Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

DRZ400S - Słabe ładowanie

soczi666 14 Sty 2014 09:23 10287 84
  • #31 14 Sty 2014 09:23
    jack63
    Poziom 40  

    ivan111 napisał:
    120 zł za kompletne przewinięcie ? Czy tylko jednego z trzech uzwojeń które miało przebicie? Jeżeli za całość to bardzo tanio.

    To zależy od wielu czynników... i fantazji wykonawcy. Robiłem takie rzeczy i jak ma się zaplecze nie potrwa to dłużej niż ... 1 godzina.
    Z resztą łatwiej jest nawinąć nowe uzwojenie(a) niż naprawiać pojedyncze cewki, ich karkasy i izolację.
    Ogólnie cena do przyjęcia pod warunkiem że robota jest zrobiona zgodnie ze sztuką.
    Jak ja bym to zlecał, to zażyczył bym sobie obejrzenie stojana i .... drutu po usunięciu starych cewek. Często są uszkodzenia uwidoczniające się dopiero po rozbiórce i ... trzeba je naprawić. To ostatnie jest bardziej upierdliwe niż samo nawijanie!
    Spytaj wykonawcę jak wyglądał karkas i drut. Jeżeli powie ze OK, to weź paragon lub inne zapewnienie gwarancji na wykonane prace!
    soczi666 napisał:
    jedno mnie tylko wkurza że byłem juz u 3 elektromechaników i żaden nie chce sprawdzić mojego reglera

    Nie dziw się. To z reguły proste chłopy. Umieją przewijać i (z reguły) znają alternatory samochodowe, bo z tego żyją. Regulator do alternatora z magnesami trwałymi to dla nich ..czarna magia.
    Sprawdzenie typowego regulatora na stole jest trudne nawet dla dobrego elektronika. Szczególnie jak jest zalany na amen. Łatwiej zrobić to po zamontowaniu w motocyklu.
    Zalecam pomiary samego stojana przed wbudowaniem do silnika. Rezystancja uzwojeń mierzona dobrym miernikiem (bardzo małe wartości!) w umiejętny sposób! Lepszy byłby pomiar indukcyjności, ale mało kto ma taki miernik.
    Po pozytywnym wyniku pomiarów (trzeba sprawdzić ich zgodność z serwisówką) montujemy stojan w silniku i ... NIE PODŁĄCZAMY regulatora! Zamiast niego podłączmy żarówki (najlepiej te od reflektora) (3 x po dwie szeregowo) jako obciążenie alternatora. Zapalamy silnik z aku i mierzymy napięcia na żarówkach przy różnych RPM. Wyniki powinny być zgodne z serwisówką. Jak jest OK, to dopiero wtedy podłaczamy regulator i resztę instalacji. Mierzymy napięcia na aku po chwili pracy na różnych RPM.
    Na każdym etapie trzeba sprawdzać czy coś się nie grzeje/pali.
    Dobrze jest wcześniej posprawdzać instalację (kable złączki) czy nie jest w jakiś sposób uszkodzona (przerwania, przegrzania, brak styku itp. itd). Szczególnie wazne są połączenia masy!

  • #32 14 Sty 2014 23:04
    soczi666
    Poziom 11  

    jack63 napisał:
    Po pozytywnym wyniku pomiarów (trzeba sprawdzić ich zgodność z serwisówką) montujemy stojan w silniku i ... NIE PODŁĄCZAMY regulatora! Zamiast niego podłączmy żarówki (najlepiej te od reflektora) (3 x po dwie szeregowo) jako obciążenie alternatora. Zapalamy silnik z aku i mierzymy napięcia na żarówkach przy różnych RPM.
    W którym miejscu dokonać pomiaru? Muszę mieć 6 żarówek h4 po trzy pary razy 2 żarówki, minus z żarówek do czego podpiąć ?

  • #33 15 Sty 2014 08:28
    jack63
    Poziom 40  

    soczi666 napisał:
    minus z żarówek

    Żarówki nie mają minusa!!! To nie diody ani aku.

