Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Władimirec T25a - Pytanie o rozrusznik czy cos innego

Akaczos 14 Nov 2013 20:02 3309 14
  • #1
    Akaczos
    Level 9  
    Witam mam taki problem:
    Dostałem "władka" w spadku tylko ze nie pali wogóle na rozrusznik,akumulatory naładowane odciągam odprężnik ledwo co sie kręcił.Wyciągnełem rozrusznik i rozebrałem, okazało sie że tulejki są trzaśnięte(dodam ze podczas rozruchu grzał mi sie moco kabel masowy) Wymieniłem tulejki założyłem rozrusznik odciągam odpręznik-- jest kręci jak szalony--- tylko wcisnę odprężnik wszystko staje w miejscu i cisza.... co to? gdzie to? nie wiem co robic i od czego zacząc prosze o pomoc...
  • #2
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Wciśniej odprężnik , nie puszczaj startera potrzymaj kilka sekund i sprawdz co sie grzeje, zacznij od wyłacznika masy i mostka na rozruszniku.
  • #3
    krugg22
    Level 9  
    Sprawdź masę główną, ogólnie przewody zasilania rozrusznika, i ważne: jak puszczasz odprężnik to nie od razu na raz tylko dosyć powoli. Z własnego doświadczenia wiem, że to ułatwia palenie.
  • #4
    Akaczos
    Level 9  
    ok sprawdze jutro to co moze dokladnie sie grzac...i postaram sie dac znac
    KRUGG22--- wciskałem mniejwiecej do połowy odprężnik to ciężej kręcił ale kręcił nawet biały dymek pokaywał sie na wydechu ale po dociśnięciu do końca-- stop
  • #5
    12pawel
    Level 33  
    Chłopie, Doprowadź instalacje do porządku, i potem dopiero coś można robić. Przewód masy to chyba 75mm2 przekroju, on nie ma prawa się grzać, chyba że masz jakąś cienką przeróbkę. Wszystkie połączenia tej masy sprawdź/przeczyść. Wyłącznik masy jak już wspomniano rozbierz/wyczyść. Jak miałeś rozrusznik wyciągnięty to trzeba było jeszcze wyczyścić kanały między segmentami komutatora, czasami tam jest problem. Akumulatory pisałeś że naładowane, ale ciekawe ile one mają jeszcze pojemności. Może to stare trupy i nic nie da że są naładowane. Sprawdź jakie jest na nich napięcie przy rozruchu to się okaże czy są jeszcze coś warte. Jak to wszystko posprawdzasz to pomyślimy dalej, bo może trzeba jeszcze sprawdzić luzy na zaworach.
  • #6
    mtracz
    Level 29  
    Luzy na zaworach zawsze warto sprawdzić, ale jeśli rozrusznikowi lekko kręcić silnikiem z odprężnikiem to znaczy, że nie jest źle. Gdyby z odprężnikiem kręcił by tak samo ciężko jak i bez niego to oznaczało by za duży luz zaworowy czyli regulację.
  • #7
    arturssp
    Level 16  
    A ja polecę wymianę rozrusznika na taki z przekładnią. Można kupić Magneton-a np. W swoim władku zmieniłem 2 lata temu na przekładniowy jakiś no-name za 250zł nowy i zero problemów z odpalaniem, o odprężniku można zapomnieć, jeden akumulator 12V/100Ah i kręci jak głupi. Oryginalne ruskie rozruszniki to pożeracze amperów tylko.
  • #8
    mtracz
    Level 29  
    To jakoś dziwnie bo u mnie jakieś oszczędne są te pożeracze i żadnych problemów z odpalaniem lato-zima, przez tyle lat. A akumulatory to pojedyncze 12.
    A zanim wymieni się rozrusznik trzeba najpierw zrobić porządek z instalacją, bo to tylko półśrodek, który także może mieć problem z niesprawną instalacją.
  • #9
    12pawel
    Level 33  
    mtracz wrote:
    To jakoś dziwnie bo u mnie jakieś oszczędne są te pożeracze i żadnych problemów z odpalaniem lato-zima

    Masz racje że sprawna instalacja to podstawa, ale ten rozrusznik z przekładnią planetarną jest dużo lepszy.
  • #10
    Akaczos
    Level 9  
    Okazało się, że to akumulatory. Dołączyłem do nich dzisiaj akumulator od stara (180 Ah) i zapalił bez problemu, później jak zgasiłem to juz nie chciał ruszyc bez podłaczenia dużego akumulatora. W takim razie instalacja i rozrusznik działają (jakoś :) )
    Jeszcze mam takie pytanie
    czy to prawda że "władek" na wolnych obrotach silnika nie może dłużej pracowac niż 15 min ??
  • #11
    krugg22
    Level 9  
    Tzn powinien chodzić na równych obrotach, bo na bardzo małym gazie chodzi nie równo i to grozi urwaniem wału :)
  • #12
    arturssp
    Level 16  
    Jeśli chodzi o wolne obroty to są dwie sprawy, po 1 ciśnienie oleju, a po 2 chłodzenie. Ogólnie pompa wtryskowa we władku na wolnych obrotach dziwnie pracuje, tzn silnik pracuje "zrywami", to pewnie za dobre nie jest dla układu korbowo-tłokowego, ale ważniejsze jest ciśnienie oleju (które potrafi dość mocno spadać wraz z rozgrzaniem oleju - luzy na kołach pośrednich rozrządu i wałka wyrównoważającego gdzie kończy się główna magistrala olejowa), oraz chłodzenie - czystość żeberek chłodzących cylindry i głowice. U mnie już ponad 25 lat władek był zostawiany na wolnych obrotach (ale nie tych "zrywowych", tylko w miarę równych wolnych) dłuższy czas i nic mu się nie stało, z tym, że ciśnienie oleju zawsze min 1atm (ustawione zaworem redukcyjnym na ciepłym silniku, pompa we władku ma sporą wydajność), a chłodzenie zawsze czyste. Więc nie wiem skąd te 15 minut... Ogólnie, jeśli silnik zadbany, ciśnienie prawidłowe, czyste chłodzenie, to nic mu się nie może stać, byle by te "wolne obroty" nie były "zrywowe" w samym dolnym zakresie gdzie silnik bardzo nierówno pracuje.
  • #13
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    krugg22 wrote:
    na bardzo małym gazie chodzi nie równo i to grozi urwaniem wału

    Zasługa małego koła zamachowego niestety.
    + nierównomierny cykl pracy.
  • #14
    mtracz
    Level 29  
    Te 15 minut na wolnych obrotach może doprowadzić do zapieczenia się pierścieni tłokowych.
  • #15
    Akaczos
    Level 9  
    więc co może czy nie może na wolnych równych obrotach "pyrkac" dłużej jak 15 minut ?