Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen 1.9 TD - brak ładowania zaraz po odpaleniu

Łata 19 Nov 2013 22:49 2637 17
  • #1
    Łata
    Level 9  
    Witam.
    Sytuacja wygląda następująco: Wrzucam do auta akumulator (w stanie spoczynku 12.24V), przekręcam kluczyk - grzeją się świece (napięcie spada do jakichś 11.xxV), kręcę rozrusznikiem (napięcie spada do chyba 9.xxV - nie pamiętam dokładnie), silnik odpala i... na multimetrze pokazuje się jakieś powiedzmy np. 11.67V i stopniowo, bardzo powoli rośnie (powiedzmy o 0,01 na 5-10sek.) -to wszystko na "wolnych obrotach" (ok. 800obr./min)
    Po dodaniu gazu (2000-3000obr./min) - wartość na multimetrze rośnie do jakichś nędznych 12.4x powiedzmy, po opadnięciu na wolne obroty robi się "już" np. 11.9x...
    I teraz: Albo zostawiam samochód na tych wolnych obrotach, albo gazuję go - efekt jest ten sam, ale czas oczekiwania różny - po jakiejś minucie czy dwóch pojawia się ładowanie na poziomie 13.7x V w zakresie obrotów od 1200-5000obr./min, w zakresie od 1000-1200obr./min ładowanie rośnie od 12.4x do 13.7x, natomiast poniżej 1000obr./min ładowania "nie ma", tzn. multimetr pokazuje 12.4x V.
    Po dłuższym czasie (kilku minutach), w momencie włączenia świateł, pojawiło się ładowanie 14.05 V na wolnych obrotach i utrzymywało się po ich zwiększeniu.
    Po zgaszeniu silnika znów to samo - ładowanie pojawia się dopiero po dłuższym czasie pracy silnika...



    Objawy są takie same na różnych akumulatorach.
    Alternator (mimo, iż był regenerowany w lutym tego roku) oddałem do regeneracji, ale elektryk oddał mi go po 2dniach twierdząc, że jest w pełni sprawny (sprawdzany na "dwóch stołach, 100% sprawny") - notabene był to inny elektryk niż ostatnio.
    Nowy pasek osprzętu i rolki.
    Na alternatorze i na akumulatorze multimetr pokazuje te same wartości ładowania.

    Proszę o opinie...
  • #2
    zeimp
    Moderator on vacation ...
    Proszę podać dokładne dane pojazdu!
    No i popraw pisownię.
  • #3
    Łata
    Level 9  
    Citroen ZX 1.9 TD DHY 90KM 1994r. break z klimą i wspomaganiem... zielony! :)

    Poteito, potato...
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    Łata
    Level 9  
    Przepraszam, fakt, mój błąd - Kontrolka ładowania zachowuje się prawidłowo (zapala się na zapłonie, gaśnie gdy silnik odpali)!
  • #6
    chomik106
    Level 17  
    Myślę,że te spadki napięcia to grzejące świece.Cztery świece mają spory pobór.Jaki masz tam alternator?
  • #7
    User removed account
    User removed account  
  • #8
    polmar
    Level 20  
    Nic nadzwyczajnego , świece grzeją i to jest normalne. Sprawdź napięcie i stan paska jak też czujnik temp czy nie za długo grzeją i to w zasadzie tyle w tym aucie.
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    Łata
    Level 9  
    Ładowanie pojawia się dokładnie 3 minuty po odpaleniu silnika (sprawdzane kilkakrotnie ze stoperem); niezależnie od tego, czy silnik jest zimny czy ciepły oraz niezależnie od tego czy i jakie odbiorniki prądu się włączy...

    Jak już się pojawi, to ma prawidłową wartość (ok. 14V - zależnie od tego jakie odbiorniki są włączone).

    Ciekawa sprawa :)
  • #12
    kybernetes
    Level 39  
    Sprawdź napięcie bezpośrednio na alternatorze (mierz napięcie zacisk - masa alternatora). Jeżeli tam będzie dobrze to sprawdź wszystkie połączenia i masy.
  • #13
    Łata
    Level 9  
    Łata wrote:
    Na alternatorze i na akumulatorze multimetr pokazuje te same wartości ładowania...


    Podejrzewam, ze to moze byc kwestia "dogrzewania" swiec, bo zadnej zaawansowanej elektroniki w nim nie ma...
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    polmar
    Level 20  
    Niczego nie znajdzie ! Tej mocy alternator na biegu jałowym nie podniesie napięcia
    do nominalnego.
  • #16
    User removed account
    User removed account  
  • #17
    Łata
    Level 9  
    georgesgr wrote:
    Sugestia Kybernetesa odnosi sie do tego 3 minutowego okresu kiedy nie laduje (jesli rzeczywiscie nie laduje).

    Jak już pisałem na alternatorze i na akumulatorze multimetr pokazuje te same wartości ładowania!

    polmar wrote:
    Niczego nie znajdzie ! Tej mocy alternator na biegu jałowym nie podniesie napięcia do nominalnego.

    Interesująca teza, bo po 3 minutach podnosi :)