    Wystarczą 3 żarówki H4. One mają dwa włókna i trzy wyprowadzenia. Szukasz takich dwóch wyprowadzeń, przy których ŻARZĄ się dwa włókna dla 12 V i traktujesz te wyprowadzenia jak jedną żarówkę na 24V.
    Alternator bez regulatora może dać spore napięcie . Nawet 50 VAC! Dlatego trzeba uważać z gazem, bo przy dużych RPM można spalić i takie podwójne żarówki!
    Żarówki łączymy w gwiazdę. Czyli po jednym wyprowadzeniu każdej żarówki do punktu wspólnego a drugie każdej żarówki do kolejnych faz alternatora. Punkt wspólny ma być odizolowany od masy!
    Napięcia mierzymy kolejno na każdej żarówce przy stałym RPM. Najlepiej byłoby mieć 3 mierniki. Mają być prawie równe: +-5 %.
    Największą trudnością jest utrzymanie stałego RPM przy trzech kolejnych pomiarach. Lepiej robić to w dwie osoby. Ostrożnie z gazem, bo spalisz żarówki!!!
    Jak chcesz mieć dupochron to połącz szeregowo po dwie H4. Wtedy dopuszczalne napięcie będzie 48V nominał a granica spalenia gdzieś około 66 V.
    Szczerze mówiąc, taka procedura jest opisana w każdej serwisówce. Wystarczy poczytać.
    Jednak zakresy prawidłowych napięć dla danych RPM mogą się trochę różnić.

    Uwaga:
    Zanim założysz stojan obejrzyj uzwojenia. Chodzi o kierunek nawijania cewek. Powinien być jednakowy (w prawo lub w lewo) dla wszystkich. Niby to oczywiste, ale z tymi "przewijaczami" różnie bywa. :cry:

  • #34 31 Sty 2014 22:49
    soczi666
    Poziom 11  

    Wybaczcie że długo nie pisałem ale bez powodu nie chciałem zaśmiecać tematu.
    Problem z ładowaniem(mam nadzieję) rozwiązany. Stator po przewinięciu(110zł) został sprawdzony, tzn, opory i przejścia na masę, ale wszystko ok. Przejścia brak a oporność uzwojeń 0,8ohm dla każdej fazy.
    Motocykl miałem rogrzebany bo robiłem wymianę łańcuszka rozrządu, także upiekłem dwie pieczenie na jednym ogniu :) Co do przewinięcia mogę powiedzieć że wszystko wyglądało dość przyzwoicie, dobrze zalane słupki, odizolowane, kierunki nawijania sądzę że ok bo sprawdzić to było dość ciężko.
    Stator zamontowałem w motocyklu, po zalaniu oleju, oporność dalej ok.
    W międzyczasie zrobiłem tester z żarówek jak podał "jack63"
    Po odpaleniu motocykla, a odpalił jak zwykle, sprawdziłem napięcia na fazach statora bez obciążenia, zdecydowanie większe wartości dla niskich obrotów silnika 30V, max 70V. Podpiąłem żarówki i napięcie na dwóch fazach troszkę większe niż na jednej, pomiar zrobiłem sam i tylko na wolnych obrotach, jednocylindrowy silnik ma to do siebie że nie pracuje równo na wolnych obrotach dlatego pomiar taki średnio dokładny. Dwie fazy miały wartości 13,2V a trzecia faza dobijała do 13V Po dodaniu gazu żarówki świeciły równo, sądzę że to zakłamanie pomiaru a jak nie to i tak wartości są porównywalne i to ~5% odchyłki jest zachowane. Podpiąłem reglee i o dziwo ładowanie aku jest zadowalające :)
    Regler chyba jest sprawny bo w każdym zakresie obrotów reguluje napięcie prawidłowo.
    Na wolnych obrotach ładowanie jest rzędu 13,90V przy załączonych światłach mijania, na pozycyjnych ładowanie to już 14,10V a bez obciążenia to 14,30V Na wysokich obrotach ładowanie jest powyżej 13V. Zobaczymy jak długo to wszystko pochodzi , mam nadzieję że bardzo dlugo.
    Obstawiam że regle jest ok, ale co jakiś czas sprawdzę ładowanie żeby nie zepsuć akumulatorka.
    To chyba tyle, chciałbym Wam podziękować za pomoc i rady i poświęcony czas. Jak by ktoś chciał namiary na osobę przewijającą to proszę pisać na PW.
    Pozdrawiam :P

  • #35 31 Sty 2014 23:02
    jack63
    Poziom 40  

    soczi666 napisał:
    Obstawiam że regle jest ok,

    Są spore szanse.
    Zadbaj o połączenia alternatora z reg i reg z aku. Mają być solidne. Nie mogą się grzać!
    Poczekaj, aż śnieg trochę :D stopnieje i ...szerokości.

