Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bolero 3281 - Niskie napięcie, grzejący się prostownik

15 Lis 2013 17:59 13971 61
  • Poziom 12  
    Witam. Ożywiam radio Bolero. Wymieniłem kondensatory elektrolityczne i większość pozostałych, mających upływność. Radio gra gdy głośność ma ustawioną na maximum oraz gdzieś w połowie ustawienia potencjometru - podejrzewam, że to wina potencjometru ale przyznam, że zmieniało się to wraz z kolejnymi, wymienianymi kondensatorami. ( Był moment, że grało w obu skrajnych ustawieniach potencjometru - najcichszym i najgłośniejszym ).

    Link do schematu:
    http://www.fonar.com.pl/audio/schematy/ksiazki/trusz8_1.htm

    Zmierzyłem napięcie na wyjściu z mostka i wynosi ono 222V przy napięciu z sieci 235V. Na schemacie jest 280V. I teraz:

    -Mostek się nagrzewa, tak, że aż nagrzewa się szklana skala od chassis gdzie jest on przykręcony.
    -Nie rozumiem jego podłączenia - składa się on z metalowego kątownika, w który jest tworzywo, z którego wystają 3 bolce do lutowania. Rozumiem, że czwartym wyjściem jest ten metalowy kątownik (obudowa mostka), który jest przykręcony do chassis. Dwa skrajne bolce są zwarte ze sobą przewodem i dochodzi do nich przewód (jeden przewód) z transformatora a z środkowego bolca wychodzi wyprostowany prąd na radioodbiornik. Gdzie jest drugi przewód z transformatora, który dochodzi do mostka na schemacie? I ta konstrukcja działa... Gdy zacząłem "tworzyć" i wziąłem dzisiejszy mostek z 4 nóżkami i podłączyłem go w ten sposób (zwierając nóżki od przyłączeń prądu przemiennego) po kilku sekundach zagotowałem transformator. Dodając na wyjściu z mostka 2W opornik 330Ω jest ten sam efekt ( gotujący się transformator), tylko po dłuższym czasie.
    Te dwie próby uszły mi na sucho ale chcę ryzykować trzeci raz.
    Oczywiście mam jeszcze inne pytania dotyczące tego radyjka ale na początku chciałem rozwiązać tą sprawę.
    Będę wdzięczny za pomoc.
  • Sklep HeluKabel
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    ВАМ необходимо проверить трансформатор на отсутствие замыкания обмоток. Для этого отпаяйте провода ,которые идут от трансформатора на выпрямительный мостик.Проверьте ,чтобы трансформатор был переключен на 220V.Включите приёмник и дайте ему поработать,контролируйте температуру трансформатора прикосновением руки. Замерьте напряжение на обмотке,которая подключается к мостику(должно быть 215-220V) и напряжение на обмотке накала ламп(6,5-7V). Если трансформатор в течение 10-15 минут заметно нагреется,то можно смело утверждать,что в одной из обмоток произошло замыкание витков. Если трансформатор не будет нагреваться,подключите провода обмотки к мостику.В ретро радио применялись селеновые мостики,в которых через много лет хранения и работы нарушались контакты и они выходили из строя.Такой мостик необходимо заменить на современные или применить мостик из 4 диодов. После того как подключите провода к мостику,проверьте омметром сопротивление между + электролитических конденсаторов 50+50mF и шасси.Наиболее вероятной причиной неисправности(при исправном трансформаторе) является замыкание в цепи анодного напряжения. При подключении омметра между + электролитических конденсаторов и шасси сопротивление должно быть не меньше 100-200 килоом.Если это сопротивление будет значительно меньше необходимо проверить конденсаторы омметром на отсутствие утечки. Особенно часто причиной неисправности бывает утечка в конденсаторе ,который соединяет анод второго триода лампы ECC85 с управляющей сеткой EL84. Пока проверьте предложенные версии и сообщите результаты. От них будут зависеть дальнейшие действия.Уверен,что проблему удастся решить.Желаю удачи.

