Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Interfejs audio a przedwzmacniacz mikrofonowy.

14 Lis 2013 13:27 4473 15
  • Poziom 13  
    Witam serdecznie . Posiadam interfejs audio o nazwie Alesis IO2 . Ten o to interfejs posiada oczywiście jakiś tam przedwzmacniacz mikrofonowy z zasilaniem +48 , do którego podłączam mikrofon pojemnościowy. Ale że posiadam osobny przedwzmacniacz o nazwie tube mpstudio firmy art , chciałbym go podłączyć pod interfejs i używać tego przedwzmacniacza . A nie wbudowanego w alesisie .
    Od razu pisze , gdy wyprowadzam sygnał z przedwzmacniacza tubemp do alesisa pod wejście insert , nic nie działa . A pod wejscie line in czy mikrofonowe wszystko działa(wejscia w alesisie) . Ale jak to wtedy wysterować . Gdy w tubemp , mamy regulacje input czyli mikrofonu i regulacje output , a potem jeszcze regulacje gain w alesisie , za dużo tego . Proszę o porady , bo chciałbym pominąć zbędną regulacje w alesisie , a wysterować tubemp i używac tego przedwzmiacniacz , a alesisa jako urządzenie dalsze co wypuści sygnał . Pozdrawiam
  • Poziom 18  
    Wchodzisz wejściem liniowym do alesisa - musisz niestety ustawiać gainy podwójnie :) - ważne żebyś wchodził w linie bo ominąć mikrofonowy wzmacniacz w io2
  • Pomocny post
    Moderator Akustyka
    Przy podłączeniu jackiem mono w insert powinieneś słyszeć dźwięk.
    Właściwie są dwa standardy złącz insertowych może alesis używa tego mniej popularnego. Spróbuj wyciągać jacka (koniecznie TS mono) z gniazda insertowego i zobacz czy nie pojawi się sygnał w komputerze. Jeżeli się pojawi będziesz musiał sobie zrobić kabel, później powiem jak.
    Gain w każdym miejscu ustawiasz tak żeby był optymalnie.
    Gain w tube MP tak żeby nie mrugała czerwona dioda clip. Inaczej przesterujesz preamp.
    Na output w preampie regulujesz poziom wyjściowy. Optymalnie jest na środku, ale można zmniejszyć lub zwiększyć żeby odpowiednio wysterować następny stopień. Jeżeli będziesz wpinał się w insert to to pokrętło zastąpi Ci gain w alesisie.
  • Poziom 18  
    .... a po jakiego diabła używać w tej konfiguracji inserta? ma "teoretycznie lepszy preamp za zewnątrz - wzmacnia i wchodzi linia - bez kombinowania. Ustawia raz poziom na karcie i później kreci juz tylko na preampie.
  • Poziom 13  
    Wszystko jasne , tylko po prostu myślałem że może ominę pokrętło gain w alesisie . Bo rozumiem że gdy wejdę kablem mono jack w insert , pozostaje tylko i wyłącznie regulacja w pre pampie . Jeśli wchodzę w alesisie kablem jack w line in , wszystko działa , wysteruje sobie pre pamp , ale teraz , no właśnie , co z tym gainem z line in w alesisie . Skoro to wszystko już mam w pre pampie .
  • Pomocny post
    Moderator Akustyka
    Szczepan oczywiście że ma sens. Zresztą sam alesis pisze o takiej możliwości w manualu, z tym że zaleca użycie typowego kabla insertowego. Głównie po to by nie zwierać do masy wyjścia z wbudowanego preampu.
    Wiadomo każdy preamp szumi ze względu na duże wzmocnienie, a w takich urządzeniach najczęściej line in jest niczym innym jak stłumionym wejściem mikrofonowym. Jeżeli Janusz chce używać tego arta jako preampu zamiast alesisa żeby uzyskać inne brzmienie, jest to do zrobienia, i jest całkiem sensowne (choćby przez to że omijasz jedną dodatkową regulację gaina).
    Żeby nie było próbki nagrane takim połączeniem tego preampu, przez insert wstawiałem już na forum.

