Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

volvo s40 1,8 1996 - Na jakich obrotach jezdzić?

bnbnb 11 Lis 2013 09:53 8946 42
  • #1 11 Lis 2013 09:53
    bnbnb
    Uczeń

    Silnik konkretnie 1,8 1731ccm 115km 5500 165Nm 4100obr 16V
    To moje pierwsze auto z obrotomierzem.

    Mam takie pytanie przy ilu obr zmieniać bieg na wyższy, niższy aby było jak najbardziej eko. Przy ilu obr na 5 biegu auto pali najmniej?

    Czy obroty nie rosną za szybko w stosunku do prękdości?
    4bieg 50km/h=1500obr 60km/h=2000obr 70km/h=2200obr
    5bieg 50km/h=1250obr 60km/h=1500obr 70km/h=1750obr 80km/h-2000 100km/h 2500obr na 5tce

    Czy kręcenie do odcinki szkodzi silnikowi, a obroty niskie?

    Jadąc na 5 biegu wg instrukcji należy go wrzucać od >70 tylko na autostradach, a jeśli jade 60km/h i wrzuce 5 bieg to będzie źle, wtedy obroty są na 1500 i czy takie obroty są ok? Na jakich najniższych obrotach można jezdzić silnikiem benzynowym? Od ilu można wrzucać 5 bieg? Bo jadąc 60-65km/h na 5-tce mam 1500 i silnik jest cichutki a na 4-ce 2000-2100 i silnik jest słyszalny i wtedy silnik nie marnuje paliwa?
    Wg eko jazdy z tvn turbo 5-tke wrzucamy juz nawet od 50km/h bez szkody dla silnika a co sądzicie Wy o tym?

    Skrzynia manual, silnik bez turbo, na gazie, bez koła dmumasowego.

    0 29
  • #2 11 Lis 2013 10:05
    my41s
    Poziom 32  

    bnbnb napisał:
    To moje pierwsze auto z obrotomierzem.

    Mam takie pytanie przy ilu obr zmieniać bieg na wyższy, niższy aby było jak najbardziej eko. Przy ilu obr na 5 biegu auto pali najmniej?

    Nie patrz na obroty. W końcu słyszysz jak silnik pracuje. Tak będzie najlepiej.
    Rozpędzając się normalnie możesz zmieniać przy 2500-3000 obrotów na następny. 5 wrzuczasz od ok. 70km/h. Jak chcesz dynamicznie to wyżej. Wyprzedzaj najlepiej zaczynaj mając 4000~4100 obrotów.

    bnbnb napisał:
    Czy kręcenie do odcinki szkodzi silnikowi, a obroty niskie?

    Niskie obroty szkodzą tak samo jak bardzo wysokie. 1500 obrotów na 5 to trochę mało

    bnbnb napisał:
    Czy obroty nie rosną za szybko w stosunku do prękdości?

    Nie rosną za szybko - takie są przełożenia skrzyni biegów.

    0
  • #3 11 Lis 2013 10:09
    bnbnb
    Uczeń

    No to na biegach 1-2 już na jałowych 700-800 obr auto toczy się samo bez gazu i się nie męczy. Na 4 i 5 biegu myśle ze od 1500 jedzie ok.
    No więc po co jechać na 4 biegu 60-70km/h jak moge miec w autku sporo ciszej jadąc na 5-tce i na 1500.
    Obroty 1500 są ok i nie za niskie? Mówie o jezdzie jednostajnej bez przyspieszania.

    0
  • #4 11 Lis 2013 10:29
    my41s
    Poziom 32  

    Właściwie poniżej 1500-1600 obrotów nie powinno się schodzić. Jeśli masz zero wzniesień, przyspieszeń itp. to ja bym jechał 70 km/h na piątce (stąd w instrukcji też tak samo - na autostradzie >70km/h). 1500 obrotów to jednak trochę za mało. Samochód będzie jechał dość dobrze, ale na dłuższą metę to nie jest dla niego ok.
    2000-3000 to są normalne obroty i w takich granicach powinien się kręcić. Ja jak jeżdżę benzyną wolnossącą to nie jadę na 1500 obrotów i oszczędzam 0,01 l benzyny. Silnik musi się kręcić. Długa jazda poniżej 2000 obrotów może skończyć się uszkodzeniem łożysk przy skrzyni biegów, cierpią też na tym panewki wału korbowego i korbowodów. Co innego jest jechać na 2 lub 3 biegu z obrotami rzędu 1500, a co innego na 5 biegu.