    Trzeba sprawdzić izolację uzwojenia transformatora . Odlutuj przewody , które wchodzą z transformatora do mostka prostowniczego . Upewnij się, że transformator został przełączony na 220V. Włącz odbiornik i kontroluj temperaturę w dotyku transformatora . Zmierz napięcie uzwojenia , które jest podłączone do mostka ( musi być 215- 220V) i napięcie żarzenia ( 6,5 - 7V ) . Jeśli transformator w ciągu 10-15 minut znacznie się nagrzeje , to możemy śmiało powiedzieć, że w jednym z uzwojeń jest zwarty zwój. Jeśli transformator nie nagrzewa się , podłącz uzwojenia do mostka . W radio retro były używane stosy selenowe, które traciły parametry z wiekiem, dlatego zostały wyparte z użycia. Stary mostek można wymienić, zastepując go prostownikiem krzemowym/z 4 diod. Po podłączenia przewodów do mostka, omomierz , sprawdź rezystancję między kondensatorem elektrolitycznym 50mF i chassis . Najprawdopodobniej przyczyna awarii ( właściwie transformatora ) jest w obwodzie wysokiego napięcia . Po podłączeniu omomierza między kondensatory elektrolityczne i i chassis oporność powinna być mniejsza niż 100-200 kiloomów . Jeżeli opór ten będzie znacznie mniejszy trzeba sprawdzić kondensatory na upływność . Bardzo często przyczyną awarii jest upływność kondensatora , który łączy anodę drugiej triody ECC85 z siatką sterującą EL84 . Proponuję sprawdzić podane elementy i przeanalizowac wyniki. Jestem przekonany, że problem zostanie rozwiązany . Życzę powodzenia .
  • Admin Grupy Retro
    kuroszczykmichal napisał:
    -Mostek się nagrzewa, tak, że aż nagrzewa się szklana skala od chassis gdzie jest on przykręcony.

    Zwarcie w mostku, kondensatorze elektrolitycznym lub w dalszej części układu radia. Albo mostek tak bardzo zwiększył swój opór wewnętrzny.

    kuroszczykmichal napisał:
    -Nie rozumiem jego podłączenia - składa się on z metalowego kątownika, w który jest tworzywo, z którego wystają 3 bolce do lutowania.

    Pokaż go, one na ogół miały 5 wyprowadzeń i trzeba było zewrzeć skrajne.

    kuroszczykmichal napisał:
    Gdzie jest drugi przewód z transformatora, który dochodzi do mostka na schemacie?

    Poszukaj, potrafią się kamulfować ;)

    kuroszczykmichal napisał:
    Gdy zacząłem "tworzyć" i wziąłem dzisiejszy mostek z 4 nóżkami i podłączyłem go w ten sposób (zwierając nóżki od przyłączeń prądu przemiennego) po kilku sekundach zagotowałem transformator.

    Ciesz się, że go na amen nie zniszczyłeś. Co to za pomysł? Wyprowadzenia "~~" do transformatora, "-" do chassis, "+" do kondensatora, żadnej filozofii tu nie ma. Stare mostki musiały mieć mostkowane ;) wyprowadzenia, ponieważ składały się ze stosików płytek selenowych i niemożliwe było ich dowolne poukładanie w obudowie.
  • Poziom 27  
    kuroszczykmichal napisał:
    Dwa skrajne bolce są zwarte ze sobą przewodem i dochodzi do nich przewód (jeden przewód) z transformatora a z środkowego bolca wychodzi wyprostowany prąd na radioodbiornik. Gdzie jest drugi przewód z transformatora, który dochodzi do mostka na schemacie?
    Wygląda na to że ktoś zrobił prostowanie jedno połówkowe i drugi koniec z trafa połączony jest z masą.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Доброго дня,коллеги! Возможно,что ,как предполагает TELEWIZOREK52, анодный выпрямитель переделан на однополупериодную схему,но даже в этом случае мостик не должен сильно нагреваться,должно только уменьшиться напряжение.Можно предположить,что при переделке на однополупериодную схему был заземлён один конец анодной обмотки, а минус(-) мостика забыли отсоединить от шасси,в этом случае обмотка и мостик будут работать в режиме короткого замыкания и перегреваться.Проверьте эту версию.Желаю удачи.

    Dzień dobry, drodzy koledzy! Możliwe jest, że, jak sugeruje TELEWIZOREK52, prostownik anodowy przerobiony na półokresowy, ale nawet w tym przypadku nie powinien być gorący, powinno tylko spaść natężenie prądu. Można przypuszczać, że przy przeróbce na prostownik jednopołówkowy był uziemiony jeden koniec uzwojenia anodowego, a minus mostka zapomniano odłączyć od chassis - w tym połączeniu uzwojenie anodowe i mostek pracują w stanie zwarcia. Sprawdźcie tą podpowiedź. Życzę powodzenia.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 12  
    TELEWIZOREK52 napisał:
    Wygląda na to że ktoś zrobił prostowanie jedno połówkowe i drugi koniec z trafa połączony jest z masą.


