Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Układ zasilania - czy poprawnie zaprojektowany?

Nowax 11 Nov 2013 20:49 1536 5
    Nowax
    Level 10  
    Witam!
    Jestem początkującym adeptem elektroniki i pierwszy raz tworzę układ o funkcjonalności jak na schemacie poniżej (3 wartości napięć wyjściowych: 6V - na silniki DC, 5V i 3,3V na uC). Nie jestem pewny co do poprawności dwóch elementów:
    1. Diody prostowniczej - czy nie wpłynie ona jakoś negatywnie na układ
    2. Układu z tranzystorem - czy poprawnie zrobiłem układ regulacji napięcia, gdzie prądowe obciążenie obsłużone będzie przez tranzystor.

W przypadku drugim takie rozwiązanie narzucone zostało z ograniczeń regulatora: ma on maksymalnie 1A przepustowości, gdzie w momentach szczytowych wymagany będzie prąd 3,6A.

Jeśli chodzi o inne informacje związane z projektem to:
    - źródłem zasilania będzie bateria litowo-polimerowa, 3 cellowa, 11,1V,
    - układ ma wyprowadzenia na ADC uC, żeby nie doprowadzić do uśmiercenia jakiegoś cella,
    - odbiornikiem będą przede wszystkim dwa silniki o maksymalnym poborze prądu 1,8A każdy.
    - z 5V i 3,3V zasilanie będą małe uC o maksymalnym poborze prądu łącznie z 300mA

Czy ktoś obyty z elektroniką mógłby wypowiedzieć się na temat projekciku? Czy coś warto zmienić albo poprawić? Będę wdzięczny za każdą pomoc.
    Gronczyński

Level 19  
    Witam
    Błędu w połączeniach nie widać ale...
    - na pewno masz zły tranzystor BC558 nie wytrzyma 3A musisz dać mocniejszy.
    - sprawdź wartość rezystora (10R) tu masz to opisane Układ zasilania - czy poprawnie zaprojektowany?
    Układ będzie miał niską sprawność.
    Lepiej będzie zastosować stabilizator impulsowy (np: LM2679T) - mniej ciepła dłużej pracuje bateria
    Dioda jest w tym układzie zbędna, ale i z nią będzie działać.
    Nowax
    Level 10  
    Czyli taki dałby radę? -> "BDX34C - Tranzystor PNP 10A - TO220"