Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

IAV/IACV - czyli o "silniczkach krokowych" słów kilka

tzok 16 Lis 2013 22:03 13539 0
  • #1
    tzok
    Moderator Samochody
    W Internecie panuje zwyczaj określania mianem "silnika krokowego" każdego elementu nastawczego, a szczególnie elementu wykonawczego elektrycznego układu regulacji wolnych obrotów, ogólnie zwanego nastawnikiem/aktuatorem/regulatorem wolnych obrotów (IAV/IACV). Jest to błędne i należy tego unikać. Silnik krokowy jest jednym (ale nie jedynym) z rodzajów napędu używanych w tego typu nastawnikach.

    Do napędu mechanizmu regulacji wolnych obrotów, oprócz silników krokowych, używa się również siłowników elektromagnetycznych oraz serwomechanizmów.

    Najczęściej spotykane układy regulacji wolnych obrotów w silnikach benzynowych można podzielić na dwie grupy:
    - układy regulujące uchylenie głównej przepustnicy,
    - układy z kanałem powietrza dodatkowego o sterowanym przepływie.

    W pierwszej grupie typowo stosuje się serwomechanizmy, w drugiej natomiast elektrozawory z pojedynczym elektromagnesem lub z silnikiem krokowym.

    Układy regulujące uchylenie spoczynkowe głównej przepustnicy regulują punkt spoczynkowy przepustnicy (w przypadku przepustnicy sterowanej mechanicznie - cięgnem lub linką), bądź są tylko funkcją programu sterującego przepustnicą elektroniczną.

    Poniższe zdjęcie przedstawie różne elementy wykonawcze układu regulacji wolnych obrotów, z których tylko jeden wykorzystuje silnik krokowy. Od lewej dwa nastawniki przepustnicy (Ford, BOSCH), elektromagnetyczny zawór powietrza biegu jałowego oraz elektrozawór powietrza biegu jałowego oparty o silnik krokowy (FIAT):
    IAV/IACV - czyli o "silniczkach krokowych" słów kilka

    Nazywanie każdego tego typu elementu "silnikiem krokowym" jest jak nazywanie każdego gazowego ogrzewacza wody "junkersem", odkurzacza "elektroluksem", a butów sportowych "adidasami"... to jest nieprofesjonalne i świadczy o ignorancji piszącego. Silnik krokowy to konkretny mechanizm, zupełnie odmienny od serwomechanizmu (wykorzystującego do napędu klasyczny silnik DC).