Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Instrukcja odczytywania kodów - z diagnostyki pokładowej systemów pojazdu.

MAN Electronics 16 Lis 2013 13:09 36294 0
  • #1 16 Lis 2013 13:09
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przy zapytaniu o znaczenie kodów usterek podać należy dodatkowo:

    - system jaki generuje błąd np.EMS, EBS, EDC itp.
    - numer błędu
    - FMI błędu (dla pojazdów MAN, VOLVO version 2, Renault DXI)
    - numer jednostki jeśli jest wyświetlany (dla pojazdów SCANIA serii R)
    - nr VIN będzie dodatkowym atutem dla dokładnego podania kodu usterki/schematu
    - dodatkowo obowiązuje regulaminu pkt. 3.1.15




    Poniżej znajduje się procedura odczytywania błędów dla marek pojazdów posiadających samodiagnozę oraz najczęściej pojawiających się w dziale samochody ciężarowe:


    SCANIA serii 3

    Odczyt błędów polega na przekręceniu kluczyka stacyjki oraz wciśnięciu na 2 sekundy odpowiedniego przycisku w panelu diagnostycznym
    Instrukcja odczytywania kodów - z diagnostyki pokładowej systemów pojazdu.
    1- przycisk diagnostyczny 2- lampka diagnostyczna

    oraz zliczeniu ilości błysków, uwzględniając długość błysków:
    długie ok 1 s - krótkie 0,5 s (długie liczby odpowiadają liczbie dziesięć a krótkie liczbie jeden).

    Po ustąpieniu migania lampki diagnostycznej należy ponownie wykonać powyższe działanie aż do momentu zliczenia wszystkich ewentualnych usterek co będzie skutkowało pojawieniem się pierwszego kodu jaki został wyświetlony.

    Jeżeli po wciśnięciu na 2 sekundy przycisku diagnostycznego, lampka diagnostyczna zaświeci się światłem ciągłym na około 4 sekundy oznacza to że nie ma żadnych kodów usterek w systemie.

    Przykład: dwa długie oraz pięć krótkich
    Instrukcja odczytywania kodów - z diagnostyki pokładowej systemów pojazdu.
    oznacza wygenerowanie kodu usterki numer 25.

    jedno długie świecenie około 4 sekund
    Instrukcja odczytywania kodów - z diagnostyki pokładowej systemów pojazdu.




    oznacza brak kodów usterek.

    Kasowanie kodów usterek polega na wyłączeniu stacyjki, odczekaniu aż lampki diagnostyczne zgasną, po czym należy wcisnąć i trzymać wciśnięty odpowiedni dla danego systemu przycisk diagnostyczny i włączyć stacyjkę, po około 4 sekundach puścić przycisk diagnostyczny.
    Kody usterek zostaną skasowane.


    SCANIA serii 4

    Diagnostyka w serii 4 jest taka sama jak w serii 3 różnica polega na wyglądzie panelu diagnostycznego oraz systemów możliwych do diagnostyki.
    Instrukcja odczytywania kodów - z diagnostyki pokładowej systemów pojazdu.

    Lista przykładowych systemów dla SCANIA serii 3/4:

    EDC - sterowanie silnikiem - Electronic diesel control
    RET -sterowanie retarderem – Retarder "symbol (∞)"
    ABS/EBS - sterowanie hamulcami - Antilock braking system/Electronic Braking System
    SLD - ogranicznik prędkości – Speed Limit Driver
    VPS - system alarmowy – Vehicle Protection System
    ELC - poziomowanie pojazdu – Electronic Level Control
    ETC - system elektronicznej regulacji temperatury – Elecronic Temperature Control


    SCANIA seria R, P, G

    Odczyt błędów polega na przekręceniu kluczyka stacyjki oraz wciśnięciu na 3 sekundy jednocześnie przycisków ◄ I ► (czyli + i -)
    Instrukcja odczytywania kodów - z diagnostyki pokładowej systemów pojazdu.
    w oknie wyświetlacza pojawi się napis DIAGNOSTICS

