Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

vw touran 2.0 '04 - spadek napięcia akumulatora

tedi148 13 Lis 2013 00:50 11622 38
  • #1 13 Lis 2013 00:50
    tedi148
    Poziom 8  

    Witam mam problem z moim vw touranem 2.0 136KM z 2004 roku.W przeciągu kilku lat kupiłem juz do niego 3 akumulatory .Ostatnio Wartę 74 ah miesiąc temu ,a ładowałem go juz trzy razy.Kolejni elektrycy samochodowi mówili że z autem wszystko w porządku ,a w serwisie akumulatorów że aku są w pełni sprawne.Problem polega na tym że po kilku dniach napięcie spoczynkowe spada do ok.12.2v, a w zimie nawet poniżej 12v.Pomimo że jeżdze na krótkich odcinkach, nie wydaje mi się to normalne żebym musiał raz w tygodniu ładowac go.Dzisiaj sprawdzał nowy aku i ładowanie serwisant ;ładowanie alternatora przy włączonych światłach i klimie to 13,9-14.1 v.Pobór pradu po ok.40min to ok 30-40 miliamper{
    na załączonym alarmie}Sam już nie wiem do kogo zgłosic sie z tym problemem.Elektryk do którego mnie serwisant skierował stwierdził że może pomóc wymiana regulatora napięcia.Wzrośnie wtedy napięcie ładowania do ok 14.3v i powinno to pomóc gdyż w instrukcji aku pisze że wymagane ładowanie to 14.1-14.6v.Bardzo Was proszę o pomoc.Tadek

    0 29
  • #2 13 Lis 2013 01:22
    panam
    Poziom 29  

    ładowanie jest trochę za małe, pobór prądu za wysoki powinien wynosić max 0,15 amp, szukaj co pobiera prąd. Przy tym poborze 3 dni stania po bateri.

    0
  • #3 13 Lis 2013 05:38
    SZYMON BYDGOSZCZ
    Poziom 35  

    Jakie masz założone radio ?

    0
  • #4 13 Lis 2013 08:04
    mczapski
    Poziom 38  

    A co oznaczają owe krótkie odcinki? Jak to wygląda w czasie? W jakich punktach dokonywano pomiaru? Może warto dokonać pomiaru prądu dostarczanego przez alternator do instalacji? No i sposób użytkowania pojazdu. Bowiem jeśli okaże się, że silnik pracuje dziennie piętnaście minut ale za to wszelkie odbiorniki elektryczne np pół godziny to już problem. Aha. Z jakich powodów doładowujesz akumulator (jak dokonujesz oceny potrzeby ładowania)?

    0
  • #5 13 Lis 2013 09:59
    tedi148
    Poziom 8  

    Panie Szymonie.Radio to jest zintegrowane z nawigacja RNS 510.Pozdrawiam

    Dodano po 21 [minuty]:

    Te krótkie odcinki ,to 4 km do pracy i po 8h z powrotem.Napięcie ładowania sprawdzałem na klemach aku, a pobór prądu przy wyłączonym silniku poprzez włączenie szeregowo amperomierza między klemę+ a plusowy zacisk aku.Sprawdzałem również amperomierzem szczękowym na plusowym przewodzie pobór prądu; w pierwszej chwili pokazał 17 A a po dodaniu gazu spadł do 8A.Po skończeniu jazdy załączam alarm i tyle.Wiadomo że jeszcze do ok. 30 min.jest jakiś tam pobór prądu.Przy temp.otoczenia poniżej +5st C pracuje jeszcze przez 2 min pompka vebasto po wył. silnika.Doładowywuję go gdyż przy sprzedaży aku powiedziano mi że napięcie spoczynkowe powinno wynosic min. 12.5v,a u mnie spada nawet do 12v i po kolejnych jazdach nie odbudowywuje się.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Dodam jeszcze że znajomy z pracy ma takiego samego Tourana, jeżdzi na podobnych odcinkach i doładowywuje aku co najwyżej raz w roku.