    Najlepiej dostosowuj bieg do jazdy, a nie jazdę do biegu :)
    Biegi to w zasadzie zmienia się na wyczucie. Słyszysz, że silnik wyje -zmieniasz na wyższy, a jak zwolniłeś i czujesz, że jest mulasty - to redukujesz. Zresztą co tu pisać. Przecież samochodem jeździsz.

    0
  • #5 11 Lis 2013 10:44
    bnbnb
    Uczeń

    No a na 1, 2 ,3 biegu to też nie zchodzisz ponizej 2000?
    Przeciez na 1 , 2 ,3 biegu to przy 1500 juz silnik wyje i jest mocny.

    Prosze o wyjaśnienie z tech. punktu widzenia dlaczego obroty 1500 są szkodliwe dla silnika? Czyli co ponizej 2000 nie zchodzić?

    0
  • #6 11 Lis 2013 11:19
    my41s
    Poziom 32  

    bnbnb napisał:
    No a na 1, 2 ,3 biegu to też nie zchodzisz ponizej 2000?
    Przeciez na 1 , 2 ,3 biegu to przy 1500 juz silnik wyje i jest mocny.

    Jeżdżąc benzynowym trzymam obroty przeważnie w okolicach 1800-2000 obrotów. Jak obroty schodzą poniżej, to redukuję. Jak jest pod większą górkę, to również redukcja. Ja dieslem to trzymam obroty około 1500 obrotów przy jednostajnej jeździe (60km/h na 4tym biegu, 100km/h na 6tym). Jak spadają poniżej 1400-1300 to redukuję. Pod górkę dieslem też nie będę jechał mając 1500 obrotów, tylko ok 2000.
    bnbnb napisał:
    Czyli co ponizej 2000 nie zchodzić?

    Jeśli jedziesz te 50km/h, to można dać 4 i mieć 1500 obrotów.

    bnbnb napisał:
    Prosze o wyjaśnienie z tech. punktu widzenia dlaczego obroty 1500 są szkodliwe dla silnika?

    Nie ma bardzo dobrego smarowania. Wał mocniej oddziałowywuje na łożyska, a to również powoduje uciekanie oleju z łożysk. W silniku występują dużo większe naprężenia. Możesz przekonać się sam: spróbuj jechać rowerem z przerzutkami wolniej i pod górkę przy wyższym przełożeniu

    0
  • #7 11 Lis 2013 11:26
    bnbnb
    Uczeń

    Ale na 4 biegu moge jechać na 1500 a na 5 biegu juz nie? na 1500 silnik przeciez nie drży.

    A jak jedziesz przykladowo jakąś drogą dziurawą w lesie to jedziesz cały czas na 1 biegu na gazie czy na dwójce bez dotykania pedału gazu na obr 750 auto przeciez tez jedzie i wtedy się niszczy?

    0
  • #8 11 Lis 2013 11:39
    my41s
    Poziom 32  

    bnbnb napisał:
    Ale na 4 biegu moge jechać na 1500 a na 5 biegu juz nie?

    W zasadzie to na tej 4 to tak od czasu do czasu. 5tka to już za duże przełożenie dla benzynowego przy takich obrotach. Jakie masz obroty jadąc 50km/h na 3 biegu? Ja rzadko kiedy jeżdżę 50km/h, a jak jadę to na trójce, czasem na 4.
    bnbnb napisał:
    A jak jedziesz przykładowo jakąś drogą dziurawą w lesie to jedziesz cały czas na 1 biegu na gazie czy na dwójce bez dotykania pedału gazu na obr 750 auto przeciez tez jedzie i wtedy się niszczy?

    Jak mam jechać bez gazu na 2ce to w 70% przypadków redukuję do jedynki.

