Witam wszystkich wymieniam rozrzad w 2.5 crd i nie moge znalesc gdzie sie blokuje wal, czy ktos ma moze jakies zdjecie czy jakis schemat gdzie sie go blokuje z gory dziekuje.
Podnieść i podeprzeć przód samochodu.
Wymontować następujące elementy:
Górna osłona silnika.
Kompletny filtr powietrza.
Podeprzeć silnik.
Wymontować następujące elementy:
Chlapacz z prawej strony.
Dolna osłona silnika.
Prawa poduszka silnika.
Pasek napędowy układu wspomagania kierowania.
Pasek napędowy dodatkowych podzespołów.
Napinacz paska napędzającego dodatkowych podzespołów.
Alternator i uchwyt.
Rozrusznik.
Obrócić wałem korbowym w prawo, aż znak odniesienia na kole wału korbowego pokryje się w położeniu godziny 3-ej [1] .
WSKAZÓWKA: Silnik jest ustawiony na 90° za GMP.
Zablokować koło zamachowe. Zastosować przyrząd nr VM.1068 [2] .
Wymontować następujące elementy:
Śruby koła pasowego wału korbowego [3] .
Koło pasowe wału korbowego [4] .
Osłona paska zębatego [5] .
Dla trzpienia blokującego wałka rozrządu zaworów wydechowych, zdjąć zaślepki w głowicy cylindrów. Wsunąć trzpień blokujący wałka rozrządu [6] . Przyrząd nr VM.1053.
WSKAZÓWKA: Zaślepki są jednak ustawione nad przewodem płynu chłodzącego, który łączy obudowę termostatu z wężem chłodnicy.
Dla trzpienia blokującego wałka rozrządu zaworów ssących, zdjąć zaślepki w głowicy cylindrów. Wsunąć trzpień blokujący wałka rozrządu [7] . Przyrząd nr VM.1052.
WSKAZÓWKA: Zaślepki są umieszczone pod korkiem wlewu oleju.
Znak odniesienia na kole pompy paliwa musi się pokrywać ze znakiem odniesienia na tylnej osłonie [8] .
WSKAZÓWKA: Jeżeli na kole pompy paliwa albo na tylnej osłonie nie można znaleźć żadnych znaków sterujących, koło zębate i osłonę oznakować kredą.
Poluzować śrubę rolki napinającej [9] . Odsunąć rolkę napinającą od paska.
Zdjąć pasek zębaty.
Zakładanie
Sprawdzić, czy rolka napinająca i prowadząca swobodnie się obracają. W razie potrzeby wymienić.
WSKAZÓWKA: Śruby rolek prowadzących posiadają gwint lewoskrętny.
Znak odniesienia na kole wału korbowego musi się pokrywać w położeniu godziny 3-ej [1] .
Trzpień blokujący koła zamachowego musi być prawidłowo umieszczony [2] .
Trzpienie blokujące muszą być prawidłowo przymocowane do wałków rozrządu [6] i [7] .
Przytrzymać koła na wałku rozrządu. Zastosować przyrząd nr VM.1055. Poluzować śruby [10] .
Dokręcić palcami śrubę kół rozrządu [10] .
Znaki odniesienia na kole pompy paliwa muszą się pokrywać [8] .
Pasek zębaty nałożyć na koło wału korbowego.
Pasek na kole wału korbowego zabezpieczyć za pomocą klamry. Przyrząd nr VM.1074.
Nałożyć pasek zębaty w następującej kolejności:
Koło pompy paliwa.
Rolka prowadząca (G2).
Koło rozrządu zaworów ssących (CA2).
Koło rozrządu zaworów wydechowych (CA1).
Rolka prowadząca (G1).
Koło pasowe pompy wodnej.
Rolka napinająca.
Koło rozrządu zaworów ssących (CA2) obrócić nieco w lewo, aby zlikwidować luz paska. Przyrząd nr VM.1055.
Obracać rolką napinającą w prawo, aż nacięcie wskazówki pokryje się z trzpień regulacyjnym [11] . Zastosować klucz z wewnętrznym sześciokątem [12] .
Śrubę rolki napinającej dokręcić momentem 28 Nm [9] .
Przytrzymać koła na wałku rozrządu. Zastosować przyrząd nr VM.1055. Dokręcić śrubę kół rozrządu [10] . Moment dokręcania: 60 Nm.
Wyjąć trzpienie blokujące z wałka rozrządu [6] i [7] .
Zdjąć uchwyt z paska zębatego.
Przytrzymać koła na wałku rozrządu. Zastosować przyrząd nr VM.1055. Dokręcić śrubę kół rozrządu [10] . Moment dokręcania: 108 Nm.
Wyjąć trzpień blokujący koła zamachowego [2] .
Zamontować osłonę paska zębatego [5] .
Powoli obracać wałem korbowym, dwa obroty w prawo.
Znak odniesienia na kole wału korbowego musi się pokrywać w położeniu godziny 3-ej [1] .
Zablokować koło zamachowe. Zastosować przyrząd nr VM.1068 [2] .
Sprawdzić, czy trzpienie blokujące wałka rozrządu można założyć [6] i [7] .
Jeżeli tak nie jest: Powtórzyć napinanie.
Wyjąć trzpień blokujący koła zamachowego [2] .
Wyjąć trzpienie blokujące wałka rozrządu [6] i [7] .
Wkręcić zaślepki w głowicę cylindrów.
Zamontować elementy w kolejności odwrotnej jak przy demontowaniu.
Dokręcić śruby koła pasowego wału korbowego [3] . Moment dokręcania: 28 Nm.