    Instrukcja odczytywania kodów - z diagnostyki pokładowej systemów pojazdu.
    po czym strzałkami ▲ i ▼ należy przemieszczać się pomiędzy systemami pojazdu np. COO, EMS itp.
    Nawigacja za pomocą strzałki ►

    Wyświetlone zostaną:
    1 - system pojazdu generujący kod usterki
    2 - numer kodu błędu
    3 - nr jednostki
    4 - ilość wystąpień usterki
    5 - wszystkie aktywne błędy będą oznaczone "śnieżynką" jej brak oznacza nieaktywne
    Instrukcja odczytywania kodów - z diagnostyki pokładowej systemów pojazdu.
    Przykład: system EMS kod błędu 37 nr. jednostki 1120511


    Odczyt błędów dla nowej wersji tablicy rozdzielczej polega na wejściu w menu IVD (In Vehicle Diagnostics)
    przy czym pojazd ma być nieruchomy.

    Za pomocą (w zależności od wyposażenia)

    Instrukcja odczytywania kodów - z diagnostyki pokładowej systemów pojazdu.

    lub

    Instrukcja odczytywania kodów - z diagnostyki pokładowej systemów pojazdu.

    Należy nacisnąć przycisk INFO strzałką w dół wybierając:

    "Ustawienia" ==> "Dane pojazdu" ==> "IVD" ==> wybrać dany system ==> "Odczytaj kody usterek"

    Ukaże się:
    Instrukcja odczytywania kodów - z diagnostyki pokładowej systemów pojazdu.

    Przy czym oznaczenia to:
    1 - symbol pełnego kółka oznacza że kod jest aktywny.
    2 - numer kodu usterki
    3 - liczba wystąpień danego kodu usterki

    Odczytaj informacje z modułu ECU (Menu Read ECU)
    - numer części właściwej jednostki sterującej
    - numer oprogramowania właściwej jednostki sterującej
    - numer osprzętu właściwej jednostki sterującej

    Lista przykładowych systemów dla SCANIA serii R,P,G:

    ACC - system automatycznej regulacji temperatury - Automatic Climate Control
    APS - system zasilania sprężonym powietrzem - Compressed air supply
    ATA - system dodatkowego ogrzewania powietrznego - Air To Air
    AUS - system audio - Audio system
    BMS - system sterowania hamulcami - Brake management system
    BWS - system nadwozia - Bodywork management system
    COO - koordynator - Coordinator
    CSS - system zabezpieczenia pasażerów - Climate Control System
    CTS - system wyłącznika czasowego oraz zegara - Clock Timer System
    EMS - system sterowania pracą silnika - Engine managment system
    GMS - system sterowania skrzynią biegów - Gearbox management system
    ICL - system wskaźników - Instrument cluster
    LAS - system alarmowy - Locking and alarm system
    RET - system sterowania retarderem - Retarder
    SMS - system sterowania zawieszeniem - Suspension management system
    VIS - system sterowania widoczności (oświetlenie ,wycieraczki) - Visibility system
    WTA - system dodatkowego ogrzewania wodnego - Air-water heater auxiliary system


    VOLVO (starsze wersje)

    Diagnostyka układu EDC:
    Przycisk diagnostyczny CHECK ENGINE (z symbolem silnika) znajduje się w centralce elektrycznej na środkowej części konsoli pod osłoną.

    Odczyt błędów polega na przekręceniu kluczyka stacyjki oraz wciśnięciu na 2 sekundy przycisku diagnostycznego i zliczeniu ilości błysków, uwzględniając długość błysków: długie ok 1 s - krótkie 0,5 s (długie liczby odpowiadają liczbie dziesięć a krótkie liczbie jeden).
    Po ustąpieniu migania lampki diagnostycznej należy ponownie wykonać powyższe działanie (bez wyłączania stacyjki) aż do momentu zliczenia wszystkich ewentualnych usterek co będzie skutkowało pojawieniem się pierwszego kodu jaki został wyświetlony.