    Dokładnie - drugi koniec połączony jest z masą.

    Oto fotki:

    Bolero 3281 - Niskie napięcie, grzejący się prostownik Bolero 3281 - Niskie napięcie, grzejący się prostownik Bolero 3281 - Niskie napięcie, grzejący się prostownik

    Transformator, gdy radio chodziło 40 minut zrobił się ciepły ale można go dotknąć z powodzeniem. Daje napięcia 259-260V oraz 7,2V.
  • Poziom 22  
    To raczej nie jest oryginalne rozwiązanie. Stąd zapewne także zbyt niskie napięcie anodowe.
    Podłącz zwykły mostek zamiast tego selenu, tak jak wyżej napisał Futrzaczek. Oczywiście odłączając przed tym od masy końcówkę uzwojenia anodowego tranformatora.
    Nie pomyl przy tym uzwojeń. Jedna z końcówek uzwojenia żarzenia powinna pozostac połączona z masą.
  • Poziom 27  
    Pokazany na zdjęciu prostownik jest przystosowany do transformatora z podwójnym uzwojeniem anodowym gdzie środkowy odczep idzie do masy a krańcowe wyprowadzenia do bocznych wyprowadzeń tego prostownika a z środkowego wychodzi plus, podobnie jak w przypadku zasilacza na lampie AZ1. W Twoim przypadku należy oba wyprowadzenia uzwojenia anodowego podłączyć do układu graetza i dopiero minus z tego prostownika połączyć z masą a plus do... plusa odbiornika. Przy zastosowaniu diod krzemowych możesz mieć nawet trochę za wysokie napięcie ale to już temat na późniejsze "pogaduszki".
  • Poziom 12  
    Dwa końce uzwojenia transformatora (omomierz wskazywał, że mają 80Ω ) podłączyłem do mostka. + na obwód, - do masy. Dodałem szeregowo opornik 2W 330Ω. Napięcie - na początku sporo ponad 300V po paru sekundach spadłodo 280V. Tylko...po kolejnych paru sekundach opornik zaczął dymić. Zamieniłem go na 100Ω - napięcie 300V i po niedługim czasie zacząłem go czuć - nie dymił ale nagrzał się niemiłosiernie.
    Czy sprawę rozwiązałoby połączenie w szereg trzech oporników 100Ω każdy po 2W?
  • Poziom 18  
    Z mojego doświadczenia wynika, że optymalna jest wartość 150R/5W - przynajmniej w średniej klasy radiach z końcówką SE.
  • Poziom 12  
    Udało mi się jeszcze dziś dostać oporniki 100Ω 5W i 10W. Po podłączeniu w szereg trzech 5W uzyskałem napięcie 279V a same oporniki się mocno grzeją ale nie tak jak opornik drutowy w Pionierze ;) Chyba trzeba będzie je umieścić u góry chassis albo od spodu dać 10W ale zastanawiam się czy to nie będzie przerost formy nad treścią.
    Po włączeniu odbiornika napięcie wynosi ok. 360V i spada w ciągu parunastu sekund do 279V - czy to wysokie napięcie początkowe nie jest szkodliwe?
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Трансформатор вашего радио рассчитан на 220V,а в сети 237V,поэтому напряжение на выходе выпрямителя в момент включения 360V. после прогрева ламп оно снижается закономерно,так как лампы начинают потреблять ток. Включив последовательно с выпрямителем резистор вы снизите анодное напряжение до 280V ,но напряжение накала 7,2 останется неизменным,а это приведёт к интенсивному износу ламп,срок работы которых очень сильно уменьшится(не менее чем на 30%).Оптимальное напряжение накала-6,3V +-5%(6-6V).Поэтому необходимо напряжение накала тоже уменьшить.Наиболее просто это сделать если последовательно в цепь накала включить резистор 0,33 om 3-5W. Ток накала ламп + ток лампочек подсветки шкалы составляет около 2,5А,что вызовет падение напряжения на 0,8V (7,2-0,8=6,4V). Но применение дополнительных резисторов для уменьшения напряжений анода и накала имеет один недостаток-сетевой трансформатор будет работать при повышенном напряжении (237V при норме 220V).Радикальным решением проблемы является применение автотрансформатора на 240V c отводом на 220V.Мощность такого автотрансформатора может быть 15-20W.что позволит разместить его в корпусе радиоприёмника.

