Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obniżenie zużycia paliwa przez doładowane silniki Common rail

up2 12 Lis 2013 20:17 3966 20
  • #1 12 Lis 2013 20:17
    up2
    Poziom 10  

    Chciałbym wywołać dyskusje profesjonalistów na temat metod obniżania zużycia paliwa przez zastosowanie:

    1.Czasowej (np. w czasie jednostajnej jazdy autostradą) korekty elektronicznej powodującej odchyłkę odczytu "głównego czujnika"- czujnika ciśnienia doładowania

    2.Czasowej (np. w czasie jednostajnej jazdy autostradą) korekty elektronicznej powodującej odchyłkę odczytu czujnika ciśnienia zasobnika ciśnienia lub przepływomierza

    3. Metod "doregulowania" programowego map pod kątem obniżenia zużycia paliwa (chodzi mi o lepsze wykorzystanie paliwa, a nie zmniejszanie parametrów trakcyjnych i dynamiki bo wiadomo, ze tego nie da się przełączać podczas jazdy)

    4.Najbardziej banalnych czasami usterek, niedocenianych związków przyczynowo skutkowych (brudny filtr paliwa, powietrza, zapchany fap, niesprawnych czujników temperatury, itp)

    Zapraszam do rozważań
    Andrzej

    Dodano po 1 [godziny] 33 [minuty]:

    Myślę o prostym urządzeniu dołączanym do czujnika ciśnienia doładowania, które będzie "wystawiało" odizolowany galwanicznie potencjał sumujący się z tym z czujnika.
    W tan sposób po "uzyskaniu odpowiedniej prędkości podróżnej" włączałbym ten dodatek.

    0 20
  • #2 13 Lis 2013 10:46
    up2
    Poziom 10  

    Może ktoś wie, czy EDC15 sprawdza przed rozruchem ciśnienie doładowania, aby skalibrować się wewnętrznie (nie chodzi mi o monitorowanie zakresu napięć)?

    Gdzie szukać, algorytmu działania sterowników wtrysku (chodzi mi o wzajemne korelacje pomiędzy mapami, aby świadomie tym manipulować )?

    Chyba jesteśmy jednak Kuwejtem i nie są dla nas ważne koszty eksploatacji...

    pozdrawiam szczególnie kolegów od tuningu

    0
  • #3 14 Lis 2013 03:15
    2325823
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 14 Lis 2013 10:56
    up2
    Poziom 10  

    Masz rację jeśli chodzi o jakieś wielkie (50%) oszczędności, i wiadomo, że to fizyka i nie uzyskasz więcej niż wkładasz.
    Pomysł pojawił mi się na skutek obserwacji mojego auta. Kupiłem auto i jadąc z Francji spaliłem koło 7l/100, to był super wynik jak na 2,8CRD i 140km/h- to duży samochód. Auto jednak było bardzo "mułowate" a znałem jak może jechać bo to kolejny taki sam tylko młodszy samochód.
    Na autostradzie to nie było ważne, bo jazda raczej równomierna. Po naprawie już w Polsce, auto jedzie super ale pali przy tej prędkości 10l.

    Dlatego chcę czasowo "popsuć" aby zaoszczędzić, ale robić to podczas jazdy.
    Na takie rzeczy fabryka raczej nie może sobie pozwolić.
    Co o tym myślisz?

    0
  • #5 14 Lis 2013 19:54
    wedsew
    Poziom 15  

    up2 napisał:

    Dlatego chcę czasowo "popsuć" aby zaoszczędzić, ale robić to podczas jazdy.


    Wyrzuć z samochodu wszystkie niepotrzebne graty łącznie z kołem zapasowym i zmień opony na najwęższe dopuszczalne przez producenta. Jeśli dużo jeździsz po autostradzie, to zadbaj o to, żeby pod podłogą wszystko było dobrze zamocowane i nie zwisało poza obrys spodu - wydech, przewody hamulcowe/elektryczne/paliwowe, linka ręcznego itp. To z reguły dosyć skutecznie zmniejsza spalanie.
    A w temacie zmiany map silnika sprawdź programy "eko" w firmach tuningowych. W niektórych silnikach przynoszą skutek, w innych nie. Może Twój się łapie na pozytywne zmiany.

