Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Metalwork
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Termet Minimax Elegance turbo - Prawidłowe ustawienie mocy kotła

korzenrafall 17 May 2015 22:22 26472 47
  • #31
    W.Wojtek
    Phones specialist
    Jeżeli nie jesteś w stanie zrozumieć działania pieca, modulacji palnika, mocy maksymalnej i jej ograniczenia, znaczenia technicznych określeń.. to "daj se spokój". :D :D Bo najgorsze co może być to ...humanoid z brzytwą. :cry: :cry:
    1_Musisz obliczyć, oszacować, zapotrzebowanie na ciepło mieszkania ( ściany, izolacja, co z dole-co masz pod podłogą, co powyżej, powierzchnia okien i ich rodzaj, możliwe straty ciepła.
    2-jak jest instalacja CO- kaloryfery żeliwne, blaszaki, ile ma pojemności wody.
    3-system regulacji temperatury- głowice termostayczne, czy jest pokojowy i zewnętrzny czujnik temperatury.
    4-jak z rytmem dnia- ile godzin mieszkanie jest puste.
    5-co z oczekiwanym komfortem cieplnym w dzień i w nocy czy są bachory.. :| :|
    Gdy to wszystko wiesz możesz zacząć..kombinować. :D :D :D :D
    Nie oczekuj że ktoś Ci napisze "wciśnij X dwa razy nastaw na 36, zatwierdż wciskając Y i następnie...
    Bo aby regulowac piec trzeba wiedzieć jak on działa i jak poszczegolne parametry wpływaja na siebie wzajemnie :D
    Ogólne-
    z powierzchni mieszkania wynika że potrzebna moc cieplna do ogrzewania to max 4 kW. a piec ma regulacje od 9 do 19 czy coś koło tego...
    lepiej jest gdy piec chodzi dłużej i na dłużej się wyłacza bo po prostu mniej się zużywa.
    Ale zależy to od regulacji mocy, i pojemności cieplnej wody w obiegu i iolacyjności mieszkania..
    Tak wiec jak widzisz :?: ...zawsze z tyłu :D :D
  • Metalwork
  • #32
    FOSGEN1
    Level 27  
    W.Wojtek, walisz elaboraty, z których nic nie wynika. A już Twoje
    W.Wojtek wrote:
    czy są bachory
    to jakieś nieporozumienie.

    W.Wojtek wrote:
    Nie oczekuj że ktoś Ci napisze "wciśnij X dwa razy nastaw na 36, zatwierdż wciskając Y i następnie...
    tu masz rację, ale koleżance raczej chodzi o to, jak się zabrać do "jeża".
  • #33
    W.Wojtek
    Phones specialist
    Nic nie wynika.
    A co ma wyniknąc?? Instrukcja regulacji mocy pieca do KONKRETNEGO mieszkania??
    O nieznanych parametrach??
    A jak koleżance chodzi o to jak sie zabrać do jeża to ..najlepiej niech zawoła fachowaca i kawy mu zrobi..
    A bachory mam dwa i jakoś sie nie obrażają
  • #34
    benekpe
    Level 11  
    Witam.
    Który parametr nastaw serwisowych odpowiada za prędkość obrotową pompy wody? Mam wrażenie, że pompa ustawiona jest domyślnie na maksymalne obroty.
    Czy ten model ma możliwość zmiany prędkości obrotowej pompy wody?
  • Metalwork
  • #35
    bro2004
    Level 28  
    Jeśli to nie pompa PWM, to nie ma możliwości zmiany biegów.
    Nie podałeś roku prod. kotła.
  • #36
    benekpe
    Level 11  
    Na tabliczce znamionowej nie ma podanego roku produkcji - jednak sprzedawca zapewniał mnie, że to jest jakiś nowy model z zastosowaną nową pompą wody.
    Dokładny typ z tabliczki znamionowej:
    GCO-DP-21-13-21/21 - kocioł zakupiony w grudniu br. W instalacji słychać cały czas taki nieprzyjemny szum - na grzejnikach zamontowane regulatory. Grzejniki grzeją minimalnie, temperatura na kotle ustawiona na minimum 40st, moc na minimum P03 - 00, a pompa cały czas pompuje z dużą mocą - pomimo że cyrkulacja w instalacji z racji małych nastaw temperatury jest minimalna. Mieszkanie małe 40m3, w instalacji wpięte tylko 4 grzejniki w tym jeden łazienkowy - mieszkanie ciepłe, więc grzejniki minimalnie grzeją.
  • #37
    bro2004
    Level 28  
    Kocioł i tak ma 7kW, więc za dużo na taką małą instalację. Słychać szum, bo pewnie instalacja dobrze nie odpowietrzona. Brak regulatora pokojowego dlatego można powiedzieć, że co 10 min pompa będzie się włączała. Nie ma regulacji - biegów.