    0
  • #9 11 Lis 2013 13:13
    bnbnb
    Uczeń

    ponad 2000 na 3 50km/h na 4 1500 na 5 1200obr

    A to nawet na 2 biegu nie moge jechac bez gazu nie dotykając pedału poprostu tocząc sie, na 1 to bardzo auto hałasuje , do tego szarpie

    0
  • #10 11 Lis 2013 19:16
    my41s
    Poziom 32  

    bnbnb napisał:
    A to nawet na 2 biegu nie moge jechac bez gazu nie dotykając pedału poprostu tocząc sie,

    Jak to nie możesz? Możesz. Kto Ci zabroni? :)

    bnbnb napisał:
    ponad 2000 na 3 50km/h na 4 1500

    No to w zasadzie możesz jechać te 50km/h na 4ce. Zresztą sam musisz ocenić jak silnik to znosi. Jednak poniżej 1500 nie schodź na wyższych biegach. A piątkę to wrzucaj tak od 70km/h.
    bnbnb napisał:
    na 1 to bardzo auto hałasuje , do tego szarpie

    Jak szarpie to albo nie trzymasz gazu w jednej pozycji i hamujesz silnikiem, albo masz coś nie tak z autem.

    Każdy ma jakiś tam wyrobiony styl jazdy i tak będzie jeździł.
    Najlepiej jeździj na słuch i nie patrz na obrotomierz :) Gdybym się zawsze przejmował jakie obroty ma silnik, to bym musiał na drogę nie patrzeć.

    Widzisz, nie miałeś problemu, to kupiłeś sobie auto z obrotomierzem :D

    0
  • #11 11 Lis 2013 22:40
    Alfred_92
    Poziom 32  

    bnbnb napisał:

    Wg eko jazdy z tvn turbo 5-tke wrzucamy juz nawet od 50km/h bez szkody dla silnika a co sądzicie Wy o tym?.

    Zależy czy po wrzuceniu 5 biegu samochód jest w stanie ciągnąć. Zbyt niskie obroty też nie są zdrowe dla samochodu, stara się kolega zmieniać biegi w zakresie minimum maksymalnego momentu obrotowego ( w tym zakresie obrotów samochód powinien jechać w miarę sprawnie bez większej dla niego szkody). Jeżeli Kolega będzie zmieniał biegi zbyt wcześnie to będzie także cierpiała dynamika jazdy. Wszystko zależy od auta i skrzyni biegów (u mnie np pomimo że mam diesla to gdybym wrzucił 5 bieg przy 50km/h to do tych 90 rozpędzałbym się wieczność).

    0
  • #12 14 Lis 2013 07:08
    my41s
    Poziom 32  

    bnbnb napisał:
    Wg eko jazdy z tvn turbo 5-tke wrzucamy juz nawet od 50km/h bez szkody dla silnika a co sądzicie Wy o tym?

    Ja mam bardzo specyficzne podejście do tej 'eko' jazdy. Tak samo jak wskaźnika zmiany biegów dla ekonomicznej jazdy. Według mnie to konkretna głupota. Jeździłem 60km/h na 5tym biegu, rozpędzałem się do 2000 rpm (diesel) a i tak spalanie miałem praktycznie takie samo, a czasem i większe niż przy normalnej jeździe, z wykorzystaniem większych obrotów niż te 2000. Tyle tylko, że katowałem samochód obrotami rzędy 1200-1300.
    Jeżdżąc normalnie, korzystając z większego zakresu obrotów, turbiny itd. mam spalanie w mieście odrobinę mniejsze niż podane w danych katalogowych, a często nawet 1l/100km mniejsze (latem).
    Ja na obroty praktycznie nie patrze, na zimnym nie kręcę go wysoko (do 2-2,3k rpm) i nie depcze. Silnik mam zdrowy, oleju nie bierze.
    Biegi często zmieniam tak:
    1- do ruszenia
    2-do ok. 40km/h, lub 50km/h
    3-do ok. 60km/h, lub 70km/h
    4-do ok. 80km/h lub 100-120km/h (od >~50km/h, jeśli jadę bez przyśpieszania)
    5-do utrzymania stałej prędkości - od 70km/h, a jeśli się rozpędzam na 5 nie za szybko, to od minimum 80-90km/h; jeśli szybciej to tak od około 100-110km/h
    6-od ok. 90km/h, na 6tym raczej nie zdarza mi się przyśpieszać.
    Przy takich mniej więcej prędkościach zmieniam biegi w benzynowym i dieslu - wiadomo, że diesel będzie miał inne obroty niż benzynowy przy takich prędkościach i odpowiednich biegach.
    Zresztą wszystko w zależności od sytuacji. Słyszę/czuję, że silnik ma niskie obroty - redukuję, za wysokie - wrzucam wyższy.

    http://rototest-research.eu/spec/view/png/graph/STR-99062801-kW-Nm-C.png
    To powinien być wykres charakterystyki Twojego silnika. Sam pewnie dojdziesz do wniosków, na jakich obrotach go trzymać.