    VOLVO VERSION 2

    Odczyt błędów polega na przekręceniu kluczyka stacyjki oraz za pomocą przycisków 2, 3 i 4
    Instrukcja odczytywania kodów - z diagnostyki pokładowej systemów pojazdu.
    wejściu w MENU diagnostyki przycisk 4, wybrać za pomocą przycisków 3 i 4 "Diagnostics" potwierdzić przyciskiem 2 dalej wybrać "Fault Diagnostics" potwierdzić przyciskiem 2, następnie odpowiedni system pojazdu i zatwierdzić przyciskiem 2.
    Wyświetlony zostanie kod w postaci kodu błędu np. MID 128 PID 105 FMI 2
    podawać należy całość wyświetlanego kodu.

    Lista przykładowych systemów dla Volvo serii 2:

    ICU - sterownik imobilizer-a - Immobilizer Control Unit
    VECU – sterownik pojazdu - Vehicle Electronic Control Unit
    TECU - automatyczna skrzynia biegów - Transmission
    GECU - sterownik dźwigni biegów - Gearbox lever
    EBS - sterownik hamulców - Electronic Braking System
    LECU / LCM – sterownik oświetlenia - Light Control Unit
    ECS – sterownik systemu poziomowania - Electronically controlled air suspension
    EDC – sterownik silnika - Engine electronic control system


    MAN serii TG

    Odczyt błędów polega na przekręceniu kluczyka stacyjki i odczycie aktywnych kodów wyświetlanych za pomocą wyświetlacza, gdy któryś z systemu stwierdzi nieprawidłowość zostaje on wyświetlony na wyświetlaczu tablicy rozdzielczej, przykład kodu: ZBR-04001-06
    Instrukcja odczytywania kodów - z diagnostyki pokładowej systemów pojazdu.
    - ZBR oznacza system pojazdu
    - 04001 kod usterki
    - 06 FMI kodu
    dodatkowo po prawej stronie w tym samym rzędzie może być wyswietlane "Akt" lub "Pas" co oznacza że błąd jest aktywny lub nieaktywny.

    (Istnieje możliwość wejścia w MENU pojazdu i odczytaniu kodów z systemów pojazdu za pomocą przycisków).


    Lista przykładowych systemów dla Man serii TG:

    FFR - komputer kierujący pojazdem - Vehicle management computer
    ZBR - komputer pokładowy - Body computer
    ECAM – system wytwarzania sprężonego powietrza - Electronically controlled compressed air management
    EBS – komputer hamulców - Electronic Braking System
    EDC – komputer silnika - Electronic diesel control
    ECAS – komputer systemu poziomowania - Electronically controlled suspension system


    RENAULT Premium Magnum DXI

    Instrukcja odczytywania kodów - z diagnostyki pokładowej systemów pojazdu.

    Odczyt błędów polega na przekręceniu kluczyka stacyjki oraz za pomocą przycisków funkcyjnych MENU/OK (4) oraz VOL+ (3) / VOL- (5) na wejście w menu pojazdu (informacje zostają wyświetlane na wyświetlaczu tablicy rozdzielczej) kolejno:
    - menu
    - zaawansowane
    - diagnostyka
    - obecne usterki

    Następnie należy wybrać za pomocą przycisków funkcyjnych odpowiedni system do diagnozy, przemieszczając się pomiędzy systemami pojazdu np. EBS, ECS, EMS itp.

    Wyświetlony zostanie kod np. MID 128 PID 105 FMI 2
    podawać należy całość wyświetlanego kodu.


    Lista przykładowych systemów dla Renault DXI:

    EBS- sterownik hamulców - Electronic Braking System
    ECS- sterownik poziomowania - Suspension electronic management
    EMS- sterownik silnika - Engine electronic control system
    FCU – sterownik oświetlenia - Light Control Unit
    GECU - sterownik dźwigni biegów - Gearbox lever
    IC - sterownik tablicy rozdzielczej - Instrument cluster
    ICU - sterownik imobilizer-a - Immobilizer Control Unit
    RAL – sterownik komunikacyjny - Renault communication system
    TACHO - tachograf - Tachograph
    TECU - automatyczna skrzynia biegów - Automatic transmission
    VECU - sterownik pojazdu - Vehicle Electronic Control Unit

    4 0
  • Metal Work Pneumatic