    Transformator radia jest przeznaczony do napięcia sieci 220 V, które obecnie wynosi 237V, tak że napięcie na wyjściu prostownika w momencie włączenia wynosi 360V, które spada w momencie rozgrzewania lamp. Poprzez włączenie rezystora szeregowo z prostownikiem można zmniejszyć napięcie anodowe do 280V, ale napięcie żarzenia 7,2V pozostanie bez zmian, a to doprowadzi do szybkiego zużycia lampy , której czas życia spadnie nawet o 30% Optymalne napięcie włókna żarzenia to 6,3V ± 5% (6-6,6V). Dlatego też konieczne jest, aby zmniejszyć to napięcie. Najłatwiej to zrobić, przy uzyciu rezystora 0,33 om 3-5W. Napięcie zasilania włókna żarzenia minus spadek napięcia na rezystorze 7,2V-0,8V = 6,4 V. Jednak użycie dodatkowych rezystorów w celu zmniejszenia napięcia na anodzie i grzejniku ma jedną wadę, transformator zasilający będzie pracować przy wyższym napięciu (237V , a uzwojenie ma na 220 V). Radykalnym rozwiązaniem problemu jest zastosowanie auto-transformatora na 240V z zakresem regulacji do 220V. Moc autotransformator może być 15-20W. który można umieścić w obudowie radiowej.
  • Poziom 31  
    kuroszczykmichal napisał:
    Dwa końce uzwojenia transformatora (omomierz wskazywał, że mają 80Ω ) podłączyłem do mostka. + na obwód, - do masy. Dodałem szeregowo opornik 2W 330Ω. Napięcie - na początku sporo ponad 300V po paru sekundach spadłodo 280V. Tylko...po kolejnych paru sekundach opornik zaczął dymić.


    Taki opornik nie powinien dymić. Jeśli tak się dzieje to znaczy, że radio pobiera za duzy prąd (albo kondensatory elektrolityczne w filtrze prostownika mają upływność, lub końcowa lampa EL84 jest przeciążona). Na schemacie jest podane, że radio ma pobierać około 75mA za prostownikiem i tak faktycznie jest. Mam identyczne radio i sprawdziłem prąd - niecałe 80mA. Tylko, że ja u siebie usunąłem prostownik selenowy, a w to miejsce wstawiłem mostek zrobiony na diodach germanowych DZG7 (akurat takie miałem pod ręką, a chciałem żeby radio było nadal "z tamtej epoki") i nie mam żadnego dodatkowego rezystora szeregowego przed lub za mostkiem. Radio działa bez problemu, napięcia tylko minimalnie wyższe, transformator zasilający jest tylko letni.

    Tak więc szukaj elementu, który ewentualnie powoduje nadmierne przeciążenie zasilacza.

    Krótkotrwały wzrost napięcia z zasilacza zanim lampy się nagrzeja i odpowiednio obciążą zasilacz nie jest groźny. Zresztą kondenstaory w prostowniku masz na 350/380V, więc spokojnie to wytrzymają. Mam nadzieję, że skoro wymieniłeś już te kondensatory to też obowiązkowo na takie napiecia. Czy wstawiłeś nowe, współczesne kondenstaory czy jakieś stare z odzysku?

    Sprawdź w pierwszej kolejności jaki jest faktyczny pobór prądu z zasilacza ( za mostkiem) oraz porównaj ten prąd przy wyjętej lampie EL84.
  • Poziom 12  
    Zmierzyłem prądy i jest tak:
    Za mostkiem i bez szeregowo wpiętych oporników: 82mA, bez lampy 28mA
    Za mostkiem i z opornikami: 68mA, bez lampy 26mA

    Ja wstawiłem zwykły mostek 1A - może mieć on mniejszą oporność niż cztery diody czy różnice są raczej do pominięcia?
    Kondensatory wymieniłem na nowe elektrolityczne po 47uF na 400V.
  • Poziom 27  
    Nie baw się w wstawianie oporów w obwód żarzenia. Podłącz woltomierz do początku uzwojenia żarzenia i "wymacaj" na wierzchu uzwojenia 6.3V, oskrob delikatnie izolację i przylutuj przewód zasilający żarzenie, odcinając oczywiście koniec uzwojenia. W ten sposób zachowujesz oryginalne trafo a do stanu pierwotnego zawsze możesz powrócić. Zwiększonym napięciem anodowym bym się nie przejmował.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Потребляемый EL84 ток 54 mA (анод+экранная сетка)является для этой лампы практически идеальным. Разницы в сопротивлении мостика и отдельных диодов никакой нет.В мостике применяются тоже диоды,которые для удобства монтажа заключены в корпус(В мостике 4 точки пайки,а с отдельными диодами-8)-экономия! Для измерения тока ламп не объязательно включать миллиамперметр в разрыв анодного питания,рискуя получить удар током,достаточно замерить напряжение на катодном резисторе и вычислить потребляемый ток по закону ОМА-I=U:R. Но это кому как удобно.Желаю удачи.