    0
  • #13 14 Lis 2013 14:10
    bnbnb
    Uczeń

    max moment 165nm przy 4100
    max moc 115km przy 5500
    czyli co mam się trzmać od do?
    zmieniac bieg na wyższy przy 4tys? to katowanie silnika?
    Jeśli jade normalnie to juz przy 2000-2200-2500 zmieniam na bieg wyższy
    z 1 ruszam odrazu 2 przy 30 3 wrzucam przy 50 4 a przy 60km/h 5

    Czyli gadacie że 1500 musi min na 5 mieć? czemu taka reguła? jesli ma się v8 z 300km to też?

    0
  • #14 14 Lis 2013 20:54
    my41s
    Poziom 32  

    Normalnie zmieniaj sobie bieg przy ok. 2500-3000 obrotów, wyżej nie trzeba. 5 daj tak od około 70km/h . I tyle.

    bnbnb napisał:
    max moment 165nm przy 4100
    max moc 115km przy 5500
    czyli co mam się trzmać od do?

    Jak wyprzedzasz, to tak. Startujesz od około 4000 obrotów

    bnbnb napisał:

    zmieniac bieg na wyższy przy 4tys? to katowanie silnika?

    Na zimnym silniku bym go tak nie ciągnął. Zmiana biegu na wyższy przy ok 2500 obrotów do poruszania się bez utraty dynamiki spokojnie wystarczy. Jak szybko przyśpieszasz, to zdecydowanie lepiej mieć wyższe obroty (ok. 4000) niż niskie i but w podłodze.

    bnbnb napisał:
    Czyli gadacie że 1500 musi min na 5 mieć?

    Powiem tak: te 1200 obrotów na 5 biegu nawet dla diesla to jest trochę mało.

    bnbnb napisał:
    jesli ma się v8 z 300km to też?

    Tam jest zupełnie inna elastyczność.

    0
  • #15 16 Lis 2013 09:45
    bnbnb
    Uczeń

    Aha a moge jechac bez gazu jadąc na 1-nce czy 2-ce?

    Jesli na 5 przy 60km/h i 1500 auto nie szarpie to nadal to są za niskie obroty? Niewiem po co jechać niepotrzebnie na 2000-2200 jak mozna paliwo zaoszczędzic jadąc na 1500.

    0
  • #16 16 Lis 2013 11:17
    my41s
    Poziom 32  

    bnbnb napisał:
    Aha a moge jechac bez gazu jadąc na 1-nce czy 2-ce?

    Czemu nie?
    bnbnb napisał:
    Niewiem po co jechać niepotrzebnie na 2000-2200 jak mozna paliwo zaoszczędzic jadąc na 1500.

    Jeszcze raz zapytam: czy masz komputer pokładowy? Jeśli masz, to zobacz jakie masz spalanie chwilowe. Czasem na wyższych obrotach pali mniej niż na wyższych. Jak dla mnie 5 bieg przy 60km/h to za mała prędkość.

    0
  • #17 16 Lis 2013 11:28
    bnbnb
    Uczeń

    No bo wtedy ma obroty 700=800

    Wg eko jazdy zalecają od 50 jechać na 5tce i to w dieslu i benzynie. To czemu tak zalecają?
    Czyli nawet jak nie drrzy to dla 5 1500 obr. to za mało? a od ilu jest ok?

    No moze inaczej na jakim biegu przy ilu obr. na min pali najmniej? I ilu km/h, bo wydaje mi sie ze na 5-tce. 5 to tkz nadbieg i żeby uzyskac max prędkość to uzyskam ją na 4 a na 5 auto pojedzie wolniej na full pedale mam racje?

    0
  • #18 16 Lis 2013 12:38
    my41s
    Poziom 32  

    bnbnb napisał:
    No moze inaczej na jakim biegu przy ilu obr. na min pali najmniej? I ilu km/h, bo wydaje mi sie ze na 5-tce.

    A mi się wydaje, że powinieneś to doświadczalnie sprawdzić. Pojeździj raz z obrotami około 2000, a drugi raz dawaj 5tke przy 50km/h.

    bnbnb napisał:
    Wg eko jazdy zalecają od 50 jechać na 5tce i to w dieslu i benzynie.