  • #36 02 Mar 2014 22:47
    MirkoG
    Poziom 10  

    Jest tu jeszcze jedna rzecz którą pominąłeś. Na tym stojanie cewki nawinięte są podwójnie. Mianowicie na tych samych rdzeniach są cewki alternatora a na nich nawinięte cewki zasilające moduł. Jeśli zostaną niedokładnie przewinięte, silnik zacznie ci durnieć (zapłon co drugi cykl albo problem z utrzymaniem niskich obrotów) Najpewniejszym rozwiązaniem jest wymiana statora na nowy i to nie jest wielki wydatek. Kupowałem na eBayu za niecałe 200 zł z przesyłką (NOWY).

  • #37 09 Mar 2014 17:58
    soczi666
    Poziom 11  

    problem powrócił i to na dobre, po kilometrowym pchaniu motocykla w terenie miałem ochot pieprznąć ten motocykl w krzaki i dać sobie spokój. Motocykl zgasł mi z mojej winy w lesie i ponowne odpalenie okazało sie nieudane, akumulator totalna gleba. W domu sprawdziłem ładowanie i było cos koło 12V. Rezystancje faz ok, ale wszystkie trzy fazy maja przejscie na masę. Czyli stator padaka, regler ????????????. Muszę chyba zacząć od nowa, tylko czy warto przewijać stator czy kupić nowy jak pisze przedmówca. Motocykl po przewinięciu chodził normalnie, w czasie jazdy cos mi delikatnie przerwało parcę silnika(praktycznie niezauważalnie), ale nie wiem co to mogło być, na postoju jak przegazowałem lampa swieciła jasniej , ale to nic nie stwierdzało.

  • #38 09 Mar 2014 18:05
    ivan111
    Poziom 9  

    Kup drugi , poszukaj jakąś ładną używkę. Dopasuj coś może od GS albo od DR. I przy okazji wymień regulator. Najlepiej kup komplet a będziesz miał pewność , że będzie działało. Ja też przerabiałem przewijanie i nigdy nic dobrego z tego nie wyszło.

  • #39 09 Mar 2014 18:07
    soczi666
    Poziom 11  

    widziałem na ebayu statory , nawet wraz z reglerem mozna kupic za 100 dolarów, tylko żę nie wiadomo co to jest, a przesyłka też ładnie kosztuje :/

  • #40 09 Mar 2014 18:15
    ivan111
    Poziom 9  

    Szukaj na alegro pomierz dokładnie i próbuj coś dopasować. Nawet teraz jest kilka sztuk wystawionych od DR-ek w cenie 100-200zł Kwestja zmierzenia średnic , wysokości i rozstawu śrub

    Dodano po 57 [sekundy]:

    od gs 550 jest wystawione za 80zł wygląda bardzo podobnie do twojego

  • #41 09 Mar 2014 18:49
    MirkoG
    Poziom 10  

    ivan111, zapomnij o dopasowaniu z czego innego, to nie KTM. W Dr-ce układ zapłonowy jest całkiem inny niż w DR-Z. 2 czy 3 stówki za nowy stator to śmieszne pieniądze i tanie rozwiązanie problemu. Uszkodzony stator możesz dać do przewinięcia (będziesz miał zapas) ale trzeba to naprawdę bardzo starannie zrobić.

  • #42 09 Mar 2014 19:02
    soczi666
    Poziom 11  

    wymontuję to jutro bo problem chcę mieć z głowy jak najszybciej, zobaczę co i jak może problem tkwi w kole magnesowym? zobaczę, pisałem do "Digitech" takiego zakładu co przewijają, odpisał mi rzeczowy Pan, ale z braku wolnych miejsc statora mi nie przewineli, mogą też sprawdzić regler. Słyszeliście jakies opinie o tym zakładzie w Będziniu
    http://digitech.republika.pl/motocyklowe_przezwajanie.html
    Nie wiem czy tam nie przejechać.

