Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rozładowany akumulator, brak ładowania, przewody rozruchowe.

Przemo9826 16 Lis 2013 15:08 14442 0
  • #1
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Pobór prądu.

    Pierwszym zagadnieniem którym się zajmiemy będzie pobór prądu w instalacji samochodowej w czasie postoju. Kontrola ta będzie potrzebna w przypadku usterek typu: "nie mogę rano odpalić" "mam nowy akumulator a nie odpala"

    Podstawowym i jedynym przyrządem który potrzebujemy jest multimetr (wielofunkcyjny miernik wielkości elektrycznych) wyposażony w amperomierz.

    Na przykładzie najprostszego:

    Ustawiamy wartość 10 lub 20 A

    Rozładowany akumulator, brak ładowania, przewody rozruchowe.

    Przewody wpinamy w ten sposób:

    Rozładowany akumulator, brak ładowania, przewody rozruchowe.

    Niektóre samochody wyposażone w sterowaną komputerem centralną skrzynkę elektryczną mogą przez kilka/ kilkanaście minut po wyłączeniu zapłonu wykazywać znacznie zwiększony pobór prądu.

    Chcąc zmierzyć prąd pobierany przez urządzenia elektryczne w czasie postoju samochodu należy wprowadzić auto w "uśpienie" czyli wyłączyć wszelkie odbiorniki prądu, zamknąć auto pilotem i odczekać jakiś czas, zakładamy że 20 minut. Podłączyć amperomierz przy samym akumulatorze, do któregokolwiek bieguna, z reguły do tego do którego jest łatwiejszy dostęp. Należy mieć świadomość, że w wielu samochodach przerwanie ciągłości zasilania może spowodować zakłócenie pracy komputera pokładowego, centralki alarmowej, rozkodowanie radia, itp. Jeśli przez przypadek nie zachowasz ciągłości obwodu, musisz znów odczekać jakiś czas (zakładamy 20 minut) aby dokonać prawidłowego pomiaru. Aby temu zapobiec należy najpierw podłączyć ujemną sondę amperomierza na przewód (przydatne będą "krokodylki"), który będzie zdejmowany z akumulatora, a dodatnią sondę na biegun akumulatora i dopiero wtedy odłączyć właściwy przewód z bieguna akumulatora. Po zakończeniu pomiaru postępujemy odwrotnie, najpierw należy podłączyć trwale właściwy przewód z biegunem akumulatora i dopiero wtedy odłączamy amperomierz. Obrazowo mówiąc, multimetr będzie kawałkiem drutu który będzie przewodnikiem między klemą a biegunem.

    Rozładowany akumulator, brak ładowania, przewody rozruchowe.

    Wynik prawidłowy jaki powinniśmy odczytać to np taki:

    Rozładowany akumulator, brak ładowania, przewody rozruchowe.

    Czyli 0,014 A, jeśli będzie wyższy niż 0,050 A, wiedz że coś się dzieje i coś w aucie "zjada" prąd. Aby sprawdzić co, należy odłączać bezpieczniki i obserwować po odłączeniu którego, pobór prądu spadnie.



    Pomiar napięcia ładowania.

    Pomiar napięcia ładowania wykonujemy tym samym przyrządem, ustawionym w pozycji 20V prądu stałego (DC):

    Rozładowany akumulator, brak ładowania, przewody rozruchowe.

    Przewody w multimetrze powinny być wpięte tak:

    Rozładowany akumulator, brak ładowania, przewody rozruchowe.

    Napięcie jakie powinniśmy odczytać na multimetrze podłączonym do zacisków akumulatora, ma się zawierać między ok 13V do 14,5V. Inne wartości oznaczają problem z układem ładowania.
    Pomiaru dokonujemy przy uruchomionym silniku, pracującym na biegu jałowym i wyłączonych odbiornikach (światła, dmuchawa, ogrzewana szyba), następnie weryfikujemy wynik pomiaru po włączeniu ww obciążenia.
    Starsze diesle, które po uruchomieniu silnika dogrzewają jeszcze świece (astra f isuzu, mitsubishi galant itd.), tam też wyniki pomiarów mogą być chwilowo zaniżone pomimo prawidłowej pracy alternatora.

    Przewody rozruchowe - podłączenie.

    Jest wiele szkół dotyczących sposobów podłączenia przewodów rozruchowych, oraz tego czy auto "dawcy" ma być uruchomione czy nie. Na forum jest już kilka tematów dotyczących tego zagadnienia, dociekliwych zapraszam do szukania. Ja przedstawiam sposób chyba najpewniejszy i chyba najbezpieczniejszy.

    Przewód do plusa biorcy, drugi koniec do plusa dawcy. Drugi przewód do minusa biorcy, drugi koniec do minusa dawcy, po podłączeniu odczekać jakiś czas.

    Auto dawcy najlepiej zgaszone. Pamiętaj, nie kręć zbyt długo aby również akumulatora dawcy nie rozładować.