    Chyba z górki... Jeździj sobie jak chcesz. Ja tam problemów z samochodem nie chce mieć. Jeśli uważasz, że 50km/h na 5 biegu jest ok... To twoje auto, ja się nie mieszam.
    Najważniejsze to właśnie to, żeby unikać niskich obrotów przy wysokich biegach. Na 4 i 5 biegu nie schodził bym poniżej 1800 (no, na 4 te 50km/h i 1500 obrotów jeszcze by przeszło). Jeżeli chodzi o mnie to jazda na 5tym biegu 50km/h nijak się ma do ekonomicznej jazdy - ani palić mało nie będzie, silnik porządnie dostaje w kość i panewki płaczą...

    Jak możesz, to podaj źródło, gdzie to przeczytałeś.

    Drążysz temat, jakby to było Twoje pierwsze auto... Trzeba było wybrać automat i się obrotami nie martwić :)

    0
  • #19 16 Lis 2013 12:45
    bnbnb
    Uczeń

    No w automacie to auto często jezdzi między 1200-1500.

    No właśnie podczas jazdy na 2000-2300 pali 10-11l gazu a jak jechałem 30km cały czas na 1300-1700 to spalanie wyszło 8,7l gazu.

    0
  • #20 16 Lis 2013 12:51
    my41s
    Poziom 32  

    Temat: Volvo s40 1,8 1996 - Na jakich obrotach jezdzić?

    bnbnb napisał:
    podczas jazdy na 2000-2300 pali 10-11l gazu a jak jechałem 30km cały czas na 1300-1700 to spalanie wyszło 8,7l gazu

    Czyli wiesz. Jednak te 1300 to według mnie zdecydowanie za mało.

    0
  • #21 17 Lis 2013 09:51
    bnbnb
    Uczeń

    kolega jest zawodowym kierowcą i jezdzi tirami i co zaobserwowalem praktycznie zawsze ma od 900-1500 1700obr max, a jadąc osobówką benzyną to jedzie na 5-tce juz od 1500

    0
  • #22 17 Lis 2013 10:00
    my41s
    Poziom 32  

    bnbnb napisał:
    jezdzi tirami i co zaobserwowalem praktycznie zawsze ma od 900-1500 1700obr max,

    Tylko, że 1500 obrotów dla silnika tira, to średnie obroty, a 1500 obrotów dla silnika w osobówce, to praktycznie dolna ich partia.
    Jak nie przyśpieszasz, to jeździj sobie 60km/h na 5tym biegu.
    Już zaobserwowałeś jakie masz spalanie, więc tak będziesz jeździł.
    Chciałeś jakiejś opinii - napisałem ją. Co i jak będziesz robił - to tylko Twoja sprawa.

    0
  • #23 17 Lis 2013 11:08
    bnbnb
    Uczeń

    Aha no to spoko
    A jak hamujesz silnikiem to tez starasz sie aby nie spadly obroty ponizej 1500?

    A w drugą strone to czy obroty wysokie rzędu 5500-6000 6500 7000 szkodzą?

    0
  • #24 17 Lis 2013 12:01
    snoby2
    Poziom 15  

    Tak, takie obroty szkodzą silnikowi.

    0
  • #25 17 Lis 2013 12:24
    my41s
    Poziom 32  

    bnbnb napisał:
    A jak hamujesz silnikiem to tez starasz sie aby nie spadly obroty ponizej 1500?

    Zależy też co masz na myśli (niektórzy różnie interpretują hamowanie silnikiem). Jeśli chodzi Ci o normalne hamowanie, to gdy jedziesz i zaczynasz hamować hamulcem, to sprzęgło wciskasz dopiero, gdy czujesz, że auto może Ci zgasnąć (ok. 900 obrotów). Najprościej pisząc: w przypadku hamowania, silnik w końcu nie ciągnie Ci samochodu tylko na odwrót. Chyba, że obroty spadną do obrotów biegu jałowego, wówczas sterownik podaje dawkę paliwa i utrzymuje te obroty, aby silnik nie zgasł.
    Przy hamowaniu silnikiem praktycznie nie korzystając z hamulców, korzystam z takich obrotów, przy których hamowanie silnikiem jest odpowiednie dla danej sytuacji.

    bnbnb napisał:
    A w drugą strone to czy obroty wysokie rzędu 5500-6000 6500 7000 szkodzą?

    Dokładnie, takie obroty szkodzą silnikowi (zwłaszcza, jeśli je utrzymujesz długi czas) No, ale przecież znów nie będziesz wyprzedzał startując z 2000 obrotów z butem w podłodze.

    Wydaje mi się, że za bardzo się przejmujesz tymi obrotami. Najlepiej jeździj normalnie, a obrotomierz czymś zasłoń, bo się nerwicy nabawisz. Gdybym ciągle patrzył na obrotomierz i zastanawiał się nad obrotami, to bym chyba musiał nie patrzeć na drogę :)

    0
  • #26 17 Lis 2013 17:37
    fiend_
    Poziom 43  

    To kwestia przyzwyczajenia do dźwięku silnika, o ile nie słuchasz muzyki na maks.
    Obroty ekonomicznie tak jak w instrukcji. Ja swoim 1.6 na ogół 2,5 tys. (nie licząc 5, gdzie 100-110 to ponad 3 tys. RPM) nie przekraczałem, bo wyje to niemiłosiernie i sporo pali. Jak trzeba szybko wyprzedzić- wiadomo, redukcja i "wio".

    0
  • #27 21 Lis 2013 15:23
    bnbnb
    Uczeń

    A wysokie obroty na jakiej zasadzie szkodzą? Przeciez odcinka jest wolno do niej kręcic?

    0
  • #28 21 Lis 2013 16:37
    tzok
    Moderator Samochody

    Jest coś takiego jak charakterystyka mocy i momentu obrotowego. O ekonomice bardziej decyduje charakterystyka momentu. Im wyższe obroty silnika tym szybsze zużycie gładzi cylindra i większe straty tarcia. Nie powinno się natomiast przekraczać obrotów mocy maksymalnej.

    1500rpm na I biegu to zdecydowanie mniejsze obciążenie dla silnika niż 1500rpm na V biegu.

    Ekonomiczna jazda to m.in. możliwie szybkie rozpędzanie się do prędkości podróżnej ale przede wszystkim planowanie i unikanie zatrzymywania się. Każde zatrzymanie samochodu i ponowne ruszenie to strata paliwa. Każde 15min postoju to ok 2,5km jazdy (licząc spalanie 10l/100km i 1l/h na postoju) albo jeśli na zbiorniku paliwa masz 400km zasięgu, to jeśli w ciągu tych 400km przestoisz 15min, średnie spalanie wzrośnie ci o 0,25l/100km.

    Dla większości silników R4 16V o pojemnościach 1.2 - 2.0 stosowanych w samochodach osobowych optymalne obroty to 2500 - 4000rpm.

    0
  • #29 21 Lis 2013 20:01
    arti13
    Poziom 32  

    tzok napisał:
    Jest coś takiego jak charakterystyka mocy i momentu obrotowego. O ekonomice bardziej decyduje charakterystyka momentu. Im wyższe obroty silnika tym szybsze zużycie gładzi cylindra i większe straty tarcia. Nie powinno się natomiast przekraczać obrotów mocy maksymalnej.

    1500rpm na I biegu to zdecydowanie mniejsze obciążenie dla silnika niż 1500rpm na V biegu.

    Ekonomiczna jazda to m.in. możliwie szybkie rozpędzanie się do prędkości podróżnej ale przede wszystkim planowanie i unikanie zatrzymywania się. Każde zatrzymanie samochodu i ponowne ruszenie to strata paliwa. Każde 15min postoju to ok 2,5km jazdy (licząc spalanie 10l/100km i 1l/h na postoju) albo jeśli na zbiorniku paliwa masz 400km zasięgu, to jeśli w ciągu tych 400km przestoisz 15min, średnie spalanie wzrośnie ci o 0,25l/100km.

    Dla większości silników R4 16V o pojemnościach 1.2 - 2.0 stosowanych w samochodach osobowych optymalne obroty to 2500 - 4000rpm.

    Kol. Tzok, mógłbyś rozwinąć dlaczego nie powinno się przekraczać obrotów mocy maksymalnej?
    Pozdrawiam

    0
  • #30 21 Lis 2013 20:09
    Alfred_92
    Poziom 32  

    Dlatego że jednostkowe zużycie paliwa rośnie a moc już nie, z grubsza to by było na tyle (są inne powody, ale ten argument jest już wystarczający).

    0