poziom 19  
    tryb awaryjny to tylko 3 bieg a nie 2 i 3 a dokładnie oznaczane jako 3H
  • Poziom 11  
    pytanie do automix
    Jaki jest czas naprawy?? Przyjadę rano i po południu wracam, czy auto zostaje i w innym terminie po nie wracam??
    Pewnie mam do wymiany elektrozawór i olej.
  • Poziom 19  
    jaki samochód jaki rok i jaki silnik ( benzyna czy diesel ) bo to różnica w dostępie do tych elektrozaworów i w jednych da się to robić na gorącym silniku a winnych nie za bardzo.
  • Poziom 9  
    automix Witam ponownie. Mam pytanie do "automix" Pisałem jakiś czas temu na forum odnośnie Renatki Clio 1.4 16v automat, skrzynia DPO. Problem był taki że nagle potrafił włączyć się jeden bieg. Nie wiem czy 2 czy 3... ale tak jeździła do momentu zgaszenia i odpalenia silnika. Wszystko było ok aż do kolejnego zblokowania. Problemem okazał się czujnik ciśnienia oleju. Został wymieniony i było cacy :-) Jeździł około 2 miesiące i potem auto stało 4 dni na mrozie około -10 stopni. Odpaliło na dotyk ale znowu problem blokowania biegu. Nie wiem czy mróz czy już co ma na to wpływ ale odpalę, jadę chwilę i znowu walnięcie i blokada biegu. Czyżby znowu czujnik ? albo co powoduje że ten czujnik tak pada...Będę wdzięczny za każdy pomysł lub sugestię. Pozdrawiam
  • Poziom 19  
    wilkot1977: testy testy i jeszcze raz testy. bez tego trudno mi wyrokować ale raczej wątpię żeby był to znów czujnik. Pisałeś wcześniej że samochód był i speca w automatach francuskich więc do niego proponuje pojechać. Jak nie to chętnie służę pomocą ale jednak bym musiał mieć samochód u siebie.
  • Poziom 9  
    W środę auto jedzie znowu do warsztatu... zobaczymy co się dzieje... też mam wrażenie ze to nie tylko czujnik... Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam
  • Poziom 24  
    Mam podobny problem jak Wilkot1977. Ale może najpierw trochę historii. Kupiliśmy autko 4 lata temu Clio 1,4 16V rocznik 2002 w Toruniu a jako że jesteśmy z Bydzi to pewnie dlatego tak się dzieje. Kupiliśmy wczesną wiosną a jak zrobiło się ciepło to skrzynia zwariowała. Non stop blokada. Mam wrażenie że sprzedawca "zapomniał" nas uprzedzić że coś z nią nie tak. Auto wylądowało w serwisie i jako że miało potwierdzony niewielki przebieg wymieniono elektrozawory bo taka była ich diagnoza. I rzeczywiście następne dwa lata auto jeździło. Ale w zeszłym roku odkryliśmy niewielki wyciek spod półosi. Oddaliśmy do warsztatu który generalnie francuzy naprawia coby uszczelnili. No i zrobili co trzeba. Uszczelnili i uzupełnili olej. I od tego momentu auto zaczęło wchodzić w blokadę skrzyni. Żona zwróciła auto do warsztatu że coś pochrzanili, oni przysięgają że nie zrobili nic złego ale jeszcze sprawdzą. Stwierdzili że sprawdzili wszystko ale nic nie widać i oddali. Co ciekawego od tego momentu auto jeździło bez problemu prawie dwa miesiące. Myślę sobie coś znaleźli ale się nie przyznali, aż tu nagle dup i auto znów się kleszczy. Podjechaliśmy do serwisu. Zasugerowali że może olej nie taki wlali i proponują wymianę. Ok niech będzie bo może maja rację. No i po wymianie znów auto prawie dwa miesiące jeździ ok a tydzień temu dup i znów blokada. Komputer nie wykazuje żadnych błędów. Ale z ciekawostek. Blokada zawsze włącza się przy jeździe pod górę. Żona wracając z pracy ma do pokonania podjazd dość stromy o długości kilkuset metrów. Jest prawie pewne że w połowie górki się zablokuje.Na górce są światła więc tam zgasi silnik na chwile i do domu dojedzie. Odkryła że jak będzie jechać spokojnie nie przekraczając 3 tys obrotów to tryb awaryjny się nie włączy. Inni trochę się wkurzają że Baba jedzie ale co tam. Chłopcy z serwisu stwierdzili że to na pewno elektrozawory ale jakoś im nie wierzę. Po nie całych 3 latach i przejechaniu 30tys? Elektronika samochodowa to nie moja specjalność, ale ogólna nie jest mi obca. Więc gdyby ktoś mnie pokierował co sprawdzić zanim znów mnie skroją za naprawę która nie wiem czy przyniesie efekt byłbym wdzięczny.
  • Poziom 19  
    Ci chłopcy z serwisu raczej mają rację. Tak będzie to wina elektrozaworów. Rozumiem Pana rozgoryczenie że tylko 30 tyś kilometrów. Rozpisywałem się już wielokrotnie na łąmach tego portalu o przyczynach i procedurach naprawczych ( w tym przypadku wymiany elektrozaworów ) że nie będę kolejny raz tego opisywałem. W skrócie powiem tak : błąd w procedurach naprawczych i tyle. Serwis takich procedur nie zna bo nie naprawiają skrzyń biegów i znają tylko procedury naprawcze realizowane w ramach dilerskich a nie procedur naprawczych producenta skrzyni.
    Zawory i olej do wymiany plus porządne zrobienie tego i kłopotu nie będzie.
  • Poziom 9  
    Witam Co do (macmm). Wiem że to boli bo ja miałem tak samo i chcieliśmy z żoną
    już sprzedać auto. Jeden mechanik wymienił olej, drugi czujnik ciśnienia oleju.
    Skończyło się na naprawie elektrozaworów. Potrafił nawet po odpaleniu i zostawieniu go na wolnych obrotach zakleszczyć sobie bieg. Ja oddałem samochód do młodych chłopaków w Swarzędzu. Robią od lat tylko skrzynie. Dostałem rok gwarancji bez limitu kilometrów. Boje się ze problem ( macmm ) to niestety
    elektrozawory. Pytanie na które jednak nie potrafię odpowiedzieć to dlaczego
    tak szybko się skończyły... To auto wymaga naprawdę wiedzy co do skrzyni. Po wymianie wszystkiego dobrze żeby serwis nie zapomniał zrobić tzw. adaptacji skrzyni. Życzę powodzenia a w razie czego mogę podać adres do ludzi którzy postawili trafną diagnozę i uleczyli Renie :-) Pozdrawiam