    0
  • #6 15 Lis 2013 10:33
    up2
    Poziom 10  

    Macie rację, ale takie działania są ogólnie znane.
    Jestem jednak trochę uparty i chcę spróbować. Czy może ma ktoś charakterystykę czujnika 0 281 002 437 lub 0 281 002 845 chodzi mi o tabelkę lub wykres (wujek google nie wie)?
    Bo zamierzam najpierw sprawdzić, czy nie jest "rozjechany"
    pozdrawiam i dziękuję za pomoc

    0
  • #7 15 Lis 2013 10:56
    tzok
    Moderator Samochody

    Jak zubożysz mieszankę to przegrzejesz silnik. ECU sam z siebie robi to co Ty chcesz zrobić - jadąc ze stałą prędkością ustawienia są optymalne do takiej jazdy, stąd w momencie próby nagłego przyspieszenia występuje opóźnienie w reakcji na pedał przyspieszenia, a jeśli masz tempomat to w ogóle inna bajka...

    Oszukasz sterownik, że silnik dostaje mniej powietrza - ECU obniży dawkę paliwa i samochód zacznie zwalniać - będziesz musiał mocniej wcisnąć pedał gazu...

    Chcesz oszczędzać paliwo - pilnuj ciśnienia w oponach, stosuj opony o zredukowanych oporach toczenia, możliwie niskoprofilowe, nie przewoź zbędnych rzeczy, jeśli nie masz załóż pełną dolną osłonę komory silnika, nie przekraczaj 100km/h (dla większości samochodów jest to prędkość graniczna powyżej której spalanie radykalnie wzrasta) i/lub 2000 obr/min.

    0
  • #8 15 Lis 2013 11:39
    up2
    Poziom 10  

    Tzok, myślę, że tylko częściowo masz rację (na końcu wypowiedzi, ale to dla mnie oczywiste). Dlatego, że jeśli miał za dużo paliwa to tego nie spalał, to wtedy się uda. Wiem, że to czyste dywagacje (bo nie mam możliwości tego mierzyć, a auto nie dymi). Silnik jest stosunkowo prymitywny, EDC 15 (turbo bez zmiennej geometrii)
    Może być tak, że suma błędów z czujników (jeszcze w ramach nie diagnozowanych jako błąd przez sterownik) dają efekt zwiększonego spalania.
    Zobacz na inne wątki, szczególnie ciężarówek wszystko niby sprawne a pali za dużo.
    Dla tego chciałem sprawdzić ten czujnik ale nie mam charakterystyki.

    0
  • #9 15 Lis 2013 12:37
    tzok
    Moderator Samochody

    Usterkę należy zdiagnozować i naprawić, a nie próbować ją zamaskować.

    To, że nie dymi to nie znaczy, że jest sprawny, po to właśnie ma te czujniki, żeby nie dymił, w razie potrzeby tak modyfikują parametry pracy aby nie dopuścić do nadmiernego dymienia.

    Kiedyś diesle nie miały przepływomierzy ani sond lambda. W dieslu nie ma przepustnicy, sterowanie odbywa się przez regulację dawki paliwa i kąta wyprzedzenia wtrysku. Skoro nie ma przepustnicy a turbina ma stałą geometrię to ilość zasysanego powietrza można obliczyć i dobrać do niego dawkę paliwa.

    0
  • #10 15 Lis 2013 13:34
    2336593
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 15 Lis 2013 14:05
    up2
    Poziom 10  

    Panowie wszystko co piszecie to prawda, je nie chcę kamuflować tylko świadomie działać. Czujnik już wymieniłem, auto jeździ normalnie ze wskazaniem na bardzo dobrze, ale za dużo pije. Mogę jeszcze porównać oba czujniki i zdjąć ich charakterystyki, może wtedy się dowiem, że jeden zaniża drugi zawyża. Nie zawsze kupione jest sprawne. Nie mam wzorca do porównania.
    Mogę kupić nowy, ale taniej zmierzyć (a mam czym).
    pozdrawiam

    1
  • #12 15 Lis 2013 17:22
    tzok
    Moderator Samochody

    z.technik napisał:
    Mowa jest o silniku Diesla. Ten pracuje tylko na ubogich mieszankach. Diesla reguluje się jakościowo tzn. składem mieszanki a nie jej ilością o stałym składzie - mylisz z benzyniakiem...
    To prawda, ale są pewne granice tej regulacji.

    0
  • #13 15 Lis 2013 18:12
    up2
    Poziom 10  

    Pisząc o objawach tych granic u diesla przy obciążeniu masz na myśli początek dymienia i z dołu zbyt leniwe wchodzenie na obroty?

    0
  • #14 20 Gru 2013 00:14
    master9
    Poziom 20  

    Z moich przemyśleń to zgadza się troszkie to można zmiejszyć.
    Do założyciela tematu. Mam astre 3 1,7cdti na denso to jest to najnowocześniejsze. Autko przy mojej spokojnej jeździe paliło średnio 4,5l średnio i nie bujam. Później troszkie chyba przegapiłem zmiane filtra paliwa i co za tym idzie wtryski się posypały. Trzeba było wymienić. No i co się okazuje troszkie się znam w temacie ale sam się zagapiłem i kupiłem wtryski od astry 4 wtryski te same ale w oznaczeniu modelowym różnią się jedną cyferką na końcu. No i na tych wtryskach poniżej 5,1 nie zejdzie nie ma takiej opcji. ten model wtrysku co ja miałem wstawiany był na początku produkcji później przeszli na nowszy ten co wstawiłem przy wymianie a z tego co wiem to teraz jest jeszcze nowszy. wtryski oczywiście pasują sterowanie i tak dalej ta sama obudowa itp.
    Teraz moje pytanie 0,6 litra gdzie się podziewa ??? już nie będę się rozpisywal ze wtryski były sprawdzane na maszynie itd. A w sumie to nie 0,6 litra tylko nawet 1,4 bo na starych na trasie do 3,7 schodziło spalanie a na tych nie przebije się 5,1.
    Przechodząc do sedna sprawy. Cisnienie paliwa i te wszystkie pierdoły są identyczne co na starych. Według mnie nowe wtryski mają większa średnice przez co przy takim samym ciśnieniu paliwa po prostu więcej go przeleci. Rozwiązanie to zmiejszyc ciśnienie paliwa jednak w pewnym stopniu wiaze się to z gorszym i mniej efektywnym spalaniem i możliwym dymieniem i kopceniem a ja mam dpfa.
    Moje rozwiązanie które niedługo postaram się zastosować to wstawienie zwykłego potencjometra na czujnik ciśnienia paliwa na listwie i podniesienie ciśnienia przypuszczam ze około 5mpa co za tym idzie komputerek zobaczy ze jest większe wiec je opuści, i tak się zrobi w balona. mniejsze ciśnienie mniejszy przepływ. zalozyc to na przycisk i używać w trasie jak wrzucamy tempomat to i to eco.
    a teraz czekam na osądy mojej wypowiedzi dodam jeszcze mniejsze ciśnienie mniejszy klekot, jak kupiłem to auto i zakładali mi tempomat to koles chciał na sprzęgło zakładać czujnik bo myślał ze to benzyna i go tam nie ma tak kulturalnie chodziło.

    0
  • #15 22 Gru 2013 11:41
    up2
    Poziom 10  

    master9 wydaje mi się, że źle myślisz bo wstawiając rezystor oszukasz komputer ale podwyższysz ciśnienie. Zmniejszysz odczyt to układ będzie dążył do równowagi podwyższając ciśnienie w zasobniku.

    Może spróbuj lepiej, zmienić soft w sterowniku na ten do tych wtrysków?
    pozdrawiam świątecznie

    0
  • #16 22 Gru 2013 15:10
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    master9 napisał:
    Autko przy mojej spokojnej jeździe paliło średnio 4,5l średnio i nie bujam. Później troszkie chyba przegapiłem zmiane filtra paliwa i co za tym idzie wtryski się posypały. Trzeba było wymienić. No i co się okazuje troszkie się znam w temacie ale sam się zagapiłem i kupiłem wtryski od astry 4 wtryski te same ale w oznaczeniu modelowym różnią się jedną cyferką na końcu

    I tak wcześniej czy później wtryski by padły, a filtr paliwa w dieslu to podstawa.
    master9 napisał:
    Teraz moje pytanie 0,6 litra gdzie się podziewa ??