    1
  • #6 13 Lis 2013 11:17
    mczapski
    Poziom 38  

    Prawdę mówiąc nie wszystkie wyjaśnienia mi pasują. Czyli mamy rozumieć, że w czasie pracy silnika jest napięcie rzędu 14,1 V a po unieruchomieniu spada do 12 V i to przy braku poboru prądu? Zatem jeszcze jedno pytanie. a co dzieje się jeśli akumulator całkowicie odłączysz od instalacji? Oraz, czy wiąże się to z kłopotami rozruchowymi czy coś podobnego? Może tak być, że coś szwankuje miernik lub pomiary.

    1
  • #7 13 Lis 2013 11:36
    tedi148
    Poziom 8  

    Zapinam na klemy podłączonego aku zaciski miernika i zapalam silnik dzis pokazało mi 14.2v .Po wyłączeniu silnika pokazuje mi napięcie akumulatora ,dzisiaj to ok. 12.6v , bo wczoraj go ładowałem.Pobór pradu tak jak pisałem po uśpieniu systemu to ok.40 miliamper.Po całkowitym odłączeniu aku napięcie nie spada, nawet po tygodniu ,ale wiadomo ,wtedy nie korzystam z niego.Gdy napięcie wynosi ok. 12v jeszcze samochód zapala ale słychac ,że wolniej kreci rozrusznik{co będzie w zimie?}Mierniki dla pewności pożyczylęm 2 szt. od elektryków-profesjonalne.Zaznaczam że moich problemów nie wiązałbym z akumulatorem ,gdyż z poprzednim kupionym 2 lata temu{centra futura 78ah} miałem takie same problemy od samego początku.

    0
  • #8 13 Lis 2013 14:00
    czasteczkakwarkowa
    Poziom 12  

    Chcesz naładować akumulator na 4km odcinkach -żenada.

    0
  • #9 13 Lis 2013 14:46
    tedi148
    Poziom 8  

    No chyba nie do końca żenada ,gdyż moja żona jeżdzi na tym samym odcinku oplem astrą i nigdy nie doładowywuję tam akumulatora

    0
  • #10 13 Lis 2013 14:58
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A jakie wyposażenie elektryczne posiada astra, a jakie Twoje auto.

    0
  • #11 13 Lis 2013 15:11
    tedi148
    Poziom 8  

    Tak zgodzę się z Panem że te wyposażenia są różne,ale też zastanawiam się czy wszyscy ci którzy posiadają nowsze auta i mieszkają w mieście dojeżdżając np do pracy codziennie po kilka km ,doładowywują tak często akumulatory.Ponadto jak wcześniej wspomniałem znajomy posiada podobnego tourana ,pokonuje dziennie podobne odcinki i ładuje go co najwyżej raz dziennie.Ale oczywiście może Pan też miec racje,byc może moje auto tak ma i muszę się nauczyc z tym życ.Pozdrawiam

    Dodano po 1 [minuty]:

    Przepraszam,kolega ładuje raz rocznie

    0
  • #12 13 Lis 2013 16:30
    czasteczkakwarkowa
    Poziom 12  

    Jaki problem zrobić np. z 15km i sprawdzić napięcie a jak nie to może diody alternatora.

    Raz w roku to za mało.

    1
  • #13 13 Lis 2013 16:58
    tedi148
    Poziom 8  

    Dzięki za zainteresowanie moim problemem.Po przejechaniu nieraz np 100 czy 200km na wakacjach nieraz 700km faktycznie na drugi dzień nie mam problemu ze spadkiem napięcia ,ale postoi kilka dni bez jazdy lub na krótkich odcinkach i sytuacja się powtarza.Problem tkwi że normalnie pokonuję właśnie te kilka km,natomiast dłuższe trasy okazjonalnie.

    0
  • #14 13 Lis 2013 18:15
    czasteczkakwarkowa
    Poziom 12  

    Jak to mówią ukryta moc akumulatora, można by było kupić prostownik z odsiarczaniem ale taki co ładuje powyżej tych 14,4v jakiś niższy starszy model ctek-a co ładuje powyżej 15v ale to znowu historia.