    Przecież Insert to nic innego jak wejście i wyjście audio w jednym złączu. Chyba najczęściej używa się standardu gdzie pierścień wysyła sygnał (wyjście), a końcówka przyjmuje (wejście):
    Tip - wejście
    Ring - wyjście
    Sleve - masa
    W takim wypadku włożenie jacka mono do tzw pierwszego klika pozwala na pobranie sygnału z wbudowanego preampu i działa jako Direct out (o czym pisze np mackie w instrukcjach mikserów), natomiast pełne wciśnięcie jacka powoduje odłączenie wewnętrznego preampu i przyjęcie sygnału z zewnątrz - z wtyczki (yamaha w małych mikserkach opisuje złącze jako insert/unbalanced line in).

    Spotkałem się również z odwrotnym standardem (tascam, crimson, fmr RNP), gdzie sygnał wysyłany jest końcówką jacka a wraca pierścieniem.
    Tip - wyjście
    Ring - wejście
    Sleve - masa
    Tutaj może być ta sama sytuacja. Niestety alesis nie wspomina o standardzie w swojej instrukcji. Jeżeli tak jest to janusz musi przygotować sobie kabel insertowy, lub kabel niesymetryczny, z jednej jack mono TS a z drugiej stereo (TRS), i we wtyczce TRS żyłę sygnału połączyć do pierścienia a końcówkę zostawić niepodłączoną.

    Standard w miarę łatwo sprawdzić. Puść jakiś sygnał na mikrofon lub wejście liniowe w alesisie. Weź jacka mono (najlepiej podłączonego do wejścia innego preampu żebyś widział czy jest tam sygnał) i wciśnij go do pierwszego klika, czyli nie do końca. Jeżeli w komputerze będziesz miał sygnał (i na zewnętrznym preampie też) to jest to pierwszy standard. Jeżeli przy pierwszym kliku zniknie sygnał w komputerze i nie pojawi się w preampie, wciśnij jacka do końca. Jeżeli pojawi się na zewnętrznym preampie to masz drugi standard. I będzie wszystko jasne.
  • Poziom 13  
    Czy adambyw jak sprawdzę dziś wieczorem i dam ci znać która opcja kabla jest potrzebna , mam nadzieję że pomożesz mi , jak zarobić wtyczki i zrobić taki kabel. Akurat wszystko mam , tylko jak to zlutować , a może łatwiej , jak zrobić dwa typy kabla , zlutuje sobie i sprawdzę który to będzie , mam sporo wtyczek i kabli dobrej jakości. Tylko proszę w prostych słowach o wytlumaczenie , równiez pojec jak TS itp
  • Pomocny post
    Moderator Akustyka
    Te literki to skróty od angielskich słów tip ring i sleve. Jeżeli masz wtyk TS ma on Tip czyli końcówkę i Sleve czyli obudowa- tzw wtyk mono. Jak masz TRS masz dodatkowo pierścień czyli wtyk stereo.

    Jak masz kable i wtyki zrób sobie kabel insertowy według schematu 3 od dołu:
    Interfejs audio a przedwzmacniacz mikrofonowy.

    Jeden przewód/wtyk mono będzie "wisiał" w powietrzu, a drugim mono wpinasz się do preampu arta i wprowadzasz sygnał do alesisa wtykiem stereo. Jak nie zadziała za pierwszym razem zamień wtyczki mono. Powinno ruszyć bez problemów.

    Dodatkowo taki kabel przydaje się do wyprowadzenia sygnału np z gniazda słuchawkowego klawiszy i podłączenie do wejść miksera czy dibox'a.
  • Poziom 13  
    Kabel zadziałał jak najbardziej za co bardzo ci dziękuje , jeszcze spora droga przed mną co do nauki w tych sprawach. Zastanawia mnie jeszcze, do czego tak dokładnie służą przełączniki w tym arcie , jak +20 dB mic , phase reverse bądź normal, i czy ich używać czy ignorować? A i czy wysterować sobie mikrofon który będzie rejestrował w Dawie do -15 czy - 18 dB ? jaka teraz istnieje norma ?
  • Poziom 18  
    ciągle nie widzę sensu podłączenia via insert.