    Cały ten temat ( o ciułaniu paliwa) to chyba chorobliwa cecha posiadaczy aut z silnikiem diesla , na które nie stać właściciela... Jak masz konia , to i na owies musisz mieć.
    A ile lat teraz musisz od nowa ciułać tej ropy, by ZAMORTYZOWAĆ koszt 4 tys lub więcej na wymianę tych wtryskiwaczy? 2-3 lata, albo nieskończoność, bo za chwilę padnie turbo, albo EGR, akumulator ( 2 x częściej niż w benzynie) albo inne świństwo... I realne koszty utrzymania takiego samochodu to 8-10l ropy na 100km.

    0
  • #17 22 Gru 2013 16:55
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    master9 napisał:
    No i co się okazuje troszkie się znam w temacie ale sam się zagapiłem i kupiłem wtryski od astry 4 wtryski te same ale w oznaczeniu modelowym różnią się jedną cyferką na końcu.
    andrzej lukaszewicz napisał:
    Cały ten temat ( o ciułaniu paliwa) to chyba chorobliwa cecha posiadaczy aut z silnikiem diesla , na które nie stać właściciela...


    Haha ha to temat rzeka , części drogie jak woda u arabów a ludzie ciułają na każde 1,4l/100km.
    Gdzie logika, gdzie?
    Nie mam nie będę miał nigdy dizla, na co dzień autko mi pali od 13-17l Pb i każdego diezla biorę od tyłu i wącha moje spaliny.

    Po dziesiąte co za de..... próbuje poprawiać dopracowany i skomplikowany system CR.
    No normalnie paranoja.

    0
  • #18 22 Gru 2013 18:02
    master9
    Poziom 20  

    wypraszam sobie słowo de..... silnik jest dopracowany na takie warunki ze każdy w niego wsiada i jedzie, blondynka, mieszczuch i wieśniak i to ma działać. Jednak jeśli autem jeździ osoba myśląca to na pewne parametry zwraca uwagę i pod pewnym kątem można to poprawić osoba myśląca powinna to wiedzieć. Ja osobiście znająć maszyne i zasade działania jak się zacznie wypalać to nie gasze niech sobie skończy i tak dalej, jak mam machnięty drugi czujnik temperatury spalin to wiem ze trzeba 2 razy załączać stacyjke żeby nie wywalił check.

    Do osoby zakładającej temat jeżeli ustawie napięcie na którym będzie powiedzmy 5mpa ciśnienie na zgaszonym i zapale to pompa nabije faktycznie 25mpa bo na wolnych ma 30mpa a wiec o te 5 mpa będzie obniżone wiec mniejszy przepływ.

    Do osoby brzydko się wyrażającej to jest pięciodawkowy CR to faktycznie guzik możesz zrobić w sterowaniu wtryskami ale ciśnieniem paliwa temperaturą spalin temperaturą powietrza wlatującego możesz się pobawić i to przyniesie pewne efekty. chyba ze jesteś pracownikiem z żerania fso i uważasz że bez młota to nie robota to faktycznie w twoim przypadku się nic nie da zmienić

    niższe ciśnienie mniejszy klekot.

    0
  • #19 22 Gru 2013 20:49
    tzok
    Moderator Samochody

    Układ pracuje w zamkniętej pętli sprzężenia zwrotnego, a priorytetem jest dla niego zachowanie norm emisji zanieczyszczeń - takie kombinacje nic nie dadzą, pozostałe sprawne czujnik to wychwycą i wprowadzą niezbędne adaptacje lub spowodują przejście w tryb awaryjny.

    0
  • #20 22 Gru 2013 21:58
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    master9 napisał:
    ciśnieniem paliwa temperaturą spalin temperaturą powietrza wlatującego możesz się pobawić i to przyniesie pewne efekty.


    Pobawić to wiesz czym sobie możesz, kombinująć przy elektronice możesz ubić jakiś czujnik lub sterownik i PLN lecą szybciej niż ON z baku.
    Co kusi żeby takie czary robić.

    0
  • #21 22 Gru 2013 21:59
    2336593
    Użytkownik usunął konto