  • #43 09 Mar 2014 19:13
    ivan111
    Poziom 9  

    Właśnie kolega przewijał i nie długo to podziałało. A dopasować nie ma problemu , o ile wymiary są takie same to żaden problem będzie działało.Nie we wszystkich są cewki zapłonowe czy impulsatory wbudowane w stator.Po prostu musi mieć wszystkie cewki takie same i muszą wychodzić z niego tylko trzy przewody (trzy fazy)

  • #44 09 Mar 2014 19:31
    MirkoG
    Poziom 10  

    Ivan111, czytaj uważniej. NIE DOPASUJESZ od innego modelu. Wyżej pisałem, ze na jednym rdzeniu nawinięte są dwa obwody, jeden to trójfazowy obwód alternatora a drugi to obwód cewek zasilających układ zapłonowy (impulsator jest na zewnątrz magneta). W DR-z nie jest klasyczne CDI. Takie konstrukcje są bardzo rzadkie. (w module jest wbudowana przetwornica napięcia). Grzebię w motocyklach koło 40 lat i często czytam różne dziwne porady........

    Dodano po 2 [minuty]:

    ivan111 napisał:
    Właśnie kolega przewijał i nie długo to podziałało. A dopasować nie ma problemu , o ile wymiary są takie same to żaden problem będzie działało.Nie we wszystkich są cewki zapłonowe czy impulsatory wbudowane w stator.Po prostu musi mieć wszystkie cewki takie same i muszą wychodzić z niego tylko trzy przewody (trzy fazy)


    ..... i jeszcze jedno. W DR-z ze stojana wychodzi 5 przewodów a nie jest to pięciofazowy alternator ;)

  • #45 09 Mar 2014 22:04
    soczi666
    Poziom 11  

    a czy akumulator mogę winić za uszkodzenie reglera /statora?
    W domowych warunkach akumulator stał miesiac i go podładowywałem, wmontowany w motocyklu padł po tygodniu, czyli mam jakies zwarcie w instalacji, albo rezystancja przewodów mi zżera prad?

  • #46 09 Mar 2014 22:21
    MirkoG
    Poziom 10  

    soczi666 napisał:
    a czy akumulator mogę winić za uszkodzenie reglera /statora?
    W domowych warunkach akumulator stał miesiac i go podładowywałem, wmontowany w motocyklu padł po tygodniu, czyli mam jakies zwarcie w instalacji, albo rezystancja przewodów mi zżera prad?

    Musiałbyś sprawdzić czy nie masz uszkodzonej jakiejś celi w aku. Nie jest to wykluczone, ale raczej mało prawdopodobne. Najczęściej przyczyną padania stojana są zaśniedziałe styki na przewodzie do regulatora (prawa Murphy'ego też nie wolno wykluczyć). Z doświadczenia mogę tylko powiedzieć, że stojan DR-z ki jest jej najsłabszym punktem.
    Pozdrawiam

  • #47 10 Mar 2014 21:25
    ivan111
    Poziom 9  

    Wpisz w alegro "suzuki drz 400 czesci glowica cylinder stator wal" i zadzwoń może się dogadasz :)

  • #48 10 Mar 2014 21:56
    soczi666
    Poziom 11  

    kontaktowałem się w sprawie tego statora i cena mnie zmusiła do dalszych szukań 400zł :/

  • #49 10 Mar 2014 23:19
    web69
    Poziom 26  

    Jak akumulator padł po tygodniu, to napewno nie z winy alternatora, bateria trup, albo zwarcie... miernik w łapki i pomiary, upływu i napięcia nieobciążonego akumulatora.

  • #50 11 Mar 2014 00:31
    spocona_pacha
    Poziom 20  

    soczi666 napisał:
    Rezystancje faz ok, ale wszystkie trzy fazy maja przejscie na masę

    Jeśli po odłączeniu regulatora mają przejście to wina stojana , zobacz co się stało sam jestem ciekaw.