    Po co od początku wzmacniać sygnał (i w jakimś stopniu go zmodulować na teoretycznie słabszym wzmacniaczu mikrofonowym i potem jeszcze raz sie inserować do kolejnego preampa mikrofonowego?

    Zdecydowanie jestem zwolennikiem ominięcia pierwszego stopnia w alesisie i operowaniu jedynie na przedwzmacniaczu
  • Poziom 13  
    Czyli panowie , dobrze jest ? czy jednak coś źle ? Adambyw zauważyłem ze ten kabel działa wtedy gdy wtyk stereo jest w arcie podłączony a jeden ze wtyków mono w insert alesis , drugi oczywiście wisi . Hm nie miało być jakoś na odwrót ?
  • Poziom 18  
    miało być na odwrót....
  • Moderator Akustyka
    Szczepan, przecież cały czas mówimy o ominięciu preampu w alesisie! Wchodząc do alesisa przez insert, omijasz całkowicie jego stopień wejściowy (preamp). Bo nie mówimy o wyciąganiu z niego sygnału, ale o tym jak go tam wprowadzić. Faktycznie insertowanie dodatkowego preampu nie ma większego sensu, chyba że chce się uzyskać tutaj trochę charakterystyki i brzmienia lampy i tego preampu. Bo ten art nie jest neutralnym preampem i ma swój charakterek.

    Janusz, miało być na odwrót ale jak działa właściwie możesz zostawić, choć lepiej żeby ten stereo był w alesisie, i ewentualnie zamień jacki mono w arcie.

    Wciśnięcie przycisku +20dB - daje ci dodatkowe 20db wzmocnienia. Patrz na czerwoną diodę clip. Jeżeli masz gain na max i nie jesteś w stanie zrobić sygnału żeby się zaświecił clip to wciśnij ten przycisk, a skręć gain.
    Przycisk Phase odwraca sygnał w fazie. Przy pojedynczym mikrofonie nie ma on większego znaczenia, z zasady zostaw go na normal. Jak byś nagrywał dwoma mikrofonami np werbel, jeden mikrofon ustawiony od góry drugi od dołu, to w tedy ten dolni odwracasz w fazie, gdyż w przeciwnym wypadku sygnał z obu w dużym stopniu będzie się znosił.
  • Poziom 13  
    Ok , wszystko jasne , interesuje mnie jeszcze kwestia mikrofonu , a dokładnie model AKG 120 który posiada dwa pstrykacze , jeden po lewej z taką kreseczką prostą i zagiętą , a drugi dotyczący ustawienia 0 bądź -20 dB . Kiedy je się używa i do czego one dokładnie służą? . Dziękuje z góry za odp
  • Moderator Akustyka
    Pierwsza włącza filtr dolnozaporowy. Tzn tłumi nikskie częstotliwości (kreska zagięta - przypomina wykres pasma przenoszenia). Włącza się właściwie zawsze, z wyjątkiem nagrań tego co daje sygnał basowy jak stopa perkusji, gitara basowa, gmot burzy itp.
    Przy wokalu załączony pomaga w wyeliminowaniu głosek wybuchowych.

    Przełącznik 0 i -20dB to tłumik. Przy bardzo głośnych sygnałach jak np werbel czy blachy perkusji trzeba stłumić wewnętrzny preamp mikrofonu żeby go nie przesterowała kapsuła.
  • Poziom 13  
    Wszystko jasne , ostatnie pytanie , jeśli wtyki w kablu insertowym są na odwrót co do tych moich urządzeń , ma to wpływ na cały tor podłączenia i jakość?