Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wykorzystanie ciepła spalin do ogrzewania (rekuperacja)

Arbiter 21 Lis 2013 01:39 3114 6
  • #1 21 Lis 2013 01:39
    Arbiter
    Poziom 13  

    Jestem w trakcie planowania systemu do ogrzewania skutera. Skuter ma motokoc pod który chcę pompować ciepło na nogi. Obecnie mam zrobione ogrzewanie z chłodnicy (skuter chłodzony cieczą) i to dziala ok, jednak wadą jest długi czas rozgrzewania (10 min).

    Chcę wykorzystać ciepło spalin które pojawia się od razu po uruchomieniu silnika. I pomysły mam dwa i zaopatrzyłem się w 2 rodzaje części

    1. bardziej koszerny - chłodnica egr z samochodu która mogła by działać grzejąc wodę, następnie ciepło wykorzystam tworząc dodatkowy wymiennik z małej nagrzewnicy samochodowej. Wadą jest konieczność zastosowania pompy obiegowej oraz większa bezwładność układu (nie wiadomo jak długo bedzie się to nagrzewać zanim nagrzewnica osiągnie około 70 stopni)

    2. Pomysł bez wymiennika wodnego - skierowanie spalin od razu w nagrzewnicę (puszczenie spalin zamiast wody). Zaleta: momentalne rozgrzewanie układu, wada - czy spaliny nie spalą nagrzewnicy? I kolejna obawa czy w nagrzewnicy nie będzie się skraplała ciecz ze spalin?


    Załączam fotki sprzętu który już skompletowałem ( 2x nagrzewnica samochodowa i 1x chłodnica EGR z diesla) oraz zdjęcie obecnego ogrzewania z chłodnicy.

    0 6
  • #2 21 Lis 2013 01:43
    Arbiter
    Poziom 13  

    Na pierwszym zdjęciu alfa testy z nagrzewnicą zasilaną spalinami. jeśli wybiorę ten wariant, to nagrzewnica będzie musiała być podłączona zaraz za sondą lambda a przed wydechem (wydech waży parę kg i ma sporą bezwładność cieplną)

    0
  • #3 21 Lis 2013 18:40
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Zainteresuj się systemem ogrzewania znanym z VW Transporter bodajże II, gdzie na rurze wydechowej był zamocowany radiator i obudowane to było płaszczem z blachy. Nagrzewało się błyskawicznie. Więc nie wiem, czy jest sens kombinować z nagrzewnicą, która na pewno mocno przyhamuje przepływ spalin.
    Moim zdaniem wystarczy jakiś radiator zamocowany ściśle do rury wydechowej, płaszcz z blachy i coś, co wymusi przepływ powietrza w tej przestrzeni.
    Zresztą podobne systemy stosowali Niemcy w swoich motocyklach w czasie II WŚ w czasie walk na froncie wschodnim. Znajdziesz te informacje w notkach o historii motocykli.

    0
  • #4 22 Lis 2013 23:16
    Arbiter
    Poziom 13  

    Błażej, takie ogrzewanie ma też trabant, czy porsche. Tak jak pisalem moj wydech jest ciężki i jego pełne nagrzanie zajmuje powyżej 10 min. A rura wydechowa jest krótka i tak zabudowana, ze nie da się tam nic zabudować. Więc trzeba by zrobić wymiennik ciepła od nowa dlatego myślę o skorzystaniu z gotowych rozwiązań ze zdjec

    0
  • #5 22 Lis 2013 23:24
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nie bierzesz jednego pod uwagę. Tragicznego wzrostu oporów przepływu gazów w takich rozwiązaniach. Będziesz po prostu dusił silnik. Opcją słuszną jest wykorzystanie gazów spalinowych, ale BEZ ograniczania ich przepływu.
    Może zamiast dodawać ekstra elementy, to przerób tłumik lub wstaw przed kawałek rury, który umożliwi montaż radiatora na niej.
    Poza tym montując chłodnicę, nawet powietrza od systemu turbo, podejrzewam, że dość szybko zapchasz ją osadami ze spalin.
    I sugeruj się rozwiązaniami fabrycznymi. Tam nie wykorzystywano dodatkowych obwodów do rozprowadzania spalin i elementów w układzie wydechowym.

    0
  • #6 23 Lis 2013 22:58
    Arbiter
    Poziom 13  

    Chłodnica EGR nie daje oporu spalinom, przeciez fabrycznie do tego została stworzona, a ta ze zdjecia jest z silnika 1,9 więc przepływ odpowiedni posiada.

    Co do oporu stawianego przez nagrzewnicę, to mozesz mieć rację. Tylko własnie - czy na pewno taki opor stłumi silnik?

    0
  • #7 23 Lis 2013 23:06
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Każda przeszkoda w postaci jakiegokolwiek zwężenia będzie tłumić przepływ spalin. W różnym stopniu, ale jednak. Przypatrz się przekrojom kanałów w chłodnicach powietrza i cieczy i zrozumiesz.

    0