    Pobierany przez lampę EL84 prąd 54mA (anoda plus siatka ekranująca) okazuje się dla tej lampy praktycznie idealny. Różnicy rezystancji mostka i oddzielnych diod nie ma. W mostku również znajdują się 4 diody, z oszczędności zamknięte w jednej obudowie. Dla zmierzenia prądu lampy nie trzeba obowiązkowo właczać miliamperomierza w obwód anody-ryzykuje się porażenie prądem. Wystarczająca metodą jest pomiar napięcia na rezystorze katodowym i wyliczenie prądu z prawa Ohma I=U/R. Jednak jak komu wygodnie. Życzę powodzenia.
  • Poziom 31  
    kuroszczykmichal napisał:
    Zmierzyłem prądy i jest tak:
    Za mostkiem i bez szeregowo wpiętych oporników: 82mA, bez lampy 28mA


    Czyli jest wszystko w porządku. Tak jak napisał aksakal, lampa EL84 powinna pobierac około 54mA, u Ciebie tak własnie jest.

    Usuń te oporniki szeregowe, włącz radio z kompletem lamp, skontroluj napięcia na podstawie schematu oraz sprawdź temperaturę transformatora po kilku minutach.

    Sprawdź ujemne napięcie na siatce sterującej pentody EL84.

    Napięcie żarzenia możesz obniżyc tak jak zaproponował TELEWIZOREK52, ale to raczej będzie ostatni etap przywracania tego radia to życia.
    Ja tego napięcia nie zbijałem, radia nie używam aż tak często, żeby mogło to jakoś znacząco zaszkodzic lampom. Poza tym lampy w tym radiu są jeszcze ogólnodostepne i stosunkowo tanie, więc nawet jak trochę skrócisz ich żywot wyższym napięciem żarzenia to tragedii nie będzie.
  • Poziom 12  
    A ja mam takie pytanie i z góry proszę o wyrozumiałość.
    A dlaczego nie wstawia się opornika przed transformator? Byłoby to najprostsze rozwiązanie. Nie obniżyłby on napięcia z sieci? Nie byłoby problemu z całą resztą...

    Bez oporników mam napięcie 300V (300Ω obniża mi napięcie o 20V) - może takie zostać?
    I kolejne pytanie: Czy z opornikami, czy bez radio chyba pobierze ten sam prąd -tak? Skoro na opornikach wydziela się ciepło. Bez nich ta energia wydzieli się gdzieś indziej ( np na lampach ). Co jest lepsze? Bo jeśli to większe napięcie nie będzie szkodliwe to rzeczywiście lepiej wymontować z radia ten grzejnik w postaci trzech 5 watowych oporników ;)
    Z góry dziękuję za odpowiedzi.

    Muszę się tym podzielić: Jestem pod wrażeniem działania preparatu do konserwacji styków. Potencjometr siły głosu kontaktował mi tylko w maksymalnym ustawieniu i gdzieś kaprawo w połowie. Po wpsikaniu preparatu do potencjometru pięknie chodzi od minimum do maximum bez jednego trzasku.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Применять резистор в первичной обмотке не рекомендуется.Сопротивление резистора является активным,а сопротивление обмотки трансформатора имеет индуктивный характер и в основном зависит от количества витков в обмотке и площади сечения сердечника трансформатора.Трансформатор вашего приёмника имеет мощность около 60W ,значит ток через обмотку около 0,3А.Вам необходимо уменьшить напряжение на 15-17V,значит нужно применить резистор 45-51 ОМ,а это примерно равняется активному сопротивлению первичной обмотки трансформатора. Кроме того ,при работе приёмника меняется потребляемый ток от выпрямителя ,он зависит от уровня громкости,а изменение потребляемого тока приведёт к падению напряжения на дополнительном резисторе в первичной обмотке и работе трансформатора при значительных изменениях напряжения. Оптимальным решением вашей проблемы является применение автотрансформатора мощностью 10-15W,в качестве которого можно использовать трансформатор, имеющий обмотки на 220 и 10-17V(ток 1-0,8А) Такой трансформатор без проблем можно разместить в корпусе приёмника. Ваше желание привести параметры радио в полное соответствие со схемой заслуживает уважения,но может следует подумать над тем,чтобы не создавать себе лишних проблем там,где их можно избежать.Желаю удачи.