    0
  • #15 13 Lis 2013 20:38
    Zbychul
    Poziom 20  

    Może warto znaleźć u kogoś amperomierz z rejestratorem. Skoro aku wykluczamy ? ładowanie raczej niskie ale bez tragedii, a pobór 40mA to +_ 1 Ah / dobę.
    Może coś się wzbudza i pobiera prąd ? ( tak sobie gdybam, ale warto sprawdzić ).

    0
  • #16 14 Lis 2013 19:39
    tedi148
    Poziom 8  

    Dzisiaj jeszcze sprawdziłem napięcie ładowania alternatora przy załączonych odbiornikach ale na zacisku prądowym alternatora i jego obudowie i wynosiło ono o 0.2 V więcej niz na zaciskach akumulatora 14.1 V na aku i 14.3 na alternatorze.Przeczyściłem styk prądowy ten gruby na alternatorze i połączenie z minusa aku do karoserii ,ten krótki przewód,ale bez poprawy.Mam pytanie ,czy taki spadek napięcia to normalne czy trzeba szuka po przewodach spadku napięcia.Czy mógłby mi ktoś pomóc jak tego szukac,jak idzie kabel prądowy z alternatora do zacisku plusa aku a jak masa ,czy tylko przez obudowę na obudowę silnika?

    0
  • #17 15 Lis 2013 07:49
    mczapski
    Poziom 38  

    Każdy spadek napięcia to strata. Ale nie ma instalacji idealnych. 0,2 V to trochę sporo, ale nie wiemy przy jakim obciążeniu/prądzie. Można by uznać za stan poprawny. Lecz nie zaszkodzi jeszcze czyszczenie przyłącza na elektromagnesie rozrusznika i okolic zacisków akumulatora. 14,1 V na akumulatorze to też nie jest tragedia. Ale skoro stwierdzasz problemy ze stanem akumulatora to może warto sprawdzić i nieco odświeżyć alternator. Jako, że zdarza się czasem iż zanieczyszczony prostownik dostarcza na instalację składową zmienną a to nie służy akumulatorowi (taka hipoteza). Chociaż przyznaję, że skoro problem trwa ponad dwa lata to już coś by wyszło na wierzch. Oceniając stan z opisów aż się prosi wskazywać na akumulator. Zatem dokonaj jeszcze pomiaru napięcia przy rozruchu silnika.

    0
  • #18 15 Lis 2013 14:39
    tedi148
    Poziom 8  

    Do Pana mczapski.Bardzo dziękuję za zainteresowanie moim problemem.Napięcie na zaciskach aku spada z ok.125V przy rozruchu na ok 10.8V. Jest to już 3 nowy aku testowany w moim vw i zawsze to samo ,dlatego skupiam się na czym innym.Postaram się znależc poł.masowe silnika z karoserią oraz w przedziale silnika znalazłem obok obudowy filtra powietrza 3 brązowe przewody masowe które wyczyszczę.Dam wtedy odpowiedź czy pomogło.Nie wiem czy należy również po przewodach plusowych szukac strat na połączeniach.Bardzo proszę o info jak dokładnie mam sprawdzic ten rozrusznik gdzie przyłożyc zaciski voltomierza?

    0
  • #19 15 Lis 2013 17:19
    SZYMON BYDGOSZCZ
    Poziom 35  

    tedi148 napisał:
    Radio to jest zintegrowane z nawigacja RNS 510


    Jaka wersja ?

    W 2004 r nie było fabrycznie RNS 510 - ktoś dołożył navi nowszą lub ze złym softem i może się nie usypiać do końca .

    0
  • #20 15 Lis 2013 20:32
    tedi148
    Poziom 8  

    Pobór prądu ostatecznie kilkukrotnie sprawdzony.Po uśpieniu pobiera bez zał. alarmu 0.03A a z alarmem 0.06A.W serwisie VW powiedzieli że to normalny,dopuszczalny pobór prądu.Tak więc teraz skupiam się chyba tylko na znalezieniu przyczyny spadku napięcia o ok, 0.2V między pomiarem na alternatorze a pomiarem na aku.