    W nowym kotle z pompą PWM - taki jak masz można zmienić:

    Maksymalny wydatek pompy
    delta T dla pompy z modulacja PWM
    Minimalny wydatek pompy

    Reszta informacji tylko dla serwisu.
  • #38
    benekpe
    Level 11  
    Dzięki za odpowiedź. Szum nie jest na pewno efektem źle odpowietrzonej instalacji. Pompa tak naprawdę pracuje non stop - nie wyłącza się wcale. Mój serwisant uruchomił "po łebkach" kocioł, spieszył się i ustawił byle jak by tylko kocioł pracował. Czekam już prawie tydzień na jego kolejną wizytę, by ustawił optymalnie kocioł. Sam musiałem dojść do ustawień serwisowych zmniejszając moc do minimum - nie chcę nic więcej mieszać w ustawieniach. Jak serwisant przyjdzie to poproszę go o sprawdzenie możliwości zmiany mocy pompy. Mała cyrkulacja nie wymaga pracy pompy z maksymalną mocą.
    Po wizycie serwisanta napiszę czy dało się coś zmienić w tych ustawieniach.
  • #39
    grunz
    Level 18  
    benekpe wrote:
    Szum nie jest na pewno efektem źle odpowietrzonej instalacji.

    Na pompie wody masz zaworek do odpowietrzania. Mimo wszystko delikatnie go popuść na chwilę myślę, że coś powietrza wyleci...
    Czy masz pokojowy regulator temperatury?
    Przede wszystkim piec masz zbyt dużej mocy. Jak często pojawia się "L3" jak szybko(od startu pieca) na piecu masz osiągnięte ustawione 40 stopni?
  • #40
    benekpe
    Level 11  
    Niestety mój projektant a zarazem wykonawca taki właśnie piec mi narzucił - pomimo moich sugestii że chciałbym coś o naprawdę niewielkiej mocy. Wcześniej drążyłem temat na forach i rzeczywiście optymalnym byłby kocioł zdecydowanie mniejszy. Stało się jak się stało, projektant twierdził że można regulować moc kotła i ten będzie dla mnie optymalny. Trudno stało się. Sam obniżyłem moc do minimum, doda na kotle podgrzewa się do 46-47st i po schłodzeniu do 35st znowu załącza się kocioł. Cykle pracy są mniej więcej co 10min - na kilka-kilkanaście dosłownie sekund kocioł załącza się szybko dogrzewa wodę i oczywiście schładza spaliny przez te 3minuty - "L3". Mieszkanie małe, rurki miedziane 22mm, grzejniki ledwo grzeją. Zużycie gazu przy fabrycznych ustawieniach na 100% w granicach 3m3 - tej wartości nie przekroczyło. Po zmniejszeniu mocy na minimum P03-00 Zużycie spadło do 2,2-2,3m3 na dobę - podobne temperatury na zewnątrz. Ogólnie jestem mega zadowolony z kotła, bo zarówno do zużycia gazu jak i samej jego pracy nie mam zastrzeżeń. Regulatora pokojowego nie zamierzam montować, bo nie widzę póki co takiej potrzeby. Kocioł pracuje na minimalnych nastawach a temperaturę w pomieszczeniach reguluję termostatami na grzejnikach. Nie mam potrzeby zmiany temperatury grzania w okresach nocnych, przedpołudniowych, popołudniowych. Stała niezmienna temperatura powoduje to, że kocioł delikatnie podgrzewa wodę, mam stałą niezmienną temperaturę, nie muszę dogrzewać pomieszczeń po przyjściu z pracy. Szum który mnie irytuje jest tak naprawdę przy samych termostatach na kaloryferach - odnoszę wrażenie, że pompa pracując na maksymalnych obrotach próbuje wymusić większą cyrkulację w instalacji. Zdławione termostaty stanowią opór dla ciśnienia stąd pewnie ten szum - gdyby ciśnienie w obwodzie było mniejsze pewnie odczuwany szum byłby mniejszy. Po zwiększeniu nastaw na termostacie, zwiększa się przepływ w grzejniku i szum ustaje... Ja tak to widzę - obniżenie mocy pompy-prędkości obrotowej, zmniejszyło by zapewne ciśnienie w instalacji i przy zdławionych termostatach lepsza była by praca tej pompy. Przy węglowym ogrzewaniu miałem pompę wody, która miała 3 stopnie regulacji - zawsze pracowała na 1 stopniu...
  • #41
    grunz
    Level 18  
    40 metrów mieszkania czyli pewnie dwa pokoje, kuchnia i łazienka...
    zużycie 2,3 metrów gazu to nie jest super wynik ale nie jest też źle.
    Podejrzewam, że drzwi pomiędzy pokojami masz zawsze albo prawie zawsze otwarte. Jeśli tak to termostaty są jak najbardziej zbędne. Kup sterownik pokojowy(powinien on być w najzimniejszym pomieszczeniu), na nim ustaw temperaturę taką jaką chcesz a termostaty na grzejnikach zdemontuj.
    Polecam bezprzewodowy wówczas nie będzie problemu z prowadzeniem przewodów pomiędzy nim a kotłem.
    Tym sposobem nie będziesz miał denerwującego Cię szumu, trochę zmniejszysz zużycie gazu i rzadziej będziesz miał "L3" na piecu.