    Zastosowanie rezystora w obwodzie pierwotnym transformatora to zły pomysł, niezalecany. Rezystancja uzwojenia pierwotnego transformatora w naturze zależy przed wszystkim od ilości zwojów uzwojenia, a także pola przekroju rdzenia. Transformator ma moc około 60W, czyli wartośc prądu płynącego w uzwojeniu wynosi ok. 0,3A. Musisz obniżyć napięcie o 15-17V, więc rezystor musiałby mieć około 45-51Ω, czyli wartość prawie równą impedancji uzwojenia transformatora. Dodatkowo każda zmiana obciążenia transformatora po stronie wtórnej, spowoduje zmianę pradu po stronie pierwotnej i zwiększenie spadku napięcia na rezystorze - czyli w konsekwencji dalszy spadek napięcia po stronie wtórnej. Optymalnym rozwiązaniem jest zastosowanie autotransformatora o mocy 10-15W, obniżającego napięcie z uzwojeniami 220V i 10 -17V (prąd 1-0,8A) i umieszczenie go w obudowie radioodbiornika. Twoje pragnienie zachowania parametrów oryginału zasługuje na szacunek, jednak może być przypadkowo przyczyną problemów, tam gdzie można ich uniknąć. Życzę powodzenia.
  • Poziom 12  
    Bardzo dziękuję za kolejną porcję teorii :)

    TELEWIZOREK52 napisał:
    Podłącz woltomierz do początku uzwojenia żarzenia i "wymacaj" na wierzchu uzwojenia 6.3V, oskrob delikatnie izolację i przylutuj przewód zasilający żarzenie, odcinając oczywiście koniec uzwojenia.


    Takie techniczne pytanie: Jak to "wymacać" ? Oskrobać delikatnie co któryś zwój i mierzyć? Myślałem o odwinięciu paru zwojów ale końce są sztywne i chyba jakoś przymocowane w takich parcianych koszulkach, nasączonych woskiem i nie chcę niczego pourywać.
    I znowu jest taka sytuacja, że jeden koniec uzwojenia jest przylutowany bezpośrednio do chassis, które jest pod napięciem 7,2V... Tak jest w odbiornikach z transformatorem?

    Na horyzoncie pojawia się też głowica UKF.
    Moja jest oczywiście na zakres 66-73 Mhz. UKF działa - złapałem stację Chili Zet. W innym odbiorniku ( Taraban ) przed przestrojeniem też obecna była tylko ta stacja.
    Czytałem o przestrajaniu na forum i w zasadzie jest to zbudowanie głowicy od nowa - nie na moje siły :) Kolega Futrzaczek polecał w pewnym poście sprawdzony konwerter - tylko odnośnik kieruje na jakąś stronę z obuwiem czy czymś takim... Mógłbym prosić o namiary? ;)
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Не делайте ошибок! Витки не нужно сматывать с накальной обмотки! Необходимо отпаять не заземлённый конец накальной обмотки от накала ламп. Отсчитайте 3 витка от отпаянного конца и в этом месте аккуратно снимите изоляцию .К зачищенному от изоляции участку припаяйте отрезок провода, второй конец которого припаяйте на накал ламп,так у вас получится отвод от накальной обмотки,напряжение на котором будет примерно на один вольт меньше,чем на всей обмотке. Включите приёмник и замерьте напряжение накала ламп,если оно будет меньше 6,3V,то отвод сделайте от 2 витков. Отпаянный конец обмотки заизолируйте,он у вас останется свободным. Так вы понизите напряжение накала и сохраните трансформатор в первоначальном виде. Если ВАМ нужна схема конвертера УКВ,сообщите.Желаю удачи!
  • Admin Grupy Retro
    kuroszczykmichal napisał:
    Kolega Futrzaczek polecał w pewnym poście sprawdzony konwerter - tylko odnośnik kieruje na jakąś stronę z obuwiem czy czymś takim... Mógłbym prosić o namiary?