  • #51 11 Mar 2014 13:53
    soczi666
    Poziom 11  

    jest zwarcie zapewne bo w domowych warunkach to trzymał trzy tygodnie i podładowywałem baterie bo spadło mi poniżej 12,4V Generalnie ten akumulator Varty to shit, jest roczny i bardzo kiepski, raz mi upadł być może coś mu nie hallo od tamtej pory.
    Co do uszkodzonego stojana rezystancja jest ok miedzy fazami coś koło 0,8 ohma, a na masę coś koło 1ohma, Wartości identyczne dla trzech faz.
    Zamówiłem na ebayu nowy stojan z Chin za 150zł bo ten stary być może ma juz kiepską izolacę na słupkach ale jak go miałem w rekach wyglądał bardzo ładnie ????/

  • #52 11 Mar 2014 20:40
    ivan111
    Poziom 9  

    150zł za nowy to bardzo przyzwoicie. Jak byś kupował nowy aku to polecam YUASA. Zapłacisz trochę więcej ale będziesz miał spokój na kilka ładnych lat :)

  • #54 06 Kwi 2014 11:19
    soczi666
    Poziom 11  

    mam już nowy stojan, ale czekam jeszcze na lakier elektroizolacyjny żeby pomalować uzwojenia dla pewności. Stojan fajny, nawet nie z Chin tylko z Singapuru, jakość niezła :)
    Mam pytanie bo nie wiem jak to zrobić, da rade zamontować w tej DRZ400 jakiegos typu wyłącznik (hebel) żeby na noc odłączyć akumulator od instalacji. Nie wiem jak tego dokonać, jaki przełacznik zastosować.

  • #55 06 Kwi 2014 12:02
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    soczi666 napisał:
    mam już nowy stojan, ale czekam jeszcze na lakier elektroizolacyjny żeby pomalować uzwojenia dla pewności. Stojan fajny

    Więc tak najpierw lekko podgrzej stojan na kaloryferze, potem polej go ciepłym 50'C lakierem i wetrzyj pędzlem w zwoje, obracaj stojanem tak żeby lakier nie spłynął na podłogę tylko wszedł w zwoje.
    Powtórz 2x tę czynność.
    Zmierz średnice drutu i porównaj ze starym.

    soczi666 napisał:
    da rade zamontować w tej DRZ400 jakiegos typu wyłącznik (hebel) żeby na noc odłączyć akumulator od instalacji.

    Nie ma takiej potrzeby, a w dodatku jak hebel się zepsuje to spalisz regulator napięcia.

    I co najważniejsze , odetnij te pierd...e wsówki i polutuj 3 przewody wyjściowe ze stojana.

  • #56 12 Kwi 2014 20:59
    MirkoG
    Poziom 10  

    wykręć świecę ale zostaw ją w fajce i niech styka tylko gdzieś do masy. W pokrywie elektrowni odkręć ten centralny korek, weź do wiertarki nasadkę tam jest chyba 17-ka i kręcąc w lewo wał wiertarką zmierz napięcie między białym i czarnym. powinno wynosić 1,5V a między niebieskim a zielonym, ponad 5V. Tylko miernik musisz podłączyć przez adapter do pomiaru pików (tam jest napięcie impulsowe i miernik zwykły może przekłamać wartości rzeczywiste). Jeśli tam jest ok a nie masz iskry to przyczyną może być moduł. Pamiętaj żeby akumulator był naładowany.

  • #57 12 Kwi 2014 22:08
    soczi666
    Poziom 11  

    kurcze nie mam tego adaptera, mój miernik nie da rady tego zmierzyć choć zobaczę,
    A mogę tak zrobić kręcąc rozrusznikiem zamiast wiertarką ?
    A możliwe że impulsator padł?

  • #58 12 Kwi 2014 23:01
    MirkoG
    Poziom 10  

    jeżeli ma 470 omów to wygląda że jest dobry. Napisz tylko czy masz iskrę?

  • #59 13 Kwi 2014 19:49
    soczi666
    Poziom 11  

    DRZ400S - Słabe ładowanie
    zdjęcie stojana oryginalnego przed przewijaniem
    DRZ400S - Słabe ładowanie
    po przewinięciu
    DRZ400S - Słabe ładowanie
    i teraz po wymontowaniu z motocykla
    DRZ400S - Słabe ładowanie

    Dodano po 3 [minuty]:

    dodam tylko że na oryginalnym stojanie i teraz po awarii posypała sie ta sama cewka.

  • #60 13 Kwi 2014 22:22
    MirkoG
    Poziom 10  

    mogę Ci wysłać nowy stojan ale bez impulsatora (prezent) daj adres na priv

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo