Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Attiny13 - Prosty sterownik EIFE na AVR

Katoo 11 Lis 2013 21:53 2241 16
  • #1 11 Lis 2013 21:53
    Katoo
    Poziom 17  

    Witam , chciałbym wykonać prosty sterownik EIFE który będzie mierzyć napięcie na sądzie lambda, a następnie wynik będzie przekazywać do innej nóżki attiny13 z możliwością jego manipulacji. Czy da radę skopiować pomiar z ADC1 następnie przekazać wynik do ADC2? Sonda w moim aucie oscyluje w zakresie 0-1 a do tego chciałbym zmieniać napięcie wyjsciowe w zakresie 0,5V co 0,05V czy istnieje taka możliwość? Dodam że dopiero zaczynam sie uczyć bascoma. Więc przepraszam za moje głupie pytania.

    0 16
  • #3 11 Lis 2013 22:12
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Dla pewności - chcesz napięcie doprowadzone do wejścia ADC1, odtworzyć na wyjściu ADC2? Nie jest to możliwe. W tym celu potrzebujesz mikrokontrolera z DAC, można się też pokusić o odtworzenie napięcia przy pomocy PWM i odpowiedniego filtra.

    0
  • #4 12 Lis 2013 15:54
    Katoo
    Poziom 17  

    A jaki mikrokontroler z rodziny AVR będzie miec DAC? bo atmega8 go niema. Chyba ze się mylę.

    0
  • #5 12 Lis 2013 16:16
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    DAC łatwo można zrealizować przy pomocy PWM (jeśli pasmo nie jest jakimś szczególnym limitem). Z AVR DAC posiadają XMEGA, np. XMEGA 8E5, która jest w podobnej cenie do ATMega8.

    0
  • #6 12 Lis 2013 19:34
    Katoo
    Poziom 17  

    A czy nie ma jakiegoś mniejszego? W mniejszej obudowie z adc i dac? No nie ukrywam że jest mi potrzebne tylko 4 piny nic więcej. A może da sie dokupić zewnętrzny DAC?? To ma być na podłączone na przelocie z sondą lambda wiec obudowa 32pin trochę za duża , nie zużyję tego.

    0
  • #7 12 Lis 2013 21:13
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie
  • #8 12 Lis 2013 21:13
    excray
    Poziom 39  

    Dlaczego nie użyjesz DAC opartego o PWM? Przecież już kilka razy o tym było wspominane.

    0
  • #9 12 Lis 2013 22:05
    Katoo
    Poziom 17  

    A czy taki DAC da odpowiedni pomiar co by komputer w samochodzie nie szalał?

    0
  • #10 12 Lis 2013 22:31
    excray
    Poziom 39  

    Katoo napisał:
    A czy taki DAC da odpowiedni pomiar co by komputer w samochodzie nie szalał?

    ???

    Co masz na myśli?

    0
  • #11 13 Lis 2013 16:56
    Katoo
    Poziom 17  

    Czy nie będzie szwankować , ma to być podłączone na przelocie z sondą lambda więc jak będzie coś nie tak to i komputer będzie dostawać zły odczyt.

    0
  • #12 14 Lis 2013 00:13
    excray
    Poziom 39  

    To zdecydowanie bardziej od programu zależy a nie od przetwornika. DAC z PWM jak na Twoje potrzeby to aż dużo za dużo.

    0
  • #13 14 Lis 2013 00:19
    tzok
    Moderator Samochody

    Powiem Ci tyle - nie idź ta drogą. Nie do końca rozumiesz jak działa sonda lambda ani jakie parametry jej sygnału są uwzględniane przez sterownik. Przebieg na sondzie bardziej przypomina sinus niż prostokąt, a wartość szczytowa napięcia jest stosunkowo mało istotna, przebieg jest całkowany, istotne są pewne progi napięć i szybkości narastania...

    Przy sprawnym silniku i sprawnej sondzie napięcie na niej zawsze oscyluje w granicach 0,2V - 0,8V (cały czas, w okolicy mieszanki stechiometrycznej, zakres tych napięć się nie zmienia ze składem mieszanki). Jeśli nawet uda Ci się przekłamać sygnał z sondy i zmusić ECU do zmiany składu mieszanki to sonda... przestanie oscylować (bo to jest sonda wąskopasmowa) i zostanie na 0V lub 1V.

    Żeby wymusić korektę składu mieszanki (w starszym ECU) wystarczy podać przebieg prostokątny o wypełnieniu różnym od 50% i Vpp=1V, ale jak wypełnienie będzie ciągle różne od 50% (różne w tę samą stronę) to ECU będzie ciągle korygowało czas wtrysku, aż dojdzie do limitu i zgłosi błąd.

    0
  • #14 14 Lis 2013 00:35
    M. S.
    Poziom 34  

    Jest dokładnie jak kolega powyżej napisał. W aucie nic nie zwojujesz zmieniając napięcie wyjściowe sondy. No chyba, że do czegoś innego sondę chcesz wykorzystać. Jeśli tak to przypomnę, że oprócz mikrokontrolerów mądrzy ludzie wymyślili jeszcze inne elementy elektroniczne, które dokładniej odwzorują przebieg napięcia z uwzględnieniem przesunięcia i wzmocnienia. Myślę tu o wzmacniaczach operacyjnych.

    0
  • #15 14 Lis 2013 15:47
    Katoo
    Poziom 17  

    Chodzi o zastosowanie oszukiwacza sondy bo jezdzę na gazie + Hho i bez oszukiwacza auto wiecej pali. Jak mam podłączonego Vaga i włączam hho to widze od razu skok sondy na ubogą przez większą ilość tlenu.

    0
  • #16 14 Lis 2013 18:38
    M. S.
    Poziom 34  

    Sonda λ wykrywa tlen w spalinach. Jeśli tlen jest to sterownik dodaje paliwa, jeśli tlenu nie ma to zmniejsza dawkę. Sonda 0-1V jest sondą wąskopasmową zatem napięcie przyjmuje w uproszczeniu 2 stany - albo tlen jest, albo go nie ma. Oszukać sterownik można tylko podając mu przebieg wygenerowany sztucznie. Sonda λ będzie wtedy nieczynna bo nie może wskazać czy tlenu jest dużo za dużo czy trochę za dużo i odwrotnie. Podanie sztucznie wygenerowanego przebiegu i wypełnieniu 50% wskaże sterownikowi, że skład mieszanki jest OK niezależne od tego czy mieszanka jest bogata czy uboga. Pętla sprzężenia zwrotnego zostanie jednak przerwana i nici z regulacji.

    Cytat:
    widze od razu skok sondy na ubogą przez większą ilość tlenu


    Efektem tego będzie wzrost dawki paliwa = wzrost mocy silnika i jego obrotów = skorygowanie przez kierowcę położenia pedału gazu = ograniczenie ilości powietrza dostarczonego do silnika przez przepustnice = spadek prędkości obrotowej i mocy = powrót do stanu poprzedniego przy zmniejszonym dawkowaniu paliwa.

    A może diabeł tkwi w innym szczególe.

    0
  • #17 16 Lis 2013 22:46
    Katoo
    Poziom 17  

    A czy można prosić taki schemat z zastosowaniem wzmacniacza operacyjnego?

    0