    Jak zmniejszysz prędkość pompy to częściej będziesz miał "L3" na piecu, grzejniki będą jeszcze zimniejsze i pompa wody będzie działała praktycznie cały czas.
  • #42
    benekpe
    Level 11  
    Problemem nie jest absolutnie zużycie gazu ani to, że piec grzeje na minimalnej mocy, od czasu do czasu dogrzewając wodę w instalacji - tym samym grzejniki są jedynie delikatnie ciepłe. To mieszkanie jest po prostu ciepłe i takie grzanie w zupełności wystarczy by temperatura w pomieszczeniach była odpowiednia. Co do termostatów - to są w naszym przypadku niezbędne, bo my z żoną preferujemy umiarkowaną temperaturę, syn woli nieco cieplejsze klimaty. Więc zastosowanie sterownika nie zda egzaminu, bo każde z pomieszczeń ma nieco inną temperaturę - w łazience termostat odkręcony jest na maksa. W mojej ocenie zużycie 2,2-2,3m3 gazu na dobę w gospodarstwie domowym (nawet przy niewielkim metrażu) przy temperaturach w dzień delikatnie na plusie gdzie utrzymywana jest non stop komfortowa temperatura w pomieszczeniach, gotuje się i zużywa ciepłą wodę jest wynikiem absolutnie dla mnie akceptowalnym. Tego czego mi brakuje do szczęścia, to po prostu pompa pracująca na mniejszych obrotach - i tak teraz pracuje non stop utrzymując wysokie ciśnienie w instalacji.
  • #43
    grunz
    Level 18  
    No to zmień pompę na taką, która ma regulację albo na pompę o mniejszej wydajności. Aczkolwiek uważam, że po takiej zmianie również nie będziesz w pełni szczęśliwy :D
    Po zmniejszeniu wydajności pompy prawdopodobnie napiszesz: "Pomóżcie piec co chwilę przechodzi w tryb L3, bardzo wolno nagrzewa się mieszkanie, grzejniki są ciepłe tylko w górnej części"
    Pozdrawiam :-)
  • #44
    jozef6591
    Level 2  
    Najpierw to zacznij od sprawdzenia mocy grzejników i policz czy są wystarczające do mieszkania a potem reguluj Kocioł.
    W kotłach Firmy Termet kod L3 oznacza, ,że nie ma odbioru ciepła i temp. powrotu jest na ogół taka sama jak zasilania i dlatego kocioł gaśnie zapala się kod L3 palnik gaśnie a słychać jak chodzi pompa , która wychładza wymiennik i to trwa trzy minuty, potem kocioł odpala się ponownie.
    Jeżeli policzysz grzejniki ,że dobór jest prawidłowy ( licz od 100-130W na metr kw.-zależy od ocieplenia mieszkania ) to wtedy trzeba wyregulować kocioł bardzo ważne jest ustawienie mocy minimalnej kotła , to powinien zrobić serwisant bo do tego potrzebne są odpowiednie narzędzia nie słuchaj podpowiadaczy ,że to można zrobić samym wkrętakiem , bo to świadczy o ich fachowości.
    Jeszcze jedno moc grzejników mierzy się do każdego pomieszczenia-pokoju nie ogólnie , dość często zdarza się taka sytuacja ,że na grzejniku można piec jajka a w pokoju zimno ponieważ grzejnik jest po prostu za mały a na dodatek w tym pomieszczeniu wisi regulator pokojowy , który nie osiąga temp.każe dla kotła grzać i kocioł wtedy tak pracuje ,że co chwila gaśnie i odpala się .
    Dlatego robiąc instalację to moja rada trzeba skorzystać z usług fachowca ale przez duże F .
  • #45
    benekpe
    Level 11  
    Zaraz po moich postach zjawił się serwisant, dosyć długo regulował parametry pieca, badał poziom spalin, wyregulował zaślepki dolotu powietrza. I szczerze powiem, że piec pracuje rewelacyjnie. Mam ustawioną temperaturę na piecu na sztywno na 40st, na kaloryferach regulujemy sobie temperaturę stosownie do bieżących potrzeb. Takie grzanie jest optymalne, piec pracuje w zakresie 35-45 stopni, załącza się co kilkanaście minut, moc ustawiona mała, więc poddrzewa wodę przez 2-3 minuty po czym przerwa kilkanaście minut - w zależności od szybkości wychładzania kaloryferów i temperatury zewnętrznej. Grzejniki mają spory zapas mocy one ledwo są ciepłe a temperatura w mieszkaniu utrzymuje się non stop 22-23 stopnie. Tak jak pisałem wcześniej, mieszkanie ciepłe i nawet w te styczniowe mrozy dochodzące w nocy do -15st jedynie kilka razy zwiększałem temperaturę na piecu na 45st. Całkowite zużycie gazu przez okrągły miesiąc od 10-go stycznia do 10-go lutego (najzimniejszy okres tej zimy)wyniosło niecałe 100m3 - dla mnie bomba. Grzanie, gotowanie mycie za 220zł brutto w miesiącu zimowym to nie jest w moim odczuciu dużo. Rozliczam się co miesiąc i widzę podgląd zużycia. Każdy kolejny miesiąc będzie dużo tańszy.
  • #46
    grunz
    Level 18  
    Czyli żadnych zmian. Pompa nadal pracuje na tych samych obrotach a grzejniki nadal ledwo ciepłe...
    Serwisant przyszedł, wyregulował piec ale i tak nic się nie zmieniło od Twojego pierwszego postu...
  • #47
    benekpe
    Level 11  
    Nie do końca.
    Wcześniej piec pracował na 100% mocy - na domyślnych ustawieniach. Ja sam ustawiłem na minimum, jednak okazało się, że takie ustawienia też nie są zalecane. Serwisant zmienił kilka parametrów pieca, nie tylko samą moc - teraz według mnie praca pieca jest optymalna. Proces podgrzewania wody wydłużył się, pracuje z mniejszą mocą za to dłużej - czyli zalecany tryb pracy. Pompa jest nowego typu, okazuje się, że prędkość obrotowa jest zmienna - piec sam ją ustawia. Co do temperatury grzejników - wynika to z zapotrzebowania bieżącego na potrzeby cieplne - mieszkanie jak pisałem jest ciepłe, na dworze nie ma dużych mrozów, więc nie ma też potrzeby by grzejniki były mocno gorące. Prosta zależność. Temperatura wody 40st na kotle jest wystarczająca na efektywne ogrzanie mieszkania. To ma przełożenie na zużycie gazu. Nie ma sensu grzać wodę na kotle wysoko, by termostatem na grzejniku zmniejszać temperaturę. Teraz grzeje na pół gwizdka, a w mieszkaniu jest ciepło. Będą mrozy, to pewnie ustawię wyżej temperaturę na piecu - tak u mnie to funkcjonuje. Średnie zużycie dobowe w gospodarstwie domowym przy grzaniu, gotowaniu i myciu dla całej rodziny nie przekracza w okresie zimowym 3m3 gazu - według mnie to jest jak najbardziej do przyjęcia.
  • #48
    Wojewoda82
    Level 27  
    Moje, w sumie 2-miesięczne doświadczenia z kotłem kondensacyjnym (dwufukcyjnym) De Dietrich Home MCR 20/24. Może komuś się przyda.

    Mieszkanie 67 metrów, budowane w latach 90-tych, na wysokim parterze, nade mną od niedawna ogrzewane mieszkanie (wcześniej remontowane). Mieszkanie częściowo ocieplone (jedna ściana)
    Tylko grzejniki, żeberka aluminiowe Faral (italiano) 80 sztuk x 500mm od króćca do króćca (łączna wysokość 580mm), Link do tabeli mocy żeberek: http://www.faral.com/prodotti/tropical/

    Sterownik pokojowy dedykowany De Dietrich on/off z programatorem tygodniowym. Regulacja kotła stałotemeraturowa (regulacja pokrętłem na kotle).

    Co do CWU nie ma za bardzo co pisać, mam nastawione 40 stopni, wiec nie muszę mieszać wody pod prysznicem, wyczuwalne delikatne różnice temperatury wody w zależności od stopnia otwarcia kranu (już się przyzwyczaiłem). Piec przy 40 stopniach CWU pracuje zwykle na minimum mocy lub nawet lekko przegrzewa CWU (przy małym odkręceniu wody).

    Co do CO kilka spostrzeżeń:
    1) Temperatura zasilania na piecu 48 stopni, powrót po ok 20 minutach od włączenia kotła około 45. Zasilanie dochodzi do 48 stopni po 4-6 minutach od włączenia kotła (zależny jak bardzo wystudzone grzejniki). Później kocioł z 100% mocy (a tak naprawdę 50%, patrz punkt 2) schodzi powoli na 25%.

    2)Moc na CO ograniczona o połowę do 10kW. Niżej jak 48 stopni u mnie nie mogę dać, bo po pracy dłuższej jak 20 minut zaczyna delikatnie przegrzewać temperaturę na kotle (i jest słaba reakcja CO na podnoszenie temperatury mieszkania po nocnym obniżeniu, po wietrzeniu mieszkania itp). Musiałbym dołożyć żeberka. Minimalna modulacja pieca to 5kW.

    3) Temperatura komfortu 20,5, nocna 19

    4) Programator bardzo czuły (za bardzo), praktycznie brak histeryzy i jej regulacji, potrafi włączyć piec na 2-3 minuty co mnie wk..ło. 48 pozycji programowania dziennie (co pól godziny)

    5) Aby piec działał dłuższymi ciągami zrobiłem przeplatankę temperatury komfortu i nocnej na programatorze. 2x pół godziny nocna, 1x pół godziny komfort (na mrozy zamienię proporcje bez podnoszenia temperatury wody, 5 minut przy programatorze).

    6) W nocy występuje 2 x pół godziny komfort na zapobieganie zbytniemu obniżeniu temperatury. Gdy wstaję, godzina komfort.

    7) W cieplejsze dni piec nie wykorzystuje w pełni tych półgodzinnych cykli, pracuje nieraz tylko 10-20 minut, czasami w ogóle.

    8) Głowice termostatyczne na wszystkich grzejnikach, również w kuchni (kuchnia połączona z przedpokojem gdzie jest programator, głowica trochę bardziej otwarta niż wynika z nastawy programatora).

    9) Temperatura oscyluje w mieszkaniu w dzień w okolicach 20,3-20,8. Nie ma niedogrzanych pomieszczeń.

    Wnioski. gdybym to ja kupował teraz piec/modernizował CO, to szukałbym coś z większą modulacją mocy minimalnej (np od 2kW) i mniejszej mocy maksymalnej (tutaj jest problem z dwufukcyjnymi, lepsze modulacje i niższe moce mają głównie jednofunkcyjne). Może też dołożyłbym po 2 żeberka na grzejnik (łącznie mam ich 6) aby bardziej zbić temperaturę zasilania.

    Tak poza tym, ogarnąłem co i jak w piecu, zlikwidowałem krótkie starty pieca programatorem i jestem raczej zadowolony, tym bardziej praktycznie bezobsługową pracą takiego pieca)