    1
  • #21 16 Lis 2013 12:31
    tedi148
    Poziom 8  

    Witam forumowiczów ponownie.Czyszcząc zaciski 3 przewodów masowych jakie znajdują się w przedziale silnika poniżej obudowy filtra powietrza na jednym z nich iskrzyło gdy dotykałem go do śruby zaciskowej.Zakręciłem go tak jak wcześniej był zakręcony , ale nie jestem pewien czy to iskrzenie to naturalna sprawa.Byc może tu tkwi problem.Na nie odpalanym samochodzie napięcie spoczynkowe nowego aku spada dziennie o ok 0,1V PO 10 dniach prawdopodobnie wyniosłoby ok,11,5V i prawdopodobnie by już nie odpalił. Czy taki dzienny spadek to normalne?Bardzo proszę o pomoc.

    0
  • #22 16 Lis 2013 14:17
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Iskrzenie jest naturalne.

    Kiedy wreszcie przyjmiesz do wiadomości że masz niedoładowany akumulator?

    Jesteś potwierdzeniem głupiego powiedzenia "nie używane się psuje".

    0
  • #23 16 Lis 2013 22:34
    tedi148
    Poziom 8  

    Przemooooo: Ty w ogóle nie czytasz co piszę.Właśnie w tym tkwi problem że spada napięcie spoczynkowe.Ty tylko stwierdziłeś fakt ,co ja cały czas potwierdzam.Proszę o pomoc w znalezieniu przyczyny tego stanu rzeczy.Bardzo proszę przeczytaj ze zrozumieniem wszystkie posty.Pozdrawiam.

    0
  • #24 16 Lis 2013 23:29
    Zbychul
    Poziom 20  

    tedi148 napisał:
    ...zapalam silnik dzis pokazało mi 14.2v...Po wyłączeniu silnika pokazuje mi napięcie akumulatora ,dzisiaj to ok. 12.6v , bo wczoraj go ładowałem.
    Pobór prądu tak jak pisałem po uśpieniu systemu to ok.40 miliamper.
    Po całkowitym odłączeniu aku napięcie nie spada, nawet po tygodniu ,ale wiadomo ,wtedy nie korzystam z niego...


    Prąd 40mA to 1Ah/dobę.

    Czyli albo aku ma W RZECZYWISTOŚCI pojemność POJEDYNCZYCH Ah, albo jak wcześniej już pisałem coś w nocy się Tobie w aucie samo włącza i zżera prąd.
    Innych możliwości (na podstawie danych jakie przedstawiasz) NIE MA.

    edit:
    Inna sprawa - daj sobie spokój z tymi pomiarami napięcia spoczynkowego (wiem coś o tym z doświadczenia), wystarczającą wykładnią naładowania aku będzie jego zdolność rozruchowa.

    1
  • #25 17 Lis 2013 08:04
    SZYMON BYDGOSZCZ
    Poziom 35  

    Zbychul napisał:
    Czyli albo aku ma W RZECZYWISTOŚCI pojemność POJEDYNCZYCH Ah, albo jak wcześniej już pisałem coś w nocy się Tobie w aucie samo włącza i zżera prąd.
    ~

    Radio.

    0
  • #26 17 Lis 2013 19:21
    Breżniew
    Poziom 21  

    Po pierwsze - twój samochód komunikuje się pomiędzy poszczególnymi podzespołami za pomocą magistrali CAN, w tym radio.
    Po drugie -w modelu z roku 2004 jest jeszcze stara wersja modułu CAN GATEWAY odpowiedzialnego za komunikację systemu i nie posiada ona oprogramowania współpracującego z RNS 510 czy nowszymi modelami radioodtwarzaczy. Powoduje to, że radioodbiorniki nie przechodzą w stan czuwania tylko non stop pobierają prąd z aku.
    Po trzecie - obecność nawigacji powinna być zakodowana w can gateway i prawdopodobnie w centralnej elektryce (nie pamiętam).

    Rozwiązaniem problemu jest wymiana modułu CAN Gateway i prawidłowe zakodowanie samego modułu jak i RNS-a.
    Drugim rozwiązaniem jest zmiana softu w RNS-ie na modyfikowany pod stare gateway-ie i prawidłowe zakodowanie obu urządzeń.

    Więcej na ten temat szukaj na forach związanych z autami VAG np tu: http://forum.octaviaclub.pl/viewforum.php?f=16

    1
  • #27 18 Lis 2013 13:01
    tedi148
    Poziom 8  

    Do Brezniewa.Byc może ma Pan rację z tym rns 510,bo poprzedni właściciel tego auta sam go montował w 2008 roku,aczkolwiek wypiąłem bezpiecznik radia nr 19 i po uśpieniu systemu pobór prądu na załaczonym alarmie był również 0.06A.Znalazłem natomiast cos innego.Tak jak wcześniej już wspomniałem iskrzył po wypięciu brązowy przewód masowy w przedziale silnika.Sprawdziłem go voltomierzem i pokazał 0.7V.Wydaje mi się że na masie nie powinno pokazac napiecia.Przy tej odpiętej masie nie świeci sie kontrolka alarmu po zaalarmowaniu auta tylko kontrolka w drzwiach od centralnego zamka.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Do Brezniewa.Byc może ma Pan rację z tym rns 510,bo poprzedni właściciel tego auta sam go montował w 2008 roku,aczkolwiek wypiąłem bezpiecznik radia nr 19 i po uśpieniu systemu pobór prądu na załaczonym alarmie był również 0.06A.Znalazłem natomiast cos innego.Tak jak wcześniej już wspomniałem iskrzył po wypięciu brązowy przewód masowy w przedziale silnika.Sprawdziłem go voltomierzem i pokazał 0.7V.Wydaje mi się że na masie nie powinno pokazac napiecia.Przy tej odpiętej masie nie świeci sie kontrolka alarmu po zaalarmowaniu auta tylko kontrolka w drzwiach od centralnego zamka.Wtedy pobiera ok.0,02A po ok 30min.

    0
  • #28 18 Lis 2013 20:00
    tedi148
    Poziom 8  

    Do Brezniewa.Wie Pan może gdzie to można byłoby zrobic. Ja jestem z okolic Krakowa.

    0
  • #29 18 Lis 2013 21:16
    Zbychul
    Poziom 20  

    Jeszcze jedna sprawa - jak dokonujesz pomiaru amperomierzem.
    Zdejmujesz klemę i następnie włączasz w szereg miernik ?
    Jeśli tak tu może być błąd.
    Jeśli najpierw przerwiesz obwód to "wyzerujesz" odbiorniki prądu i jeśli któryś szwankuje (np. radio) to tego nie zmierzysz. Następnym razem tak zdejmuj klemę, aby w tym czasie już mieć podłączony miernik np. bolec wbity z góry w zacisk aku.

    0
  • #30 18 Lis 2013 22:56
    Breżniew
    Poziom 21  

    W żadnym wypadku nie baw się w odłączanie jakichkolwiek przewodów pod napięciem w aucie. To szybki sposób na wpędzenie się w kłopoty.
    Współczesne auta z magistralą CAN są w uproszczeniu wyspecjalizowanymi komputerami na kołach, których poszczególne moduły komunikują sie ze sobą i tworzą łańcuch wzajemnych powiązań. Odłączając przypadkowe przewody generujesz błędy w tym systemie, które mogą powodować przejście poszczególnych układów w stan awaryjny np brak wspomagania kierownicy, brak ABS-u itp, itd. Już w tej chwili masz na pewno w sterownikach centralnej elektryki (bordnetz) mnóstwo błędów, tak samo w module ECM, ABS-u, steer asis. ,immo, itd.
    Sposób rozwiązania twojego problemu już podałem. Szukaj na forach związanych z VAG userów ze swojego miasta mających VCDS-a (kabelek z oprogramowaniem do połączenia się laptopem z autem) i potrafiących się nim posługiwać oraz czytaj posty zwiazene z RNS-em.

    1