    Nie wiem, co polecałem. Wiem jednak, że bardzo dobre efekty daje głowica GLORIA (strojona napięciowo, gotowy moduł do kupienia za kilkanaście złotych) obstawiona kilkoma elementami biernymi i potencjometrem do strojenia. Włączasz ją w tor p.cz. zamiast oryginalnej głowicy i gotowe. Jedyną przeróbką dokonaną w takim radioodbiorniku jest odlutowanie doprowadzeń do oryginalnej głowicy, w przeciwieństwie do metod "ostro inwazyjnych". Żadnego strojenia filtrów.
    Wykonałem takie "przystawki" do kilku odbiorników (potencjometr strojeniowy to wieloobrotowy z "gwiazdkowym" pokrętłem z polskich telewizorów z lat 80 wystawiony na przewodach spod dolnego dekielka pod chassis) i reklamacji nie miałem ;)
  • Poziom 12  
    Los się jednak czasami uśmiechnie: Mam dokładnie taką głowicę. Kupiłem ją jakiś rok temu i zastanawiałem się czy mi się kiedyś przyda :)
    Spróbuję podziałać.
    Wielkie dzięki :)
  • Poziom 10  
    Nie kombinuj z żarzeniem napięcie 7,2 V nic lampom nie zrobi .Prąd 82 mA jest tylko wynikiem zwiększonego napięcia sieci i z tego tytułu transformatorowi nic się nie stanie.Zwiększ tylko rezystor 1,2 k który poprzez trafo głośnikowe podaje napięcie na EL 84 aby uzyskać napięcia jak na schemacie.Dobrym też jest sposobem na odbiór UKF w wysokim paśmie przez zastosowanie konwertera .Podłącza się go do wejścia antenowego a zasila poprzez prostownik z żarzenia.
  • Poziom 31  
    kuroszczykmichal napisał:
    A ja mam takie pytanie i z góry proszę o wyrozumiałość.
    A dlaczego nie wstawia się opornika przed transformator? Byłoby to najprostsze rozwiązanie. Nie obniżyłby on napięcia z sieci? Nie byłoby problemu z całą resztą...

    Bez oporników mam napięcie 300V (300Ω obniża mi napięcie o 20V) - może takie zostać?
    I kolejne pytanie: Czy z opornikami, czy bez radio chyba pobierze ten sam prąd -tak? Skoro na opornikach wydziela się ciepło. Bez nich ta energia wydzieli się gdzieś indziej ( np na lampach ).


    Doraźnie taki rezystor po stronie pierwotnej można zastosować, też tak czasami robiłem. Tyle, że kilka watów również na nim się wydzieli. Lepszym rozwiązaniem jest zastąpienie rezystancji reaktancją indukcyjną, czyli szeregowym dławikiem albo małym transformatorem połączonym w układzie autotransformatora obniżającego napięcie (opisane w jednym z wątków w tym dziale).
    Masz rację, że nadmiar energii gdzieś się musi wytracić, a wytraci się głównie na anodach lamp oraz w obwodzie żarzenia. Jeśli jednak maksymalne wartości dopuszczalne dla lamp nie będą przekroczone (a w Twoim przypadku nie będą), to nie ma obaw o uszkodzenie lamp i/lub innych elementów. Nie obniżałbym na siłę napięć w tym odbiorniku.

    P.S. Mam zapasową, oryginalną głowice UKF do tego radia i to nawet na pasmo 88-104MHz(były takie pierwsze wersje tego radia, moje Bolero ma własnie taki zakres), jeśli wiesz jak ją sobie wymienić po doprowadzeniu radia do pełnej sprawności i bedziesz zainteresowany jej kupnem to prośba o kontakt na maila. Tyle, że oznaczenia na skali i tak nie będą się Tobie zgadzały. Musiałbys zdobyć skalę od Bolera z zakresem 88-104MHz, a to może być dość trudne, większość miała niestety zakres UKF OIRT.
  • Poziom 27  
    kuroszczykmichal napisał:
    Takie techniczne pytanie: Jak to "wymacać" ? Oskrobać delikatnie co któryś zwój i mierzyć? Myślałem o odwinięciu paru zwojów ale końce są sztywne i chyba jakoś przymocowane w takich parcianych koszulkach, nasączonych woskiem i nie chcę niczego
    Dokładnie tak. Będzie to na oko kilkanaście zwojów od końca uzwojenia. Uzwojenie jest zalakierowane i lepiej nic nie odwijaj.
  • Poziom 32  
    TELEWIZOREK52 napisał:
    Nie baw się w wstawianie oporów w obwód żarzenia. Podłącz woltomierz do początku uzwojenia żarzenia i "wymacaj" na wierzchu uzwojenia 6.3V, oskrob delikatnie izolację i przylutuj przewód zasilający żarzenie, odcinając oczywiście koniec uzwojenia. W ten sposób zachowujesz oryginalne trafo a do stanu pierwotnego zawsze możesz powrócić..

