Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nie działa ogrzewanie - ważne!

Przemo9826 16 Lis 2013 15:24 7524 0
  • #1 16 Lis 2013 15:24
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Z racji zbliżających się niskich temperatur, pojawiać się będzie wiele tematów zatytułowanych: "XXX nie grzeje w środku"

    Dlatego opiszę w jaki sposób samemu wstępnie przeprowadzić diagnostykę układu chłodzenia. Badania te będą głównie odbywać się metodą "macajewa".


    Odpalamy zimne auto, dodajemy trochę gazu aby szybciej nagrzać silnik. Gdy zaobserwujemy choćby minimalny ruch wskazówki (jeśli jest na zegarach), otwieramy maskę odszukujemy przewody chłodzące idące w kierunku środka auta (do nagrzewnicy = ściana grodziowa), jeśli są ciepłe to znaczy że silnik żyje. Staramy się w tym czasie sprawdzić temperaturę grubych przewodów idących do chłodnicy, lub samej chłodnicy (zawsze należy być przygotowanym że może włączyć się wentylator więc uwaga), jeśli chłodnica/przewody są zimne (górny może być cieplejszy niż dolny), zakładamy że termostat jest w porządku. Jeśli metodą "macajewa", stwierdzamy że przewody idące do środka auta (nagrzewnicy) mają taką samą temperaturę jak przewody chłodnicy lub sama chłodnica, założyć można, że termostat jest uszkodzony czyli otwarty.

    Opisana powyżej metoda pomoże w odnalezieniu usterki przy objawach typu:

    "auto długo się nagrzewa" "w aucie jest chłodno" "podczas jazdy wskazówka opada"


    Jeśli mamy problem z ogrzewaniem w aucie objawiający się tym, że ciepło robi się tylko na wysokich obrotach silnika, słabym ogrzewaniem mimo poprawnej temperatury na zegarach, może to oznaczać problem z samą nagrzewnicą, zaworami na przewodach (jeśli są), pompą wody (częsta przypadłość w samochodach grupy VAG), lub z przepustnicą mieszającą ciepło/zimno.
    Pierwszym co należy zrobić, to metodą "macajewa" sprawdzić przewody idące do nagrzewnicy, czyli te pod maską które idą do środka auta. Jeśli na rozgrzanym silniku i włączonym wentylatorem nawiewu na maksymalnych obrotach, oba przewody będą gorące założyć można że klapa zimne/ciepłe jest ustawiona na zimne i powietrze nie przepływa przez nagrzewnicę, lub sama nagrzewnica z racji wieku jest zwyczajnie "zabita" w środku. Jeśli jeden z przewodów jest o wiele(!) zimniejszy od drugiego, założyć można, że nie ma obiegu spowodowanego w niektórych przypadkach uszkodzeniem pompy wody lub zaworem na przewodzie, jak i niedrożnością samej nagrzewnicy.


    Powyższe metody pozwalają na WSTĘPNĄ diagnozę układu chłodzenia silnika, z tą wiedzą prawdopodobnie nie będziesz musiał zakładać już tematu na forum. Jeśli nie będziesz potrafił wykonać powyższej diagnozy, znaczyć to będzie, że jakakolwiek ingerencja pod maską nie będzie możliwa w twoim wykonaniu, wtedy również nie będzie potrzeby zakładania tematu, ponieważ na mocy regulaminu znajdzie się on w koszu.


    Nie polecam żadnych cudów w proszku, typu uszczelniacz do chłodnic, środki czyszczące do układu chłodzenia. Tego typu rzeczy są trudne do usunięcia z układu. Jednemu pomogą, drugiemu, któremu kamień i innego rodzaju zanieczyszczenia "uszczelniają" nagrzewnicę, wyczyszczą ją tak bardzo, że powódź w aucie może być.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME