Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

PCB - Co robię nie tak - termotransfer PCB

17 Lis 2013 22:31 4545 16
  • Poziom 16  
    Witam

    Próbuję od kilku dni zrobić swoją pierwszą płytkę PCB metodą termotransferu. Niestety, bezskutecznie. Cały czas efekty są podobne do tego na zdjęciu:
    PCB - Co robię nie tak - termotransfer PCB
    Szukałem i czytałem sporo na ten temat - najbardziej prawdopodobną przyczyną powinno być niedogrzanie lub za słaby docisk przy przenoszeniu tonera. Próbowałem zwiększać temp. (to ze zdjęcia jest na maksymalnej temperaturze żelazka już), próbowałem z całej siły dociskać - i nic. Co robię nie tak?

    A całość mojej twórczości wygląda tak:
    1. Dociętą płytkę przetarłem papierem ściernym 1000.
    2. Odtłuściłem płytkę spirytusem lub zmywaczem do paznokci.
    3. Na odwrócone żelazko kładę na minutę - 3 minuty laminat.
    4. Na rozgrzany laminat przykładam wydruk.
    5. Dociskam mocno (tak mi się wydaje) wydruk do laminatu - próbowałem miejscowo dociskać twardo zwiniętą szmatką, kombinerkami z zabezpieczonymi szmatką szczękami, z różnymi siłami - ale te ostatnie chyba naprawdę mocno).
    6. Płytka wędruje razem z przyklejoną kartką do wody, wody z proszkiem lub wody z octem - i tam sobie chwilę leży (próbowałem nawet ponad 20 minut w occie).
    7. Kartkę zdejmuję starając się delikatnie "rolować" rozmiękczony papier - pod wodą bieżącą z kranu.
    8. W tej ostatniej operacji tracę toner z płytki :)

    Kilka słów jeszcze o wydruku:
    Drukarka Kyocera FS5300 z nasyceniem ustawionym na max. Papier kredowy o gramaturze 90gr z Lyreco (podejrzewam jeszcze ten papier).

    Możecie coś podpowiedzieć?

    Gdyby temperatura lub docisk były za duże, to toner mógłby się rozmywać, rozlewać - u mnie tego nie ma, więc tu chyba problemu bym nie upatrywał.
  • PCBway
  • Pomocny post
    Poziom 17  
    Dziwnie wyglądają te ścieżki jakby ten papier wchłaniał ten toner i później zostawał na płytce razem z nim. Masz może w pobliżu jakieś ksero? Może tam by mieli akurat papier kredowy i wydrukowaliby Ci od razu i wtedy byś sprawdził. W moim przypadku jak robię płytki to toner zostaje cały na płytce i ścieżki mają ostre krawędzie, a u Ciebie w sumie wcale ich nie ma. I ja najczęściej drukuje na pierwszej lepszej laserówce na ksero.
    Spróbuj ewentualnie poświęcić jedną sztukę wydrukowaną i zwiększ trochę temperaturę jeśli jest to możliwe. (jeśli Ci się wyleją ścieżki to nie problem ale będziesz wiedział na pewno że dogrzane masz płytki) i zobacz wtedy czy toner się przenosi.
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    Ja zamiast spirytusu używam proszku do prania lub pasty bhp, po przeniesieni tonera na laminat i odmoczeni dość mocno szoruję po laminacie żeby zdjąć resztki papieru i toner zawsze zostaje na miejscu. Spróbuj umyć ja proszkiem do prania, potem tylko dobrze zmyj jego resztki z laminatu.
    Co do dociskania ja kładę wszystko na płycie stalowej i po prostu prasuję kładąc na wierzch jeszcze kartkę zwykłego papieru żeby nie przykleiło się do żelazka. Najpierw przykładam żelazko żeby papier się przykleił a potem po całej płytce. Trzeba tylko uważać żeby nie przesunąć wydruku bo wszystko się rozjedzie.

    Mam nadzieję że nie zagmatwałem za bardzo:)
  • Poziom 16  
    laki_17 napisał:
    Dziwnie wyglądają te ścieżki jakby ten papier wchłaniał ten toner i później zostawał na płytce razem z nim. Masz może w pobliżu jakieś ksero? Może tam by mieli akurat papier kredowy i wydrukowaliby Ci od razu i wtedy byś sprawdził. W moim przypadku jak robię płytki to toner zostaje cały na płytce i ścieżki mają ostre krawędzie, a u Ciebie w sumie wcale ich nie ma. I ja najczęściej drukuje na pierwszej lepszej laserówce na ksero.
    Spróbuj ewentualnie poświęcić jedną sztukę wydrukowaną i zwiększ trochę temperaturę jeśli jest to możliwe. (jeśli Ci się wyleją ścieżki to nie problem ale będziesz wiedział na pewno że dogrzane masz płytki) i zobacz wtedy czy toner się przenosi.


    Żelazko już ustawilem na max. Teraz mam plan spróbować:
    1. Inne żelazko.
    2. Inny papier (chwalili papier z kolorowych, śliskich tygodników).

    W pracy mam dostęp do 3 różnych drukarek plus ksero - też poprobuje.
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Wygląda, że to papier jest powodem.
    Robiłem bez podgrzewania płytki i wyglądało całkiem inaczej. Po starciu (rolowaniu) papieru zostają włókna celulozy i ścieżki są szare. Teraz mam problem, bo skończył mi się zapas papieru kredowego, a żadne inne błyszczące się nie nadają, bo chłoną toner. Opisy robię na zwykłym papierze POLUX i wyglądają lepiej niż Twoje.
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    Spróbuj przykleić papier do laminatu przed nagrzewaniem, później około minut nie dociskając żelazka do papieru "prasuj", mi się w taki sposób zawsze udaje, drukuj koniecznie na drukarce laserowej (podobno ksero się nie nadaje).
  • PCBway
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    W/g mnie miedź na laminacie jest za mocno porysowana (a grupy papier) - powinna być jak lustro i osobiście od papieru wolę folię do przezroczy. Lepiej sprawdzają się wydruki z czarno-białych drukarek niż z kolorowych (inny toner?).
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Jaki to papier? Miedź jest za bardzo porysowana, wystarczy dobre odtłuszczenie i usunięcie warstwy tlenku zwykłą gąbką do naczyń i płynem Ludwik. Temperaturka też spokojnie wystarczy na dwie kropki. A te kombinerki dociskające to taki temat, że nie warto się tym chwalić :-) Pozdrawiam.
  • Poziom 16  
    Papier mam jakiś kredowy, 90 gram, ale w sumie nie jest śliski.

    Metoda z kombinerkami to z jakiegoś kolejnego poradnika, najpierw, zanim napisałem post, szukałem różnych sposobów na znalezienie przyczyny. Ale to były kombinerki mocno owinięte szmatką, w sumie całkiem niegłupi pomysł, tylko miejsce w miejsce trzeba dociskać. Tzn mi się wydaje, ze niegłupi, ale i tak mi nie wyszło ;). Chciałem mieć pewność, że mocno docisnę wydruk.

    Dzisiaj mam kilka wydruków na kilku różnych kartkach, wezmę nowy kawałek płytki, nie potraktuję go papierem tylko ludwik plus gąbka, odtłuszczę i będę próbował. Tylko żona na razie prasuje ciuchy ;)
  • Pomocny post
    Poziom 42  
  • Poziom 16  
    Żona wyprasowała, więc pora była się wziąć za nowe próby.

    Pierwsza zmiana to przygotowanie płytki, została tylko wyszorowana szorstką stroną gąbeczki do mycia naczyń w ciepłej wodzie z płynem do naczyń. Zgodnie z sugestią kolegów nie przecierałem jej papierem ściernym.

    Druga sprawa - papier. Zrobiłem dwie próby, pierwsza na papierze z jakiegoś folderu reklamowego, taki błyszczący i cienki. Druga próba, kartka z dokumentu samokopiującego.

    Trzecia zmiana - nie kładłem płytki na żelazko, tylko żelazko najpierw przykładałem (przez podwójnie złożony ręcznik papierowy) na płytkę, odczekałem dwie minuty i potem przez cztery minuty prasowałem.

    Efekty.

    Papier z folderu - rewelacja. Wyszło pięknie, jedynie jedna ścieżka (po lewej stronie zdjęcia) lekko do poprawy. Płytka moczona parę minut w ciepłej wodzie z proszkiem i papier w całości odszedł bez jakiegokolwiek zdzierania. Próbowałem zdrapać ścieżkę paznokciem, super się trzyma. Robiłem próbę na małych kawałkach, szkoda mi było niszczyć większych na doświadczenia.

    PCB - Co robię nie tak - termotransfer PCB

    Papier samokopiujący-; w sumie podobne efekty jak te poprzednie, nieudane, liczne braki w tonerze. Wyniki wskazywałyby więc na problem tkwiący w papierze, i to biorę jako najbardziej prawdopodobne, ale żeby być całkowicie szczerym to muszę przyznać, że do drugiej próby, tej z papierem samokopiującym, podszedłem uskrzydlony sukcesem pierwszej i nieco mniej się przyłożyłem.
    W wolnej chwili spróbuję jeszcze położyć toner na płytkach przetartych papierem ściernym, zobaczę, czy to jednak nie on był przyczyną.
    Bardzo wszystkim dziękuję za zainteresowanie i pomoc.
    I jeszcze pytanie niedoświadczoneg, czy mogę spokojnie zmyć acetonem toner z płytki, wyszorować i wykorzystać płytkę ponownie, czy też toner plus wysoka temp. mogły jakoś już jej bezpowrotnie zaszkodzić (nie sądzę, ale korzystając z okazji pytam).
    Pozdrawiam wszystkich.
    Krzysiek

    PS. Do moderatora - proszę o czas do 7 dni, spróbuję zrobić próby na płytkach przetartych papierem, żeby sprawdzić, czy to może powodować problem, opiszę wyniki i wtedy można temat zamknąć. Jakbym się do 7 dni nie wyrobił to też można zamknąć, jak będę miał wyniki to poproszę o odblokowanie tematu lub dopisanie informacji przez moderatora. Może tak być?
  • Poziom 42  
    Spokojnie zmyj, ja potem jeszcze raz tą gąbką z Ludwikiem :-) Bardzo ładny efekt, miejscowe korekty w tej metodzie są normą, tym się nie przejmuj. A co do przykładania się... mnie też, kiedy się bardziej przykładam, wychodzi... gorzej :-)
  • Moderator Samochody
    Do utlenionych płytek świetnie się sprawdza płyn do mycia stalowych naczyń o nazwie Stahl Fix lub Stal Błysk.
  • Poziom 42  
    Nie wiem, ile on kosztuje (pewnie jest dobry), u mnie gąbka z Biedronki plus Ludwik (w ramach szacunku dla marki) dają bardzo dobre rezultaty również na tych utlenionych laminatach. Kwestia dobrego oczyszczenia.

    PCB - Co robię nie tak - termotransfer PCB
    PCB - Co robię nie tak - termotransfer PCB PCB - Co robię nie tak - termotransfer PCB

    Puryści jeszcze polerują płytkę na wysoki połysk, a po zmontowaniu i uruchomieniu zabezpieczają przed utlenieniem (np. lakierem bezbarwnym).
  • Poziom 16  
    A ten żółty element na ostatnim zdjęciu to co - kondensator?
  • Poziom 16  
    Zgodnie z obietnicą przeprowadziłem próbę na tamtej płytce potraktowanej papierem ściernym. Używając tego samego papieru, z którym udało mi się zrobić pierwszą płytkę (nota bene nie musiałem nic poprawiać na ścieżkach i pięknie się wytrawiła - 40 minut w B327, bez podtrawień - ot tak się chciałem pochwalić, bo to pierwsza w życiu płytka wykonana samodzielnie) udało mi się ładnie przenieść toner na laminat. Już tego nie wytrawiałem, być może wystąpiłyby jakieś podtrawienia, ale nie było to generalnie powodem problemów z przeniesieniem tonera.

    Niniejszym temat możemy zamknąć. Raz jeszcze wszystkim zainteresowanym dziękuję za pomoc.