    Ależ to okrucieństwo, takie torturowanie transformatora :cry: . Nie byloby bardziej eleganckie poprowadzenie napięcia żarzenia drutem oporowym, oczywiście tylko z transformatora do pierwszej podstawki lampowej?

    Dodano po 14 [minuty]:

    kuroszczykmichal napisał:
    Zmierzyłem prądy i jest tak:
    Za mostkiem i bez szeregowo wpiętych oporników: 82mA, bez lampy 28mA
    Za mostkiem i z opornikami: 68mA, bez lampy 26mA

    Pp co takie kombinacje? Po wyjęciu lampy EL84 wzrasta napięcie wyprostowane, prąd pozostałych lamp rośnie w stosunku do występującego w normalnie pracującym odiorniku, tym samym szacowanie prądu katodowego lampy EL84 poprzez odejmowanie prądów staje się niemiarodajne. Prościej i lepiej jest zmierzyć oporność w katodzie lampy EL84 (upewniwszy się wcześniej czy kondensator katodowy nie wykazuje zwarcia) i mierzyć spadek napięcia na oporze katodowym. Jeżeli opornik katodowy przy lampie głośnikowej nie występuje (tak jest w radiach z ogólnym minusem - np. Calypso) można zmierzyć oporność uzwojenia pierwotnego transformatora głośnikowego i określać prąd anoowy lampy.
    Cytat:
    Ja wstawiłem zwykły mostek 1A - może mieć on mniejszą oporność niż cztery diody czy różnice są raczej do pominięcia?

    Nier tylko różnice ale w ogóle oporości diod krzemowych są w układach lampowych do pominięcia. W tej sytuacji rolę oporności ograniczającej impulsy prądu bierze n siebie transformator sieciowy, co skukuje jego zwiększonym magrzewaniem się (nie mówiąc już o wzroscie napięcia wyprostowanego). Dodatkowa oporność włączona w szereg z uzwojeniem anodowym transformatora sieciowego jest przy diodach krzemowych (lub germanowych) konieczna.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Уважаемые коллеги! Меня просто удивляет та бескомпромиссность с которой вы критикуете предложения друг друга,считая СВОЁ предложение истиной в последней инстанции. Каждое предложение заслуживает внимания и уважения и направлено на то,чтобы помочь автору темы решить проблему и совсем не имеет значения чьим советом воспользуется автор. У китайцев есть хорошая пословица-НЕ ВАЖНО КАКОГО ЦВЕТА КОШКА,ГЛАВНОЕ,ЧТОБЫ ОНА ЛОВИЛА МЫШЕЙ. Призываю вас к взаимному УВАЖЕНИЮ и ТЕРПИМОСТИ.
  • Poziom 27  
    Tomek Janiszewski napisał:
    Ależ to okrucieństwo, takie torturowanie transformatora :cry:
    Ech Tomku, nie byłbyś Tomkiem gdybyś nie wywąchał jakiegoś okrucieństwa. Prawdę mówiąc spodziewałem się takiej reakcji z Twojej strony. Powiedz mi tylko gdzie tu widzisz okrucieństwo? Ostrzem igły odnajduję odpowiedni zwój, leciutko rozchylam, podkładam malutkie korytko z cienkiego preszpanu i lutuję ładnie ułożony kawałek przewodu. Miejsce lutowania pokrywam kroplą szelaku i ręczę Ci że sam byś nie poznał. I gdzie tu okrucieństwo? Chyba że się igłą w palec ukłujesz. Dodam jeszcze że jest to tylko informacja jak można to zrobić a w żadnym z moich odbiorników napięcia nie zbijam. Powiesz że to okrucieństwo? Miłego dnia.
  • Poziom 12  
    Mój transformator z włączonymi opornikami za prostownikiem podczas pracy po około godzinie ma temperaturę 45 st.C , po dwóch godzinach 48 st.C


    TELEWIZOREK52 napisał:
    Ostrzem igły odnajduję odpowiedni zwój, leciutko rozchylam, podkładam malutkie korytko z cienkiego preszpanu i lutuję ładnie ułożony kawałek przewodu. Miejsce lutowania pokrywam kroplą szelaku

    Dziękuję za dokładny opis :)

    Rozumiem, że przewagą tej metody nad włączonym w szereg opornikiem redukcyjnym jest rachunek ekonomiczny - nie ma strat na oporniku. Czy jest jeszcze jakaś korzyść?